Werken of zoontje opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Jess » 12 dec 2013 09:47

@ AJL, ik snap dat je je twijfels hebt bij mijn vorige postings. Maar de afgelopen periode is er hier weer zoveel gebeurd dat ik met de kids naar instanties moest en therapie enz dat ik gewoon geen tijd heb om te werken. Lijkt me dan zo'n gestress om opvang te vinden en alles tussen je werk en andere bezigheden in te plannen.

@ Boerin: op tijd uit je bed gaan dat voorkomt veel frustraties. Zorgen dat jij al klaar bent voor je je kids uit bed komen zodat je je baal momenten niet op hun hoeft af te reageren. Avond te voren hun kleding al klaar leggen enz. Vind het altijd zo zielig als ik bij school al die moeders: 'schiet op' en 'loop door' hoor roepen. Die kinderen zijn de dupe van het geteut van hun moeder. Als je op tijd bij school bent hoef je daar niet meer te haasten.

Als ik zou werken zou het echt financieel een stuk relaxter zijn, nu 'verdien' ik geld door op zo goedkoop mogelijke manier de inkopen voor het gezin te doen.

Weet je wat ik me wel es afvraag: vinden die opa's en oma's het nou echt leuk om zo vaak op hun kleinkinderen te passen? Als ik hoor van sommigen wat hun ouders allemaal doen met en voor hun kinderen. Durfen die ouders geen 'nee' te zeggen als hun kind hun iets vraagt?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2013 10:17

Jess schreef:@ Boerin: op tijd uit je bed gaan dat voorkomt veel frustraties. Zorgen dat jij al klaar bent voor je je kids uit bed komen zodat je je baal momenten niet op hun hoeft af te reageren. Avond te voren hun kleding al klaar leggen enz. Vind het altijd zo zielig als ik bij school al die moeders: 'schiet op' en 'loop door' hoor roepen. Die kinderen zijn de dupe van het geteut van hun moeder. Als je op tijd bij school bent hoef je daar niet meer te haasten.

Ik was al om kwart over 6 wakker. Het zou 10 minuutjes fietsen zijn, dus ik ging ruim op tijd weg (8 uur), maar ja, dan moet je niet de verkeerde afslag nemen en in het bos verdwalen. Ach het was de eerste keer naar de nieuwe school. Pfff het was vanmorgen weer lekker relaxt op de automatische piloot de bus en trein instappen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor blompje » 12 dec 2013 10:58

Jess schreef:@ Boerin: op tijd uit je bed gaan dat voorkomt veel frustraties. Zorgen dat jij al klaar bent voor je je kids uit bed komen zodat je je baal momenten niet op hun hoeft af te reageren. Avond te voren hun kleding al klaar leggen enz. Vind het altijd zo zielig als ik bij school al die moeders: 'schiet op' en 'loop door' hoor roepen. Die kinderen zijn de dupe van het geteut van hun moeder. Als je op tijd bij school bent hoef je daar niet meer te haasten.

Weet je wat ik me wel es afvraag: vinden die opa's en oma's het nou echt leuk om zo vaak op hun kleinkinderen te passen? Als ik hoor van sommigen wat hun ouders allemaal doen met en voor hun kinderen. Durfen die ouders geen 'nee' te zeggen als hun kind hun iets vraagt?


Dat moeders hun kind aan moeten moedigen wat op te schieten ligt echt niet alleen aan de moeder hoor... Wij zijn regelmatig ruim op tijd klaar thuis 's morgens, maar als de kids lekker zitten te spelen of een filmpje te kijken dan kan ik nog zo vroeg zijn, als zij geen zin hebben dan kunnen we echt laat komen en dat heeft niets met teuten van mij te maken... En daarbij vind ik ook dat kinderen moeten leren dat je soms niet eindeloos tijd hebt maar dat dingen soms even snel moeten... als ik zie bij school hoe kinderen daar kunnen teuten of niet eens zelf hun jas ed uit kunnen doen dan vraag ik me echt af hoe dat kan... kinderen moeten ook al zijn ze nog jong zelf toch wat verantwoordelijkheden krijgen?

En ja, er zijn opa's en oma's die het echt leuk vinden. Hier vinden ze het geen enkel probleem om op te passen als wij het nodig hebben en geven ze het zelf aan als het niet uitkomt. Ik hoorde pas zelfs zeggen: ik doe het niet voor jullie of jullie kinderen maar alleen al voor mezelf omdat ik er zo van geniet. Je krijgt ook een hele andere band met de kinderen als ze er regelmatig zijn of als ze af en toe op de koffie komen.

Ik mis in deze hele discussie een beetje dat er ook een tussenweg mogelijk is. Een moeder die een paar dagen werkt geeft toch niet de hele opvoeding uit handen. Ik of mijn man haal ze 's morgens uit bed, we eten met ze en brengen ze naar bed. Momenten dat je juist intensief contact met ze hebt. Daarbij is er de meeste dagen iemand van ons thuis en op de dagen dat we werken zijn ze op het kdv of school. Er zijn ook christelijke kdv's, gastouders waardoor kinderen dezelfde waarden en normen mee krijgen als bij ons thuis. Op deze manier geloof ik zeker dat er een combi mogelijk is. Het één sluit het ander zeker niet uit...

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2013 11:33

Wij hadden een stel in de kerk en ik werkte 2 dagen per week toen ze piepjong waren (lekker die ouderschapsverlofregelingen), maar zij zei elke keer heel stellig: Ik heb ervoor gekozen om thuis te blijven (met 1 kind van drie en 1 van acht). Het was gewoon zielig, dat kind had niks te eten. We brachten ze weleens wat en als je op visite kwam, kreeg je een glas ranja, meer niet en het kind van 3 at pinda's, zo'n honger had ie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor juffiejuf » 12 dec 2013 19:50

@ jess; natuurlijk zijn er opa's en oma's die echt genieten van de kleinkinderen.
Laatst gewijzigd door juffiejuf op 03 mar 2014 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor noah » 13 dec 2013 01:16

Ik mis in de hele discussie juist de twijfels die vraagsteller had.. Iedereen, op boerin na;-), lijkt het zo 'geweldig' geregeld te hebben. Ik ben ook echt tevreden over mijn gastouder en het aantal uren dat ik werk, maar de brief van vraagsteller ging vooral over 'geweten' en 'gevoel'. Het lijkt mij dat moeders best wel eens twijfelen: doe ik het allemaal wel goed. Geef ik mijn kind wat hij / zij nodig heeft. Of je nu thuis bent of aan het werk. Ik ben alleenstaande moeder, dus misschien voel ik dat dubbel, dat zou kunnen. Maar ik denk er regelmatig over na.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Boerin » 13 dec 2013 02:04

noah schreef:Ik mis in de hele discussie juist de twijfels die vraagsteller had.. Iedereen, op boerin na;-), lijkt het zo 'geweldig' geregeld te hebben. Ik ben ook echt tevreden over mijn gastouder en het aantal uren dat ik werk, maar de brief van vraagsteller ging vooral over 'geweten' en 'gevoel'. Het lijkt mij dat moeders best wel eens twijfelen: doe ik het allemaal wel goed. Geef ik mijn kind wat hij / zij nodig heeft. Of je nu thuis bent of aan het werk. Ik ben alleenstaande moeder, dus misschien voel ik dat dubbel, dat zou kunnen. Maar ik denk er regelmatig over na.

Ik weet nog wel, toen ik de eerste kreeg dat ik het liefst helemaal thuis was gebleven, vond het helemaal niks, maar ja, het moest wel en was achteraf ook wel beter. Ik heb nu weinig te kiezen verder, dus dan heb je ook geen schuldgevoelens, dat scheelt wel, hoewel ik ze in het begin wel had, ik begrijp haar ook wel, ze is zwanger voor de eerste keer.
Als ze 4 zijn moeten ze toch naar school, hier moeten ze ook verplicht overblijven.
Ik liep een keer stage en daar zat een meisje dat echt fulltime werkte, haar man studeerde nog en zorgde voor hun baby. Ze vond het niet erg ook.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor StillAwake » 13 dec 2013 12:18

Mortlach schreef:Van de antwoorden van de Van Dooijeweertjes krijg ik eigenlijk altijd wel kromme tenen...

Ik hoop dat ze tussentijds wel weer rechtgroeien?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Sterretje » 22 dec 2013 23:22

noah schreef:Ik mis in de hele discussie juist de twijfels die vraagsteller had.. Iedereen, op boerin na;-), lijkt het zo 'geweldig' geregeld te hebben. Ik ben ook echt tevreden over mijn gastouder en het aantal uren dat ik werk, maar de brief van vraagsteller ging vooral over 'geweten' en 'gevoel'. Het lijkt mij dat moeders best wel eens twijfelen: doe ik het allemaal wel goed. Geef ik mijn kind wat hij / zij nodig heeft. Of je nu thuis bent of aan het werk. Ik ben alleenstaande moeder, dus misschien voel ik dat dubbel, dat zou kunnen. Maar ik denk er regelmatig over na.


Dit herken ik wel.
Ik geniet van mijn werk (50% in 2 dagen), de kids hebben super oppas aan huis. Doordat ik in het onderwijs zit werk ik in feite maar 72 dagen per jaar. Op maandag breng ik AJS zelf naar school. Voor mijn gevoel lijden ze er niet onder. Maar toch voel ik ook wel eens twijfel.. 'is het niet beter om paar jaar thuis te zijn tot ze naar school gaan enz.' Ik heb daarom wel gekozen voor bv hulp in de huishouding zodat ik daar minder tijd aan kwijt ben en ik ben ook niet het type... 'drink iedere week maar ergens koffie'. Tot nu toe heb ik het gevoel dat ik de kids kan geven wat ze nodig hebben (vol gebreken..) maar mijn man en ik hebben wel duidelijk gesteld dat, mochten de kids er 'last' van hebben dat ik een dag minder ga en hij ook zodat we geen oppas meer nodig hebben. Ik moet wel zeggen dat ik oppas aan huis wel de ideale oplossing vindt. Geen getrek 's ochtend, lekker in hun eigen omgeving enz.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Jess » 23 dec 2013 09:03

Even tussendoor: vind je dat prettig, heel de dag een 'vreemde' in je huis?

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Werken of zoontje opvoeden

Berichtdoor Sterretje » 23 dec 2013 21:17

Jess schreef:Even tussendoor: vind je dat prettig, heel de dag een 'vreemde' in je huis?


We kenden haar via via, dus niet helemaal vreemd. De eerste paar keer is het aftasten. Voor ons, voor de kids en voor haar. Maar nee, ik zou niet graag anders willen en ik was ook heel blij dat ze straks wel op 4 kids wil passen =D>
Time flies when you have none!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten

cron