Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Boaz » 10 okt 2013 11:52

Hetty

God bepaald tegenwoordig helemaal niet meer of we zwanger worden. Dat bepaald de pil. Of het condoom of wat dan ook. Als God zou bepalen wamnneer wanneer we zwanger worden hadden we daarn zelf niet zoveel invloed op. wie zich laat steriliseren krijgt over het algemeen geen kinderen meer.


Hubert:
Dat brengt mij op het volgende. Bepaalt God inderdaad niets (meer) en klopt het dat we helemaal vrij zijn te doen en laten en geloven wat we willen? Kun je jezelf nog wel christen noemen als je gelooft in een onmachtige God?


Waarom zou God onmachtig zijn als Hij bij mensen een stuk eigen verantwoordelijkheid neer legt? God kan alles, maar doet niet alles. Dat doet niets af aan Zijn almacht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2013 13:20

Precies. En Hij kan best wonderen doen. Denk aan Maria. Maar doet dat zelden. Hij heeft natuurwetten gemaakt, Hij heeft ons verstand gegeven en de mogelijkheid om keuzes te maken die gevolgen hebben. Dat zien we in het paradijs al. En dat is niet verandert. Wanneer een vader zijn kind zelf laat kiezen of hij door de regen wil fietsen of niet en hij nat wordt als hij er voor kiest dat wel te doen, en droog blijft als hij er voor kiest om dat niet te doen. Dat wil niet zeggen dat die vader er niets aan kan doen, hij kan die persoon wegbrengen. Net zo min is God onmachtig wanneer Hij zwangerschap doorgaans via de natuurlijke weg laat plaatsvinden en deze dus niet plaatsvindt als die natuurlijke weg niet wordt gegaan.... (Hij is zelfs machtiger want Hij kan wonderen doen en doet die ook, maar wonderen zijn uitzonderingen op natuurwetten en vinden niet constant plaats, anders waren het geen wonderen meer)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor hubert » 10 okt 2013 14:41

Marnx het lijkt een beetje een cirkelredenering. Ik begrijp dat je graag wil geloven in almacht, maar hoe merken we nu iets van de almacht van God?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2013 15:22

Op allerlei manieren. Door dingen die ik meemaak, hoe Hij mijn leven leidt, deuren opent, me op bepaalde plaatsen brengt. Door verhalen die ik van anderen hoor over wonderen die Hij doet. En bovenal door wat Hij in Jezus Christus heeft gedaan en hoe ik merk hoe waar het is. En dat Hij op die manier mensen verandert en bovenal toewerkt naar de volmaaktheid. En het mooie is dat Hij dat niet dwingend doet, Hij ontneemt ons niet onze verantwoordelijkheid. Liefde laat zich niet dwingen. Sommigen zien dat als als onmacht maar dan haal je vrije wil en onmacht door elkaar. Een veelgemaakte fout.

Dat is voor mij bewijs genoeg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor hubert » 10 okt 2013 15:51

Mooi! Ik herken er het één en ander in. Maar dat is toch geen almacht. Zou je niet beter kunnen spreken van een bepaalde (geloofs)antenne voor het onbenoembare?
Of dat je door genade met andere ogen naar de dingen kijkt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2013 16:00

Nee.

Almacht is dat alles wat God wil dat gebeurt, gebeurt. Niet dat alles wat jij wilt gebeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Boaz » 10 okt 2013 17:41

Marnix schreef:
Almacht is dat alles wat God wil dat gebeurt, gebeurt. Niet dat alles wat jij wilt gebeurt.


Ik kan me daar niet in vinden. God wil al deze ziekte, oorlogen etc in de wereld niet, maar staat deze gevolgen van de zonde wel toe. Dat doet niets af aan het feit dat Hij bij machte is in te grijpen, maar Hij doet dat vaak niet.
Dus niet alles wat gebeurt, is naar Gods wil.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2013 18:58

Mee eens. Goede nuance. Het kwaad is niet Gods wil, wel dat het kwaad soms zijn gang kan gaan. Dat laat Hij toe, Hij grijpt niet altijd in, niet op korte termijn althans. Maar Zijn langetermijnvisie is wel om er voorgoed een eind aan te maken. Dat bedoelde ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Boaz » 10 okt 2013 19:38

Marnix schreef:Mee eens. Goede nuance. Het kwaad is niet Gods wil, wel dat het kwaad soms zijn gang kan gaan. Dat laat Hij toe, Hij grijpt niet altijd in, niet op korte termijn althans. Maar Zijn langetermijnvisie is wel om er voorgoed een eind aan te maken. Dat bedoelde ik.


Helemaal mee eens!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 11 okt 2013 14:06

Ik raapte gisteren een geboortekaartje van de mat.
In het gezin van een neef en nichtje, is het 6e kindje geboren!
Ze hebben nu 3 dochters en 3 zoons.
Ik was blij verrast, vind het toch wel bijzonder in deze tijd.
En moeder werkt(e) parttime!

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor hettys » 13 okt 2013 11:33

Boaz schreef:Waarom zou God onmachtig zijn als Hij bij mensen een stuk eigen verantwoordelijkheid neer legt? God kan alles, maar doet niet alles. Dat doet niets af aan Zijn almacht.


Die verschuiving zie ik inderdaad in gereformeerde gezindte. Vroeger lieten de gereformeerden hun kinderen niet inenten en gingen niet aan de pil. En er was ook iets met verzekeren. Ik vindt het positief dat mensen gaan inzien dat ze zelf ook verantwoording kunnen nemen, al lopen ze een beetje achter... :mrgreen:

Dat heeft niet zoveel te maken met Gods almacht.
Ook gif is geschapen.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Sterretje » 14 okt 2013 19:19

Even wat verwijderd. We gaan weer verder met:

'Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?'

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Time flies when you have none!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten