Reacties n.a.v. vragenrubriek 'scheiden na incest'.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 15:02

schelpje3 schreef:Zoveel invloed heeft deze man niet hoor. :wink:
Dat moet je niet overschatten, soms willen mensen gewoon een klein "zetje" krijgen en stellen hun vraag daar. Maar weten ze zelf allang het antwoord.
Het is een advies dat je krijgt en geen bevel!


Helaas is het in dit geval een zetje de verkeerde kant op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Boerin » 24 jan 2014 15:03

schelpje3 schreef:Gelukkig zijn er ook moeders die zelf kunnen nadenken Mortlach en smijten een dergelijke echtgenoot (vader vind ik teveel eer voor zo'n vent) eruit.

Nou, wij hadden zo'n stel in de kerk zitten vroeger, ik hoorde het pas toen ik bij die kerk weg was. Zielig, dat meisje bleef ook maar thuis wonen tot in de 20. Ik weet niet wie ervan wist, maar in feite is de kerk medeplichtig als er niks aan gedaan wordt. Hij zal het dan ook wel niet gezegd hebben. Ik weet het van iemand die ie vroeg om er een stel demonen bij 'm uit te gooien. Hoop dat 't gelukt is.
In Canada bij de hulpverlening vanuit de kerk staat er expliciet bij dat ze als er zulk soort dingen bovenkomen verplicht zijn om aangifte te doen bij de politie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 15:06

Mortlach schreef:
Helaas is het in dit geval een zetje de verkeerde kant op.

Je moet het zo zien Mortlach, hij antwoordt naar de Bijbel, niet naar de mens! Dat is in dit geval een tikje ongelukkig uitgevallen.
Ik vind niet dat we de naam van deze man moeten gaan besmeuren hier, dat is verre van chique.
Hij kan zich niet verdedigen hier.
Hij noemt het een grove zonde, dus hij praat zeker niks goed.
Hij is een man, ik weet niet of hij zelf kinderen heeft, ik wel, ben moeder. Voor mij zou het exit echtgenoot zijn. Zonder pardon.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 15:06

elbert schreef:Als ik me niet vergis is het een definitiekwestie. In het geval van geslachtsgemeenschap is het incest, in de andere gevallen valt het onder seksueel misbruik. Het laatste is in ieder geval breder dan incest.


Tja, als je pa ongewenst zijn vinger in je anus steekt, mag je moeder niet scheiden, maar als hij dat met zijn penis doet wel? Je reinste haarkloverij

Dat antwoord is natuurlijk helemaal fictief. In de praktijk zie je wel dat echtgenotes van incestdaders vaak bij hun man blijven. De reden daarvoor is dat de relatie tussen beiden vaak dusdanig onevenwichtig is (bijvoorbeeld als de man heel dominant is en de vrouw heel afhankelijk) dat de vrouw vaak het misbruik ontkent. Daarmee is ze zowel medeslachtoffer als mededader. Heel triest.


Tja, en dit soort antwoorden doen dat gebrek aan evenwicht nog verder doorslaan, als je het mij vraagt. De vrouw schraapt alle moed bij elkaar en vraagt om hulp, om vervolgens door een ambtsdrager te worden terechtgewezen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 15:08

schelpje3 schreef:Je moet het zo zien Mortlach, hij antwoordt naar de Bijbel, niet naar de mens! Dat is in dit geval een tikje ongelukkig uitgevallen.


Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar als dat echt zo is, dan heeft de Bijbel het simpelweg verkeerd.


ik wel, ben moeder. Voor mij zou het exit echtgenoot zijn. Zonder pardon.


Terwijl je net zelf zegt dat je dan niet Bijbels bezig bent...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor elbert » 24 jan 2014 15:09

@Mortlach: Probeer je me/ons nu een mening in de schoenen te schuiven die ik/we volstrekt niet heb(ben)? =;
Je mag best verontwaardigd wezen, maar probeer wel te reageren op degene met wie je in gesprek bent. Dhr. Kole leest je schrijfsels toch niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor parsifal » 24 jan 2014 15:14

Mortlach schreef:Tja, en dit soort antwoorden doen dat gebrek aan evenwicht nog verder doorslaan, als je het mij vraagt. De vrouw schraapt alle moed bij elkaar en vraagt om hulp, om vervolgens door een ambtsdrager te worden terechtgewezen...


De man is volgens mij geen ambtsdrager en daarbij wijst hij niet terecht (dat is wat jij nu doet), hij beantwoord een vraag, die aan hem gesteld is. Dat je het antwoord niet kan waarderen (ik ook niet) is een ander verhaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor Boerin » 24 jan 2014 15:16

Mortlach schreef:
Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar als dat echt zo is, dan heeft de Bijbel het simpelweg verkeerd.

Dat zegt de Bijbel niet. Ze moesten al gestenigd worden als ze hun schaamte ontblootten in exodus 20.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cicero » 24 jan 2014 15:16

Omega schreef:Het rapport spreekt over een "relatie". Probleem is dat dit woord niet verder uitgewerkt wordt. Blijkbaar zorgt dit in de praktijk voor de nodige verwarring en leggen de diverse gemeenten dit verschillend uit. En als het dus voor onduidelijkheid zorgt -dat blijkt- dient er dus een aanpassing te komen.
En Kole legt het dus op een manier uit die de indruk wekt dat hij de dader zoveel mogelijk in bescherming wil nemen in plaats van het slachtoffer. Op z'n positiefst gezegd overschat Kole zich hier dus als deskundige, met als resultaat lompheid en onaangepastheid. En hij verraadt hiermee wat in de Ger.Gem. kennelijk soms als praktijk gehanteerd wordt, namelijk het beschermen van de daders en hun machtspositie.

Cicero vergeet dat hij als kiezer mede verantwoordelijkheid is voor het feit dat de overheid incest vanaf een bepaalde leeftijd toestaat. Ik kan me niet herinneren dat hij zich daar druk om maakt.
Ja probeer de aandacht maar af te leiden. Heel chique! Zo kennen we je weer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:17

elbert schreef:[Als ik me niet vergis is het een definitiekwestie. In het geval van geslachtsgemeenschap is het incest, in de andere gevallen valt het onder seksueel misbruik. Het laatste is in ieder geval breder dan incest.

Mocht je gelijk hebben is het antwoord nog veel fouter, dan stelt de deskundige namelijk dat er dus zelfs bij geslachtsverkeer nog niet gescheiden mag worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 15:18

Mortlach schreef:Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar als dat echt zo is, dan heeft de Bijbel het simpelweg verkeerd.
Terwijl je net zelf zegt dat je dan niet Bijbels bezig bent...

Nee hoor, de Bijbel heeft het nooit verkeerd, hij wordt vaak verkeerd geinterpreteerd!
In de Bijbel kun je absoluut niet lezen dat het niet zo erg is als een vader met zijn gore vingers aan zijn kind zit.
Het komt wel vaker voor dat ik niet Bijbels bezig ben :oops: voor mij persoonlijk is het een reden voor echtscheiding. Een slippertje met een andere vrouw vind ik van een andere orde en daar zou vergeving mogelijk kunnen zijn.
In het geval van incest is het zo ingewikkeld geworden, dat ik daar niet overheen kan zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:19

schelpje3 schreef:Je moet het zo zien Mortlach, hij antwoordt naar de Bijbel, niet naar de mens! Dat is in dit geval een tikje ongelukkig uitgevallen.

Nee Schelpje, hij antwoord naar zijn interpretatie van de Bijbel. Hij antwoord kerkrechtelijk (en daarin ook nog feitelijk onjuist).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Omega » 24 jan 2014 15:22

En Kole legt het dus op een manier uit die de indruk wekt dat hij de dader zoveel mogelijk in bescherming wil nemen in plaats van het slachtoffer. Op z'n positiefst gezegd overschat Kole zich hier dus als deskundige, met als resultaat lompheid en onaangepastheid. En hij verraadt hiermee wat in de Ger.Gem. kennelijk soms als praktijk gehanteerd wordt, namelijk het beschermen van de daders en hun machtspositie.


Zoals al geconstateerd, misschien helpt het als je eens afstand neemt van je persoonlijke frustraties en afkeer van de heer Kole en gewoon leest wat hij schrijft.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Scheiden na Incest II

Berichtdoor elbert » 24 jan 2014 15:24

StillAwake schreef:Mocht je gelijk hebben is het antwoord nog veel fouter, dan stelt de deskundige namelijk dat er dus zelfs bij geslachtsverkeer nog niet gescheiden mag worden.
Nee, dat stelt hij juist wel. We moeten hem geen uitlatingen toedichten die hij niet geschreven heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bambi

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Bambi » 24 jan 2014 15:29

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten