"We maken elkaar niet meer gelukkig".

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor ajl » 24 mar 2014 11:27

@visje36 Uiteraard zullen er heel wat schrijnende gevallen zijn, maar ik vermoed dat dan de basis al nooit goed is geweest. In mijn omgeving ken ik dat soort problemen niet. De scheidingen die ik in mijn omgeving zie, komen toch vooral voort uit ontrouw, niet inversteren in elkaar, missen van spanning etc. Dat is toch vooral de egoïstische kant; 'want ik heb het niet meer leuk in de relatie'.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 24 mar 2014 11:32

ajl schreef:@visje36 Uiteraard zullen er heel wat schrijnende gevallen zijn, maar ik vermoed dat dan de basis al nooit goed is geweest. In mijn omgeving ken ik dat soort problemen niet. De scheidingen die ik in mijn omgeving zie, komen toch vooral voort uit ontrouw, niet inversteren in elkaar, missen van spanning etc. Dat is toch vooral de egoïstische kant; 'want ik heb het niet meer leuk in de relatie'.

Dat ken ik dan weer niet, alleen enorm schrijnende gevallen onder christenen. Ook als iemand op een forum om hulp vraagt, laatst nog een voorganger die net 1,5 jaar met een borderliner getrouwd was en ze had al 30 keer gedreigd te gaan scheiden. Ik heb hem toch aangeraden voor haar te bidden en het niet op te geven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor ajl » 24 mar 2014 11:39

Ik vraag mij dan toch af; hoe was die relatie voordat ze gingen trouwen? Bordeline of andere aandoeningen komen niet uit de lucht vallen. Werd er voor het huwelijk samen gesproken? Dreigde die persoon toen ook steeds met het verbreken van de relatie?
Achterdocht, jaloezie, negeren, mishandeling komen niet opeens na het ja woord om de hoek kijken. In hoeverre is er in de beginfase met elkaar gesproken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 11:39

Boerin schreef:Dat ken ik dan weer niet, alleen enorm schrijnende gevallen onder christenen. Ook als iemand op een forum om hulp vraagt, laatst nog een voorganger die net 1,5 jaar met een borderliner getrouwd was en ze had al 30 keer gedreigd te gaan scheiden. Ik heb hem toch aangeraden voor haar te bidden en het niet op te geven.

Ik ken inderdaad ook (zowel onder niet-christenen als onder christenen) vooral de schrijnende gevallen bij scheidingen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor juf89 » 24 mar 2014 11:55

ajl schreef:

Ook hadden ze vrijwel allemaal problemen in het omgaan en aangaan van relaties.


dat hebben kinderen waarvan de ouders een dramatische huwelijk hadden/hebben ook :( ik zie dat helaas bij mijzelf, en helaas ook bij verschillende van mijn broers en zussen.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

mohamed

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor mohamed » 24 mar 2014 12:01

De geschiedenis leert ons dat de mens verbieden te scheiden niet betekent dat zij elkaar trouw blijven. Derhalve is het verbod om te scheiden alleen van nut indien men ontrouw is. Ik vind het zwak dat mensen uit elkaar gaan vanwege egoïstische redenen, maar wie niet wil zal ik niet dwingen. Indien men denkt dat het beter is bij een ander, ga dan snel naar die ander en blijf daar dan ook.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 12:02

ajl schreef:Ik vraag mij dan toch af; hoe was die relatie voordat ze gingen trouwen? Bordeline of andere aandoeningen komen niet uit de lucht vallen. Werd er voor het huwelijk samen gesproken? Dreigde die persoon toen ook steeds met het verbreken van de relatie?
Achterdocht, jaloezie, negeren, mishandeling komen niet opeens na het ja woord om de hoek kijken. In hoeverre is er in de beginfase met elkaar gesproken.

Als je tijdens je verkering bepaalde dingetjes ziet, denk je : ach, dat gaat wel over. En een gewoonte wordt dan nog grappig gevonden, of aandoenlijk.
Maar groeit na 20,25 of 30 jaar uit tot een ergernis.
Vroeger begreep ik nooit waarom mensen na zo'n lange tijd nog uit elkaar gaan.
Inmiddels wel.
Vaak zie je een omslagpunt als de man na ontslag of pensioen, thuis blijft.
Als het dan niet lukt om een ander soort gezamenlijk leven op te bouwen, gaat het mis.

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor juf89 » 24 mar 2014 12:07

ik denk dat, dat helemaal klopt schelpje. opmerking zoals als we getrouwd zijn komt dat wel goed, is de grootste fabel die er bestaat. na je huwelijk wordt alles drie keer zo erg.

volgende maand trouwen mijn schoonzusje en zwager tien jaar leeftijdsverschil, amper een jaar verkering en zij is er ook van overtuigd dat alles na hun huwelijk goed komt. Ik hou mijn hart vast. Ben wel het gesprek met haar aangegaan, maar ze dacht dat ik ongelijk had. Daarna ook maar losgelaten, maar ik vind het wel heel eng..
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 12:13

Ook in een goed huwelijk gaat het niet vanzelf goed.
Je bent twee verschillende mensen uit twee totaal verschillende nesten.
En in de wittebroodsweken kun je er nog wel om lachen als de ander zich vast wil houden aan een aangeleerd patroon.
Ook het moment dat er een kind komt, vergt aanpassing.
Je wordt van man/vrouw ineens pappa/mamma.
Ik ben erg gesteld op een zekere mate van vrijheid en gelukkig trof ik een man die me die ruimte geeft.
Anders had ik ook niet geweten of ik het zo lang had volgehouden.
Als ik zie hoe sommige vrouwen toch min of meer ingeperkt worden door hun man. :?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 12:27

juf89 schreef:ik denk dat, dat helemaal klopt schelpje. opmerking zoals als we getrouwd zijn komt dat wel goed, is de grootste fabel die er bestaat. na je huwelijk wordt alles drie keer zo erg.

volgende maand trouwen mijn schoonzusje en zwager tien jaar leeftijdsverschil, amper een jaar verkering en zij is er ook van overtuigd dat alles na hun huwelijk goed komt. Ik hou mijn hart vast. Ben wel het gesprek met haar aangegaan, maar ze dacht dat ik ongelijk had. Daarna ook maar losgelaten, maar ik vind het wel heel eng..

Heb je alleen met je schoonzusje gepraat en niet met hem?
Dat kan worden beschouwd als "achter de rug om roddelen".
Zorg dat je, in alles wat je zegt, ook hem nog steeds in de ogen kunt kijken.
Als hij het idee heeft dat jij over hem roddelt, en zijn houding verslechterd de verhouding tussen je schoonzusje en jouzelf, is dat misschien niet alleen aan hem te wijten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor juf89 » 24 mar 2014 12:33

Ik heb idd alleen met mijn schoonzusje gepraat over haar rol en haar verantwoordelijkheid. Dus niet van oh hij heeft dit of dat, en oh wat slecht. Maar meer hoe ga jij hier mee om, en wat denk jij dat verstandig is. Ik heb bij haar aangegeven dat het misschien verstandig is om over bepaalde dingen wat te lezen, zodat zij weet hoe ze met bepaalde dingen om moet gaan. mijn vriend en haar vriend hebben bepaalde dingen hetzelfde, en bij ons heeft het ook behoorlijk wat pijn en moeite gekost. en ik gun haar die pijn niet.

als je vind dat ik in raadselen spreek moet je me maar ff pb'en dan leg ik het je uit :)
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 12:38

juf89 schreef:Ik heb idd alleen met mijn schoonzusje gepraat over haar rol en haar verantwoordelijkheid. Dus niet van oh hij heeft dit of dat, en oh wat slecht. Maar meer hoe ga jij hier mee om, en wat denk jij dat verstandig is. Ik heb bij haar aangegeven dat het misschien verstandig is om over bepaalde dingen wat te lezen, zodat zij weet hoe ze met bepaalde dingen om moet gaan. mijn vriend en haar vriend hebben bepaalde dingen hetzelfde, en bij ons heeft het ook behoorlijk wat pijn en moeite gekost. en ik gun haar die pijn niet.

als je vind dat ik in raadselen spreek moet je me maar ff pb'en dan leg ik het je uit :)

Ik heb geen idee wat wijsheid is, ik ben namelijk geen wijze man ;-).
Het enige waarvoor ik je wil waarschuwen is het risico achter iemands rug om te roddelen. Dat is mijn vrouw en mij indertijd overkomen, en ik heb nog steeds een enorm negatief gevoel bij degene die mij indertijd zo bij mijn toenmalige vriendin zwart gemaakt heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor juf89 » 24 mar 2014 12:46

Gelukkig heb ik niemand zwart gemaakt. Ik vroeg me alleen af, of het verstandig is als er bepaalde dingen spelen om al te trouwen. ik denk dat ze samen heel gelukkig kunnen worden, alleen het moment van trouwen vraag ik me af of dat handig is. en ik vind het niet eerlijk om achter de rug te praten, daarom heb ik haar gewoon dingen gevraagd, en zij besprak die ook met mijn zwager en dat was ook prima.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 13:19

juf89 schreef:Gelukkig heb ik niemand zwart gemaakt. Ik vroeg me alleen af, of het verstandig is als er bepaalde dingen spelen om al te trouwen. ik denk dat ze samen heel gelukkig kunnen worden, alleen het moment van trouwen vraag ik me af of dat handig is. en ik vind het niet eerlijk om achter de rug te praten, daarom heb ik haar gewoon dingen gevraagd, en zij besprak die ook met mijn zwager en dat was ook prima.

Duidelijk, 't was maar een goed bedoelde waarschuwing!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor André-J30 » 30 mar 2014 19:16

mohamed schreef:... Derhalve is het verbod om te scheiden alleen van nut indien men ontrouw is. ...
Deze zin volg ik niet helemaal. Je bedoelt, denk ik, dat het verbod om te scheiden volledig geldt, tenzij er ontrouw is?
Je doelt dan op o.a Mattheus 19:9: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, ..."?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten