Wat moet ik doen, help :-(

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jojanneke79

Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Jojanneke79 » 16 dec 2013 21:18

Mijn vriend en ik zijn nu twee jaar samen en zijn voornemens te gaan trouwen, maar nog niet verloofd. Ik ben er van overtuigd dat het beter is te wachten met gemeenschap tot in het huwelijk. Echter zijn wij een grens over gegaan die wij niet over wilden gaan en hebben gemeenschap gehad. Ik voel me zo dom nu. Waarom hebben we niet gewacht zoals we beiden wilden, maar was het vlees toch zwak :-(

Ik voel me ergens ook onrein nu en ben bang dat Hij mij veroordelen zal om mijn daad. Mijn vriend denkt er makkelijker over maar we hebben wel besproken dat dit niet meer mag gebeuren tot we daadwerkelijk getrouwd zijn. Ik ben zo bang dat mensen het aan me zien.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik bid veel en vraag de Here om vergiffenis maar heb niet het gevoel dag dit genoeg is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2013 21:33

Jojanneke79 schreef:Mijn vriend en ik zijn nu twee jaar samen en zijn voornemens te gaan trouwen, maar nog niet verloofd. Ik ben er van overtuigd dat het beter is te wachten met gemeenschap tot in het huwelijk. Echter zijn wij een grens over gegaan die wij niet over wilden gaan en hebben gemeenschap gehad. Ik voel me zo dom nu. Waarom hebben we niet gewacht zoals we beiden wilden, maar was het vlees toch zwak :-(

Ik voel me ergens ook onrein nu en ben bang dat Hij mij veroordelen zal om mijn daad. Mijn vriend denkt er makkelijker over maar we hebben wel besproken dat dit niet meer mag gebeuren tot we daadwerkelijk getrouwd zijn. Ik ben zo bang dat mensen het aan me zien.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik bid veel en vraag de Here om vergiffenis maar heb niet het gevoel dag dit genoeg is.


Wat een vervelende situatie. Ik kan heel kort zijn: mensen zien het echt niet aan je hoor. Waaraan zouden ze het moeten merken dan? Over de pastoralere zaken kan ik weinig zeggen, maar misschien weet iemand anders je nog een handreiking te geven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jojanneke79

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Jojanneke79 » 16 dec 2013 21:40

Dank je voor je antwoord. Hoop inderdaad dat ik het niet uitstraal en nog meer dat niemand er indirect naar vraagt.

Bambi

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 21:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Boerin » 16 dec 2013 21:48

Jojanneke79 schreef:Mijn vriend en ik zijn nu twee jaar samen en zijn voornemens te gaan trouwen, maar nog niet verloofd. Ik ben er van overtuigd dat het beter is te wachten met gemeenschap tot in het huwelijk. Echter zijn wij een grens over gegaan die wij niet over wilden gaan en hebben gemeenschap gehad. Ik voel me zo dom nu. Waarom hebben we niet gewacht zoals we beiden wilden, maar was het vlees toch zwak :-(

Ik voel me ergens ook onrein nu en ben bang dat Hij mij veroordelen zal om mijn daad. Mijn vriend denkt er makkelijker over maar we hebben wel besproken dat dit niet meer mag gebeuren tot we daadwerkelijk getrouwd zijn. Ik ben zo bang dat mensen het aan me zien.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik bid veel en vraag de Here om vergiffenis maar heb niet het gevoel dag dit genoeg is.

Vraag gewoon vergeving en het is weg. Maak je niet druk. De Corinthe gemeente zat vol met mensen die seks hadden voor het huwelijk en Paulus zei dat ze dan moesten trouwen. God vergeeft gewoon en je bent niet ineens onrein. Als je vergeving hebt gevraagd is de zonde weggedaan aan het kruis, klaar. Hij weet het niet eens meer.
Als Hij al tegen die overspelige vrouw zei dat Hij haar niet veroordeelde, zou ik me maar niet druk maken dat Hij je veroordeelt. Mensen zien niks en denk maar niet dat iedereen netjes als maagd is getrouwd en dat je een uitzondering bent.
Voor het huwelijk had ik ook seks gehad en we hebben toen vergeving gevraagd en hebben daarna niet meer met z´n tweeen afgesproken, altijd met een chapperonne erbij.
Laatst gewijzigd door Boerin op 16 dec 2013 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor juffiejuf » 16 dec 2013 21:49

In de vragenrubriek zijn er ook vragen over gesteld, misschien heb je wat aan de antwoorden!

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Byte » 16 dec 2013 21:59

Hoi,

Jezus stuurt geen mensen weg die vragen om vergiffenis.
Zoals Bambi al schrijft Hij zegt in zijn Woord het volgende :
(Dubbele post Bambi :D dus iets aangepast)
Johannes 8

En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen:  Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.8 En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.9 Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.10 Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?11 En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en  zondig niet meer

Mensen veroordelen altijd maar dienen eerst de eigen balk uit het oog te halen.
Als je bij hem je zonden mag belijden luister dan naar wat Hij zegt ga heen en zondig niet meer.

Zonde is als een schimmel als het Licht er bij komt sterft het af!
Blijf je in het donker gedijt het goed

Spreuken 28 :13
Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.

En niemand zal het zien, maar als je Hem als je Koning mag ervaren zal je het uitstralen :D
Zorg er wel voor dat je niet meer in dezelfde situatie terecht komt want ons vlees is zwak
Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jojanneke79

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Jojanneke79 » 16 dec 2013 22:05

Dank jullie wel allemaal.

Gods liefde is groot dat ben ik me bewust. Ik kan het alleen niet zo helder zien op het moment. Wat fijn dat dit een plek is waar ik mijn hart kan uitstorten. Ik kan het verder met niemand bespreken.
Mijn vriend en ik hebben afgesproken om elkaar alleen nog maar alleen te zien op plekken waar het geen kwaad kan.

Ik woon op mijzelf en zal hem dus niet meer alleen ontvangen.

Het vlees is dus echt zwak dat bleek maar ons verlangen om tot elkaar te komen was zo groot dat het onbeheersbaar leek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 22:11

Jojanneke79 schreef:Mijn vriend en ik zijn nu twee jaar samen en zijn voornemens te gaan trouwen, maar nog niet verloofd. Ik ben er van overtuigd dat het beter is te wachten met gemeenschap tot in het huwelijk. Echter zijn wij een grens over gegaan die wij niet over wilden gaan en hebben gemeenschap gehad. Ik voel me zo dom nu. Waarom hebben we niet gewacht zoals we beiden wilden, maar was het vlees toch zwak :-(

Ik voel me ergens ook onrein nu en ben bang dat Hij mij veroordelen zal om mijn daad. Mijn vriend denkt er makkelijker over maar we hebben wel besproken dat dit niet meer mag gebeuren tot we daadwerkelijk getrouwd zijn. Ik ben zo bang dat mensen het aan me zien.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik bid veel en vraag de Here om vergiffenis maar heb niet het gevoel dag dit genoeg is.

Het is niet dom meis, maar een moment van zwakte geweest.
Dat overkomt velen. In de Bijbel staan hier ook voorbeelden van.
Wie zichzelf overwint is sterker, dan wie een stad inneemt.
M.a.w. tegen jezelf, je verlangens, te moeten vechten, is moeilijk, kun je niet in eigen kracht.
Je mag de Heere om vergeving vragen.
Wie zijn zonden belijdt en laat, zal vergiffenis worden geschonken.
Ik wens je nog een hele fijne voorbereidingstijd, samen met je vriend.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor meribel » 16 dec 2013 23:50

Ik kan niets toevoegen aan de antwoorden, maar wel vraag ik me af, wanneer ga je trouwen?
Want het lijkt me heel onnatuurlijk om nu ineens drie jaar ofzo elkaar niet aan te raken( en niet verstandig )
Is het wel binnen afzienbare en overkomelijke tijd?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Rozijn » 17 dec 2013 10:03

Dat is ook mijn advies, na het vele mooie dat hierboven al geschreven is.
Ga op zoek naar een mogelijkheid om te trouwen. Niet overhaast, maar wel op niet al te lange termijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2013 16:00

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_719662

Je bent niet de enige. Misschien is dat alvast een troost. :) Het is ook een lastig dilemma, allereerst omdat de cultuur er heel erg op gericht is en iedereen het lijkt te doen en dat ook normaal vindt. Daarnaast omdat seksuele aantrekkingskracht in je zit. Als je van iemand houdt krijg je die aantrekkingskracht. In de theorie lijkt het heel makkelijk om te zeggen: Geen seks voor het huwelijk. Klaar. Maar in de praktijk is het heel moeilijk om de theorie in die praktijk te brengen. Tips:

- Praat er samen over. Maak er geen taboe van. Deel het verlangen maar ook hoe je daarmee om wil gaan. Maak afspraken.
- Als je gepraat hebt met elkaar, praat dan ook samen met God, vertel Hem je afspraken, vraag kracht, dank Hem bovenal ook voor elkaar.
- Als het moeilijk is om je aan die afspraken te houden, bedenk dan hoe je dat makkelijker kan maken. Bijvoorbeeld door niet bij elkaar te logeren / slapen, buitenshuis af te spreken enz.
- Ga trouwen. Ik denk dat het wel erg lastig is in deze tijd omdat mensen relatief laat trouwen, lang bij elkaar zijn voordat ze trouwen. In de tijd van de Bijbel was je al lang getrouwd waarschijnlijk. Anders moet je het natuurlijke verlangen naar elkaar wel heel lang tegenhouden.... wat onnatuurlijk is. En dus heel moeilijk.

Veel succes en geluk samen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor mohamed » 18 dec 2013 16:09

Maak je niet dik Jojanneke, God heeft ons gemaakt dus begrijpt hij ook wel wat we voelen. Als jij en je vriend bij elkaar blijven ben je nu toch al gehuwd?
meribel schreef:Want het lijkt me heel onnatuurlijk om nu ineens drie jaar ofzo elkaar niet aan te raken( en niet verstandig )
Is het wel binnen afzienbare en overkomelijke tijd?

Wat is nou drie jaar op een mensenleven? :clown:

mohamed

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor mohamed » 18 dec 2013 16:12

Boerin schreef:Voor het huwelijk had ik ook seks gehad en we hebben toen vergeving gevraagd en hebben daarna niet meer met z´n tweeen afgesproken, altijd met een chapperonne erbij.

Misschien is een kuisheidsgordel dan praktischer. ](*,)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat moet ik doen, help :-(

Berichtdoor meribel » 18 dec 2013 16:15

mohamed schreef:Wat is nou drie jaar op een mensenleven? :clown:


..jaja, of wat is nou drie jaar op de eeuwigheid?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten