Reacties n.a.v. vragenrubriek 'scheiden na incest'.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 12:10

Jvslooten schreef:Drs. kole heeft zojuist gereageerd op een tweetal vervolgvragen aangaande het dubieuze antwoord van gisteren:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/212 ... na-incest/

Inderdaad een iets meer genuanceerde mening, maar nog steeds erg discutabel.
Blijkbaar is er in de optiek van deze man pas sprake van overspel in het geval van geslachtsgemeenschap.
Persoonlijk beschouw ik alle vormen van seksuele toenadering tot een ander dan de eigen partner als overspel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 12:10

Overigens vind ik de definitie van overspel nog steeds erg dubieus. Staan die genoemde richtlijnen ergens online?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 12:11

Nog niet denk ik, als ze al online komen.
Er komt wel een officiële Ger.Gem. site www.gergem.info (niet verwarren met gergeminfo.nl)

Jvslooten

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 12:23

Ik kan het antwoord nog steeds niet plaatsen. In het OT was het aanraken van iemands schaamdelen, anders dan die van de wettige echtgenoot, al reden tot de doodstraf. En nu moet men het blijkbaar maar tolereren, omdat 'alleen daadwerkelijke gemeenschap overspel is'? Hoe ziet drs. Kole Mat. 5:28 eigenlijk in het licht van de richtlijnen van de Ger. Gem? En wat moet ik mij voorstellen bij 'bepaalde handelingen'? Ik vind ook dit antwoord erg discutabel.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 12:31

De vraagstelster had het over kerkrechtelijk, en Drs. antwoord volgens de richtlijnen van de Ger Gem.
Dan kan ik niet anders dan concluderen dat die lijnen van de Ger Gem afwijken van de Bijbel.
Ik vind het nog steeds een prut-antwoord, en ik vraag me af of het zijn persoonlijke mening is of dat ie niet tegen zn kerkregels in durft te gaan.
Beide gevallen vind ik een slappe hap :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cicero » 24 jan 2014 13:35

Het antwoord blijft belachelijk. Conclusie: in de Ger.Gem. wordt in sommige gevallen de dader beschermd in plaats van het slachtoffer. Walgelijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 13:41

Cicero schreef:Het antwoord blijft belachelijk. Conclusie: in de Ger.Gem. wordt in sommige gevallen de dader beschermd in plaats van het slachtoffer. Walgelijk.

Die indruk krijg je inderdaad.
Eert uw vader en uw moeder, vrouwen, weest uw man onderdanig.
Wat kunnen sommige teksten toch een eigen leven gaan leiden!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 jan 2014 14:02

Precies. Wetjes en regeltjes boven barmhartigheid en medemenselijkheid. :-&

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:04

Tante Pollewop schreef:Precies. Wetjes en regeltjes boven barmhartigheid en medemenselijkheid. :-&

Is dat niet juist waar de kerk tegen zou moeten ageren?
Vooralsnog ga ik er overigens vanuit dat Kole zijn eigen mening geventileerd heeft, en dat dit nu niet bepaald een bindende synodeuitspraak is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Omega » 24 jan 2014 14:10

Misschien goed om te beseffen dat de kerkelijke tucht vaak verder gaat dan de jurisdictie van de overheid (die wij allen hebben gekozen en waar we dus ook allemaal verantwoordelijk voor zijn). Concreet: Seksuele handelingen tussen kinderen vanaf 16 jaar en hun ouders zijn niet strafbaar, mits kinderen daar zelf vrijwillig mee instemmen. In de kerk wordt dit echter gezien als grote zonde en is dit reden om leden in de ban te doen. Kortom, de kerk (in het algemeen) is hierin principiëler dan de wetgever.

En al zijn sommige incestueuze handelingen bij de Ger. Gem. mogelijk geen accordering voor echtscheiding, het is wel reden voor kerkelijke tuchtmaatregelen en aangifte bij de politie.

Tot slot: de boodschapper treft geen blaam. Hem kennende vermoed ik dat hij het met dit beleid in de Ger. Gem. absoluut oneens is. Ik sluit bovendien niet uit dat deze hele commotie reden is voor de Ger. Gem. om deze kerkelijke visie nog eens kritisch tegen het licht te houden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:16

Omega schreef:Misschien goed om te beseffen dat de kerkelijke tucht vaak verder gaat dan de jurisdictie van de overheid (die wij allen hebben gekozen en waar we dus ook allemaal verantwoordelijk voor zijn). Concreet: Seksuele handelingen tussen kinderen vanaf 16 jaar en hun ouders zijn niet strafbaar, mits kinderen daar zelf vrijwillig mee instemmen. In de kerk wordt dit echter gezien als grote zonde en is dit reden om leden in de ban te doen. Kortom, de kerk (in het algemeen) is hierin principiëler dan de wetgever.

En al zijn sommige incestueuze handelingen bij de Ger. Gem. mogelijk geen accordering voor echtsscheiding, het is wel reden voor kerkelijke tuchtmaatregelen en aangifte bij de politie.

Tot slot: de boodschapper treft geen blaam. Hem kennende vermoed ik dat hij het met dit beleid in de Ger. Gem. absoluut oneens is. Ik sluit bovendien niet uit dat deze hele commotie reden is voor de Ger. Gem. om deze kerkelijke visie nog eens kritisch tegen het licht te houden.

Het zou toch ook erg raar zijn wanneer de overheid principiëler zou zijn dan een kerkverband! Überhaupt is vreemdgaan in Nederland niet strafbaar, terwijl het in kerkgemeenschappen (en ook in de meeste niet kerkelijke kringen) afgekeurd wordt.
Als deze hele heisa inderdaad tot gevolg heeft dat de standpunten nog eens tegen het licht gehouden worden is dat alleen maar winst.
Als dhr. Kole inderdaad niet achter deze politiek staat maar deze politiek wél dagelijkse praktijk is (hoewel ik hoop dat het niet dagelijks voorkomt) is het zeker zaak om dit standpunt eens naast het bijbelse standpunt over overspel te leggen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cicero » 24 jan 2014 14:26

Omega schreef:Misschien goed om te beseffen dat de kerkelijke tucht vaak verder gaat dan de jurisdictie van de overheid (die wij allen hebben gekozen en waar we dus ook allemaal verantwoordelijk voor zijn). Concreet: Seksuele handelingen tussen kinderen vanaf 16 jaar en hun ouders zijn niet strafbaar, mits kinderen daar zelf vrijwillig mee instemmen. In de kerk wordt dit echter gezien als grote zonde en is dit reden om leden in de ban te doen. Kortom, de kerk (in het algemeen) is hierin principiëler dan de wetgever.

Oh zo is het antwoord van Kole minder walgelijk. ](*,)

En al zijn sommige incestueuze handelingen bij de Ger. Gem. mogelijk geen accordering voor echtsscheiding, het is wel reden voor kerkelijke tuchtmaatregelen en aangifte bij de politie.
Ja en dan? Als er überhaupt aangifte wordt gedaan (wat gezien de sociale druk in deze kringen zeker niet vanzelfsprekend is), zit vader (of moeder) zijn(/haar) straf uit, doet schuldbelijdenis en binnen een paar maanden/jaren gaat het gezinnetje weer vrolijk verder?

Tot slot: de boodschapper treft geen blaam. Hem kennende vermoed ik dat hij het met dit beleid in de Ger. Gem. absoluut oneens is.

Daar geloof ik niets van. Daar laat hij niets van blijken. Zoals ik de heer Kole ken, is hij typerend voor een slag omhooggevallen Ger.Gem.-'deskundigen'. Hij heeft in elk geval bar weinig intellectuele integriteit, zoals hij eens op een lezing liet merken.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Omega » 24 jan 2014 14:26

Klopt @StillAwake Het zou een goede zaak zijn als in de volgende synodevergadering dit punt wordt meegenomen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 14:27

Refoweb op de generale synode, dat is wat...
Laatst gewijzigd door Rozijn op 24 jan 2014 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Omega » 24 jan 2014 14:28

@Cicero Tja, je persoonlijke afkeer van de heer Kole verandert weinig aan de feiten zoals ze er liggen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten