refo en gescheiden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

refo en gescheiden

Berichtdoor noah » 19 jun 2013 20:42

Het is wel een beetje spannend om hier een berichtje te plaatsen vind ik eerlijk gezegd, maar ik denk er al langer over. Een tijd geleden ben ik, onder verdrietige omstandigheden, gescheiden. Ik ben nu een alleenstaande moeder, en ik voel hoe vervelend het kan zijn om binnen 'refoland' buiten de normale groepsnorm te vallen en gescheiden te zijn. Veel mensen lijken er totaal niet mee om te kunnen gaan. In plaats van gesteund te worden heb ik me vaak heel alleen gevoeld. En vaak gezocht op internet naar 'gelijkgestemde zielen';-). Maar voor refo's heb ik niets kunnen vinden. Dat zegt mogelijk ook wat over het taboe wat er toch op blijkt te liggen. Om het wat concreter te maken: familie die zelf ook een heel proces doormaakt van ontkenning, boosheid en acceptatie en daardoor meer met zichzelf bezig is dan met jou. Kerkenraadsleden die geen idee hebben hoe ze pastorale zorg kunnen bieden als het gaat om scheiden, verdriet, verlieservaringen enz en het daardoor w.s maar laten afweten. En je omgeving die steun bied in de vorm van: bid maar veel, dan zal alles wel goed komen. Terwijl je zelf wel weet dat dit nooit meer goed zal komen. Het enige wat mij erg hielp is vooral erg veel begrip voor al deze partijen te hebben omdat ik ook wel snap hoe lastig het is hier goed mee om te gaan. Maar ik zou ook heel graag eens anderen horen die deze ervaringen delen en mogelijk kunnen we van elkaar leren of elkaar steunen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor Kvinna » 19 jun 2013 20:58

Hm, scheiden komt best veel voor tegenwoordig, je zou denken dat kerkenraden daar wel een beetje mee om moeten kunnen gaan inmiddels.
Zijn er in je gemeente geen klaagvrouwen of zo met wie je kunt praten? Ik zou een beetje oppassen met lotgenoten, omdat elke scheiding toch weer zijn eigen verhaal is.

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor noah » 19 jun 2013 21:12

het gaat me juist niet over het praten met klaagvrouwen of het vergelijken van scheidingen enz maar het delen van de ervaring hoe het is om buiten de 'norm' te vallen. Of hoe lastig het is als iemand in je eigen familie gaat scheiden. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar hoe anderen dit ervaren en mogelijk kunnen we elkaar daarin van elkaar leren of steunen

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor meribel » 19 jun 2013 21:17

Ik ben geen refo,vind het naar te horen dat je in je eigen gemeente geen steun heb kunnen vinden.
Ik weet dat er ook cursussen zijn voor pastoraal medewerkers en ambtsdragers ook over hoe om te gaan met dit soort situaties en hoe je steun kan bieden ( althans, ik heb in ons kerkblaadje er weleens een oproepje over gelezen )



Geheel offtopic maar vraag me af, wat zijn klaagvrouwen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2013 21:39

Wat ik wel lastig vind als vrienden gaan scheiden (of ze nu kerkelijk zijn of niet). Dat zal op een gegeven moment wel z'n weg vinden, maar toch merk je dat het contact toch iets wat verwaterd met een van de twee.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor Spons » 19 jun 2013 21:43

heb je gelijk in Evelien,

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor Kvinna » 19 jun 2013 22:09

meribel schreef:Ik ben geen refo,vind het naar te horen dat je in je eigen gemeente geen steun heb kunnen vinden.
Ik weet dat er ook cursussen zijn voor pastoraal medewerkers en ambtsdragers ook over hoe om te gaan met dit soort situaties en hoe je steun kan bieden ( althans, ik heb in ons kerkblaadje er weleens een oproepje over gelezen )



Geheel offtopic maar vraag me af, wat zijn klaagvrouwen?


Klaagvrouwen hebben een cursus pastorale begeleiding gedaan (die schijnt nog vrij pittig te zijn, en duurt geloof ik drie jaar). Klaagvrouwen kunnen in de gemeente als praatmaatje werken als mensen in de knoop zitten om wat voor reden ook. Misschien bedoelde jij dit ook?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor meribel » 20 jun 2013 09:14

O ja bij ons zijn dat iets van pastoraal medewerksters

Bijzondere term, klaag vrouwen

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor coby » 12 jul 2013 12:58

-
Laatst gewijzigd door coby op 09 sep 2013 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor JeeWee » 12 jul 2013 16:16

Ik denk dat dit in het pastoraat één van de moeilijkste onderwerpen is...
Men weet er vaak ook niet mee om te gaan.
En dan kan het zo maar zijn dat ze met de beste bedoelingen de verkeerde dingen zeggen.

Enerzijds zit iedereen met de wet in de hand: 'Gij zult niet echtbreken' en anderzijds is daar het diepe meevoelen met de pijn als een relatie die voor het leven was bedoeld, onherstelbaar kapot gaat.

Wat is het goed als we eerst eens naast onze broeders en zusters gaan zitten en eerlijk vertellen dat we het ook niet weten en dat we geen pasklare antwoorden hebben maar dat we er wel voor de ander willen zijn.
En ook hier: vergeet even de discussie maar voer de dialoog.
Laten in de gemeente de mensen die gescheiden zijn, elkaar opzoeken en zonder oordelen vertellen en luisteren.

Misschien is dat zelfs een goed idee voor Refoweb om hier met elkaar in dit topic, gewoon anoniem met elkaar in gesprek te gaan, ervaringen te delen. En misschien is het dan ook goed dat buitenstaander daar ook even buiten blijven en gewoon mee lezen en leren!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor alexander91 » 12 jul 2013 18:36

JeeWee schreef:Ik denk dat dit in het pastoraat één van de moeilijkste onderwerpen is...
Men weet er vaak ook niet mee om te gaan.
En dan kan het zo maar zijn dat ze met de beste bedoelingen de verkeerde dingen zeggen.

Enerzijds zit iedereen met de wet in de hand: 'Gij zult niet echtbreken' en anderzijds is daar het diepe meevoelen met de pijn als een relatie die voor het leven was bedoeld, onherstelbaar kapot gaat.

Wat is het goed als we eerst eens naast onze broeders en zusters gaan zitten en eerlijk vertellen dat we het ook niet weten en dat we geen pasklare antwoorden hebben maar dat we er wel voor de ander willen zijn.
En ook hier: vergeet even de discussie maar voer de dialoog.
Laten in de gemeente de mensen die gescheiden zijn, elkaar opzoeken en zonder oordelen vertellen en luisteren.

Misschien is dat zelfs een goed idee voor Refoweb om hier met elkaar in dit topic, gewoon anoniem met elkaar in gesprek te gaan, ervaringen te delen. En misschien is het dan ook goed dat buitenstaander daar ook even buiten blijven en gewoon mee lezen en leren!
Mooi idee Jeewee. Laten we een dergelijk onderwerp ook eens gebruiken om te proberen als christenen onze naasteliefde te betonen en troostende woorden te bieden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor boer » 12 jul 2013 19:30

Paulus heeft duidelijk uiteengezet hoe de christen dient te handelen re echtscheiding, overspelers etc. , volgens mij.

Niemand wil nog de mindere zijn, tegenwoordig.
''jezelf vernederen, ben je gek?"

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor noah » 05 sep 2013 23:03

Boer: je reactie is vrij hard. misschien niet zo bedoeld. Maar daarmee is iig eens stuk veiligheid weggenomen vind ik. Misschien kun je je reactie even toelichten?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor mealybug » 06 sep 2013 00:00

noah schreef:Boer: je reactie is vrij hard. misschien niet zo bedoeld. Maar daarmee is iig eens stuk veiligheid weggenomen vind ik. Misschien kun je je reactie even toelichten?

Nee, Paulus' reaktie zou dan vrij hard zijn. :-)

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: refo en gescheiden

Berichtdoor coby » 06 sep 2013 08:59

-
Laatst gewijzigd door coby op 09 sep 2013 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten

cron