Sexualiteit anno 2013

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor hubert » 05 sep 2013 15:30

Ruth2 schreef:Wat wil je nog meer weten of wat moet ik nog meer vertellen?
"Ik bespreek alles met mijn man en ik klaag niet" dusss?


je bent me er één!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor meribel » 05 sep 2013 15:52

LeChat schreef:In het tijdschrift Flair werd onlangs juist aangegeven, in een artikel over taboes, dat hun seksleven voor vrouwen nog altijd een taboe is (dus geen positieve berichten en geen negatieve berichten), waar ze ook met vriendinnen niet over zouden praten.
Dat op sommige zaken een taboe rust vind ik tot op zekere hoogte ook helemaal niet erg - ik hoef niet alles te weten of te delen...


Nou ik denk zelf dat het niet zozeer een taboe is. Ik heb geen schaamte om in het algemeen over seks te praten. Maar seks met je man met een ander bespreken is toch ook respectloos? Het is iets van elkaar. Ik zou me er heel vervelend onder voelen als een vriend van mijn man hoort over de seks tussen ons tweeën,

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor LeChat » 05 sep 2013 20:32

Dan is het onderwerp 'eigen seksleven' toch taboe? (Overigens met je eens hoor)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor meribel » 05 sep 2013 20:50

ja misschien hanteer ik de definitie 'taboe'gewoon verkeerd. Zou best kunnen hoor! Klinkt als iets heel negatiefs waar je niet over durft te praten ofzo.


Ik denk dat je gewoon gelijk heb!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor LeChat » 06 sep 2013 13:56

Niet over durven of niet over wíllen praten, in beide gevallen kun je het een taboe noemen. En als het hier (wat mij betreft) optie 2 is, vind ik daar niks mis mee, maar het woord 'taboe' heeft inderdaad al snel een negatieve lading.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2013 14:37

De campagne ”Seks is leuk” van Dwars, de jongerenorganisatie van GroenLinks, vraagt om een scherp protest, aldus ds. W. Silfhout. „Ik zou aan Dwars willen vragen: Waar bemoei je je mee?”

Met de campagne wil Dwars seksualiteit in onder meer de biblebelt meer bespreekbaar maken. Daartoe plakken de jongeren posters, ook in plaatsen van christelijke signatuur. Hierop is een jong stel te zien, meer of minder ontbloot, en de tekst: „Seks is leuk. Zullen we erover praten?” „Smaakvolle afbeeldingen, die liefde uitstralen”, noemde Dwars-voorzitter Ashley North de posters in deze krant.

„Ronduit schaamteloos”, schrijft ds. Silfhout in het donderdag verschenen nummer van De Saambinder, het orgaan van de Gereformeerde Gemeenten. „Het lust me niet om de posters te gaan beschrijven. Helaas zijn ze al in verschillende plaatsen opgehangen.”

„We zijn in onze kringen te netjes om de posters van de aanplakborden af te scheuren”, aldus de predikant. „Eigenrichting is ons vreemd. De overheid doet er niets tegen. Het zou me niet verbazen als deze actie mede betaald wordt uit subsidiegeld dat jongerenorganisaties van de overheid krijgen. Schaamteloos en smakeloos! Hier past niet anders dan een scherp protest uit verontwaardiging over deze schaamteloze bemoeizucht uit doorgeschoten vrijheids- en gelijkheidsdenken.”

De posters zouden liefde uitstralen. Ds. Silfhout: „Ik vraag me dan af of hij (North, red.) enig idee heeft van wat liefde is. Helaas is hij niet de enige die seks en liefde vereenzelvigen. Seks is in. Alles moet kunnen. En als je niet meeloopt met de massa, dan zullen anderen er wel voor zorgen dat de achterstand wordt ingelopen. En zo wordt de hele samenleving doorziekt van de vrije moraal. En men ziet niet in dat in allerlei culturen de zedelijke verwording uiteindelijk de oorzaak was van het teloorgaan van die cultuur. De mens wil vrij zijn. Niet gebonden aan waarden en normen.”

Seksualiteit behoort bij het leven, stelt de predikant, „maar dan wel binnen de kaders die het Woord van God ons daarvoor aanreikt. Geslachtsgemeenschap tussen een man en vrouw is voorbehouden aan de huwelijksrelatie. Dat er ook in de biblebelt helaas veel mis is als het om seksualiteit gaat, zal niemand kunnen ontkennen. Hulpverleners zouden daar boeken over kunnen schrijven. Gelukkig wordt er op scholen veel gedaan aan goede voorlichting op seksueel gebied. De activiteiten van de VGS mogen hier wel in het bijzonder worden genoemd.”

Ds. Silfhout: „Ik zou aan Dwars willen vragen: Waar bemoei je je mee? Wat is nou ten diepste jullie motief om deze actie te voeren? Men zal zeggen: Openheid over seks is broodnodig. Want er zijn grote problemen: de acceptatie van homoseksualiteit laat te wensen over; het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen stijgt en het condoomgebruik neemt af; ook is seksueel geweld een groot probleem.”

Het lijken zulke edele motieven, gaat de predikant verder, „maar er is denk ik wat anders dat hen drijft. Want waarom zouden jongeren van GroenLinks die niets met de Bijbel hebben, zich druk maken over de opvattingen in de biblebelt? Ik denk dat ik het antwoord wel weet. Er zit een ander achter. Ten diepste worden zij gebruikt als een instrument in de hand van de overste van deze wereld, die omgaat als een briesende leeuw. Hij weet dat hij nog maar een kleine tijd heeft. Hij wil dat we, biblebelt of geen biblebelt, de normen van Gods Woord verachten en onze eigen weg gaan, los van God. Waarheen? Naar een geheel losgeslagen en chaotische samenleving, waarin vrijheid voor elk mens voorop staat en ieder doet wat goed is in zijn ogen. Zijn we dan in Nederland zo blind geworden dat we niet meer zien dat het niet goed gaat als ook aan minderheden de mogelijkheid wordt ontnomen om naar hun diepste overtuiging overeenkomstig Gods Woord te leven? Zijn we zo verblind door de tijdgeest, dat ook in de biblebelt het besef gaat tanen dat wie God verlaat smart op smart heeft te vrezen?”
bron: refdag.nl
======================================
Voor diegenen die de Saambinder niet hebben, waaronder ik. :D

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 10:30

Schelpje:
Seksualiteit behoort bij het leven, stelt de predikant, „maar dan wel binnen de kaders die het Woord van God ons daarvoor aanreikt.


Ik moest er ook wel een beetje om lachen. Waarom moet over zo'n actie, die duidelijk bedoeld is om te prikkelen, zo overdreven zwaar gereageerd worden. Wanneer leert de kerk dat nou eens af? Alles wordt er bij gehaald. De Vorst der duisternis die optreedt. Wat een vermeende diepgang.
En natuurlijk stelt de kerk haar eigen normen en waarden, maar seks mag toch wel leuk zijn binnen die kaders? Men raakt zo gauw niet van God los toch?
Het bekende wij en zij denken vind ik ook niet in de haak. De mensen buiten de kerk zijn namelijk ook Gods kinderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2013 11:25

hubert schreef:Ik moest er ook wel een beetje om lachen. Waarom moet over zo'n actie, die duidelijk bedoeld is om te prikkelen, zo overdreven zwaar gereageerd worden. Wanneer leert de kerk dat nou eens af? Alles wordt er bij gehaald. De Vorst der duisternis die optreedt. Wat een vermeende diepgang.
En natuurlijk stelt de kerk haar eigen normen en waarden, maar seks mag toch wel leuk zijn binnen die kaders? Men raakt zo gauw niet van God los toch?
Het bekende wij en zij denken vind ik ook niet in de haak. De mensen buiten de kerk zijn namelijk ook Gods kinderen.

DE kerk reageert niet, er reageerde een predikant! En dat je dit niet verstaat, zegt dat meer over jou dan over de predikant.
Wat je bedoelt met de mensen buiten de kerk, is mij een raadsel. Als je bedoelt dat sommige van Gods kinderen vanwege een bepaalde reden buiten een kerkgenootschap zijn, heb je gelijk. Maar dat is hen tot smart!

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 15:36

Ik begrijp heel goed wat hij stelt, maar daarom is nog wel overtrokken.
Met mensen buiten de kerk bedoel ik bijna iedereen in Nederland, want zoveel mensen gaan er niet meer (helaas) naar een kerk en daar ben jij ook wel schuldig aan als je met de tale Kanaäns spreekt.
Vraag je homo groenteboer maar eens of hij soms smart heeft.
Zo praat je toch niet hopelijk! Maar seks blijft leuk toch in 2013?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2013 16:01

Ik spreek de tale Kanaäns niet, noch doet ds. Silfhout dit in het artikel.
Er gaan gelukkig nog heel veel mensen naar de kerk.
Dat er zoveel mensen afhaken, is voorzegd in de Bijbel, want de Heere Jezus vraagt zich af of hij nog geloof zal vinden.
Dus kijk ik daar niet van op.
En mijn homogroentenboer praat met mij over zijn relatie, niet over zijn seks!
En ze zijn al meer dan 35 jaar samen!

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor alexander91 » 09 sep 2013 16:21

Schelpje:
Seksualiteit behoort bij het leven, stelt de predikant, „maar dan wel binnen de kaders die het Woord van God ons daarvoor aanreikt.
hubert schreef:
Ik moest er ook wel een beetje om lachen. Waarom moet over zo'n actie, die duidelijk bedoeld is om te prikkelen, zo overdreven zwaar gereageerd worden. Wanneer leert de kerk dat nou eens af? Alles wordt er bij gehaald. De Vorst der duisternis die optreedt. Wat een vermeende diepgang.
En natuurlijk stelt de kerk haar eigen normen en waarden, maar seks mag toch wel leuk zijn binnen die kaders? Men raakt zo gauw niet van God los toch?
Het bekende wij en zij denken vind ik ook niet in de haak. De mensen buiten de kerk zijn namelijk ook Gods kinderen.

Ik vind eerder dat jij overtrokken reageert. Als ik kinderen had en er hingen allerlei posters op straat die hen normen en waarden aanpraat waar ik absoluut op tegen ben, dan zou ik ook mijn mening daarover willen uiten. Of zijn we niet meer zo vrij? Is vrijheid in Nederland verworden tot de verplichte afwezigheid van grenzenstellende normen? Noem ik niet echt vrijheid. Vrijheid is dat je zelf grenzen mag stellen en zelf je leven invullen zoals je zelf denkt dat goed is voor jou en je kinderen (waar je immers verantwoordelijkheid voor draagt volgens de Nederlandse wet).
Bovendien is de actie voornamelijk gericht tegen de christenen in die gebieden, en daardoor lijkt mij een reactie onvermijdelijk. En het gaat er niet om dat seks leuk moet zijn in het huwelijk, maar de onderliggende boodschap is om seks meer tot een normaal iets te maken wat je zomaar met jan en alleman kunt doen en waar je dan lekker van kunt genieten. Seks is heus bespreekbaar in de biblebelt, maar het wordt niet op de straten gegooid, want het is een subtiel onderdeel van de opvoeding; helemaal als je seks als iets heel bijzonders ziet waar je niet lichtelijk mee om moet gaan.
Tenslotte prijs ik het dat men de posters niet van de plakborden af scheurt. Dat is nog eens respect voor vrijheid.

...maar ondertussen reageer ik overtrokken :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor Bambi » 09 sep 2013 16:54

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor hubert » 13 sep 2013 11:10

Alex91
Bovendien is de actie voornamelijk gericht tegen de christenen in die gebieden, en daardoor lijkt mij een reactie onvermijdelijk. En het gaat er niet om dat seks leuk moet zijn in het huwelijk, maar de onderliggende boodschap is om seks meer tot een normaal iets te maken wat je zomaar met jan en alleman kunt doen en waar je dan lekker van kunt genieten.


Ik, als belijdend christen, vind dat er wel overtrokken gereageerd wordt door ds Silfhout cs.
Je gaat toch hopelijk niet beweren dat seksualiteit geen probleem is in refokringen? Als ik alleen al (ook op dit forum) lees hoe men over homoseksualiteit denkt, dan rijzen de haren mij te berge. Men loopt echt 40/50 jaar achter. Al die discussies zijn immers allang gevoerd. Hele rapporten zijn er door diverse synodes over geschreven. De conclusie van de rapporten van de Herv. en Geref kerk was (kort door de bocht) dat homoseksualiteit mocht.
En natuurlijk heb je als christen bepaalde normen en waarden in het omgang met elkaar en dus ook in liefdesleven. Het met Jan en Alleman doen staat daar ver vanaf voor de meesten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor benefietdiner » 04 nov 2013 18:22

gewoon, deze poster er naast (overheen) plakken.
Afbeelding

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 19:42

benefietdiner schreef:gewoon, deze poster er naast (overheen) plakken.
Afbeelding

d:)b
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten

cron