Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Overspel

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2014 23:20

meribel schreef:Ahhhhh!!!
Ik protesteer!!
Ik had juist altijd zó te doen met lea,
En daardoor juist stiekem hekel aan rachel.
Kamp Lea hier dus.

Grappig, ik had het daar ooit eens met een vriendin over en zij was de oudste thuis, ik de jongste. Zij was ook voor Lea, die Rachel vond ze maar een aanstellerig typje.
Eigenlijk was hun vader de bozo, volgens mij hadden ze erg weinig in te brengen zelf.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2014 23:43

Bambi schreef:juist omdat hij eindelijk trouw was, was de spanning voorbij en besefte ik dat ik niet echt van hem hield. :mrgreen:

Wat een aparte manier om daar zo achter te komen.

Ik werd ook besodemieterd door mijn ex en ergens heb ik het altijd wel aangevoeld. Bepaalde zaken klopten niet maar ik wilde het niet zien tot ze me dumpte. Heb er lang verdriet om gehad.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Overspel

Berichtdoor mealybug » 09 apr 2014 06:50

Marnix schreef:Seksuele driften zijn heel natuurlijk en dat maakt het ook zo lastig.

Wordt daarom ook niet de natuurlijke mens tegenover de geestelijke mens geplaatst in de Bijbel?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overspel

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 08:25

Bambi schreef:juist omdat hij eindelijk trouw was, was de spanning voorbij en besefte ik dat ik niet echt van hem hield. :mrgreen:
mohamed schreef:Wat een aparte manier om daar zo achter te komen.

Ik werd ook besodemieterd door mijn ex en ergens heb ik het altijd wel aangevoeld. Bepaalde zaken klopten niet maar ik wilde het niet zien tot ze me dumpte. Heb er lang verdriet om gehad.

Uiteindelijk wel vrede mee gekregen?
Ik kan niet eens zeggen dat ik er zozeer verdriet om heb gehad (had ik wel hoor) maar het overheersende gevoel was eerder verbittering.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Overspel

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 09:43

Wat Lea en Rachel betreft, ik snap niet hoe mensen Lea een sloom wicht kunnen noemen. Het was inderdaad Laban die Lea aan Jakob gaf. Dat was niet Lea's schuld. Ik heb het wel altijd wonderlijk gevonden dat Jakob met Lea slaapt en de volgende ochtend ontdekt dat het Lea is en niet Rachel :)

Maar goed, Rachel was bloedmooi. Lea niet echt. Jakob houdt meer van Rachel dan van Lea. Best logisch. Hij had niet om Lea gevraagd. Toch zien we dan juist Gods liefde en bewogenheid voor het minder mooie en geliefde. Hij geeft Lea meer kinderen en uit het geslacht van haar zoon Juda komt uiteindelijk de Verlosser.

Mealybug schreef:Wordt daarom ook niet de natuurlijke mens tegenover de geestelijke mens geplaatst in de Bijbel?


Dat denk ik wel ja. Lastige is dat het op zich niet verkeerd is maar dat we er vaak op een verkeerde manier mee omgaan. Seksualiteit hoort niet alleen bij de oude mens..... verkeerd omgaan met je seksuele gevoelens wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Overspel

Berichtdoor meribel » 09 apr 2014 09:47

Oh die lea
De hele nacht vrijen en weten dat de man waar jij misschien wel van houdt( of misschien ook niet eens ) morgen verschrikkelijk teleurgesteld is.
Lekkere eerste keer.

Je hele leven tweede keus zijn.
Verschrikkelijk.
En met rachel heb ik niet zo veel van doen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Overspel

Berichtdoor Speedy » 09 apr 2014 09:53

Marnix schreef:Wat Lea en Rachel betreft, ik snap niet hoe mensen Lea een sloom wicht kunnen noemen. Het was inderdaad Laban die Lea aan Jakob gaf. Dat was niet Lea's schuld. Ik heb het wel altijd wonderlijk gevonden dat Jakob met Lea slaapt en de volgende ochtend ontdekt dat het Lea is en niet Rachel :)

Maar goed, Rachel was bloedmooi. Lea niet echt. Jakob houdt meer van Rachel dan van Lea. Best logisch. Hij had niet om Lea gevraagd. Toch zien we dan juist Gods liefde en bewogenheid voor het minder mooie en geliefde. Hij geeft Lea meer kinderen en uit het geslacht van haar zoon Juda komt uiteindelijk de Verlosser.



Of Jacob uiteindelijk meer van Rachel houdt is een grote vraag, want toen hij begraven werd, werd hij bij Lea begraven en niet bij Rachel.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Overspel

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 10:13

En zei hij niet: en daar heb ik Lea begraven.?
En in Ruth 4 staat:
...als Rachel en als Lea, die beiden het huis van Israël gebouwd hebben;

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Overspel

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2014 10:41

Speedy schreef:
Of Jacob uiteindelijk meer van Rachel houdt is een grote vraag, want toen hij begraven werd, werd hij bij Lea begraven en niet bij Rachel.

Ze was toch al dood gegaan ergens? Haar kinderen werden wel voorgetrokken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Overspel

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2014 10:42

meribel schreef:Je hele leven tweede keus zijn.
Verschrikkelijk.
En met rachel heb ik niet zo veel van doen.

Wel zielig ja. Dat vond God ook, daarom kreeg ze leuke kindjes.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 10:50

Bambi schreef:juist omdat hij eindelijk trouw was, was de spanning voorbij en besefte ik dat ik niet echt van hem hield. :mrgreen:
mohamed schreef:Wat een aparte manier om daar zo achter te komen.

Ik werd ook besodemieterd door mijn ex en ergens heb ik het altijd wel aangevoeld. Bepaalde zaken klopten niet maar ik wilde het niet zien tot ze me dumpte. Heb er lang verdriet om gehad.

StillAwake schreef:Uiteindelijk wel vrede mee gekregen?
Ik kan niet eens zeggen dat ik er zozeer verdriet om heb gehad (had ik wel hoor) maar het overheersende gevoel was eerder verbittering.

Ja ik was ook verbitterd en verdrietig omdat ze mijn eerste grote liefde was. Zo hadden we dat niet gepland. ;)

Ik heb er nu wel vrede mee en haat haar ook niet langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Overspel

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 11:01

Speedy schreef:
Of Jacob uiteindelijk meer van Rachel houdt is een grote vraag, want toen hij begraven werd, werd hij bij Lea begraven en niet bij Rachel.


De Bijbel is daar vrij helder over:

28 Jakob stemde toe en wachtte tot de week om was; daarna gaf Laban hem zijn dochter Rachel tot vrouw. 29 Ook gaf Laban haar een van zijn slavinnen mee, Bilha. 30 Toen sliep Jakob ook met Rachel, en van Rachel hield hij echt, meer dan van Lea. En hij werkte nog eens zeven jaar bij Laban.

31 Toen de HEER zag dat Jakob minder van Lea hield, opende hij haar moederschoot, terwijl Rachel kinderloos bleef.


Dat Jakob bij Lea begaven werd is logisch. Rachel stierf onderweg en kon daar niet begraven worden, ze werd langs de weg naar Betlehem begraven. Lea werd in het familiegraf op het eigen land bij Mamre begraven en Jakob ook, dat was het familiegraf waar Abraham en Sara, Isaak en Rebekka en Lea dus ook lagen. Daar zou Rachel ook begraven zijn als daar de mogelijkheid voor was geweest, maar die was er niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Overspel

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 11:03

schelpje3 schreef:En zei hij niet: en daar heb ik Lea begraven.?
En in Ruth 4 staat:
...als Rachel en als Lea, die beiden het huis van Israël gebouwd hebben;


Dat klopt. Maar wat een rivaliteit was er tussen die twee. Verschrikkelijk. Zie Genesis 30.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Overspel

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2014 11:05

Marnix schreef:Dat klopt. Maar wat een rivaliteit was er tussen die twee. Verschrikkelijk. Zie Genesis 30.

Hannah en Peninna was ook een gezellige boel. Altijd gezellig, nog eentje erbij.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Overspel

Berichtdoor meribel » 09 apr 2014 12:31

Boerin schreef:Hannah en Peninna was ook een gezellige boel. Altijd gezellig, nog eentje erbij.


Nou, dat mannen daar op zitten te wachten snap ik niet,
Mijn man snapt dat overigens ook niet, alleen daarom al wordt hij nooit mormoon..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

cron