probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor vanellus » 14 apr 2014 08:06

Vroeger had ik niets met mijn schoonzus en dat was niet erg. Nu heb ik iets tegen mijn schoonzus en dat is wel erg.

Geen details, natuurlijk. Simpelweg komt het hier op neer: mijn schoonzus en ik verschillen bijzonder van houding, levensvisie en opvoedstijl. Het is steeds moeilijker voor mij om hier op een goede manier mee om te gaan. Ik weet niet of het probleem bij mij ligt, maar ik wil er vanaf. Na afloop van een verjaardag voel ik me naar van binnen, ik voel me er slecht over. Ik zeg niets vervelends tegen haar, maar krop alle ergernis old-school op.

Bij Sonja Bakkers dieetmethode (even een terzijde) heb je de "exit-appel." Als je een bui hebt, waarin je het liefst van al je hele voorraadkast zou leegeten, dan pak je een appel. Als je dan nog trek hebt, pak je nog een appel, maar bij de derde appel is je trek weg en er is niets ergs gebeurd, je calorie-inname is beperkt.

Ik moet dus een exitstrategie hebben. Ik kan haar niet veranderen en de vraag is of zij dat wel moet. Ik denk er vaak over na 's nachts, maar ik kan geen methode verzinnen om verjaardagen en feestdagen prettiger te maken.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor Boerin » 14 apr 2014 08:34

Zegent wie u ergeren. Ik had problemen met m'n ex-schoonzus. Ik ging speciaal om haar niet meer naar de kerk. Werkt heel goed, gewoon voor ze gaan bidden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor mealybug » 14 apr 2014 09:17

vanellus schreef:Vroeger had ik niets met mijn schoonzus en dat was niet erg. Nu heb ik iets tegen mijn schoonzus en dat is wel erg.

Geen details, natuurlijk. Simpelweg komt het hier op neer: mijn schoonzus en ik verschillen bijzonder van houding, levensvisie en opvoedstijl. Het is steeds moeilijker voor mij om hier op een goede manier mee om te gaan. Ik weet niet of het probleem bij mij ligt, maar ik wil er vanaf. Na afloop van een verjaardag voel ik me naar van binnen, ik voel me er slecht over. Ik zeg niets vervelends tegen haar, maar krop alle ergernis old-school op.

Bij Sonja Bakkers dieetmethode (even een terzijde) heb je de "exit-appel." Als je een bui hebt, waarin je het liefst van al je hele voorraadkast zou leegeten, dan pak je een appel. Als je dan nog trek hebt, pak je nog een appel, maar bij de derde appel is je trek weg en er is niets ergs gebeurd, je calorie-inname is beperkt.

Ik moet dus een exitstrategie hebben. Ik kan haar niet veranderen en de vraag is of zij dat wel moet. Ik denk er vaak over na 's nachts, maar ik kan geen methode verzinnen om verjaardagen en feestdagen prettiger te maken.


Je kunt haar niet veranderen, maar je kunt ook jezelf niet veranderen?
Of wil je jezelf niet veranderen?
Misschien niet meer naar verjaardagen gaan, gewoon afschaffen.
Met een beetje gemiddelde talrijke familie zit je toch iedere week weer dezelfde roddels te herkauwen?!
Waar gaat het over ?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor Ruth2 » 14 apr 2014 10:49

Misschien niet meer naar verjaardagen gaan, gewoon afschaffen.


Precies, heb ik ook gedaan, zie en hoor ze nooit meer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor mealybug » 14 apr 2014 11:16

Ruth2 schreef:Precies, heb ik ook gedaan, zie en hoor ze nooit meer.


:lol: Ik ook, en het bevalt heeeeeel goed.
Heb ook geen kadootjes nodig, dat is toch maar kunstmatig de economie draaiende houden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2014 12:11

vanellus schreef:Vroeger had ik niets met mijn schoonzus en dat was niet erg. Nu heb ik iets tegen mijn schoonzus en dat is wel erg.

Geen details, natuurlijk. Simpelweg komt het hier op neer: mijn schoonzus en ik verschillen bijzonder van houding, levensvisie en opvoedstijl. Het is steeds moeilijker voor mij om hier op een goede manier mee om te gaan. Ik weet niet of het probleem bij mij ligt, maar ik wil er vanaf. Na afloop van een verjaardag voel ik me naar van binnen, ik voel me er slecht over. Ik zeg niets vervelends tegen haar, maar krop alle ergernis old-school op.

Bij Sonja Bakkers dieetmethode (even een terzijde) heb je de "exit-appel." Als je een bui hebt, waarin je het liefst van al je hele voorraadkast zou leegeten, dan pak je een appel. Als je dan nog trek hebt, pak je nog een appel, maar bij de derde appel is je trek weg en er is niets ergs gebeurd, je calorie-inname is beperkt.

Ik moet dus een exitstrategie hebben. Ik kan haar niet veranderen en de vraag is of zij dat wel moet. Ik denk er vaak over na 's nachts, maar ik kan geen methode verzinnen om verjaardagen en feestdagen prettiger te maken.

Hoi Vanellus,
Lastig. In Romeinen staat: Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
Je vrienden zoek je zelf uit, je familie krijg je.
Ik zou zeggen, zo min mogelijk contact met haar hebben en de gesprekken oppervlakkig houden.
Op een verjaardag, met meerdere mensen, zou het toch moeten lukken?
Geen delicate onderwerpen aansnijden, doet zij dat wel, houd jij het lekker luchtig.
En is het echt een heikel punt als je zegt dat je niet naar de verjaardag komt? Gewoon eens overslaat?
In sommige families zijn verjaardagen heilige wolkenkrabbers.
Wij hebben het in onze familie afgeschaft, destijds wegens verdrietige omstandigheden, inmiddels viert niemand zijn verjaardag meer, alleen in eigen kring, met kinderen.
Ik vind het prima!
Sterkte en geduld toegewenst.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor mealybug » 14 apr 2014 12:29

schelpje3 schreef:Geen delicate onderwerpen aansnijden, doet zij dat wel, houd jij het lekker luchtig.

Dat is altijd zo kenmerkend op refo verjaardagen, de hele familie komt, dus ook de ''afvalligen''.
Vandaar dat het allemaal nergens over gaat, iets dieper zou weer een berlijnse muur opleveren.
Dan maar luchtige lucht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2014 12:52

mealybug schreef:Dat is altijd zo kenmerkend op refo verjaardagen, de hele familie komt, dus ook de ''afvalligen''.
Vandaar dat het allemaal nergens over gaat, iets dieper zou weer een berlijnse muur opleveren.
Dan maar luchtige lucht.

Ach ja, je hebt de vraag dus weer eens niet goed gelezen.
Vanellus zei: mijn schoonzus en ik verschillen bijzonder van houding, levensvisie en opvoedstijl.
Deze onderwerpen dus zoveel mogelijk vermijden!
En het gaat niet enkel over refoverjaardagen!
Niet iedere forummer heeft alleen maar refo's in de familie.
Denk eens niet zo uitsluitend vanuit je eigen belevingswereldje.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor mealybug » 14 apr 2014 13:23

schelpje3 schreef:Ach ja, je hebt de vraag dus weer eens niet goed gelezen.
Vanellus zei: mijn schoonzus en ik verschillen bijzonder van houding, levensvisie en opvoedstijl.
Deze onderwerpen dus zoveel mogelijk vermijden!
En het gaat niet enkel over refoverjaardagen!
Niet iedere forummer heeft alleen maar refo's in de familie.
Denk eens niet zo uitsluitend vanuit je eigen belevingswereldje.


houding, levensvisie en opvoedstijl vind ik behoren tot de wat substantielere, diepere dingen.
versus verhaaltjes van je opoe die een stopnaald liep te zoeken in de vorige eeuw.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor Boerin » 14 apr 2014 13:31

mealybug schreef:
houding, levensvisie en opvoedstijl vind ik behoren tot de wat substantielere, diepere dingen.
versus verhaaltjes van je opoe die een stopnaald liep te zoeken in de vorige eeuw.

Lijkt me wel leuk dat verhaal van die stopnaald.
We hadden vroeger altijd familieverjaardagen met een hoop refo's, gezellig! M'n zwaar gereformeerde oom had ook een mooi verhaal over hoe ie z'n kinderen had opgevoed. Eens in de week een uur lang mochten ze vieze woordjes zeggen. Die liepen ze dan te roepen over straat :lol: Oh en één tante wilde weleens roddelen en dan zei ie: Mag ik een peer pakken Riet? :lol: Gewoon afleiden die hap, geen zin in dat gezeur. Een verjaardag is toch voor de gezelligheid?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor vanellus » 14 apr 2014 13:39

Onze familie is maar klein, dat ten eerste. En verjaardagen zijn echt heel erg belangrijk in ons beider familietradities (bij man en bij mij), ook omdat wij nog onze grootouders mogen hebben en omdat er kleine kinderen zijn (van onze schoonzus/zwager en ons, in dit geval).

Wanneer ik zou besluiten niet naar verjaardagen te komen, zou ik mijn schoonmoeder erg kwetsen en ik vind haar een bijzonder lieve vrouw, dus dat wil ik helemaal niet.

@Mealybug: ik probeer niet te roddelen. Het is ook geen gewoonte in mijn familie.

En je hebt gelijk Schelpje3: inhoudelijke gesprekken kan ik het beste vermijden, dus ik probeer er ook niet op door te gaan als ze begint.

Het zijn vooral de kleine dingen die opvallen als je allebeide kleine kinderen hebt in een opvoedkundig lastige leeftijd. Misschien zijn mijn man en ik ook wel te streng en te veel leraar, maar als je iemand al iet zo plezant vindt, is het moeilijk om daarmee om te gaan. Kleine dingetjes (mag de peuter zelf kroepoek pakken of moet hij/zij er eerst om vragen) kunnen dan heel groot worden.

En nogmaals: ik zoek de oplossing echt uitdrukkelijk bij mezelf. Het is al een hele oefening in lankmoedigheid voor me om hier niet anoniem al mijn kleinzielige frustraties te ventileren. Omdat ik merk dat het me te sterk beïnvloedt, wil ik er vanaf. Misschien, inderdaad moet ik voor haar bidden zoals Boerin zegt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor meribel » 14 apr 2014 13:46

Ik denk zeker dat dát het beste advies is.
Bid voor haar, en bid voor jezelf om op een liefdevolle manier om te gaan en te denken over iedereen en ook over je schoonzus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2014 14:04

vanellus schreef:Onze familie is maar klein, dat ten eerste. En verjaardagen zijn echt heel erg belangrijk in ons beider familietradities (bij man en bij mij), ook omdat wij nog onze grootouders mogen hebben en omdat er kleine kinderen zijn (van onze schoonzus/zwager en ons, in dit geval).

Wanneer ik zou besluiten niet naar verjaardagen te komen, zou ik mijn schoonmoeder erg kwetsen en ik vind haar een bijzonder lieve vrouw, dus dat wil ik helemaal niet.

@Mealybug: ik probeer niet te roddelen. Het is ook geen gewoonte in mijn familie.

En je hebt gelijk Schelpje3: inhoudelijke gesprekken kan ik het beste vermijden, dus ik probeer er ook niet op door te gaan als ze begint.

Het zijn vooral de kleine dingen die opvallen als je allebeide kleine kinderen hebt in een opvoedkundig lastige leeftijd. Misschien zijn mijn man en ik ook wel te streng en te veel leraar, maar als je iemand al iet zo plezant vindt, is het moeilijk om daarmee om te gaan. Kleine dingetjes (mag de peuter zelf kroepoek pakken of moet hij/zij er eerst om vragen) kunnen dan heel groot worden.

En nogmaals: ik zoek de oplossing echt uitdrukkelijk bij mezelf. Het is al een hele oefening in lankmoedigheid voor me om hier niet anoniem al mijn kleinzielige frustraties te ventileren. Omdat ik merk dat het me te sterk beïnvloedt, wil ik er vanaf. Misschien, inderdaad moet ik voor haar bidden zoals Boerin zegt.

Het besluit om een verjaardag niet meer te vieren, moet echt breed gedragen worden en als je iemand hier erg mee kwetst, is het idd niet wijs om dan bot af te schaffen.
Ik begrijp wat je bedoelt hoor, met sommige mensen lukt het gewoon niet.
Mijn ene broer was verloofd met een heel lief meisje, we werden vriendinnen en toen maakte hij het uit en trouwde met een vrouw die het tegenovergestelde van zijn eerste meisje was.
We hebben elkaar gedoogd, verder kwam het helaas niet, ik was al blij dat er geen ruzie was.(ze lag helaas in de hele familie niet echt goed)
Maar ze werd plotseling ziek, ik ben nog bij haar geweest en 3 dagen later was ze er niet meer.
En toch doet dat heel veel pijn Vanellus, want je rouwt om iets dat er niet was. :?
En ik mis haar op een bepaalde manier.
En ik voel me schuldig, heb ik er van mijn kant alles aan gedaan? Ik dacht altijd van wel, maar het kan niet meer.

Wervelwindje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2014 14:48

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor Wervelwindje » 14 apr 2014 16:10

Hoe is je partner hierin? Klinkt als een heel vervelend probleem. Of is het de vrouw van je broer/zus o.i.d.?
Mijn idee is ook om de gesprekken bij koetjes en kalfjes te houden. Mensen kan je niet veranderen; je ergernissen uitspreken helpt waarschijnlijk geen zier.
Omdat het je schoonzus is, vind ik niet dat je er 'iets' mee moet hebben. Ik vind het dan ook volledig legitiem om iemand te ontlopen die jou kennelijk zo'n vervelend gevoel bezorgt.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: probleem met schoonzus, maar wat is de oplossing?

Berichtdoor Acire » 14 apr 2014 18:30

Lastig en heel irritant. Ik vind wel dat je het goed oppakt; nl dat je het bij jezelf zoekt in het besef dat je die ander niet kunt veranderen.

Misschien kun je eens kijken wát in al die kleine verschillen je nou zo raakt. Als haar kinderen kroepoek pakken zonder dat ze het gevraagd hebben, wat precies vind je dan zo hinderlijk?
En dan niet het oppervlakkige antwoord, maar echt bij jezelf naar binnen kijken waar het om gaat. Misschien helpt dat je om jezelf te begrijpen en je minder te ergeren.
Ben benieuwd of je hier wat mee kunt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten