Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overspel

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 18:43

Bambi schreef:'t Is toch een deel van mijn leven geweest, dat kun je toch niet uitvlakken door foto's weg te gooien.
En in dat deel heb ik ook heel veel geleerd.
Niet van hem, maar door hem :wink:
Ik ben bijvoorbeeld tegen mijn principe in gaan samenwonen met hem, omdat hij zijn huis uitgezet was.
Mijn fout dus.
mohamed schreef:Nee uitvlakken kan je het helaas niet, maar zoveel mogelijk maar al te gaarne. Als er een pil was die al mijn herinneringen aan haar uitwiste nam ik hem direct.
Die pil bestaat niet. Ik heb Whisky geprobeerd, en dat werkte wel aardig...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overspel

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 18:52

Bambi schreef:Ik herken de redenen wel, maar ik heb zelf moeten erkennen dat je dan ook delen van je zelf, zoals gevoelens, wegpoetst oftewel wegstopt.
En die gaan dan in jezelf een eigen leven leiden en lichamelijke of psychische klachten geven.

Wil je er trouwens op wijzen, dat als je de wens hebt om het weg te stoppen of poetsen, dan heb je het nog niet ten volle verwerkt.
En het dus nog geen plekje gegeven.
En je hebt er dan ook nog niet de lessen uit geleerd, die je er uit kunt leren.

Natuurlijk is de tijd met mijn ex een tijd geweest waarin ik ook stappen heb gezet in de richting van wie ik nu ben. Alle stappen die ik echter in haar richting heb gezet zijn achteraf gezien domme stappen die ik niet had moeten en mogen zetten.
Dat ik de neiging heb om, ruim 12 jaar na dato, nog steeds wrok te voelen heeft niks te maken met het niet verwerken, maar meer met het bedrogen zijn.
Ik kan prima leven zonder haar, en mijn leven na die tijd is alleen maar beter geworden (hoewel het eerste jaar nadien beroerd was): de leugens en de tijd die het me heeft gekost zijn vooralsnog onvergeven en onvergefelijk.
En aangezien voor vergeving toch echt een verzoek in die richting nodig is en ik de telefoon erop zou gooien als ze zou bellen (gesteld dat ze überhaupt mijn naam nog weet ;-) ) zal dat wel altijd zo blijven.
En daar heb ik vrede mee, hoewel ik besef dat een christen zou moeten vergeven.
Sommige wonden zijn daarvoor toch wat aan de ongeschikte kant...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 19:49

Bambi schreef:'t Is toch een deel van mijn leven geweest, dat kun je toch niet uitvlakken door foto's weg te gooien.
En in dat deel heb ik ook heel veel geleerd.
Niet van hem, maar door hem :wink:
Ik ben bijvoorbeeld tegen mijn principe in gaan samenwonen met hem, omdat hij zijn huis uitgezet was.
Mijn fout dus.
mohamed schreef:Nee uitvlakken kan je het helaas niet, maar zoveel mogelijk maar al te gaarne. Als er een pil was die al mijn herinneringen aan haar uitwiste nam ik hem direct.

StillAwake schreef:Die pil bestaat niet. Ik heb Whisky geprobeerd, en dat werkte wel aardig...

Lol! :mrgreen:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Overspel

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2014 20:14

Die vader van Corrie ten Boom zei, toen haar vriend ineens met een andere verloofde op de stoep stond en ze er nogal kapot van was, want ze hadden al toekomstplannen en ze lag op bed te huilen:
Je kunt 2 dingen doen. De liefde laten sterven en dan sterft er ook een deel van jezelf of je kunt die liefde aan God geven en Hem vragen je Zijn liefde voor hem te geven. Dat was de sleutel om lief te kunnen hebben wat niet lief te hebben was later in het concentratiekamp, zei ze.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 20:27

Ik denk niet dat mijn Heere dat bedoelde toen hij zei je vijanden lief te hebben. De 144.000 in de hemel vroegen Jezus wanneer hij hun bloed zou wreken en niet om een bosje rooie rozen te sturen met een kaartje en daarop: 'ik heb u lief'. Het zijn dergelijke gedachten die een mens totaal wereldvreemd maken en een vijand van zichzelf. Doordat jij probeert alle mensen lief te hebben vergeet je jezelf en zondig je, want je doet het een en laat het andere na. Daardoor oordeelt heel de wet je als een schuldige zondaar. Terwijl jij probeert de wereld te verbeteren vergeet je jezelf en zondig je alsnog. Houd daar mee op en denk eerst aan jezelf, dan zondig je niet meer dan je nu doet, want ook dan doe je het een en laat je het andere na. Als je dan toch zondigt, waarom kies je dan de zonde die slecht voor jezelf is? Kies dan liever voor jezelf als je toch de wet overtreedt.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 20:31

Overigens haat ik niet al mijn exen. Eigenlijk alleen mijn eerste liefde heb ik gehaat.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overspel

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 20:47

mohamed schreef:Overigens haat ik niet al mijn exen. Eigenlijk alleen mijn eerste liefde heb ik gehaat.

And so do I, met de eerste twee (we waren 16 jaar, met de tweede ik 19 en zij 18 jaar) heb ik zelfs nog redelijk contact.
De eerste is zelfs op onze bruiloft geweest. Geweldige meid.
Mijn derde en laatste ex heb ik wel haatgevoelens bij...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Overspel

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2014 21:00

mohamed schreef:Ik denk niet dat mijn Heere dat bedoelde toen hij zei je vijanden lief te hebben. De 144.000 in de hemel vroegen Jezus wanneer hij hun bloed zou wreken en niet om een bosje rooie rozen te sturen met een kaartje en daarop: 'ik heb u lief'. Het zijn dergelijke gedachten die een mens totaal wereldvreemd maken en een vijand van zichzelf. Doordat jij probeert alle mensen lief te hebben vergeet je jezelf en zondig je, want je doet het een en laat het andere na. Daardoor oordeelt heel de wet je als een schuldige zondaar. Terwijl jij probeert de wereld te verbeteren vergeet je jezelf en zondig je alsnog. Houd daar mee op en denk eerst aan jezelf, dan zondig je niet meer dan je nu doet, want ook dan doe je het een en laat je het andere na. Als je dan toch zondigt, waarom kies je dan de zonde die slecht voor jezelf is? Kies dan liever voor jezelf als je toch de wet overtreedt.

Meuh? Zonder vergeven werd ik continu gekweld hoor, toen ik hem echt enorm haatte in het begin raakte ik alles kwijt, God verhoorde me niet meer en ik geloofde niet eens meer dat Hij bestond. Je kunt beter maar wel vergeven, is gezond voor jezelf. Als je het dan niet voor de ander doet, dan maar voor jezelf. Ja de 144000, dat is met de grote verdrukking. Dan kunnen gelovigen vuur van de hemel roepen zodat een stad vernietigd wordt als ze zich niet willen bekeren. We zitten nog in het genadetijdperk gelukkig. Als je iemand niet meer haat, heb je toch vergeven, lijkt me? Je blijft er zelf anders maar mee zitten. Ik ben het totaal kwijt, heb geen pilletje nodig hoor.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 21:01

Ja, best wel opmerkelijk eigenlijk. Misschien zat de liefde dieper.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 21:13

mohamed schreef:Ik denk niet dat mijn Heere dat bedoelde toen hij zei je vijanden lief te hebben. De 144.000 in de hemel vroegen Jezus wanneer hij hun bloed zou wreken en niet om een bosje rooie rozen te sturen met een kaartje en daarop: 'ik heb u lief'. Het zijn dergelijke gedachten die een mens totaal wereldvreemd maken en een vijand van zichzelf. Doordat jij probeert alle mensen lief te hebben vergeet je jezelf en zondig je, want je doet het een en laat het andere na. Daardoor oordeelt heel de wet je als een schuldige zondaar. Terwijl jij probeert de wereld te verbeteren vergeet je jezelf en zondig je alsnog. Houd daar mee op en denk eerst aan jezelf, dan zondig je niet meer dan je nu doet, want ook dan doe je het een en laat je het andere na. Als je dan toch zondigt, waarom kies je dan de zonde die slecht voor jezelf is? Kies dan liever voor jezelf als je toch de wet overtreedt.

Boerin schreef:Meuh? Zonder vergeven werd ik continu gekweld hoor, toen ik hem echt enorm haatte in het begin raakte ik alles kwijt, God verhoorde me niet meer en ik geloofde niet eens meer dat Hij bestond.

Er zullen meer momenten komen dat God (weer) niet doet wat jij bidt, want zo is het leven voor iedereen. We krijgen zelden wat we vragen, dus als je straks van je geloof valt als de Heere niet doet wat je bidt, hoe rotsvast is je geloof dan nu?
Boerin schreef:Je kunt beter maar wel vergeven, is gezond voor jezelf. Als je het dan niet voor de ander doet, dan maar voor jezelf.

Zolang ik het grote gebod niet overtreed zal ik dat ook zeker doen, maar als ik mezelf schaad door een ander te vergeven zondig ik en dat kan je niet van me verlangen. Echter wil ik dan ook dat eens vergeven altijd vergeven is. Niet later met vuur beginnen te spelen en me dan opeens in vlammen laten opgaan.
Boerin schreef:Ja de 144000, dat is met de grote verdrukking. Dan kunnen gelovigen vuur van de hemel roepen zodat een stad vernietigd wordt als ze zich niet willen bekeren.

Waarom zou je dat willen, je vergeeft toch iedereen? De enige die je nog met vuur kan bestrijden ben jezelf, als je jezelf ook kan vergeven komen we ergens. ;)
Boerin schreef:We zitten nog in het genadetijdperk gelukkig. Als je iemand niet meer haat, heb je toch vergeven, lijkt me? Je blijft er zelf anders maar mee zitten. Ik ben het totaal kwijt, heb geen pilletje nodig hoor.

Wat heb ik aan tijdelijke vrede, die hoef ik niet, roep dan het vuur maar van de hemel om me te vernietigen samen met de (andere) ongelovigen die jouw pinksterevangelie verwerpen. :mrgreen:

Bambi

Re: Overspel

Berichtdoor Bambi » 09 apr 2014 23:53

Woede hoort toch echt bij het verwerkingsproces.
Maar het is niet goed om erin te blijven hangen.

Hier de stappen van een verwerkingsproces, het is niet zo afgebakend als het er staat.
De fases gaan meestal door elkaar heen:

http://www.christiaanlam.nl/2008/08/29/ ... -in-fasen/

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 23:56

Het voelt alsof het al meer dan duizend jaar geleden is. Ik weet niet of alles weer oprakelen het verwerkingsproces bespoedigt Bambi.

Bambi

Re: Overspel

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 00:04

mohamed schreef: Ik weet niet of alles weer oprakelen het verwerkingsproces bespoedigt Bambi.

Het minst leuke van een verwerkingsproces is dingen opnieuw doormaken.

mohamed

Re: Overspel

Berichtdoor mohamed » 10 apr 2014 00:13

Hoewel ik je medeleven van harte waardeer, kan ik je verzekeren dat ik de breuk met mijn eerste liefde (na een lang proces) uiteindelijk geheel verwerkt heb. Dingen nog weer oprakelen heeft weinig zin en verwordt tot het likken van wonden die door het likken nooit helen. Loslaten is ook deel van het hele proces en dat vond ik misschien nog wel het moeilijkste.

Bambi

Re: Overspel

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 00:34

mohamed schreef:Hoewel ik je medeleven van harte waardeer, kan ik je verzekeren dat ik de breuk met mijn eerste liefde (na een lang proces) uiteindelijk geheel verwerkt heb. Dingen nog weer oprakelen heeft weinig zin en verwordt tot het likken van wonden die door het likken nooit helen. Loslaten is ook deel van het hele proces en dat vond ik misschien nog wel het moeilijkste.

Die link was meer bedoeld naar aanleiding van jouw discussie met Boerin, om aan te tonen dat woede nodig is.
En aangezien jij het toen weer over jouw verwerkingsproces ging hebben, haakte ik daar weer op in.
Maar je hebt gelijk, als je het verwerkt hebt is loslaten het moeilijkst, want dan val je eigenlijk in een leegte.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten