Reacties n.a.v. vragenrubriek 'scheiden na incest'.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 jan 2014 14:30

Het feit dat Kole een omhooggevallen GerGem-'deskundige' is? 8)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Scheiden na Incest II

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 14:31

En de vraag/het antwoord zijn terug.

Vraag:
Geachte heer Kole, in uw antwoord op de vraag "Scheiden na incest" schrijft u dat alleen overspel reden is tot scheiden, maar incest is in feite toch ook overspel? De man heeft dan namelijk seksuele handelingen verricht met een ander (zoals zijn kind of kleinkind) dan zijn vrouw. Waarom spreekt u in die situatie enkel over schuldbelijdenis, vergeving en verwerking en niet de keuze van een scheidbrief?

Vraag: Ik zie een vraag staan over of incest een reden is om te scheiden? Het antwoord is, dat dat niet zo is! Ik begrijp dit niet! Incest is toch een vorm van overspel? De man is toch ontrouw en heeft toch seksueel contact met een ander? Als mijn man zoiets zou doen, zou ik gaan scheiden. Om mijn kinderen te beschermen! Ik vind dat er zo heel weinig ruimte en begrip is voor de vraagsteller. Ik merk dat ik hier echt verdrietig van word. Ik begrijp dat er “kerkrechtelijk” bij staat, maar toch...


Antwoord:
De beantwoording van de vraag of incest bij kind/kinderen van een vader/man reden is voor echtscheiding, heeft veel vragen opgeroepen. Ik zal het antwoord nuanceren. Als incest inhoudt dat de vader zijn kinderen betast en zich opdringt met bepaalde handelingen, dan is er volgens de richtlijnen van de Ger. Gem. geen reden voor echtscheiding. Maar als er geslachtsgemeenschap geweest is, dan is er wel sprake van overspel. Dat is dan reden voor echtscheiding op grond van de Bijbel, volgens het beleid van de Gereformeerde Gemeenten, waartoe ikzelf behoor.

Dat neemt niet weg dat in alle gevallen incest -in welke vorm dan ook- een grote en grove zonde is en bovendien wettelijk strafbaar. Dus zonodig ook reden is voor aangifte bij justitie.


De doctorandus blijft volhouden dat incest geen overspel is, als de vader zijn kinderen slechts betast of zich opdringt. Ligt het probleem erin dat volgens Kole het alleen 'echt' seks is als er een penis in een vagina is geweest? Dat is natuurlijk volledig onzinnig, maar zou wel een hoop verklaren.

En eigenlijk maakt deze 'nuancering' de zaak alleen maar erger. Kole doet nu al uitspraken namens de Bijbel en namens zijn Kerk. Op Gods stoel gaan zitten, heet dat toch?

Het zal je moeder maar wezen. Jaren later vraag je: "Mama, waarom ben je toch al die tijd bij mijn verkrachter gebleven?" -"Dat moest van meneer Kole, zoon-/dochterlief."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:35

Mortlach schreef:De doctorandus blijft volhouden dat incest geen overspel is, als de vader zijn kinderen slechts betast of zich opdringt. Ligt het probleem erin dat volgens Kole het alleen 'echt' seks is als er een penis in een vagina is geweest? Dat is natuurlijk volledig onzinnig, maar zou wel een hoop verklaren.

Het zou alleen niet verklaren waarom men praktiserende homofilie afwijst. Als dat inderdaad de definitie van seks is is het onmogelijk dat een relatie tussen twee mannen of twee vrouwen seksueel van aard is.
Toch wordt het wel onder die noemer veroordeeld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 14:38

Nu Henkie en Omega hier toch meelezen, kunnen ze misschien ook antwoorden op mijn eerder gestelde vragen:

- Hoe worden panelleden geselecteerd?
- Worden antwoorden gelezen en gewogen voordat zij op de site komen?
- Wordt er met panelleden gesproken als er veel (heftige) reacties komen?
- Wat bepaalt of je wel of niet op een antwoord mag reageren?
- Hoe wordt bepaald welke panellid welke vraag krijgt?
- Neemt de redactie de inhoud van de antwoorden voor haar rekening?

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Omega » 24 jan 2014 14:41

Nu Henkie en Omega hier toch meelezen, kunnen ze misschien ook antwoorden op mijn eerder gestelde vragen:


Vragen voor de vragenrubriek worden ook daar beantwoord ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 14:45

Faramir schreef:Dat klinkt al een stuk beter.


Vind je? Ik vind het de boel alleen maar erger maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Bambi » 24 jan 2014 14:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:50, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 14:52

Mortlach schreef:
Het zal je moeder maar wezen. Jaren later vraag je: "Mama, waarom ben je toch al die tijd bij mijn verkrachter gebleven?" -"Dat moest van meneer Kole, zoon-/dochterlief."

Gelukkig zijn er ook moeders die zelf kunnen nadenken Mortlach en smijten een dergelijke echtgenoot (vader vind ik teveel eer voor zo'n vent) eruit.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cicero » 24 jan 2014 14:53

Ah.. interessant.

Lekkere 'deskundige' zo. Goed werk, Omega!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 14:56

Inderdaad.

Maar je vraagt je toch af hoeveel er zijn die de oren naar Kole laten hangen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:57

Bambi schreef:Drs. Koole had zijn huiswerk eerst wat beter moeten doen, nu maakt hij de Ger.Gem. te schande over heel Nederland.
In het kerkrecht van de Ger.Gem. staat nl. dat incest ook overspel is en dat dat een reden tot echtscheiding kan zijn, zie:

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 1542&page=

Overigens erg grappig dat verwezen wordt naar publicaties van een vrijgemaakte professor, waar dit kerkverband vanuit de GerGem verder nogal verketterd wordt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 14:59

Mortlach schreef:Inderdaad.

Maar je vraagt je toch af hoeveel er zijn die de oren naar Kole laten hangen...

Zoveel invloed heeft deze man niet hoor. :wink:
Dat moet je niet overschatten, soms willen mensen gewoon een klein "zetje" krijgen en stellen hun vraag daar. Maar weten ze zelf allang het antwoord.
Het is een advies dat je krijgt en geen bevel!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:01

schelpje3 schreef:Zoveel invloed heeft deze man niet hoor. :wink:
Dat moet je niet overschatten, soms willen mensen gewoon een klein "zetje" krijgen en stellen hun vraag daar. Maar weten ze zelf allang het antwoord.
Het is een advies dat je krijgt en geen bevel!

Ik help het je hopen. Maar juist in deze kringen kunnen mensen een enorme invloed hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Omega » 24 jan 2014 15:01

In het kerkrecht van de Ger.Gem. staat nl. dat incest ook overspel is en dat dat een reden tot echtscheiding kan zijn, zie:

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 1542&page=


Het rapport spreekt over een "relatie". Probleem is dat dit woord niet verder uitgewerkt wordt. Blijkbaar zorgt dit in de praktijk voor de nodige verwarring en leggen de diverse gemeenten dit verschillend uit. En als het dus voor onduidelijkheid zorgt -dat blijkt- dient er dus een aanpassing te komen.

Cicero vergeet dat hij als kiezer mede verantwoordelijkheid is voor het feit dat de overheid incest vanaf een bepaalde leeftijd toestaat. Ik kan me niet herinneren dat hij zich daar druk om maakt.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor elbert » 24 jan 2014 15:01

Mortlach schreef:De doctorandus blijft volhouden dat incest geen overspel is, als de vader zijn kinderen slechts betast of zich opdringt. Ligt het probleem erin dat volgens Kole het alleen 'echt' seks is als er een penis in een vagina is geweest? Dat is natuurlijk volledig onzinnig, maar zou wel een hoop verklaren.
Als ik me niet vergis is het een definitiekwestie. In het geval van geslachtsgemeenschap is het incest, in de andere gevallen valt het onder seksueel misbruik. Het laatste is in ieder geval breder dan incest.

Los daarvan ben ik van mening dat seksueel misbruik neerkomt op overspel (als de betreffende man getrouwd is uiteraard). Wat dat betreft ben ik het met dhr. Kole oneens. Daarmee is het ook grond voor echtscheiding. Overigens zeg ik daarmee niet dat echtscheiding dan ook "moet". Dat hangt helemaal van de betrokken man en vrouw af. Bijvoorbeeld als de man schuld belijdt richting zijn gezin, wil meewerken aan hulpverlening en zijn vrouw hem wil vergeven.
Mortlach schreef:Kole doet nu al uitspraken namens de Bijbel en namens zijn Kerk. Op Gods stoel gaan zitten, heet dat toch?
Nee, het hebben van een bepaalde interpretatie van de Bijbel is nog niet hetzelfde als op Gods stoel gaan zitten. In dat geval doe jij (en ik en iedereen) dat nl. ook.
Mortlach schreef:Het zal je moeder maar wezen. Jaren later vraag je: "Mama, waarom ben je toch al die tijd bij mijn verkrachter gebleven?" -"Dat moest van meneer Kole, zoon-/dochterlief."
Dat antwoord is natuurlijk helemaal fictief. In de praktijk zie je wel dat echtgenotes van incestdaders vaak bij hun man blijven. De reden daarvoor is dat de relatie tussen beiden vaak dusdanig onevenwichtig is (bijvoorbeeld als de man heel dominant is en de vrouw heel afhankelijk) dat de vrouw vaak het misbruik ontkent. Daarmee is ze zowel medeslachtoffer als mededader. Heel triest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten