Huwelijkse voorwaarden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Jess » 05 nov 2013 17:15

Getrouwd in gemeenschap van goederen.

En ik leef al jaren op het salaris van mijn man, tja niet altijd leuk maar de afspraak is gewoon zo dat ik het huishouden doe en overdag voor de kinderen zorg dus ik maak ook alles op ;)

Wij hebben de financiele situaties voor ons trouwen ook altijd open besproken. Gelukkig geen schulden gehad, nu bespreken we zo ook nog altijd maar soms wel eens onder zuchten en steunen. Het is bijna niet te doen om te leven van 1 salaris maar we zijn altijd dankbaar als het weer wat drukker wordt op het werk van mijn man zodat hij weer wat extra uurtjes kan maken. Of zelf een baan te vinden is niet te doen want dan moet er ook weer kinderopvang worden geregeld en ik moet nogal es met een kind naar een therapie of arts of wat ook.

En over het hebben van 'geheimen' voor elkaar. vind het woord erg groot maar er zijn nu eenmaal wel eens dingen die ik niet met hem wil bespreken voor mezelf wil houden, of met een vriendin wel bepraat omdat zij dat beter begrijpt. En tijdens mijn stille tijd benoem ik ook dingen aan God die manlief niet weet en God maakt echt wel duidelijk als ik dat moet delen met mijn man.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor ajl » 05 nov 2013 20:41

Jess schreef:Of zelf een baan te vinden is niet te doen want dan moet er ook weer kinderopvang worden geregeld en ik moet nogal es met een kind naar een therapie of arts of wat ook.


Gewoon plannen op je parttime dagen, zoals elke werkende ouder :wink: . Vergt soms wat organisatietalent, maar is zeker te doen.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Jess » 06 nov 2013 10:30

Dat is altijd erg makkelijk gezegd maar ik red het niet. Heb al meer gemerkt dat mensen zeiden: zoek ene baantje dan heb je afleiding. Maar wees eens eerlijk: waar kom je terecht als je al meer dan 12 jaar uit het arbeidsproces bent en een minimale opleiding hebt. Kinderoppas of schoonmaakwerk en dat doe ik thuis al genoeg.

Ben zelf vaak aan het eind van mijn latijn. Toen ik 30 was ging het allemaal een stuk makkelijker als nu en kon ik het me niet voorstellen me zo te voelen als ik me nu soms voel. De kinderen liggen soms nog later op bed dan mij. Toen ze jong waren was het om 19.30 stil in huis en hadden we de tijd voor onszelf.

Nu haal ik mij voldoening uit creatief bezig zijn, leuke dingen maken voor de verkoping vd kerk bijv. Probeer er te zijn voor mensen die het moeilijk hebben, hun verhaal aan te horen. En ja, dat is niet carierre gericht maar misschien vraagt God dat ook helemaal niet van mij. Persoonlijk geloof ik dat het belangrijker is om er voor je medemens te zijn.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor LeChat » 06 nov 2013 17:14

Ik weet niet waar je woont, Jess, maar ik weet dat er overheidsinstellingen zijn die juist vacatures openstellen voor mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt (omdat ze net als jij langere tijd niet buitenshuis gewerkt hebben bijv.). Zoals dit: http://www.adecco.nl/werknemers/website ... j-tno.aspx
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Faramir

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Faramir » 06 nov 2013 17:33

Als er dan toch iets moet veranderen in de regelgeving geef mensen dan gewoon standaard de keuze ipv nu weer voor ze te beslissen.

Dus je geeft aan dat je wil trouwen en op het formulier vink je aan of dat onder huwelijkse voorwaarden moet gebeuren of in gemeenschap van goederen. Simpel en dan zou je echt recht doen aan de klant, maar deze politieke partijen degraderen het huwelijk liever nog sneller.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor LeChat » 06 nov 2013 18:12

Ware het niet dat het niet de keuze is of huwelijkse voorwaarden of algehele gemeenschap van goederen. In huwelijkse voorwaarden heb je vele smaken. Zou je mensen bij de ondertrouw laten kiezen tussen de 2 opties huidige gvg of de nu voorgestelde huw.vw. dan laat je ook weer niet de keuze om voor bijvoorbeeld alleen een gemeenschap van inboedel te kiezen (om maar wat te noemen).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2013 22:17

Vanaf onze verkeringstijd, en dat is nu ruim 40 jaar geleden, deelden we de financiële zaken al samen.
We hadden weinig , maar deden toch veel van ons geld zonder enige hulp.
Hoewel er inmiddels gedeelde verantwoordelijkheden zijn, is er niets veranderd en is alles heel transparant ook naar onze kinderen toe.
Maar wij waren beiden niet actief in de zakenwereld, anders denk ik dat we in de loop één en ander hadden bijgesteld.

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor noah » 06 nov 2013 22:58

Ik was ook getrouwd in gemeenschap van goederen, omdat we ook dachten samen oud te worden. Als iemand mij verteld had dat we ooit zouden scheiden had ik hem voor gek verklaard. Maar helaas... en toen bleken er in mijn huwelijk schulden te zijn ontstaan waar ik niet van wist (kan dus ook).. Ik zou, als ik ooit nog weer trouw wel goed nadenken of ik ooit weer in gemeenschap van goederen zou trouwen.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Boaz » 07 nov 2013 08:21

Trouwen op huwelijkse voorwaarden is mi heel verstandig: je beschermt elkaar tegen schulden die de een kan krijgen, bijvoorbeeld wanneer een van beiden een eigen zaak heeft. Het heeft niks te maken met wantrouwen, maar met gezond verstand.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor mealybug » 07 nov 2013 09:03

Boaz schreef:Trouwen op huwelijkse voorwaarden is mi heel verstandig: je beschermt elkaar tegen schulden die de een kan krijgen, bijvoorbeeld wanneer een van beiden een eigen zaak heeft. Het heeft niks te maken met wantrouwen, maar met gezond verstand.

Mee eens,
vergeet dat gezond verstand echter niet te blijven gebruiken, want als een van de 2 komt te overlijden en het huis staat op naam van hem/haar, moet de ander diep in de buidel tatsten om het te behouden / over te zetten op de naam van de overblijvende .

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2013 09:38

Boaz schreef:Trouwen op huwelijkse voorwaarden is mi heel verstandig: je beschermt elkaar tegen schulden die de een kan krijgen, bijvoorbeeld wanneer een van beiden een eigen zaak heeft. Het heeft niks te maken met wantrouwen, maar met gezond verstand.


Precies.

Als ik die discussie op de radio (vooral grootnieuwsradio) volg denk ik van sommige reacties echt: Ergens de klok wel hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Vind het altijd erg jammer dat mensen al gelijk een oordeel hebben over waarom iemand onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Men weet niet waarom.

Wees voorzichtig met uitlatingen hier over.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Arco » 07 nov 2013 10:24

Eens. Niet alleen voorzichtig met oordelen. Het mag niet eens: Matt.7:1.

Mijn oudtante is ook getrouwd onder huwelijkse voorwaarden, omdat zij eigenaar is van het huis van haar ouders. Alleen als zij eerder kwam te overlijden mocht haar man erin blijven wonen, maar bij scheiding zou het huis van mijn oudtante blijven.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Wilsophie » 07 nov 2013 17:14

Grootnieuws radio en ik ben er lid van, is wel meer eenzijdig in haar berichtgeving vind ik.
Maar goed dat terzijde.
Als wij een zaak hadden gehad of in de handel hadden gezeten, hadden we zeker op bepaalde voorwaarde getrouwd.
Ik zou er geen Bijbels bezwaar inzien uiteraard.

Arco, oordelen is wat anders dan een mening hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor schelpje3 » 07 nov 2013 17:55

Wilsophie schreef:Ik zou er geen Bijbels bezwaar inzien uiteraard.

Ik lees sowieso weinig Bijbelse bezwaren bij jou.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Arco » 07 nov 2013 18:54

Wilsophie schreef:Arco, oordelen is wat anders dan een mening hebben.


Een veroordelende mening, is dan weer fout.

Maar als je mening niet veroordelend is, dan nog moet je oppassen met je mening geven. Je weet nooit precies hoe deze wordt opgevat door de andere partij.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten