"We maken elkaar niet meer gelukkig".

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Majiem » 04 apr 2014 16:42

Hoe ouder je bent, hoe sneller je kunt weten wat je aan de ander hebt. Alles is al zo'n beetje uitgekristalliseerd.
deep water faith in the shallow end

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2014 22:43

meribel schreef:Ach, er zijn vele wegen die naar rome leiden,
Of een gearrangeerd huwelijk slechter is, dat geloof ik niet. Gewoon cultuurbepaald zijn dat soort zaken, zolang bruid en bruidegom zelf akkoord moeten gaan ( en ze een kandidaat dus ook zonder moeilijkheid mogen weigeren ) heb ik er geen bezwaar tegen. Zitten ook handige kanten aan.


Had ik mijn man op mijn 25 e ontmoet was ik misschien ook wel binnen een jaar getrouwd, maar ik was 16, dus moest wel wachten.


Ik werd 25 toen ik een relatie kreeg met mijn vrouw (het was zelfs op die dag dat ik een kwartje werd, leuk kado) maar die 3 jaar en een paar maanden een relatie hebben en daarna trouwen beviel me prima. Hoefde echt niet al binnen een jaar te trouwen. Maar volgens mij gebeurt dat vaak op basis van onderbuikgevoelens zoals nesteldrang/klapperende eierstokken enz ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor meribel » 05 apr 2014 07:29

Ja onderbuikgevoelens, ook wel hormonen of verliefdheid,


Of begrijp ik nu uit je zin dat je dat geen goede reden vind om te trouwen?
Toch beter een gearrangeerd huwelijk?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2014 10:49

Om verliefd te zijn hoef je niet te trouwen ;-)

Probleem is dat ik veel voorbeelden ken van overhaaste beslissingen die lang niet altijd zo goed uitpakten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor meribel » 06 apr 2014 11:21

Marnix schreef:Om verliefd te zijn hoef je niet te trouwen ;-)

Probleem is dat ik veel voorbeelden ken van overhaaste beslissingen die lang niet altijd zo goed uitpakten.



Daarom zijn in veel culturen mensen ook voorstander van een gearrangeerd huwelijk, ouders kennen hun kinderen, hebben helder zicht op wat bij ze past en geen last van hormonen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2014 21:36

Tja. Dan ben je verliefd op a en trouw je met b. Want die past volgens je ouders beter. Hmmja. Dat is niet echt fijn. Om maar te zwijgen over het feit dat er toch vaak ook financiele belangen van de wederzijdse ouders meespelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2014 21:53

Marnix schreef:Tja. Dan ben je verliefd op a en trouw je met b. Want die past volgens je ouders beter. Hmmja. Dat is niet echt fijn. Om maar te zwijgen over het feit dat er toch vaak ook financiele belangen van de wederzijdse ouders meespelen.

Of je doet gewoon zoals die Marokkaanse jongen waarbij ik vroeger in de kerk zat. Die werd het zat, hij kon maar niemand vinden, dus toen wilde ie uitgehuwelijkt worden. Komt ie daar, hmm nee toch een beetje te lelijk en te oud hoor, nam ie een jonger en knapper exemplaar mee.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2014 00:28

Als zijn moeder had geweten dat hij niet van oude knarren houdt was dat niet nodig geweest! :clown:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 07 apr 2014 00:56

mohamed schreef:Als zijn moeder had geweten dat hij niet van oude knarren houdt was dat niet nodig geweest! :clown:

Beetje onoplettend van d'r inderdaad.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor meribel » 07 apr 2014 12:26

Marnix schreef:Tja. Dan ben je verliefd op a en trouw je met b. Want die past volgens je ouders beter. Hmmja. Dat is niet echt fijn. Om maar te zwijgen over het feit dat er toch vaak ook financiele belangen van de wederzijdse ouders meespelen.


Nu weet ik het niet meer marnix, wil je nu graag dat er getrouwd wordt op basis van onderbuikgevoelens of dat het rationeel geregeld wordt?

Bambi

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Bambi » 07 apr 2014 12:47

Marnix schreef:Tja. Dan ben je verliefd op a en trouw je met b. Want die past volgens je ouders beter. Hmmja. Dat is niet echt fijn. Om maar te zwijgen over het feit dat er toch vaak ook financiele belangen van de wederzijdse ouders meespelen.

In Islamitische landen worden ze vaak uitgehuwelijkt aan familie.
Aan een (achter) neef of -nicht.

Vroeger werkte bij ons een Marokkaans meisje en die had een relatie met een Nederlandse jongen, waar ze echt van hield.
Haar familie accepteerde dat niet en wilde haar uithuwelijken.
Dat meisje is gevlucht en ondergedoken.
Haar broers kwamen zelfs bij ons op het werk naar haar zoeken.
We hebben haar nooit meer gezien.
Nu woont ze ergens in Limburg.

Bij de Hindoes kijken ze wel naar geld en status.

mohamed

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2014 13:17

mohamed schreef:Als zijn moeder had geweten dat hij niet van oude knarren houdt was dat niet nodig geweest! :clown:

Boerin schreef:Beetje onoplettend van d'r inderdaad.

Een bietje dom van haar ja en zoonlief krijgt de schuld! ](*,)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2014 14:32

meribel schreef:
Nu weet ik het niet meer marnix, wil je nu graag dat er getrouwd wordt op basis van onderbuikgevoelens of dat het rationeel geregeld wordt?


Op basis van gevoel en een dosis gezond verstand. Overigens noemde ik de onderbuikgevoelens niet als verkeerde reden om te trouwen maar als verkeerde reden om heel snel te trouwen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 15:16

meribel schreef:
Nu weet ik het niet meer marnix, wil je nu graag dat er getrouwd wordt op basis van onderbuikgevoelens of dat het rationeel geregeld wordt?

Marnix schreef:Op basis van gevoel en een dosis gezond verstand. Overigens noemde ik de onderbuikgevoelens niet als verkeerde reden om te trouwen maar als verkeerde reden om heel snel te trouwen.

Klopt. Als ik zie hoe snel sommige stelletjes (soms al na een paar maanden) over trouwen praten...
Over de aanschaf van een nieuwe auto wordt voor mijn gevoel langer nagedacht dan over de keuze voor een levenspartner, vooral als de dame in kwestie haar biologische klok in een tijdbom ziet veranderen.
Laatst hoorde ik ook weer zo'n voorbeeld. Een meisje is binnen een paar maanden getrouwd met een jongen die ze voor haar bruiloft slechts 4 maanden kende(!), en ruim negen maanden later een kind.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor meribel » 07 apr 2014 21:27

Heel bijbels juist,
Beter trouwen dan branden staat er toch ergens,


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten