gave alleenzijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kiki
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2013 08:38

gave alleenzijn

Berichtdoor kiki » 07 mei 2013 18:35

Tijdens een bijbelstudie zei een voorganger dat je alleen de gave om alleen te blijven hebt, als je geen behoefte hebt aan een partner. Ik ben al jaren op zoek naar iemand, vind niemand en word maar ouder. Volgens zijn uitleg, zou ik die gave dus niet hebben. Waarom blijf ik dan alleen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor JeeWee » 07 mei 2013 20:28

Wat een bizarre stelling van die voorganger...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2013 20:39

Volgens mij zullen er vrij weinig mensen zijn die nooit behoefte hebben aan een partner. Ik sluit me dus bij JeeWee aan.

Hoe oud ben je eigenlijk, kiki?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kiki
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2013 08:38

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor kiki » 07 mei 2013 20:59

Ik vind het ook vreemd hoor. Maar het zou wel hoopgevend zijn...
Er zijn natuurlijk wel mensen die alleen willen blijven om hun leven aan God te geven door bv in de zending te gaan. En ik werk ook voor een zendingsorganisatie, maar heb nooit het verlangen gehad om daar te werken omdat ik alleen wil blijven.

Mortlach schreef:Hoe oud ben je eigenlijk, kiki?

Ik ben er 35.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor lekkerbek » 07 mei 2013 21:15

Inderdaad een aparte opmerking, ik vraag me af of het zo bedoeld is als het overkomt.
Zelf ben ik ook alleen, hééééééééérlijk :D Ik zie zoveel relaties om me heen zoals ik het absoluut niet zou willen, dagelijks ben ik dankbaar dat ik niet in hun schuitje zit. Pas bad bij ons in de gemeente een dominee voor de alleenstaanden of ze in de toekomst toch ook een partner mogen ontvangen. Hier schrok ik van, niet iedereen zit hier op te wachten.
Dat is weer een andere kant.

Als die opmerking van die voorganger waar zou zijn zou het betekenen dat ik wel die gave zou hebben. Ik geloof daar niet in.
Ik denk dat je moet werken aan jezelf, in wat voor situatie je je ook bevindt: ben je getrouwd, dan moet je aan je relatie blijven werken, je moet zorgen dat je je hier goed in voelt (ja, ik snap dat er hier 2 aan moeten werken).
Ben je alleen, ook dan moet je eraan werken dat het goed voor je voelt. De situatie kun je niet veranderen, je eigen gevoel wel.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor JeeWee » 07 mei 2013 21:58

Ik zal het niet gelijk te zwaar maken, maar ik vind het wel genade (dus een beetje een gave) om met alleen-zijn om te gaan.
Alleen-zijn is maar zelden een bewuste keuze.
Ja, het heeft voordelen. Zeker ook in geestelijk opzicht.
Maar de nadelen zijn legio.
"Het is niet goed dat de mens alleen zij"

Paulus' woorden over niet-trouwen worden m.i. vaak misbruikt. Pauls had zijn werk nooit kunnen doen als hij getrouwd zou zijn geweest. Petrus was getrouwd, maar over z'n vrouw lezen we nergens. Hij liet haar kennelijk ook gewoon zitten om Jezus te volgen.

Als God "een man der weduwen" wil zijn, wil Hij dat ook vast voor alleenstaanden.
Maar, met eerbied gesproken: het feit blijft dat je er niet gezellig mee uit eten gaat...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor alexander91 » 08 mei 2013 08:16

De mens is simpelweg niet geschapen om alleen te zijn. Anders hadden we ons in ons eentje wel voort kunnen planten.

Mensen willen volgens mij ook nooit alleen zijn, en als dat zo is, zijn ze vaak gekwetst door andere mensen. Interactie met anderen is goed, positief en maakt blij, en ik zie het als een bijna automatische zegen op het gebod van heb uw naaste lief als uzelf.

De teksten van Paulus, tja, we kunnen de context gebruiken of op andere manieren het afzwakken. Misschien is het meer iets om eens over na te denken. Stel je niet te afhankelijk op naar andere mensen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor boer » 08 mei 2013 10:23

JeeWee schreef:Ik zal het niet gelijk te zwaar maken, maar ik vind het wel genade (dus een beetje een gave) om met alleen-zijn om te gaan.
Alleen-zijn is maar zelden een bewuste keuze.
Ja, het heeft voordelen. Zeker ook in geestelijk opzicht.
Maar de nadelen zijn legio.
"Het is niet goed dat de mens alleen zij"

Paulus' woorden over niet-trouwen worden m.i. vaak misbruikt. Pauls had zijn werk nooit kunnen doen als hij getrouwd zou zijn geweest. Petrus was getrouwd, maar over z'n vrouw lezen we nergens. Hij liet haar kennelijk ook gewoon zitten om Jezus te volgen.

Als God "een man der weduwen" wil zijn, wil Hij dat ook vast voor alleenstaanden.
Maar, met eerbied gesproken: het feit blijft dat je er niet gezellig mee uit eten gaat...


Dat laatste kun je ook met je tante, je neefjes, en het aantal vrienden wat je hebt gemaakt, afhankelijk van hoe vriendelijk ze je vinden.
Over dat samen eten , lees Op 3;20 b.
Maar daarvoor moet je eerst wat ogenzalf opdoen, opdat je de zaken wat geestelijker mag leren verstaan.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor meribel » 08 mei 2013 10:43

zou de ds het hierover hebben?

5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. 7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die. 8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.

uit 1 kor 7.


zou Paulus het hier niet vooral over de behoefte aan seks hebben die er bij hem niet is? dat hij dat als een gave ziet zodat hij niet 'hoeft' te trouwen...een vrouw leidt je immers af van zaken waar het echt om draait. ( en dat is waar, want een gezin vergt veel aandacht van een man en dan heb je minder tijd over voor geestelijke zaken )

kiki
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2013 08:38

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor kiki » 08 mei 2013 12:49

meribel schreef:zou de ds het hierover hebben?

5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. 7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die. 8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.

uit 1 kor 7.


zou Paulus het hier niet vooral over de behoefte aan seks hebben die er bij hem niet is? dat hij dat als een gave ziet zodat hij niet 'hoeft' te trouwen...een vrouw leidt je immers af van zaken waar het echt om draait. ( en dat is waar, want een gezin vergt veel aandacht van een man en dan heb je minder tijd over voor geestelijke zaken )


Volgens mij wel, want het gaat toch in die verzen over seks.

Maar wat vinden jullie dan van het vers dat het niet goed is voor de mens om alleen te zijn? Bedoelt God hier echt een partner of gewoon ook mensen die er voor je zijn? Als hij een partner bedoelt, dan zouden er toch geen christelijke singles meer zijn, behalve dan zij die de gave van alleengaan hebben. Of hoe zien jullie dit?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor schelpje3 » 08 mei 2013 13:34

Er zijn mensen die de middelbare leeftijd, of nog ouder, bereiken en dan pas een partner vinden.
Mijn zwager is weduwnaar en vond een lieve vrouw van 54. Zij was nog nooit getrouwd geweest.
Sommige singles zijn bewust alleen, anderen kunnen niemand vinden.
Persoonlijk zou ik liever alleen zijn, dan in een eenzaam huwelijk gevangen zitten.
Maar ja, dat weet je niet altijd van tevoren.
En de mensen die gescheiden zijn dan, in de steek gelaten, hebben die dan de gave ook niet?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor meribel » 08 mei 2013 17:47

kiki schreef: Bedoelt God hier echt een partner of gewoon ook mensen die er voor je zijn? Als hij een partner bedoelt, dan zouden er toch geen christelijke singles meer zijn, behalve dan zij die de gave van alleengaan hebben. Of hoe zien jullie dit?


ik denk dat Paulus gewoon bedoelt wat hij heeft opgeschreven. ( staat er toch best duidelijk? )

De logica die jij opschrijft die volg ik niet. Dat als je single christen ben je automatisch de gave van alleengaan heb ( waarvan ik denk dat het gaat over seks ) anders zou God wel voor een partner zorgen?
Toch best heel kort door de bocht.
Misschien vind jij volgend jaar een partner. Je weet het niet, wat de toekomst brenge moge.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: gave alleenzijn

Berichtdoor coby » 11 mei 2013 08:31

schelpje3 schreef:En de mensen die gescheiden zijn dan, in de steek gelaten, hebben die dan de gave ook niet?

Soms wel, maar dat hoeft niet, veel willen weer hertrouwen.
Ik heb weleens gehoord dat als je getrouwd bent, je de gave voor het huwelijk krijgt en als je alleen bent, de gave van alleen zijn. Maar niet persé voor altijd, zoals bij Paulus, meer de gave om er mee om te gaan. Ik hoorde van iemand, dat ze God heeft gevraagd om het verlangen naar een partner weg te nemen. Het maakt haar nu niet uit of ze ooit nog trouwt of niet
Dat verhaal van Gerard de Groot, een voorganger uit Rotterdam vind ik wel apart. God vroeg hem om alleen te blijven en Hem te dienen en hij kreeg echt die gave. Hij vond het geweldig single, maar vorig jaar is hij getrouwd. Ik weet niet hoe oud hij is, volgens mij ver in de 40. Hij ontmoette die vrouw en ze heeft nog 5 jaar moeten wachten totdat hij eindelijk wilde. Hij vond het wel best alleen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten