Reacties n.a.v. vragenrubriek 'scheiden na incest'.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:30

elbert schreef:Nee, dat stelt hij juist wel. We moeten hem geen uitlatingen toedichten die hij niet geschreven heeft.

Hij stelt dat bij incest (in het eerste antwoord) niet gescheiden mag worden.
Als incest geslachtsverkeer inhoudt (volgens de door jou opgevoerde definitie) is dit op zijn zachtst gezegd een opmerkelijk antwoord.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 15:31

Rozijn schreef:Nu Henkie en Omega hier toch meelezen, kunnen ze misschien ook antwoorden op mijn eerder gestelde vragen:

- Hoe worden panelleden geselecteerd?
- Worden antwoorden gelezen en gewogen voordat zij op de site komen?
- Wordt er met panelleden gesproken als er veel (heftige) reacties komen?
- Wat bepaalt of je wel of niet op een antwoord mag reageren?
- Hoe wordt bepaald welke panellid welke vraag krijgt?
- Neemt de redactie de inhoud van de antwoorden voor haar rekening?

Deze en andere vragen heb ik gisteren al via de vragenrubriek ingedient :wink:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 15:32

schelpje3 schreef:Je moet het zo zien Mortlach, hij antwoordt naar de Bijbel, niet naar de mens!


Nee, hij antwoord naar de letter, en niet naar de geest.

shrew
Sergeant
Sergeant
Berichten: 302
Lid geworden op: 31 okt 2012 10:34

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor shrew » 24 jan 2014 15:32

Omega schreef:Misschien goed om te beseffen dat de kerkelijke tucht vaak verder gaat dan de jurisdictie van de overheid (die wij allen hebben gekozen en waar we dus ook allemaal verantwoordelijk voor zijn). Concreet: Seksuele handelingen tussen kinderen vanaf 16 jaar en hun ouders zijn niet strafbaar, mits kinderen daar zelf vrijwillig mee instemmen. In de kerk wordt dit echter gezien als grote zonde en is dit reden om leden in de ban te doen. Kortom, de kerk (in het algemeen) is hierin principiëler dan de wetgever.


fijn dat de kerk principieel is in incestzaken van kinderen boven de 16 die vrijwillig (bestaan die?) sex hebben met hun ouders.

Maar het gaat nu om kinderen onder de 16 die onvrijwillig worden betast.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:33

mealybug schreef:Nee, hij antwoord naar de letter, en niet naar de geest.

Zelfs naar de letter klopte het antwoord niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor elbert » 24 jan 2014 15:36

StillAwake schreef:Hij stelt dat bij incest (in het eerste antwoord) niet gescheiden mag worden.
Als incest geslachtsverkeer inhoudt (volgens de door jou opgevoerde definitie) is dit op zijn zachtst gezegd een opmerkelijk antwoord.
Ik neem aan dat de gebruikte definities verschillen en dan krijg je verwarring, maar los daarvan vond ik in elk geval zijn eerste antwoord bepaald niet handig.
Laat duidelijk zijn dat elke ongepaste seksuele handeling (en misbruik van kinderen valt daar ook onder) volgens de Bijbel overspel is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:37

Omega schreef:Misschien goed om te beseffen dat de kerkelijke tucht vaak verder gaat dan de jurisdictie van de overheid (die wij allen hebben gekozen en waar we dus ook allemaal verantwoordelijk voor zijn). Concreet: Seksuele handelingen tussen kinderen vanaf 16 jaar en hun ouders zijn niet strafbaar, mits kinderen daar zelf vrijwillig mee instemmen. In de kerk wordt dit echter gezien als grote zonde en is dit reden om leden in de ban te doen. Kortom, de kerk (in het algemeen) is hierin principiëler dan de wetgever.

Omega, je meent toch niet serieus dat je het noemenswaardig vindt dat de kerk op sommige terreinen striktere standpunten heeft dan de overheid?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:39

elbert schreef:Ik neem aan dat de gebruikte definities verschillen en dan krijg je verwarring, maar los daarvan vond ik in elk geval zijn eerste antwoord bepaald niet handig.
Laat duidelijk zijn dat elke ongepaste seksuele handeling (en misbruik van kinderen valt daar ook onder) volgens de Bijbel overspel is.

Eens! (en dat zo vlak voor het weekend 8) )
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 15:45

schelpje3 schreef:Nee hoor, de Bijbel heeft het nooit verkeerd, hij wordt vaak verkeerd geinterpreteerd!
In de Bijbel kun je absoluut niet lezen dat het niet zo erg is als een vader met zijn gore vingers aan zijn kind zit.
Het komt wel vaker voor dat ik niet Bijbels bezig ben :oops: voor mij persoonlijk is het een reden voor echtscheiding. Een slippertje met een andere vrouw vind ik van een andere orde en daar zou vergeving mogelijk kunnen zijn.
In het geval van incest is het zo ingewikkeld geworden, dat ik daar niet overheen kan zien.

Het ergste zie je denk ik nog over het hoofd, en dat is, dat het leven van een dergelijk kindslachtoffer voorgoed geruineerd is , het kind zal nooit meer een normale liefdesrelatie aan kunnen gaan op de bedoelde manier, wanneer het opgroeit.
Het mooiste van het leven, de liefde, zal altijd een litteken hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 15:47

mealybug schreef:Het ergste zie je denk ik nog over het hoofd, en dat is, dat het leven van een dergelijk kindslachtoffer voorgoed geruineerd is , het kind zal nooit meer een normale liefdesrelatie aan kunnen gaan op de bedoelde manier, wanneer het opgroeit.
Het mooiste van het leven, de liefde, zal altijd een litteken hebben.

Nee dat zie ik juist niet over het hoofd! Mijn kind is beschadigd, door mijn man en daar kan ik niet mee leven. De basis van een huwelijk is vertrouwen en hij is daar met zijn grote voeten overheen gewalst. Dan zeg ik het netjes.
Wie aan één van mijn kinderen komt, komt aan mijn zenuw. En iedereen weet wel zo'n beetje hoe dat voelt als de tandarts hem raakt.
Dit is natuurlijk fictief, laat dit duidelijk zijn!
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 24 jan 2014 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Boerin » 24 jan 2014 15:49

StillAwake schreef:Zelfs naar de letter klopte het antwoord niet.

Volgens mij wel. De enige reden voor scheiden volgens de letter is als een meisje voor het huwelijk niet maagd bleek, maar dat is geantwoord naar de wet. In de wet werd iemand gewoon gestenigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:52

Boerin schreef:Volgens mij wel. De enige reden voor scheiden volgens de letter is als een meisje voor het huwelijk niet maagd bleek, maar dat is geantwoord naar de wet. In de wet werd iemand gewoon gestenigd.

Dat klopt, in het OT stond de doodstraf op overspel, en ook dat is een vorm van echtscheiding... (in elk geval een beëindiging van het huwelijk).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Boerin » 24 jan 2014 15:59

StillAwake schreef:Dat klopt, in het OT stond de doodstraf op overspel, en ook dat is een vorm van echtscheiding... (in elk geval een beëindiging van het huwelijk).

Ja precies en een man die een vrouw en haar dochter had werd met vuur verbrand en schaamte ontbloten van familie was een reden voor steniging.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 16:11

Boerin schreef:Ja precies en een man die een vrouw en haar dochter had werd met vuur verbrand en schaamte ontbloten van familie was een reden voor steniging.

Dus een beëindiging van het huwelijk! Maar je hebt gelijk, zuiver naar de letter is dat geen echtscheiding.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 13:26



Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten