"We maken elkaar niet meer gelukkig".

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor mealybug » 02 apr 2014 09:46

Boerin schreef:Je was wel wijs voor je leeftijd trouwens.

:lol:
Volgens mij was het meer instinct :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 10:02

Jvslooten schreef:Dat vraag ik mij dus af hé.. volgens mij hadden de ´jongelui´ veel meer invloed dan dat altijd wordt aangenomen, menselijkerwijs gezien. Kijk alleen maar naar Rebekka; het was een reële mogelijkheid dat Rebekka zelf het huwelijk met Izak zou afwijzen (Gen. 24:5,8,39). Ze nodigt ook zelf Eliëzer uit (Gen. 24:25), terwijl ze ongetwijfeld geweten heeft dat hij opzoek was naar een vrouw (Gen. 24:22). Haar instemming me het huwelijk wordt zelfs heel direct gevraagd (Gen. 24:57) waarop ze bevestigend antwoord (Gen. 24:58).


Alleen kende ze Izaak verder volgens mij helemaal niet. Dat is wel weer opmerkelijk. Ze stemt er mee in zonder hem te kennen, te weten of ze bij elkaar passen enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2014 10:22

Marnix schreef:
Alleen kende ze Izaak verder volgens mij helemaal niet. Dat is wel weer opmerkelijk. Ze stemt er mee in zonder hem te kennen, te weten of ze bij elkaar passen enz.

God zei het toch? Meer heb je niet nodig. Thorben Söndergaard was radicaal bekeerd, hij vroeg God om een vrouw, ontmoette haar in een dienst, God zei: Dat is ze, 3 maanden later getrouwd en nog steeds gelukkig, hoe simpel kan het zijn. Laat Hem de huwelijken maar arrangeren en als Hij nee zegt, niet aan beginnen.
Laatst gewijzigd door Boerin op 02 apr 2014 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor meribel » 02 apr 2014 10:28

Marnix schreef:[q
Hm dat is zeker eng. Ik snap sowieso niet dat mensen zo snel trouwen, zeker als je zoveel verschilt in leeftijd (en ik vermoed dat zij nog best jong is) en er nog dingen spelen. Waarom dan zo overhaast trouwen.... neem gewoon een paar jaar de tijd. Het lijkt inderdaad wel eens dat mensen denken dat het huwelijk problemen oplost en zo... maar je kan dat beter voor je trouwt doen.....


Dit snap ik dan weer niet,
Als er vóór je trouwen al problemen zijn dan zou ik helemaal niet trouwen,

Maar jaren wachten daar begrijp ik niets van....ok twee jaar zoiets?
Maar als je verliefd ben nog vijf tot tien jaar wachten? Waar wacht je op dan?
En voor Gods ogen ben je dan toch al lang getrouwd?
En als je na vijf jaar nog steeds niet naar elkaar in die mate verlangt...is dat wel een goede partner?


Rebekka en isaak hadden daar allemaal iig niet zo veel moeite mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 10:41

Ik heb het niet over 5 tot 10 jaar. Lang wachten lijkt me ook niet gezond. Maar als je een relatie hebt en er zijn wat problemen, dingen waar je je aan ergert enz lijkt het me goed dat eerst te bespreken en te zorgen dat dat geen ergernissen blijven..... voordat je trouwt. Je kan ook heel snel met elkaar trouwen omdat je verliefd bent maar op allerlei vlakken wel met elkaar botsen en vervolgens je steeds meer aan elkaar gaan ergeren. Dat is niet goed. Ik zoek naar een goede balans. Niet te lang wachten... maar ook niet te snel trouwen.


Boerin, meestal gaat het niet zo.... en meestal is na 3 maanden trouwen niet zo handig. Uitzonderingen misschien daargelaten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 11:03

Jvslooten schreef:Dat vraag ik mij dus af hé.. volgens mij hadden de ´jongelui´ veel meer invloed dan dat altijd wordt aangenomen, menselijkerwijs gezien. Kijk alleen maar naar Rebekka; het was een reële mogelijkheid dat Rebekka zelf het huwelijk met Izak zou afwijzen (Gen. 24:5,8,39). Ze nodigt ook zelf Eliëzer uit (Gen. 24:25), terwijl ze ongetwijfeld geweten heeft dat hij opzoek was naar een vrouw (Gen. 24:22). Haar instemming me het huwelijk wordt zelfs heel direct gevraagd (Gen. 24:57) waarop ze bevestigend antwoord (Gen. 24:58).

Marnix schreef:Alleen kende ze Izaak verder volgens mij helemaal niet. Dat is wel weer opmerkelijk. Ze stemt er mee in zonder hem te kennen, te weten of ze bij elkaar passen enz.

Ze wist wel dat hij rijk was.
Dat was in die tijd wellicht al een hele verbetering ten opzichte van de andere kandidaten...
(waarmee ik niet wil zeggen dat vrouwen op rijke mannen vallen...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2014 11:05

Marnix schreef:
Alleen kende ze Izaak verder volgens mij helemaal niet. Dat is wel weer opmerkelijk. Ze stemt er mee in zonder hem te kennen, te weten of ze bij elkaar passen enz.

Boerin schreef:God zei het toch? Meer heb je niet nodig. Thorben Söndergaard was radicaal bekeerd, hij vroeg God om een vrouw, ontmoette haar in een dienst, God zei: Dat is ze, 3 maanden later getrouwd en nog steeds gelukkig, hoe simpel kan het zijn. Laat Hem de huwelijken maar arrangeren en als Hij nee zegt, niet aan beginnen.

Het wil me niet aan dat jij met jouw stel hersens zo'n fraudegevoelig verhaal echt gelooft. Een volwassen mens heeft toch wel wat meer nodig dan de getuigenis van een radicaal bekeerd christen die zegt boodschappen van God te ontvangen? Bovendien, elk woord wat zo iemand spreekt is al gezegd, luister daarom liever naar degene die het als eerste zei, de zoon van David.

'Wat er geweest is, dat zal er weer zijn. Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden. Er is niets nieuws onder de zon.' (Pred 1,9)

Er is niets nieuws, dus ere wie ere toekomt. Zo'n radicaal bekeerd man als Thorben Söndergaard herhaalt in het beste geval slechts oude waarheden en pronkt met andermans veren om vervolgens te zeggen: kijk mij eens mooi zijn. Geloof zulke lieden niet, want ze profeteren naar het vlees en zeggen altijd iets wat mensen behaagt, maar de waarheid is er niet om mensen te behagen. De waarheid is zoals hij is en verandert niet omwille van ons.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 03 apr 2014 15:42

Marnix schreef:Boerin, meestal gaat het niet zo.... en meestal is na 3 maanden trouwen niet zo handig. Uitzonderingen misschien daargelaten.

Nee meestal niet.
Tsja, moet je wel even heel goed testen of het God was of je verbeelding, anders heb je een groot probleem. Maar ik heb het wel van meer voorgangers gehoord dat God gewoon zei dat iemand hun toekomstige partner was. Waarom niet? Ging bij Isaäk ook zo.
Laatst gewijzigd door Boerin op 03 apr 2014 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 03 apr 2014 15:55

mohamed schreef:Het wil me niet aan dat jij met jouw stel hersens zo'n fraudegevoelig verhaal echt gelooft.

:lol: Oh sorry, ik had het niet helemaal goed gehoord, ze trouwden niet na 3 maanden.
Hier heb je ze: http://www.thelastreformation.com/about-torben.html
After my experiencing with Jesus, I found out that God can speak to me. For example about 5 months later that day I became a new born christian, I went to a Christian concert in Aalborg, where God spoke to me, and said that the girl who stood not far away from me, would become my wife. I turned around and looked at her. After the concert, I drove home with a friend and told him, that I had met my wife. I did not know who she was, what her name was, where she came from, etc. But God had said to me, that she would become my wife. When I got home, I told God that he should bring us together, because I did not know who she was. About 3 months later we meet again and began to talk, and now we are married and have 3 children.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor André-J30 » 03 apr 2014 17:28

Boerin schreef:... About 3 months later we meet again and began to talk, and now we are married and have 3 children.

Dat klinkt een stuk geloofwaardiger :D

Het is voor ons heel moeilijk om ons voor te stellen hoe het is als je ouders een partner voor je zoeken. Ik heb een collega gehad, Irakees, mohammedaan (in naam). Kwam op een keer van vakantie terug, met een vrouw, getrouwd. Hij wist het wel dat hij zou trouwen want die geruchten deden zich al de ronde op de zaak. Toch was het een door de ouders gearrangeerd huwelijk. Ik ben bij hun op bezoek geweest. De manier waarop hij naar haar keek, alsof het een cadeau was waar hij niet genoeg van kon krijgen. Zij gedroeg zich ook niet alsof ze zijn sloofje was. (hoe het nu is weet ik niet want ze zijn inmiddels verhuisd)
Als je opgroeit in de cultuur waarin dit normaal is dan vindt je onze manier van trouwen vreemd. Moet je zelf uitzoeken welke vrouw bij je past terwijl je totaal geen ervaring hebt, niet weet welke criteria belangrijk zijn.
Geeft voor mij wel stof tot nadenken :-k #-o

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2014 08:19

Dat ligt er dan ook weer aan op welke leeftijd je trouwt. Voordeel is wel dat je je gevoel (naast je verstand) er bij kan betrekken..... iemand kan ook op basis van karaktertrekken een vrouw voor je uitkiezen en dat kan er best voor zorgen dat je prima kan samenleven.... maar het is totaal geen garantie dat je ook echt van elkaar gaat houden.

En juist omdat je moet uitzoeken wie bij je past is het goed om eerst rustig elkaar te ontmoeten, dan een relatie aan te gaan en dan te trouwen en niet binnen een jaar in het huwelijksbootje te stappen :) En zelfs al krijg je boodschap van God wie je vrouw zal worden, dan is het nog goed om eerst met elkaar te praten en elkaar te leren kennen en niet binnen 3 maanden te trouwen.... zoals blijkbaar ook is gebeurd :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor meribel » 04 apr 2014 13:45

Ach, er zijn vele wegen die naar rome leiden,
Of een gearrangeerd huwelijk slechter is, dat geloof ik niet. Gewoon cultuurbepaald zijn dat soort zaken, zolang bruid en bruidegom zelf akkoord moeten gaan ( en ze een kandidaat dus ook zonder moeilijkheid mogen weigeren ) heb ik er geen bezwaar tegen. Zitten ook handige kanten aan.


Had ik mijn man op mijn 25 e ontmoet was ik misschien ook wel binnen een jaar getrouwd, maar ik was 16, dus moest wel wachten.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 04 apr 2014 15:14

meribel schreef:
Had ik mijn man op mijn 25 e ontmoet was ik misschien ook wel binnen een jaar getrouwd, maar ik was 16, dus moest wel wachten.

Ja dat scheelt een stuk. Ik ken iemand van 55, die gaat al na 2 of 3 maanden verloven, hup, hup.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor mohamed » 04 apr 2014 15:37

Ach ja, waarom ook niet!

'Hi, my name is Dave and i know how to behave, let's get married and have six children!' :mrgreen:

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor meribel » 04 apr 2014 16:29

Boerin schreef:Ja dat scheelt een stuk. Ik ken iemand van 55, die gaat al na 2 of 3 maanden verloven, hup, hup.



Waar moet je op wachten als je 55 bent inderdaad.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten