Verliefd op een ongelovige jongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moedertje31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2014 20:58

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor moedertje31 » 18 mar 2014 15:32

quote]
Kan een christelijk opgevoede jongen zich dan wel voor 100% aanpassen in wat jij wilt in het leven?
Mijn vrouw heeft zich aangepast aan mij, en ik aan haar. Lijkt me erg ongezond als één van beiden zich volledig moet aanpassen, zonder dat de ander daarin een stap in tegenovergestelde richting doet.[/quote]

Daar heb je gelijk in hoor! Natuurlijk kan niet 1 persoon zich volledig aanpassen aan de ander. Dat heb ik inderdaad verkeerd omschreven dan. Maar ik bedoelde dat het meer een soort begrijpen was als het oa om christelijke zaken gaat. Dat heb ik tenminste zelf zo ervaren in die relatie.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2014 15:35

StillAwake schreef:Kan een christelijk opgevoede jongen zich dan wel voor 100% aanpassen in wat jij wilt in het leven?
Mijn vrouw heeft zich aangepast aan mij, en ik aan haar. Lijkt me erg ongezond als één van beiden zich volledig moet aanpassen, zonder dat de ander daarin een stap in tegenovergestelde richting doet.

moedertje31 schreef:Daar heb je gelijk in hoor! Natuurlijk kan niet 1 persoon zich volledig aanpassen aan de ander. Dat heb ik inderdaad verkeerd omschreven dan. Maar ik bedoelde dat het meer een soort begrijpen was als het oa om christelijke zaken gaat. Dat heb ik tenminste zelf zo ervaren in die relatie.

Ook met een christelijke partner heb je deze verschillen.
Kans is alleen dat je, omdat er dan niet over gesproken lijkt te hoeven worden, daar nooit achter komt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

moedertje31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2014 20:58

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor moedertje31 » 18 mar 2014 15:41

StillAwake schreef:Ook met een christelijke partner heb je deze verschillen.
Kans is alleen dat je, omdat er dan niet over gesproken lijkt te hoeven worden, daar nooit achter komt.


Zeker heb je die verschillen. Maar ik merkte wel dat ik met een christelijke jongen diepgaandere gesprekken kon hebben als met die jongen die nergens aan deed. Maar: ik scheer niet alle mensen over 1 kam hoor. Dit was mijn ervaring met 1 jongen dus ik spreek niet over andere.
Ik denk dat wel gesproken moet worden over christelijke zaken, waarom zou zoiets niet hoeven als je beide christelijk bent? Je hebt beiden een mening of gevoelens over zaken, en dat wordt, neem ik aan, toch ook geuit?

mohamed

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 16:14

Paulus schreef:

'...als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt ermee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.' (1 Kor 7,13)

Duidelijk zat toch? :)

Jvslooten

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 16:18

mohamed schreef:Paulus schreef:

'...als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt ermee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.' (1 Kor 7,13)

Duidelijk zat toch? :)

Je weet wat het woordje ´heeft´ betekend toch? En even in de context blijven lezen a.u.b.

mohamed

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 16:27

mohamed schreef:Paulus schreef:

'...als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt ermee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.' (1 Kor 7,13)

Duidelijk zat toch? :)

Jvslooten schreef:Je weet wat het woordje ´heeft´ betekend toch? En even in de context blijven lezen a.u.b.

Dus jij denkt serieus dat Paulus bedoelde dat alle andere vrouwen die na die uitspraak een ongelovige treffen pech hebben gehad? Niks is hier te gek geloof ik! ](*,)

moedertje31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2014 20:58

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor moedertje31 » 18 mar 2014 16:47

mohamed schreef:Paulus schreef:

'...als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt ermee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.' (1 Kor 7,13)

Duidelijk zat toch? :)


De discussie ging toch niet om het verlaten van een ongelovige man? Zou ik mogen weten wat je er duidelijk aan vindt als je bij de context blijft? Of volg ik het nu niet goed...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 10:11

moedertje31 schreef:Zeker heb je die verschillen. Maar ik merkte wel dat ik met een christelijke jongen diepgaandere gesprekken kon hebben als met die jongen die nergens aan deed. Maar: ik scheer niet alle mensen over 1 kam hoor. Dit was mijn ervaring met 1 jongen dus ik spreek niet over andere.
Ik denk dat wel gesproken moet worden over christelijke zaken, waarom zou zoiets niet hoeven als je beide christelijk bent? Je hebt beiden een mening of gevoelens over zaken, en dat wordt, neem ik aan, toch ook geuit?

Ik dacht dat het misschien zou zijn dat je, als je vermoed toch wel op één lijn te zitten, de bespreking van het geloof en de visie op bijvoorbeeld de kerk gemakkelijker 'vergat'.
Maar daar heb ikzelf géén ervaring mee.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

moedertje31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2014 20:58

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor moedertje31 » 19 mar 2014 10:48

StillAwake schreef:Ik dacht dat het misschien zou zijn dat je, als je vermoed toch wel op één lijn te zitten, de bespreking van het geloof en de visie op bijvoorbeeld de kerk gemakkelijker 'vergat'.
Maar daar heb ikzelf géén ervaring mee.


Je bedoelt dat je het zelf wel bespreekt? Wij wel, al gaat dat soms wel moeilijk omdat mijn man van huis uit niet christelijk is opgegroeid en daardoor moeilijker praat over geloofszaken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 20:00

StillAwake schreef:Ik dacht dat het misschien zou zijn dat je, als je vermoed toch wel op één lijn te zitten, de bespreking van het geloof en de visie op bijvoorbeeld de kerk gemakkelijker 'vergat'.
Maar daar heb ikzelf géén ervaring mee.

moedertje31 schreef:Je bedoelt dat je het zelf wel bespreekt? Wij wel, al gaat dat soms wel moeilijk omdat mijn man van huis uit niet christelijk is opgegroeid en daardoor moeilijker praat over geloofszaken.

Ik bedoelde vooral dat ik geen ervaring heb met relaties die begonnen tussen twee christenen.
Inmiddels ben ik dat wel geworden, maar snap nog een heleboel niet.
Dat levert aardig wat stof tot gesprekken op...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

moedertje31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2014 20:58

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor moedertje31 » 20 mar 2014 09:12

StillAwake schreef:Ik bedoelde vooral dat ik geen ervaring heb met relaties die begonnen tussen twee christenen.
Inmiddels ben ik dat wel geworden, maar snap nog een heleboel niet.
Dat levert aardig wat stof tot gesprekken op...


Dat begrijp ik. Ik heb een man getrouwd die niet christelijk is opgevoed maar zelf wel jaren naar de kerk ging voordat wij een relatie kregen. Maar ook bij hem zijn vaak nog onduidelijkheden, vragen, etc.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor hubert » 20 mar 2014 09:49

MissVis
Hebben jullie nog adviezen voor mij? Of een bemoediging. Want diep in mijn hart weet ik dat een relatie met hem waarschijnlijk heel veel problemen gaat opleveren... :( Wat zouden jullie doen in deze situatie?


Ik denk dat je in principe je hart moet volgen, maar makkelijk is het niet. Mijn zusjes hebben ook zeer goede huwelijken met mannen die niet veel hebben met geloof. De mannen gaan met de hoogfeesten wel mee naar de kerk en zijn dus niet anti. Geloofskwesties bespreken ze meestal met mij.
Ik ken ook genoeg stellen die niet super gelukkig zijn in hun huwelijk met iemand van de kerk.
Conclusie: het zegt dus niet zoveel of iemand gelovig is of niet. Het gaat er om of iemand zielsveel van je houdt. Liefde kan veel (zo niet alles) overwinnen volgens Paulus

Gebruikersavatar
MissVis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2005 21:05

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor MissVis » 21 mar 2014 23:28

....
Laatst gewijzigd door MissVis op 25 jan 2019 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Schitterønt

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor hubert » 22 mar 2014 09:19

Maar als je dan ook de mooie verhalen leest, ook op andere fora, dat je als gelovige gebruikt zou kunnen worden om hem tot God te leiden, slaat de twijfel over God's wil weer toe. Als ik erover nadenk is die jongen ook op een vrij bijzondere wijze op mijn pad gekomen.


Ik denk dat je er enorm spijt van krijgt hem af te wijzen. Liefde is universeel.
Alleen zou je de quote moeten laten varen. Niemand kan iemand bekeren.
Mijn niechtje van inmiddels 30+ zocht ook zo naar een gelovige jongen. Ze wees alle minder of ongelovige (leuke en aantrekkelijke) minnaars de deur en is nu alleenstaand.
Leuker kunnen we het niet maken.
Ik wil maar zeggen: je moet ook je tijd niet verspillen met dit type gedachten. Je bent jong en in een heerlijke experimenteerfase die je niet moet verkwanselen.
Probeer het met deze jongen, misschien blijkt hij niet de gedroomde prins en hoef je jezelf later niets te verwijten. Durf te leven.

Faramir

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor Faramir » 22 mar 2014 09:30

hubert schreef:
Ik denk dat je er enorm spijt van krijgt hem af te wijzen. Liefde is universeel.
Alleen zou je de quote moeten laten varen. Niemand kan iemand bekeren.
Mijn niechtje van inmiddels 30+ zocht ook zo naar een gelovige jongen. Ze wees alle minder of ongelovige (leuke en aantrekkelijke) minnaars de deur en is nu alleenstaand.
Leuker kunnen we het niet maken.
Ik wil maar zeggen: je moet ook je tijd niet verspillen met dit type gedachten. Je bent jong en in een heerlijke experimenteerfase die je niet moet verkwanselen.
Probeer het met deze jongen, misschien blijkt hij niet de gedroomde prins en hoef je jezelf later niets te verwijten. Durf te leven.

Hier kan ik me wel bij aansluiten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten