One happy family

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: One happy family

Berichtdoor Wim2600 » 02 sep 2013 16:57

schaapje schreef:Even voor de goede orde Wim...het zijn niet mijn achterliggende redeneringen :wink:


Inderdaad, dat zie ik nu ook: even te snel geweest, sorry :oops:

Nu ja, zoals ik het zie is dat wie liever niet uit eten gaat op zondag, dat niet hoeft te doen - maar gezellig samenzijn en bijpraten met de familie bij een hapje en een drankje lijkt me verder een prima invulling van het begrip 'rustdag'.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: One happy family

Berichtdoor hubert » 03 sep 2013 09:58

Ik zie het benoemde probleem niet zo. Het is toch hopelijk duidelijk dat het vieren van de Sabbat niet tot het christendom behoort. Wij hebben als vierdag de zondag en dat heeft een heel ander karakter dan die in de Joodse relegie. In principe doe je dingen die je doordeweeks niet doet. Fijn naar de kerk, lekker eten binnen of buitenshuis. Naar een mooi concert. Wandelen in het park. Familiebezoek. Voor sommige mensen winkelen, brr..............
Echt een dag om te genieten van God, de medemens en de schepping.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: One happy family

Berichtdoor coby » 03 sep 2013 10:21

hubert schreef:Je zou het kunnen combineren: ziel en lichaam beide.
Het één is niet zonder het andere te verkrijgen.
En ik durf de stelling wel aan dat Jezus veel vrijer in zijn denken was dan menig refo en schriftgeleerde.
Hij ging heel zinnig met zaken om en daarom: vrijzinnig!
Echt niks mis mee!

Jezus deed de werken van Zijn Vader op de Sabbat. We zijn Zijn rust ingegaan, 7 dagen per week.
De sabbat werd nog steeds gehouden na de opstanding door de Joden die Jezus aannamen, de heidenen die zich bekeerden hoefde deze last niet opgelegd te worden. Anders moet je ook de Joodse feestdagen gaan vieren. Waarom snapt iedereen dat je geen koe meer hoeft te slachten in de kerk als onderdeel van de aanbidding, omdat dat al is volbracht en niet dat we Zijn rust zijn ingegaan, dat dat is volbracht?
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: One happy family

Berichtdoor alexander91 » 03 sep 2013 10:41

coby schreef:Jezus deed de werken van Zijn Vader op de Sabbat. We zijn Zijn rust ingegaan, 7 dagen per week.
De sabbat werd nog steeds gehouden na de opstanding door de Joden die Jezus aannamen, de heidenen die zich bekeerden hoefde deze last niet opgelegd te worden. Anders moet je ook de Joodse feestdagen gaan vieren. Waarom snapt iedereen dat je geen koe meer hoeft te slachten in de kerk als onderdeel van de aanbidding, omdat dat al is volbracht en niet dat we Zijn rust zijn ingegaan, dat dat is volbracht?
Zo simpel ligt het dan ook weer niet ;-). De ceremoniele wetten zijn komen te vervallen. Christus is het volmaakte offer.
Daarnaast, Jezus deed niet zomaar vanalles op de sabbat. Dat moet je dan ook in beschouwing nemen.
De heidenen moest men in die tijd inderdaad geen lasten op te leggen, maar het gaat ook wat ver om dat indirect als vrijbrief mee te geven aan christenen om dan alles maar te gaan doen. Mogen heidenen volgens die vrijbrief dan ook gaan moorden? Of zit alleen het vierde gebod ons in de weg, en kunnen we ons wel vinden in die andere geboden. Volgens mij is de mening onder sommigen dat het ceremoniele aspect van de sabbat is weggevallen (dus dat het per se op een zaterdag moet zijn), maar de kern van 6 dagen werken en 1 dag rust wordt nog wel onderschreven.

Overigens maakt het houden van geboden niet zalig, en is daar ook geen enkele grond voor. Maar als christen kan ik helemaal onderschrijven de samenvatting van de Wet die Christus geeft: God liefhebben boven alles, en de naaste als mezelf. Niet dat mij dit lukt, maar het is wel mijn streven, of ik vind dat dit mijn streven zou moeten zijn.

Lezen we Gods Woord om het in onze eigen normen en waarden te passen, of proberen we ervan te leren? Bij dat eerste zullen we onszelf niet leren kennen, en dan hebben we Christus niet nodig. Bij de 2e zullen we onszelf meer leren kennen, omdat we dan Christus gaan volgen. Naar de eerste hebben we de neiging (ik in elk geval wel).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: One happy family

Berichtdoor hubert » 03 sep 2013 16:13

Niets menselijks is ons vreemd Alexander, maar de liefde dringt ons .......................


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten