Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2013 15:24

janneke7337 schreef:Dat is natuurlijk onzin, als een predikant dwaalt op een bepaald stuk wil dat niet zeggen dat de rest ook niet klopt.
Denk maar aan Luther en het avondmaal, de rest klopt dan ook gelijk niet meer?


Inderdaad. Hubert, je was het eens met wat ik me afvroeg over de visie van Paulus op de positie van vrouwen. Maar hopelijk stel je vervolgens niet dat Paulus helemaal niet meer geloofwaardig is en je de rest van wat hij zegt ook niet meer serieus moet nemen ;)

Dominees blijven mensen, die met dingen zijn opgevoed, beinvloed zijn door cultuur enz.... en die maken ook fouten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Evelien » 04 okt 2013 15:27

....en dan ben je de 49e gepasseerd en blijk je zwanger te zijn van je 20e kind. :-oo

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor coby » 04 okt 2013 16:23

Evelien schreef:....en dan ben je de 49e gepasseerd en blijk je zwanger te zijn van je 20e kind. :-oo

Niet zeuren, hup vruchtbaar en talrijk zijn, net als een legkip.
Ik ken iemand wiens oma 16 kinderen had, zijn tante was 2 jaar ouder dan hij, z'n moeder en oma waren gelijktijdig zwanger. Toen ie onverwachts op visite wilde gaan riep ze vanuit het raam: Wie ben jij? En toen ie zijn naam zei: Van wie? :lol:
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Evelien » 04 okt 2013 19:08

Die hebben wij ook in de familie. =;

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor jokesloten » 04 okt 2013 22:01

Helaas misschien ook zwanger, ongelukje gehad.
Man geen baan meer, ben ik in een fulltime uitzendbaan gaan werken.
Niet meer kunnen werken = huis niet meer kunnen betalen = op straat wonen.
Wanneer verdienen de mannen alleen weer genoeg zodat de vrouwen als zoiets hun overkomt thuis kunnen blijven.

Plannen bestaat niet het had zo moeten zijn.. ..of misschien is het niet zo..
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor meribel » 04 okt 2013 22:41

Bedoel je dat je zwanger bent joke?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor mealybug » 04 okt 2013 22:48

jokesloten schreef:Wanneer verdienen de mannen alleen weer genoeg zodat de vrouwen als zoiets hun overkomt thuis kunnen blijven.

Helaas weer zwanger,
''zoiets'' overkomt vrouwen...?

Jij hebt net zo veel recht op het lichaam van je man als hij op jouw lichaam, dus je bent beiden volledig verantwoordelijk voor het nieuwe leven.
En nu maar hopen dat het nieuwe kind over een jaar of 10 deze post van je niet leest.

Bambi

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Bambi » 04 okt 2013 23:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor noah » 05 okt 2013 01:04

Ik merk dat het toch dat de meningen niet zo helder en duidelijk zijn als het soms lijkt in persoonlijk contact met mijn vriendinnen (van diverse kerkelijke achtergronden). Het komt regelmatig ter sprake, als je net gerouwd bent, na het eerste kind, enz. Telkens opnieuw hebben we de 'luxe' van het kiezen: anti-conceptie of niet.. En wat zijn mijn argumenten. Zijn ze egocentrisch, of spelen de financien een rol mee, gezinssituatie of gezondheid. En nog zo'n dilemma: wanneer is het moment daar om er weer mee te stoppen. Wat is in afhankelijkheid van God leven, wat is vertrouwen op Gods voorzienigheid enz. Daarom denk ik dat dit zeker wel een item is waar veel christenen toch wel over twijfelen.
In ieder geval heb ik de ervaring dat ik dacht het allemaal wel te plannen w.b. een evt zwangerschap, maar er kwam niets van mijn planning terecht.... Dat heb ik er van geleerd, dat loslaten iets is wat we maar moeilijk kunnen op het moment dat we alles zelf in de hand willen houden.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor 654321 » 05 okt 2013 19:30

jokesloten schreef:Helaas misschien ook zwanger, ongelukje gehad.
Man geen baan meer, ben ik in een fulltime uitzendbaan gaan werken.
Niet meer kunnen werken = huis niet meer kunnen betalen = op straat wonen.
Wanneer verdienen de mannen alleen weer genoeg zodat de vrouwen als zoiets hun overkomt thuis kunnen blijven.

Plannen bestaat niet het had zo moeten zijn.. ..of misschien is het niet zo..


Nou zeg, zo zet je dat niet neer lijkt mij... :shock:
Een kindje is hoe dan ook altijd een zegen/ kostbaar geschenk.
Kan mij wel voorstellen dat het 'schrikken is'/ dat je je zorgen maakt hoor. Maar verwacht dan alles van de Heere, dan kom je nooit beschaamt uit. Het hoofd omhoog...!
En laat je kindje altijd welkom zijn en in liefde ontvangen worden. Dat verdiend een kindje. Het kindje mag niet de dupe worden.
Sterkte met alles en ik hoop dat er goede 'oplossingen' op jullie pad mogen komen (en daarin heb je natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid).

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor jokesloten » 05 okt 2013 19:33

Tja dat weet ik dus nog niet (of ik werkelijk zwanger ben), het is nog maar kort geleden gebeurd en ik hield mijn cyclus niet echt bij.
Aangezien mijn zoontje ook heel lang heeft gezwommen voor de eisprong (want toen hield ik het bij en heb ik de eisprong duidelijk gevoeld).
Hou er toch een klein beetje rekening mee dat het zo zou kunnen zijn. Dus over een aantal weken weet ik meer.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor meribel » 06 okt 2013 23:46

als je je cyclus niet echt bij hield, dan begrijp ik dat je het als mogelijkheid wel voor ogen had.

En ik weet niet of de mannen ooit alleen nog genoeg verdienen zodat vrouwen thuis kunnen blijven. Het is een eenmalige luxe misschien geweest die onze ouders hebben meegemaakt en niet meer terug zal komen.
Ach je weet, in de bijbelse tijd moesten de vrouwen ook gewoon doorwerken en zaten de mannen in de poort. Was het ook niet zo dat de vrouwen thuiszaten.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor ajl » 07 okt 2013 07:50

'Helaas weer zwanger' komt op mij ook nogal hard over. Dat verdient zo'n kleintje niet. Ik kan mij voorstellen dat het misschien schrikken is, maar komt tijd, komt raad :wink:

Ik denk eigenlijk dat ( bijna) iedereen wel 'plant' in de gezinsvorming. Ik vind het in ieder geval wel een lastig iets. Wanneer zeg je 'nu is het genoeg'. Ik vind dat toch wel een lastig iets.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2013 09:59

Grappige anekdote, in Turkije hebben ze daar een naam voor: Yeter. Als ze na een aantal kinderen denken: Dit is echt de laatste noemen ze hun kind (als het een meisje is) soms Yeter. Het betekent: Het is genoeg. Ik ken overigens een Yeter uit Istanbul die nog twee jongere broertjes heeft. Die noemen we dan ook vaak Yetmaz. En dat betekent: Het is niet genoeg :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor pannenkoek » 07 okt 2013 10:42

Marnix schreef:Grappige anekdote, in Turkije hebben ze daar een naam voor: Yeter. Als ze na een aantal kinderen denken: Dit is echt de laatste noemen ze hun kind (als het een meisje is) soms Yeter. Het betekent: Het is genoeg. Ik ken overigens een Yeter uit Istanbul die nog twee jongere broertjes heeft. Die noemen we dan ook vaak Yetmaz. En dat betekent: Het is niet genoeg :)


Dan maken we hier in NL er toch Benjamin van :lol:
Niet om de betekenis, maar omdat ie bij Jacob de jongste is.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten