Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Ruth2 » 07 okt 2013 20:17

Hoe weet je dat AJL?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 07 okt 2013 21:35

ajl schreef:
Ook het eerste gedeelte van je post dat een kind behoefte heeft aan rust ben ik het helemaal mee eens. Alleen kan je dat ook krijgen met een werkende moeder. Het vraagt wel wat van de ouders, maar rust en regelmaat is er zeker bij ons. Alles gaat op rolletjes en als een geoliede machine. De avond voor ik werk maak ik het eten grotendeels klaar, braad vlees en schil de aardappelen. Manlief brengt op zijn gemak met de bakfiets de kinderen naar school en kdv. Ik ben dan al op mijn werk. Ik ga rond 16 uur naar huis, haal alles op van kdv en bso en kan gelijk het eten aanzetten en ben er dan helemaal voor de kinderen. Rond 17.30 zitten wij aan tafel. Na het eten iedereen lekker badderen en voorlezen en naar bed. Dan rommel opruimen, was draaien/opvouwen/strijken en eten voor de dag erna bereiden. Loopt als een trein, zelfs met 4 kinderen.

Mag ik vragen of je een huishoudelijke hulp hebt? Zo nee, er moeten toch ook af en toe eens ramen gezeemd, gesopt, bedden verschoond, wc's met 4 kinderen en 2 volwassenen zullen toch ook een geregeld beurtje nodig hebben, kasten opgeruimd, knopen aangezet en weet ik allemaal nog meer?
Als ik jou zo lees, ben je op een werkdag van smorgens vroeg tot savonds laat continue in de weer. En alles loopt volgens een strak schema, dat betekent dat er niks mis mag gaan.
Het lijkt mij behoorlijk uitputtend.
Ik hoop voor je dat je rolletjes blijven draaien en je geen obstakel tegen komt op de rails.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Evelien » 07 okt 2013 21:43

Dat klinkt lekker positief. :?

ze werkt 3 dagen. Dan hou je er nog 4 dagen over om te soppen. ;-)

Ik vindt het juist heel positief dat het zo op rolletjes loopt en ze het zo gestructureerd hebben lopen. Ze hebben samen kinderen en doen ook samen de opvoeding en het huishouden. Echt toppie.
Er zijn genoeg vrouwen (ook fulltime huismoeders) die het helemaal in dr eentje moeten runnen omdat manlief de hele week weg is, plus de avonden etc...

De een vind het heerlijk om zo te werken en de ander moet er niet aan denken (net zoals heel veel mensen tegen ons gezegd hebben hoe mijn man het wel niet aandurft om in deze tijd zijn baan op te zeggen).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 07 okt 2013 21:47

Evelien schreef:Dat klinkt lekker positief. :?

ze werkt 3 dagen. Dan hou je er nog 4 dagen over om te soppen.

Ik vindt het juist heel positief dat het zo op rolletjes loopt en ze het zo gestructureerd hebben lopen. Ze hebben samen kinderen en doen ook samen de opvoeding en het huishouden. Echt toppie.
Er zijn genoeg vrouwen (ook fulltime huismoeders) die het helemaal in dr eentje moeten runnen omdat manlief de hele week weg is, plus de avonden etc...

De een vind het heerlijk om zo te werken en de ander moet er niet aan denken (net zoals heel veel mensen tegen ons gezegd hebben hoe mijn man het wel niet aandurft om in deze tijd zijn baan op te zeggen).

Ik heb het niet over die overige dagen (daar zit een zondag bij) maar op de dagen dat ze wel werkt.
Zoals ik het lees: ze is al op haar werk als de kinderen naar school gebracht moeten worden (8-815 uur?) en savonds als de kindjes op bed liggen, doet ze nog was en strijk en opruim, tot 22 uur?
Dat is niet iedereen gegeven! Misschien heeft zij een ijzersterk gestel, maar dat heeft toch niet iedere vrouw?
En jij en ik hebben in de afgelopen tijd moeten ervaren dat gezondheid ineens heel kwetsbaar kan zijn, toch?
Dat bedoelde ik te zeggen, soms kan het lang op rolletjes glijden, maar ineens.... slaat dat om.
Het klinkt allemaal zo logisch, je maakt een schema en gaan.
Maar....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Evelien » 07 okt 2013 21:57

Misschien geeft het haar juist wel heel veel energie... dat werken en dan het 's avonds strijken en wat huishouden.

En als dat om slaat, is dat een probleem? Moet je daar dan nu al rekening mee houden door niet te gaan werken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 07 okt 2013 21:59

Dat weet ik niet. Het lijkt mij nogal koorddansen.
Maar misschien kan ajl hier iets over zeggen, over haar mate van energie e.d.? :D

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Evelien » 07 okt 2013 22:03

Ja, alleen zij kan daar een antwoord op geven.

Persoonlijk zou ik er ook (nog) niet aan moeten denken om te werken (al knaagt er wel iets). Maar om nou zo negatief te gaan zitten doen vind ik niet echt nodig of kunnen. Maar dat zal ook wel te maken hebben met hoe iemand daar een kijk op heeft. En misschien wel een generatie kloof?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 07 okt 2013 22:11

Ik stelde er haar vragen over, als jij dat negatief vindt? :?
En nee, dat heeft met generatiekloof niet zoveel te maken.
Ik kon niet werken vanwege andere omstandigheden, die ik hier verder maar niet zal benoemen, maar als ik in zo'n soortgelijke situatie als ajl nu zou gezeten hebben, wellicht ook.
Ik ben geen principiële tegenstander, maar vraag me wel eens dingen af.
Dat mag toch?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor ajl » 08 okt 2013 06:40

@ ruth Er zijn meer collega's die schooltijden werken, dus ik verwacht dat dat geen probleem zal worden. Momenteel kan er ook steeds meer thuis gewerkt worden, dus dat zal ook schelen. BSO houden wij dan waarschijnlijk voor 1 dag per week aan. Vakanties kunnen wij al ongeveer 10 weken per jaar vrijplannen door afwisselend dagen op te nemen.

En nu de vragen over onze dagindeling:
Manlief en ik staan rond kwart voor 6 op. Hij doet alle boterhammen en dekt de tafel. Ik douche mijzelf. Als ik/ wij klaar zijn maak ik de kinderen wakker en help ze met aankleden. Manlief stapt dan onder de douche. Ik geef vervolgens de jongste bv en manlief ontbijt met de anderen. Ik ga straks voor 7 uur de deur uit en kan rond 7.30 uur beginnen. 's Avonds ga ik tot ongeveer 21 uur door. Klein uurtje zitten en onderwijl laatste voeding van de jongste en naar bed.

En nee, wij hebben geen huishoudelijke hulp meer. Ik probeer op mijn vrije dagen zoveel mogelijk te doen. Lukt het niet, dan helpt manlief in het weekend mee en anders doe ik het de week erna. De was is wel altijd bij en ik verschoon elke week alle bedden. En stofzuigen en dweilen is ook het werk niet, dat is zo gebeurd. Ik probeer wel elke 2 weken het huis van boven naar beneden gedaan te hebben. Tussendoor de wc en wastafel nog eens extra.
Verstelwerk doet manlief 's avonds of op zaterdag ( hij kan dat nl veel beter dan ik). Klussen/dingen repareren en schoenen poetsen en de tuin doet hij ook. Boodschappen doe ik altijd evenals koken Ramen lappen hoeft ook niet elke week. Kasten schoonmaken probeer ik zo af en toe 1 mee te pakken. Eigenlijk hebben wij een hele afgebakende taakindeling. Ieder doet waar hij goed in is en het loopt prima.
Als de kinderen ziek zijn op mijn werkdagen hebben wij overleg wie de minste afspraken heeft en die gaat naar huis. Ik ga meestal, maar dat komt ook omdat ik sneller bij ze kan zijn. Kom ik in het nauw met mijn vrije dagen dan werk ik op een andere dag wat extra en springt ook manlief bij.

En energie. Ik denk dat veel vrouwen ( en mannen) veel tijd voor zichzelf nodig hebben door avonden weg te gaan en andere sociale activiteiten. Dat staat bij mij/ons wel op een laag pitje. Sporten doe ik 3x per week tijdens de lunch op mijn werk. Verder ga ik naar Bijbelkring en doet manlief ook nog een commissie binnen de kerk.

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor refo » 08 okt 2013 07:47

Als je boven de 50 bent verbaas je je wel eens over de energie die twintigers hebben.
Ik bemoei me er maar niet mee. Ik zal zelf ook wel zo geweest zijn.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor meribel » 08 okt 2013 08:20

Ik denk niet dat ajl een twintiger is,

En onder vijftigers zijn er ook zeer grote verschillen!

Sommigen hebben hun dagen tot de nok toe gevuld en sommigen zuchten al van een extra dingetje.


@iedreen die het logisch vind dat de vrouw stopt met werken:
Betekent het ook dat je je dochters niet laat studeren? Dat zou dan immers zonde zijn.
In de jaren tachtig stuurden de generatie van nu vijftig massaal hun dochters ook naar hbo's en universiteiten...wordt dan echt verwacht om daarna niets meer te doen?



@ajl, waarom gaat jouw bijna volledige salaris naar de kvd? Waarom gaat niet jouw mans salaris naar de kdv :wink:

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor ajl » 08 okt 2013 08:26

Nee, ben inderdaad geen twintiger. :wink:

meribel schreef:
@ajl, waarom gaat jouw bijna volledige salaris naar de kvd? Waarom gaat niet jouw mans salaris naar de kdv :wink:


Omdat de nettobijdrage van het kdv ongeveer gelijk is aan mijn netto inkomen. Het salaris van mijn man gaat op aan hypotheek, vaste lasten en luiers...haha

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 09:25

schelpje3 schreef:Dat weet ik niet. Het lijkt mij nogal koorddansen.
Maar misschien kan ajl hier iets over zeggen, over haar mate van energie e.d.? :D


Een schoonmaakster nemen is wel een goed idee. Dat is goedkoper dan een extra dag vrij nemen om zelf te kunnen soppen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 09:48

ajl schreef:@ ruth Er zijn meer collega's die schooltijden werken, dus ik verwacht dat dat geen probleem zal worden. Momenteel kan er ook steeds meer thuis gewerkt worden, dus dat zal ook schelen. BSO houden wij dan waarschijnlijk voor 1 dag per week aan. Vakanties kunnen wij al ongeveer 10 weken per jaar vrijplannen door afwisselend dagen op te nemen.

En nu de vragen over onze dagindeling:
Manlief en ik staan rond kwart voor 6 op. Hij doet alle boterhammen en dekt de tafel. Ik douche mijzelf. Als ik/ wij klaar zijn maak ik de kinderen wakker en help ze met aankleden. Manlief stapt dan onder de douche. Ik geef vervolgens de jongste bv en manlief ontbijt met de anderen. Ik ga straks voor 7 uur de deur uit en kan rond 7.30 uur beginnen. 's Avonds ga ik tot ongeveer 21 uur door. Klein uurtje zitten en onderwijl laatste voeding van de jongste en naar bed.

En nee, wij hebben geen huishoudelijke hulp meer. Ik probeer op mijn vrije dagen zoveel mogelijk te doen. Lukt het niet, dan helpt manlief in het weekend mee en anders doe ik het de week erna. De was is wel altijd bij en ik verschoon elke week alle bedden. En stofzuigen en dweilen is ook het werk niet, dat is zo gebeurd. Ik probeer wel elke 2 weken het huis van boven naar beneden gedaan te hebben. Tussendoor de wc en wastafel nog eens extra.
Verstelwerk doet manlief 's avonds of op zaterdag ( hij kan dat nl veel beter dan ik). Klussen/dingen repareren en schoenen poetsen en de tuin doet hij ook. Boodschappen doe ik altijd evenals koken Ramen lappen hoeft ook niet elke week. Kasten schoonmaken probeer ik zo af en toe 1 mee te pakken. Eigenlijk hebben wij een hele afgebakende taakindeling. Ieder doet waar hij goed in is en het loopt prima.
Als de kinderen ziek zijn op mijn werkdagen hebben wij overleg wie de minste afspraken heeft en die gaat naar huis. Ik ga meestal, maar dat komt ook omdat ik sneller bij ze kan zijn. Kom ik in het nauw met mijn vrije dagen dan werk ik op een andere dag wat extra en springt ook manlief bij.

En energie. Ik denk dat veel vrouwen ( en mannen) veel tijd voor zichzelf nodig hebben door avonden weg te gaan en andere sociale activiteiten. Dat staat bij mij/ons wel op een laag pitje. Sporten doe ik 3x per week tijdens de lunch op mijn werk. Verder ga ik naar Bijbelkring en doet manlief ook nog een commissie binnen de kerk.

Petje af hoor AJL d:)b , ik heb ze hier teveel verwend denk ik. :wink:
Wij hebben nogal vaak met ziektes e.d. te maken gehad, misschien denk ik teveel daaruit?
Het eerste wat ik moest afleren, was plannen (met een e) en plannen maken, want er was vaak iets dat het schema kompleet in de war gooide.
En ik had geen "achterwacht", mijn ouders waren al wat ouder en andere opa en oma woonden te ver weg.
(schoon)zussen waren zelf druk met hun gezin, aan het werk of ook op te grote afstand en je gaat niet telkens de dichtstbijzijnde vriendin lastigvallen. Dus dan houdt het gewoon op.
En ik zie dat steeds meer basisscholen een doorlopend rooster hebben. Dat was toen nog niet, er was slechts een beperkte overblijfmogelijkheid voor een max aantal kindjes. (ik heb het nu over de oudste)
Dus ik had altijd tussen de middag het hok vol, ook vaak met mee-eetkindjes.
Ik behoor inmiddels ook tot het werkendemoedersgilde, maar mijn kinderen hoeven niet meer met de bakfiets gebracht te worden :lol:
Toen ze nog jong waren, miste ik het werken helemaal niet, daar was geen tijd voor, maar toen de laatste hele dagen naar de middelbare ging, gingen de dagen opeens heeeel lang duren.

n.b. Ik dacht dat je als moeder een steeds minder belangrijke rol zou gaan spelen in het leven van je kinderen, maar niets is minder waar. Het wordt anders, dat wel.
Ook de tijden dat ze je nodig hebben, verschuiven (naar heel laat savonds). Dan voer ik de boeiendste gesprekken met hen. Daar heb ik wel een uurtje nachtrust voor over. :D

Lieve moeders hier, vooral niet vergeten te genieten van je kindjes, alle leuke momenten vast blijven leggen op beeld of in de geschreven taal, want voor je het weet sta je op het gemeentehuis, je zoon of dochter weg te geven.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor ajl » 08 okt 2013 11:06

Achterwacht van opa/oma of andere opvang hebben wij ook niet. Manlief en ik doen het echt samen. Ik had in het voorjaar toen ik 34 weken zwanger was nog 2 dagen cursus van 9 uur-22 uur en dan draait manlief de toko ook alleen, gaat prima. Zieken hebben wij ook regelmatig. Vooral nr 3 is in zijn eerste jaar heel veel ziek geweest en dat is best pittig.

En verder helpen de kinderen ook al mee. Ze moeten ( 5 en 3 jaar) 's morgens zelf hun bed opmaken, pyjama opruimen en gordijnen open doen. Het gebeurt lang niet altijd netjes, maar ze zijn apetrots dat ze meehelpen. Verder helpen ze ook regelmatig met tafel dekken en afruimen.

En daarnaast vind ik het ook wel belangrijk dat ze leren dat ze moeten werken voor dingen en dat het niet automatisch gaat.

@ Marnix Huishoudelijke hulp is inderdaad fijn, maar ook wel duur. Op jaarbasis zo 1200e. Die hebben wij nu een jaar niet meer. Het huis is niet altijd zoals ik het het liefst zou willen, maar vies is het ook niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten

cron