Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schrijver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jun 2014 08:18

Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Schrijver » 11 jun 2014 10:20

Hallo allemaal,

Door mijn werk kom ik regelmatig in aanraking met mensen, die een partner met autisme hebben. Ik heb bewondering voor hun moed en doorzettingsvermogen en zie tegelijk hoe zwaar deze situatie voor beiden kan zijn. Zeker als er ook kinderen zijn (met mogelijk ook autisme). Graag zou ik met mensen in contact komen, die hiermee te maken hebben. Via het forum of als je wilt, via de mail.

Waarom? Ik wil graag nog meer leren over de 'binnenkant' van deze moeilijke situaties. Welke gevoelens spelen een rol? Wat is moeilijk? Wat is juist mooi? Wat heeft jullie geholpen? Wat zou andere stellen kunnen helpen? Hoe kan ik stellen nog beter helpen?

Ergens in mijn achterhoofd zit het idee om er een boek over te schrijven, maar daarvoor wil ik veel meer erin gedoken zijn. Ik denk wel dat deze verhalen het waard zijn om geschreven te worden. Tot bemoediging voor anderen. (Je hoeft echter niet bang te zijn dat je verhaal gebruikt wordt, meer wat het doet enz.).

Dus... waar wil ik in dit onderwerp over praten?
- Hoe is een relatie, waarin autisme een rol speelt?
- Wat is mooi, wat is moeilijk?
- Wat helpt jullie?
- Hoe heeft het inzicht hierin zich ontwikkeld in jullie relatie?
- Of... hoe is het als er geen inzicht is bij de partner?
- Hoe is het als er geen uitzicht is? Hoe denk je over scheiding?
- Als jij zelf een vorm van autisme hebt: hoe is het dan?

Alvast heel erg bedankt voor het reageren en voor openheid!

Hartelijke groet,
schrijver (=vrouw)

Schrijver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jun 2014 08:18

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Schrijver » 12 jun 2014 09:24

Als je eventueel iemand kent, die niet op dit forum actief is, maar dit wel zou willen. Mail me dan via refoweb aub?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor StillAwake » 12 jun 2014 10:19

Schrijver schreef:Hallo allemaal,

Door mijn werk kom ik regelmatig in aanraking met mensen, die een partner met autisme hebben. Ik heb bewondering voor hun moed en doorzettingsvermogen en zie tegelijk hoe zwaar deze situatie voor beiden kan zijn. Zeker als er ook kinderen zijn (met mogelijk ook autisme). Graag zou ik met mensen in contact komen, die hiermee te maken hebben. Via het forum of als je wilt, via de mail.

Waarom? Ik wil graag nog meer leren over de 'binnenkant' van deze moeilijke situaties. Welke gevoelens spelen een rol? Wat is moeilijk? Wat is juist mooi? Wat heeft jullie geholpen? Wat zou andere stellen kunnen helpen? Hoe kan ik stellen nog beter helpen?

Ergens in mijn achterhoofd zit het idee om er een boek over te schrijven, maar daarvoor wil ik veel meer erin gedoken zijn. Ik denk wel dat deze verhalen het waard zijn om geschreven te worden. Tot bemoediging voor anderen. (Je hoeft echter niet bang te zijn dat je verhaal gebruikt wordt, meer wat het doet enz.).

Dus... waar wil ik in dit onderwerp over praten?
- Hoe is een relatie, waarin autisme een rol speelt?
- Wat is mooi, wat is moeilijk?
- Wat helpt jullie?
- Hoe heeft het inzicht hierin zich ontwikkeld in jullie relatie?
- Of... hoe is het als er geen inzicht is bij de partner?
- Hoe is het als er geen uitzicht is? Hoe denk je over scheiding?
- Als jij zelf een vorm van autisme hebt: hoe is het dan?

Alvast heel erg bedankt voor het reageren en voor openheid!

Hartelijke groet,
schrijver (=vrouw)

Ik heb, zoals veel technisch georienteerde mannen, een lichte vorm van Asperger onder de leden.
Dat houdt in dat ik dingen vreselijk letterlijk neem.
Afgezien van een klein vlaagje van onbegrip over en weer tussen mij en mijn vrouw is het over het algemeen vaker bron van hilariteit dan van ergernis...
Er zijn nogal wat vormen van autisme, maar deze vorm is (in ons geval) niet schadelijk voor een relatie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Schrijver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jun 2014 08:18

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Schrijver » 12 jun 2014 18:49

Dankjewel voor je reactie, StillAwake. Fijn om te horen dat het voor jullie prima te doen is. Het klinkt inderdaad als een 'lichte vorm'. Mag ik je wel vragen waar dat onbegrip dan uit bestaat? Vindt/weet jouw vrouw ook dat je een lichte vorm van asperger hebt en doet ze het ook zo af of wil ze dat je er anders mee om gaat?
Niet om het opeens een probleem te maken, maar dingen in het klein werken soms net als dingen in het groot, vandaar!
Die hilariteit kan ik me ook wel voorstellen ja! Gelukkig maar, dat dat er is. Altijd blijven lachen :).

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor mealybug » 12 jun 2014 19:01

Schrijver schreef:Die hilariteit kan ik me ook wel voorstellen ja! Gelukkig maar, dat dat er is. Altijd blijven lachen :).


Ik hoop maar dat je niet zo'n misselijk verwend beest bent als ''jullie aller Kees'' :mrgreen:

Schrijver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jun 2014 08:18

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Schrijver » 12 jun 2014 19:05

Eh... dat is een bekende forumschrijversgrap misschien? :D. Ik snap het niet :).

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor mealybug » 12 jun 2014 19:20

Schrijver schreef:Eh... dat is een bekende forumschrijversgrap misschien? :D. Ik snap het niet :).


http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/v ... pFHKiVi4Q/

Je zou niet zeggen dat het van de NCRV :-& is, hoeveel moeite was het geweest om die grove vloeken eruit te knippen?

Schrijver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jun 2014 08:18

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Schrijver » 12 jun 2014 20:18

Ah, nu snap ik het. Ik had inderdaad van de uitzending gehoord, nog niet gezien. Inderdaad erg veel vloeken, vooral in de delen die op youtube gedeeld worden :S.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Marloes1g » 12 jun 2014 20:53

Het is de moeite waard om de uitzending te bekijken Schrijver.
Ongelooflijk en bizar om te zien hoever een moeder (en een vader) kunnen gaan om hun zoon maar rustig te houden en dat al jaren lang!
Het ergste is dat ze nu iemand hopen te vinden die hun "taak"over kan nemen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor mealybug » 12 jun 2014 21:24

Marloes1g schreef:Het is de moeite waard om de uitzending te bekijken Schrijver.
Ongelooflijk en bizar om te zien hoever een moeder (en een vader) kunnen gaan om hun zoon maar rustig te houden en dat al jaren lang!
Het ergste is dat ze nu iemand hopen te vinden die hun "taak"over kan nemen.

Ik ken iemand die in gedrag en manier van doen veel lijkt op Kees en zijn vriend heeft hem keurig onder controle, en hij is zeer goed voor rede vatbaar en prima mee te leven.
Dit prinsje Kees is totaal verwend en alles draait om hem, zijn moeder mag niet eens hoesten.
Absurd.

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor noah » 12 jun 2014 21:35

ik zag twee weken terug de uitzending 'de regels van martijn' ... daar heb ik ook weer heel veel van geleerd. Wat fijn dat er mensen met autisme zijn die zo goed onder woorden kunnen brengen hoe het in hun hoofd werkt. Ik denk dat je als hulpverlener dat nodig hebt om partners te kunnen coachen. Veel tijd en veel verschillende intelligente mensen met autisme, om van ieder een stukje te leren. Je bent een soort 'tolk' tussen twee mensen die ieder een verschillende taal spreken. De partner zelf ziet het vaak niet omdat die veel te dichtbij staat en nog altijd vast zit in verwachtingspatronen.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Marloes1g » 12 jun 2014 21:37

Die agressie lijkt mij het ergste.
Maar er is toch ook nog ergens een documentaire over Matthijs?
Die was alleen en heeft het niet gered.
Ik heb hem gezien maar weet ff niet meer waar.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Marloes1g » 12 jun 2014 21:39

Dat was hem: De regels van Matthijs.

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor noah » 12 jun 2014 21:46

o ja, dat was m. De regels van Matthijs...
Ik heb al veel intelligente, volwassen mensen met autisme begeleid, maar echt niet veel agressie meegemaakt.
Mensen met autisme worden agressief als ze continue overvraagd worden, of het is het letterlijk nadoen van anderen (soms opvoeding). Aangeleerd gedrag dus.
Ik vind het wel schrijnend om te zien hoeveel verdriet en pijn er in relaties en bij de partner van.. kunnen zijn. Dat je in de verkeringstijd niet zoveel hebt gemerkt, maar als je eenmaal getrouwd bent wel. En dat de diagnose daarna pas komt. Je hebt dan niet echt de keuze meer of je dit wil en kan.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Marloes1g » 12 jun 2014 21:58

Hier woont ook een stel. Hij autist die elk kopje in de kast op zn eigen plaats wil hebben.
Zij een zweverig type. Een chaoot tot en met.
Hij wordt dan wel agressief dus hoelang dat nog goed gaat is de vraag.
Dit is niet in overeenstemming te brengen met elkaar.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 81 gasten