Werken of zoontje opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor MissF » 10 dec 2013 19:05

Het antwoord vind ik ook wel erg makkelijk gedacht.
Ik vraag me overigens ook af hoe haar eigen kinderen ertegenaan kijken. Mw schrijft dat ze er altijd was als moeder. Maar dat lijkt mij onmogelijk als je (veel) gasten hebt en een winkel moet runnen. Dan ben je wel thuis, ja, dat wel, maar ben je er dan als moeder? ik vraag het me af.

Niet dat het mij uitmaakt, waarschijnlijk zal het volgend jaar bij ons ook zo gaan. Het geeft mij wel een ontzettend fijn gevoel dat ik wel thuis ben, en onze zoon altijd zelf uit school kan halen. Dat vind ik toch belangrijker dan ik altijd had gedacht. Maar ik zal nog druk genoeg zijn met ons bedrijf, dus wel werk, dat vind ik ook wel prettig. Maar lang niet alle moeders zitten in zo'n goede positie, én werken én altijd thuis zijn. De meeste moeders moeten een keus maken, of parttime/fulltime werken of helemaal niet werken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor juffiejuf » 10 dec 2013 20:46

Zou het echt waar zijn (volgens dat onderzoek) dat fulltime moeders gelukkiger zijn??? Als je echt achter die keuze sta dan is dat natuurlijk prima maar persoonlijk ben ik juist gelukkiger om nog erbij te kunnen blijven werken hoeveel ik ook om m'n kids geef. Dit hoor ik ook veel van andere vriendinnen met kinderen.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Rozijn » 10 dec 2013 21:16

Ik denk dat sommigen hier over deze zin heen hebben gelezen, of er in ieder geval te weinig waarde aan hechten:
Maar onze situatie was niet zoals die van jullie en het hele leven was nog zo totaal anders

Dat beseft mevr. Van Dooijeweert dus terdege. En dat maakt haar antwoord minder stellig dan dat het hier gerecenseerd wordt.
Ik denk dat de rode draad van haar antwoord is: het gaat niet om de exacte keuze die je maakt, maar of je de keuze met God maakt. Waarbij zij wel weergeeft wat haar visie is, maar die mijns inziens niet oplegt.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor hettys » 10 dec 2013 21:55

meribel schreef:Zie vragenrubriek.




Ik hoop dat de beantwoordster hier niet leest, want ik heb veel respect voor haar manier van dingen bekijken, en ze is ook gewoon van een andere generatie..
Maar ik wordt echt verdrietig van het antwoord.

De vragenstelster worstelt met een onnodig schuldgevoel wat weggenomen moet worden, maar het wordt er juist meer ingewreven.

En dan ze zin, ' misschien kan je man een avondje oppassen '

Ik zeg: oppassen? Dat doe je toch op andermans kinderen?
Misschien kan de man gaan part timen, dat ze op anderhalve baan uitkomen ofzo.


Sorry, moest even mijn frustratie kwijt,



Haha. "laat je man es een avondje oppassen" Inderdaad. 'oppassen' is geen woord dat we gebruiken voor het verzorgen van eigen kinders. Tegenwoordig hebben vaders dus een 'pappa-dag' (okeeee, mama-dag bestaat nog steeds niet) en gaan kinders drie dagen naar de crèche, opa en oma, of anderzijds. (een combinatie)

Een enkele keer blijft mams nog thuis om voor de kinderen te zorgen, maar een hoog opgeleide moeder kan zich dat niet veroorloven. Dat zou nogal jammer zijn. Want binnen no time zijn die kinders weer groot en is mama niet meer up to date voor de kennis die nodig is voor haar functie, passend bij haar opleiding.

Dus alles hangt aan hoog opgeleide vrouwen, of aan moeders die gewoon moeten werken om de touwtjes aan elkaar te knopen. Je moet vrouwen dus weer verbieden te studeren, een bedrijf te beginnen of wat dan ook. Dan gaat het blijkbaar wel goed.

De omgekeerde wereld.
We zitten blijkbaar in een historisch gezien, tussenfase waarbij een balans gezocht moet worden tussen werk en gezin.

Ik vindt het belachelijke onzin dat vrouwen gelukkiger zijn als ze thuis zijn met de baby's. Het kan best zijn dat vrouwen die ervoor kiezen om thuis te blijven met hun kind behoorlijk gelukkig zijn. En dat vrouwen die werken iets meer stress hebben in het begin. Maar dat is korte termijn denken.

Is er ook onderzocht wat die vrouwen doen als hun kinderen tien of twaalf jaar zijn? Zitten ze dan nog heel gelukkig te zijn met hun huishouden? En stel. je bent vijftig, je kinderen zijn het huis uit, en je hebt verder niets omhanden... Hoe voel je je dan? hebben ze dat al onderzocht?
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor meribel » 10 dec 2013 22:51

hettys schreef:Tegenwoordig hebben vaders dus een 'pappa-dag' (okeeee, mama-dag bestaat nog steeds niet)


tuurlijk wel! Hier hebben we papa-dagen, mama-dagen en allebei-dagen.
En die laatste zijn veruit het meest populair natuurlijk

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2013 23:01

hettys schreef: En stel. je bent vijftig, je kinderen zijn het huis uit, en je hebt verder niets omhanden... Hoe voel je je dan? hebben ze dat al onderzocht?

Prima, kan ik je melden. Alleen onze kinderen zijn nog niet alle de deur uit, maar ik ben gaan werken toen. :D
Toen de jongste naar de middelbare ging dus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Evelien » 11 dec 2013 08:42

Ja en hoe lang is dat geleden? Mijn moeder heeft ook geluk gehad, om op haar 47e nog ging studeren en aan het werk kon. Een paar jaar later had dat niet mee gekund.
Als ik over 15 jaar een baan wil gaan zoeken liggen die echt niet voor het oprapen. Ik zie dat nu al om me heen (was pas nog in het nieuws).

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Stip » 11 dec 2013 09:05

Eerlijk gezegd zou ik enorm ongelukkig worden van fulltime huismoeder. Zelfs zwangerschapsverlof duurt me iets te lang en dan heb ik echt weer behoefte om aan het werk te gaan.

Hier zouden de rollen ook eerder omgedraaid worden. Stel dat er 1 van ons fulltime bij de kids moest blijven zou dat voor 90% zeker mijn man zijn.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Jess » 11 dec 2013 09:16

zie hier een gelukkige thuisblijfmoeder.

hoef nooit te haasten of te jakken, andere opvang te zoeken als de juf ziek is en er geen vervanging voor handen is. Kan zelf met mijn kids naar cb, dokter of wat ook. Hoef tegen niemand dank je wel te zeggen. Kan gewoon met mijn vriendin ff een bakkie gaan doen. Hier rustig achter de laptop zitten. Op mijn gemak naar school gaan om de traktatie van mijn zoon te brengen. Heerlijk relaxed

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 09:37

Evelien schreef:Ja en hoe lang is dat geleden? Mijn moeder heeft ook geluk gehad, om op haar 47e nog ging studeren en aan het werk kon. Een paar jaar later had dat niet mee gekund.
Als ik over 15 jaar een baan wil gaan zoeken liggen die echt niet voor het oprapen. Ik zie dat nu al om me heen (was pas nog in het nieuws).

Nou ja zeg, ik zit nog niet in het bejaardenhuis hoor :(old
Mijn ene vriendin is onlangs HBO afgestudeerd, mijn andere vriendin is 2 jaar geleden gaan werken.
Allemaal "menopauzers", fulltime-moeders geweest, tot volle tevredenheid en er viel inderdaad een gat als de laatste naar de middelbare ging. Dat betekent vaak tussen de middag niet meer thuiskomen, geen regelmatige schooltijden meer, ze gaan zelfstandig naar school, kortom, tijd over.
Je kunt zelfs op 93 jarige leeftijd nog gaan studeren, stond pas in de krant.
Een mevrouw wilde dolgraag haar afgebroken (moest toen vanwege huwelijk) studie afmaken en promoveren, en dat lukte.
Ik zag een reclame van I kea voorbijkomen, om van pappadag>>buurtpappadag te maken. M.a.w. het is nogal duur om je kind in een creche te laten verblijven.
Ik zie ze hier dan ook één voor één dichtgaan, waar eerst nog een lange wachttijd was. (Voor de geboorte aanmelden)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Boerin » 11 dec 2013 09:38

Jess schreef:zie hier een gelukkige thuisblijfmoeder.

hoef nooit te haasten of te jakken

Goh, hoe doe je dat? Ik ben helemaal op, ze kwamen een half uur te laat op school, zat ergens vast in een bos met die bakfiets. Gelukkig heb ik er geen visje achterop geplakt. Als ik naar m'n werk ga is het een heel stuk relaxter 's ochtends.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 09:41

Boerin schreef:Goh, hoe doe je dat? Ik ben helemaal op, ze kwamen een half uur te laat op school, zat ergens vast in een bos met die bakfiets. Gelukkig heb ik er geen visje achterop geplakt. Als ik naar m'n werk ga is het een heel stuk relaxter 's ochtends.

Ik zie het helemaal voor me :mrgreen: wat bedoel je met: gelukkig geen visje geplakt?
Enne... misschien half uurtje eerder opstaan? Moeilijk hoor, het bed is zo lekker, vooral in de winter. :?
Het moet, maar het went nooit, wat mij betreft. :neeschudden:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Evelien » 11 dec 2013 09:46

schelpje3 schreef:Nou ja zeg, ik zit nog niet in het bejaardenhuis hoor :(old
Mijn ene vriendin is onlangs HBO afgestudeerd, mijn andere vriendin is 2 jaar geleden gaan werken.
Allemaal "menopauzers", fulltime-moeders geweest, tot volle tevredenheid en er viel inderdaad een gat als de laatste naar de middelbare ging. Dat betekent vaak tussen de middag niet meer thuiskomen, geen regelmatige schooltijden meer, ze gaan zelfstandig naar school, kortom, tijd over.
Je kunt zelfs op 93 jarige leeftijd nog gaan studeren, stond pas in de krant.
Een mevrouw wilde dolgraag haar afgebroken (moest toen vanwege huwelijk) studie afmaken en promoveren, en dat lukte.
Ik zag een reclame van I kea voorbijkomen, om van pappadag>>buurtpappadag te maken. M.a.w. het is nogal duur om je kind in een creche te laten verblijven.
Ik zie ze hier dan ook één voor één dichtgaan, waar eerst nog een lange wachttijd was. (Voor de geboorte aanmelden)


Je kunt tot je dood toe studeren. Iedereen kan studeren, maar dan heb je nog geen baan.

Ik ben blij dat wij de mogelijkheid hebben om allebei zoveel mogelijk tijd door te brengen. Zoals vandaag bijv. Mijn man is net de deur uit. Komt rond 3 uur thuis omdat zijn moeder gezellig op de koffie/thee komt. Vanavond als onze zoon op bed ligt gaat hij nog even een paar uurtjes werken. Hij kan zelf zijn tijd in delen dat is het voordeel van zzp-er.
En ik? ben al aan het rond kijken naar een baan, lijkt me heerlijk om te werken, na 2 jaar thuis te zitten begin ik het wel zat te worden. Maar ik hoef niet te werken dus ik twijfel nog of ik iets ga zoeken. Maar tsja de banen liggen niet voor het oprapen vooral niet in de zorgsector.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 09:56

Nee nergens Evelien. :? Af en toe een beetje geluk hebben, goed rondkijken en misschien een tip van iemand krijgen.
Maarre..... zitten is er toch niet echt bij? :wink: Zo'n kabouter houdt je toch wel bezig?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor ajl » 11 dec 2013 10:01

Jess schreef:zie hier een gelukkige thuisblijfmoeder.

hoef nooit te haasten of te jakken, andere opvang te zoeken als de juf ziek is en er geen vervanging voor handen is. Kan zelf met mijn kids naar cb, dokter of wat ook. Hoef tegen niemand dank je wel te zeggen. Kan gewoon met mijn vriendin ff een bakkie gaan doen. Hier rustig achter de laptop zitten. Op mijn gemak naar school gaan om de traktatie van mijn zoon te brengen. Heerlijk relaxed


Gezien jouw verschillende post betwijfel ik of jij een gelukkige thuisblijfmoeder bent :wink: . Ik meen mij zelf te herinneren dat jij wel graag wilde werken, maar geen opleiding had.

@ schelpje Jij bent weer gaan werken nadat je kinderen op de middelbare school zaten. Mag ik vragen wat voor werk jij doet en op welk niveau ( lbo, mbo, hbo, wo). Ik denk dat dat ook een heel verschil maakt. Met een WO papiertje kom je nl echt niet meer aan de bak als je er al een tijdje uit bent. Beetje zonde van de studie

En ik moet eerlijk zeggen dat het mij niets zegt als iemand via de LOI een hbo papiertje haalt. Ten eerste vraag ik mij dan altijd af wat voor studie het is en ten tweede wil geen werkgever je meer hebben, omdat er dozijnen 20-ers zijn met een hbo opleiding. Die willen wel full time werken en kosten veel minder.

Het antwoord in de vragenrubriek vond ik echt tenenkrommend. Ik vind zelf dat je de opvoeding, huishouden, maar ook het verzamelen van inkomen met zn 2-en doet. Je bent samen een team op elk vlak. Ik zou mij in ieder geval dood schamen als ik de hele dag alles relaxed zou doen terwijl mijn man hard moest werken en wij lastig konden rond komen Dat zou mij een heel ongemakkelijk gevoel geven.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten