Zo snel mogelijk trouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 15:42

Regelmatig krijg ik de indruk dat het voor velen een soort sport geworden is om zo vroeg mogelijk het huwelijksbootje in te stappen. Ik ken verschillende mensen die nog volop bezig zijn met hun studie, nog niet of nauwelijks werken, en die toch al trouwen. Nu staat daar geen vaste datum voor natuurlijk, en iedereen mag zelf weten wanneer hij/zij trouwt, maar toch vraag ik me af of sommigen misschien "te vroeg" trouwen. Is dit herkenbaar voor jullie, of niet? Is het nodig dat je zo vroeg mogelijk de deur uitgaat en het huwelijksbootje instapt?

Misschien willen sommigen wel zo vroeg mogelijk gehoor geven aan de tekst uit Genesis (al betrekt deze tekst het op het mannelijk geslacht).

Genesis 2:24
Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn. (NBG'51)

Faramir

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 15:47

Dit is voor mij helemaal niet herkenbaar. De meeste mensen uit mijn vrienden/kennissenkring trouwen laat of helemaal niet.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 15:57

Faramir schreef:Dit is voor mij helemaal niet herkenbaar. De meeste mensen uit mijn vrienden/kennissenkring trouwen laat of helemaal niet.


Volgens mij is het zo dat protestanten gemiddeld eerder trouwen dan katholieken. Misschien ligt het hieraan.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Wim2600 » 09 mei 2014 15:58

Faramir schreef:Dit is voor mij helemaal niet herkenbaar. De meeste mensen uit mijn vrienden/kennissenkring trouwen laat of helemaal niet.


Idem hier. Wij zijn zowat het enige getrouwde stel in onze vriendenkring (gemiddeld allemaal dertigers, al dan niet samenwonend, al dan niet met kinderen).

Faramir

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 16:00

Spreeuw schreef:Volgens mij is het zo dat protestanten gemiddeld eerder trouwen dan katholieken. Misschien ligt het hieraan.

Er zijn er maar weinig katholiek in mijn vrienden/kennissenkring.
Veruit de meeste zijn seculier.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 16:03

Faramir schreef:Er zijn er maar weinig katholiek in mijn vrienden/kennissenkring.
Veruit de meeste zijn seculier.


Oke. Maar voor "seculieren" geldt hetzelfde: zij trouwen doorgaans ook later dan protestanten. Maar ook zij trouwen soms vroeg.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor EenVasteBurcht » 09 mei 2014 16:04

Het lijkt me toch wel een open deur dat christenen (en dan vooral protestanten, en zeker uit de ger. gezindte) veel vroeger trouwen dan seculiere mensen? Alleen moslims trouwen denk ik nog eerder.

Zolang je elkaar eeuwig trouw blijft, lijkt mij er niks mis mee. Het is ook beter te trouwen, dan van verlangen te branden. De seksualiteit kan ook een reden zijn om snel te trouwen bij veel orthodoxere christenen denk ik. Aan de ene kant kun je daar je vraagtekens bij zetten, aan de andere kant is het, zoals ik net zei, beter dan te branden van verlangen.... Zolang je elkaar maar trouw blijft !!!!!!

Op het moment dat men samenwonen voor het huwelijk een optie vindt, zie je dat er veel later getrouwd wordt, en in sommige (vooral seculiere) gevallen ook helemaal niet meer. Waarom zou je? Als het huwelijk toch niks meer betekent... [-X

maaarten

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor maaarten » 09 mei 2014 17:20

Er herken het idd ook in het christelijke deel van mijn omgeving. De meesten zijn tegen hun 25e wel getrouwd en onderin de 20 is niet echt een uitzondering. Ik zie er in ieder geval niet echt het probleem van in.

Natuurlijk moet je goed nadenken of het we verstandig is om te trouwen en natuurlijk blijkt het achteraf niet altijd zo geweest te zijn, maar ik weet niet of later trouwen daar nou de oplossing voor is; wel beter nadenken over de verantwoordelijkheden die een huwelijk met zich meebrengt.

Mag van de zomer weer naar drie bruiloften van vrienden, allemaal jonger dan 25 en bij allen is de relatie jonger dan 3 jaar. :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Evelien » 09 mei 2014 17:23

Spreeuw schreef:
Volgens mij is het zo dat protestanten gemiddeld eerder trouwen dan katholieken. Misschien ligt het hieraan.


En de evangelische christen die gaan samenwonen... [-(

Anoniem_89

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 mei 2014 17:27

Evelien schreef:En de evangelische christen die gaan samenwonen... [-(



Lekker groot vooroordeel.. Super! =D>

Ik had best willen samenwonen.
Mijn vrouw niet, dus heb ik haar keuze gerespecteerd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Evelien » 09 mei 2014 18:36

:lol: Ach neem je mijn posting echt serieus? hmm dan ken je mij nog niet.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Boerin » 09 mei 2014 18:43

Ik herken het vanuit de evangelische kerk ook wel, maar begin 20 dan en mensen die al ouder zijn trouwen vrij rap nadat ze elkaar hebben leren kennen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor hettys » 09 mei 2014 18:44

EenVasteBurcht schreef:Het lijkt me toch wel een open deur dat christenen (en dan vooral protestanten, en zeker uit de ger. gezindte) veel vroeger trouwen dan seculiere mensen? Alleen moslims trouwen denk ik nog eerder.

Zolang je elkaar eeuwig trouw blijft, lijkt mij er niks mis mee. Het is ook beter te trouwen, dan van verlangen te branden. De seksualiteit kan ook een reden zijn om snel te trouwen bij veel orthodoxere christenen denk ik. Aan de ene kant kun je daar je vraagtekens bij zetten, aan de andere kant is het, zoals ik net zei, beter dan te branden van verlangen.... Zolang je elkaar maar trouw blijft !!!!!!


Ik vindt dat toch een typische redenatie: Trouwen omdat je brandt van verlangen... Je trouwt toch omdat je veel van iemand houdt en je leven (in voor en tegenspoed) met die iemand wil doorbrengen.

Op het moment dat men samenwonen voor het huwelijk een optie vindt, zie je dat er veel later getrouwd wordt, en in sommige (vooral seculiere) gevallen ook helemaal niet meer. Waarom zou je? Als het huwelijk toch niks meer betekent... [-X


Ik vindt het vrij logisch dat je niet trouwt als je toch al langer bij elkaar bent en ook zonder 'boterbriefje' jezelf voor het leven aan iemand kunt verbinden. Je hebt ook mensen die een bruiloft uitstellen omdat het heel duur is om een leuk feest te geven, en denken: dat komt later wel...
Ook gif is geschapen.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor Memmem » 09 mei 2014 19:46

Protestanten trouwen misschien wel jong maar veel "seculieren" wonen vaak al jong samen, misschien zijn ze wel jonger dan de jong getrouwden. Ik denk niet dat daar veel verschil in is alleen voor getrouwden geldt een levenslange verbintenis en voor samenwonenden is dat vaak wat minder.

visje36

Re: Zo snel mogelijk trouwen

Berichtdoor visje36 » 11 mei 2014 18:14

Weet niet of dat verstandig is huwelijk is wel hele verantwoordelijkheid, dus vroeg trouwen.. dan groei je geestelijk ook nog veel, en misschien verander je nog wel zoveel dat je na paar jaar totaal niet meer bij elkaar past, immers gedachten en gedrag , leven veranderd nog door jaren heen.

Hoor veel mensen die jong getrouwd zijn bijvoorbeeld 18 jaar ? dan ben je nog niet volwassen, vaak genoeg gelezen van mensen die begin 20 trouwen, en dan begin dertig gescheiden zijn en dan de buik vol hebben van relatie(s). En denken niet weer..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten