Alternatieven voor vuurwerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

Alternatieven voor vuurwerk.

Berichtdoor Max » 01 jan 2014 23:41

(Ik weet niet of het hier de juiste plaats is voor mijn vraag. Heb em hier neergezet omdat hier veel mensen met kinderen komen.)

Onze kids zijn nog klein, 7,5,3,maar zoonlief van 5 vond datie wel groot genoeg was voor vuurwerk. Hij zag op het dorp kinderen uit z'n klas er mee nl. Het is niet mijn bedoeling een discussie op gang te brengen over wel of geen vuurwerk. Ik ben er zelf helemaal niet voor en zou het erg fijn vinden als onze kinderen later niet aan vuurwerk beginnen. Je moet dan echter wel een alternatief hebben, vind ik. En daar ben ik nu benieuwd naar. Ik hoorde/las eens dat een gezin altijd ergens heenging op oudejaarsdag bv. Zijn hier mensen met ervaring? Of heb jij weleens gehoord hoe anderen dit aanpakten? Het scheelt natuurlijk wel hoe oud ze zijn. Gaat het nog werken als ze 18 zijn? Geen idee, duurt gelukkig nog even...!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Alternatieven voor vuurwerk.

Berichtdoor schelpje3 » 01 jan 2014 23:48

Hoi Max,

Onze kinderen zijn inmiddels boven de 18 en bij de jongens begon het net voor de puberteit te spelen. Sterretjes waren te kinderachtig. Mijn man heeft één keer samen met de oudste een simpel vuurwerkpakketje gekocht, maar om 12 uur vloog hij bij de eerste knal naar binnen. Dus mijn man heeft de boel aangestoken en zei: zo, dit was meteen voor het laatst.
En later hebben ze wel eens met een vriendje staan knoeien, maar ze zijn nogal streng met controles hier, dus erg veel lengte kregen ze niet.
Maar jouw kinderen zijn nog jong en ik verwacht eigenlijk dat jij dit probleem niet meer mee gaat maken, want er is breed draagvlak onder de bevolking om het te gaan verbieden. Dus één groot georganiseerd vuurwerk, zoals in veel andere landen al gebeurt.
Ik hoorde daarnet een oogarts nog zeggen: de meeste slachtoffers vallen onder de omstanders! En dit jaar weer meer letsels dan vorig jaar. Zelfs één dode.
Dus ook als je zelf niks afsteekt en je gaat naar buiten met de kinderen, zou ik hen zeker zo'n bril opzetten. Die zijn gratis notabene en nog zie je veel kinderen zonder zo'n bril. Vinden ze zeker niet stoer. :?
En als ze 18 zijn en er bestaat nog steeds vuurwerk, tja, dan kun je eigenlijk alleen bidden!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Alternatieven voor vuurwerk.

Berichtdoor meribel » 02 jan 2014 00:50

ik zelf zou het zo doen;

zodra je kind echt geïnteresseerd is en graag vuurwerk wil afsteken dan juíst samen een pakketje kopen en begeleiden bij het afsteken.
Als je uitlegt dat je afstand moet houden, niet gaan kijken als het niet afgaat meteen of opnieuw aansteken, geen romeinse kaarsen bijv. in je hand houden, bril dragen, geen vuurwerk in je zak stoppen en meer van dat soort simpele basisdingen dan leer je je kinderen juist om veilig met vuurwerk om te gaan.

Als die vijf is dan is samen sterretjes afsteken al heel mooi en spannend en vast genoeg. Misschien wat trektouwtjes en knalerwtjes, ook leuk. Ik zou zeker niet wegvluchten als het oudjaarsdag is ( of je moet zelf wegwillen, maar niet als vlucht dat ze er maar niet mee in aanraking komen )

Als ze op een leeftijd komen dat je verwacht dat ze hun vuurwerk van eigen geld kopen dan kiezen ze er vanzelf voor om het of wel te doen of niet. En indien wel, dan hebben ze gezien en ervaren wat een veilige manier is om ermee om te gaan en zijn ze zo verstandig om niet alle rotjes aan elkaar te knopen zodat je een extra grote bom hebt. Want dat is dan uitgelegd aan ze. ( ipv doodgezwegen )


succes!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alternatieven voor vuurwerk.

Berichtdoor ajl » 02 jan 2014 08:54

Mijn zoon van 5 begint het ook allemaal enorm interessant te vinden. Dit jaar zijn wij daarom begonnen met trektouwtjes en knalerwten. Ik ben bang dat hij het echte werk ook geweldig gaat vinden. Zijn broertje van 2 vindt het nu al geweldig om te zien. Dus ik houd mijn hart vast voor de toekomst. Verbieden heeft volgens mij geen zin, weggaan met oud en nieuw ook niet. Onze insteek is om het ze te leren en onder begeleiding af te steken

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: Alternatieven voor vuurwerk.

Berichtdoor Merisja » 02 jan 2014 10:05

Zo doen wij het ook, ajl. Onze oudste is negen en vindt vuurwerk helemaal te gek. (Het is trouwens een meisje :) ). Ze heeft samen met met mijn man een klein pakketje gekocht en ze hebben het samen afgestoken. Ik ben binnen gebleven met de jongste, die het juist doodeng vindt.

Op het jeugdjournaal was een meisje te zien die vingers kwijt was geraakt door illegaal vuurwerk. Die beelden helpen ook, vind ik. Zelf knutselen met vuurwerk zal ze echt niet doen, ze is veel te bang dat het mis gaat.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Alternatieven voor vuurwerk.

Berichtdoor MissF » 02 jan 2014 12:28

Onze oudste is bijna 5, en leefde echt naar oud en nieuw toe. Mijn man is samen met hem wat klein spul gaan kopen, geen knalrommel maar een paar pijlen enzo. Om 12 uur mocht hij het pas afsteken, samen met mijn man. Niet alleen, en alleen tussen 12 en 1 uur 's nachts. Verder gewoon niet.
Dus niet verbieden, en niet tegenhouden, maar juist begeleiden. Ik hoop dat het dan in de toekomst ook binnen de perken blijft.
Het mooie was ook wel dat hij om kwart voor 1 naar binnen kwam en zei:' Zo, nu heb ik genoeg afgestoken, ik ga lekker weer binnen spelen.'
Dus na die drie kwartier was het ook leuk geweest voor hem en kan hij weer een jaartje zonder ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Alternatieven voor vuurwerk.

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 jan 2014 14:32

hier geen vuurwerk. De oudste is bang voor de knallen en voor gewoon alles wat met vuurwerk te maken eheft. De jongste vind het wel bijzonder.

Wat ik de oudste nu wel regelmatig zeg... si dat vuurwerk kopen eigenlijk geld weggooien is. Je knalt het weg en weg is het geld. Plus dat je toch wel kan kijken naar andersmans geld :) haha...

dus afgelopen keer opnieuw gezegd.... als je kon kiezen tussen voor tien euro vuurwerk of voor tien euro een cadeautje.. wat zou je dan kiezen? tja.. dan gaat ze voor de speelgoedwinkel :)

Dacht... als ik dit er zo in kan houden en ik kan ze lekker maken op deze manier!! ben ik allllang blij :) Misschien is dat nog een tip.

En idd.. meestal zijn de omstanders de pineut... en vooral de mensen die vaak ook nog het allervoorzichtigst zijn... tja... vaak zijn dan mijn kids de pineut!

Vanmorgen hier al geveegd.. we steken niks af.. maar we kunnen wel alle meuk opruimen...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron