Zwanger deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor Jannoek » 08 aug 2014 20:35

Nee hoor, als je er een heb gehad en je mag natuurlijk bevallen, is dat eerste keus. Tenminste, hier in het ziekenhuis ;-)
Ik zag als een berg tegen gewoon bevallen op, want bij mij gebeuren altijd gekke dingen ;-) en ik had 't gevoel dat J echt heel groot was (goed gevoel: 10,5 pond). Uiteindelijk dus blij dat een keizersnee werd, maar zonder pijn. Niet echt..
Ik voelde heel veel en m'n baarmoeder scheurde uit terwijl ze hem uit m'n buik pakten. 8-[ Hier dus beide keren niet echt een probleemloos herstel, ik was er zeker 6 weken zoet mee.

Overigens zou ik natuurlijk gaan bevallen was de planning, maar m'n bloeddruk was ineens verhoogd en ik had eiwitten in m'n urine. Keizersnee werd toen een dag van te voren gepland. Dat vond ik nog wel prettig, omdat ik daardoor toch nog iets van voorbereidingstijd had op de komst van J.

Sterkte alle zwangeren en succes alvast voor de bevalling. Lees vooral niet te veel horrorverhalen ;-)

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor Acire » 08 aug 2014 21:22

Sjonge, je zou denken dat bevallen iets is waar vrouwen hetzelfde in zijn, maar als je de afgelopen 2 bladzijdes leest ligt het echt heel ver uit elkaar. Apart wel.

Ik ben wel benieuwd, hebben jullie een cursus gevolgd? Pufcursus of hypnobirthing ofzo?
Ik heb een pufcursus gedaan met uitleg van hoe alles werk, ontspanningsoefeningen en ook echt puffen en persen en heb daar heel veel aan gehad. Ik denk dat dat mijn bevalling een stuk makkelijker heeft gemaakt. S. was er na 5 uurtjes, lekker thuis, geen fratsen, dus mij hoor je niet piepen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor MissF » 09 aug 2014 08:46

Cursussen heb ik nooit gedaan, dat is niks voor mij, met al die zwangere vrouwen in een ruimte. Maargoed, ik zou net zo lief niet zwanger willen zijn en meteen een kind krijgen, dat niet iedereen zich met me bemoeit :oops: Het begint nu al, voor ons bedrijf ben ik nogal eens flink aan het sjouwen. Sinds mensen in onze omgeving weten dat ik zwanger ben krijg je het al: 'nee, laat mij dat eens doen, jij bent zwanger', 'Niet zo zwaar tillen hoor, dat mag niet als je zwanger bent'. Etc. Ik word er nu al moe van, van uitleggen dat zo lang mijn lijf het aankan, het prima kan. Hebben jullie dat ook, dat mensen zo voorzichtig met je omgaan als je zwanger bent? Pff, ik ben ook nog gewoon MissF hoor, echt niet alleen maar 'zwanger'. ;)
Puffen heb ik niet gedaan. Bij Jurian moest het verplicht, weet nog dat ik dacht: belachelijk is dit, en het helpt nog niet ook. Maar ook dat verschilt per persoon :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 09:24

MissF schreef:Cursussen heb ik nooit gedaan, dat is niks voor mij, met al die zwangere vrouwen in een ruimte. Maargoed, ik zou net zo lief niet zwanger willen zijn en meteen een kind krijgen, dat niet iedereen zich met me bemoeit :oops: Het begint nu al, voor ons bedrijf ben ik nogal eens flink aan het sjouwen. Sinds mensen in onze omgeving weten dat ik zwanger ben krijg je het al: 'nee, laat mij dat eens doen, jij bent zwanger', 'Niet zo zwaar tillen hoor, dat mag niet als je zwanger bent'. Etc. Ik word er nu al moe van, van uitleggen dat zo lang mijn lijf het aankan, het prima kan. Hebben jullie dat ook, dat mensen zo voorzichtig met je omgaan als je zwanger bent? Pff, ik ben ook nog gewoon MissF hoor, echt niet alleen maar 'zwanger'. ;)
Puffen heb ik niet gedaan. Bij Jurian moest het verplicht, weet nog dat ik dacht: belachelijk is dit, en het helpt nog niet ook. Maar ook dat verschilt per persoon :D

Ha ha jij bent echt zo iemand die bij een ouderwetse vroedvrouw moet bevallen, die vinden dit geweldig.
Die van mij was een fijn mens. Niet dat getuttel en voorgeschreven regeltjes, niet te snel naar het ziekenhuis, zelfs tweeling-bevallingen draaide ze haar hand niet voor om. (mocht op een gegeven moment niet meer)
Onder haar leiding was het ontspannen en veilig bevallen, thuis.
Eén keer in het ziekenhuis, ik vond het helemaal niks. Ik was een dag thuis toen bleek dat de baby een ziekenhuisbacterie had opgelopen en moest dus weer worden opgenomen. :?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor meribel » 09 aug 2014 09:41

ik heb geen cursussen gevolgd, maar wel heb ik voor mijn opleiding stage gelopen op de verloskamers,
ik heb toen veel bevallingen mee mogen maken...veel diverse soorten,

dat hielp enorm, ik zag het verschil tussen vrouwen die helemaal in zichzelf konden keren en vrouwen waar dat echt niet lukte en de paniek van het gezicht af te lezen was en het verschil wat het maakte voor de bevalling.

ook wist ik toen wel dat ( toendertijd hoor, en tijden veranderen ) het niet perse veiliger is in het ziekenhuis ( even aannemende dat je niet op texel woont of 2 uur rijden natuurlijk )
ik heb ook best wel wat nare dingen gezien.

hoe dan ook, ik mocht gelukkig drie keer thuis bevallen. En ik vind zwanger zijn echt doodvermoeiend, ik heb geen fysieke klachten maar het slurpt echt alle energie uit me maar het bevallen zelf juist wel fijn. ik heb daar goede herinneringen aan en kijk er met veel plezier op terug. natuurlijk het doet pijn, maar extreem pijnlijk vond ik het niet, vind de tandarts erger inderdaad.
maar het verschilt zo enorm per vrouw!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 09:55

meribel schreef:ik heb geen cursussen gevolgd, maar wel heb ik voor mijn opleiding stage gelopen op de verloskamers,
ik heb toen veel bevallingen mee mogen maken...veel diverse soorten,

dat hielp enorm, ik zag het verschil tussen vrouwen die helemaal in zichzelf konden keren en vrouwen waar dat echt niet lukte en de paniek van het gezicht af te lezen was en het verschil wat het maakte voor de bevalling.

ook wist ik toen wel dat ( toendertijd hoor, en tijden veranderen ) het niet perse veiliger is in het ziekenhuis ( even aannemende dat je niet op texel woont of 2 uur rijden natuurlijk )
ik heb ook best wel wat nare dingen gezien.

hoe dan ook, ik mocht gelukkig drie keer thuis bevallen. En ik vind zwanger zijn echt doodvermoeiend, ik heb geen fysieke klachten maar het slurpt echt alle energie uit me maar het bevallen zelf juist wel fijn. ik heb daar goede herinneringen aan en kijk er met veel plezier op terug. natuurlijk het doet pijn, maar extreem pijnlijk vond ik het niet, vind de tandarts erger inderdaad.
maar het verschilt zo enorm per vrouw!

Mijn jongste zusje was 15 jaar kraamverpleegkundige en ze vond het het allermooiste vak.
Maar nu niet meer, vanwege de "versnippering", zo zal ik het maar noemen. Je kunt bijna geen band meer opbouwen met een gezin.
Op het laatst zat ze smorgens 3 uurtjes bij mevrouw X, daarna doorracen naar moeder Y om vervolgens haar dag af te sluiten bij moeder en kindje Z.
Toen is ze ermee gestopt en is iets heel anders gaan doen.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 aug 2014 10:03

Meneah.... heb et weer helder!! Haha... idd.. we zagen daar balonnen.. ze wonen in ouwe huis van mn oma!

Hier ook geem cursus etc.. maar merk wel dat ik nu dingen moet laten liggen. De wasmand met drie wassen nat.... beuren, gaat niet meer. Snel last van mn bovenbeen en bekken... dus pas op de plaats. Wel dom.. wan eerste drie maand als een dolle.dwaas bezig geweest... gewoon op dezelfde toer doorgaan...

Zelf vind ik dat 'zorgen' om jou als zwangere lief en atent!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor MissF » 09 aug 2014 10:50

ppm, daar ben ik soms ook wel bang voor, dat ik me straks niet meer zo goed voel dat ik alles kan doen wat ik wil. Daarom zit ik mijn man ook achter zijn broek aan, die heeft nog 1 week vakantie, ik hoop zo dat hij dan de verbouwing de schuur afkrijgt, want dan kan ik nog alles gaan verhuizen. Stel dat het straks niet meer zo makkelijk gaat, dan moet ik mensen inschakelen om het te doen, en daar hou ik niet zo van ;)

@ Schelpje, ik had bij de bevalling van Frederiek een stagiaire en een vk, en die is ook van het ouwe stempel. Heerlijk inderdaad, gewoon no nonsense, hup, niet zeuren, kind moet er toch uit. Dat was fijn ja, voor mij althans :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 10:54

MissF schreef:
@ Schelpje, ik had bij de bevalling van Frederiek een stagiaire en een vk, en die is ook van het ouwe stempel. Heerlijk inderdaad, gewoon no nonsense, hup, niet zeuren, kind moet er toch uit. Dat was fijn ja, voor mij althans :D

Fantastisch meid :D
Ik zie op tv wel eens dat getr.... al meteen met pijnbestrijding aankomen, als moeder één keer begint te jammeren.
Bevallen doet pijn, wordt dat nog wel verteld? Ook dat die pijn een zeker nut heeft?
Ik weet nog dat ik me erg boos maakte, omdat v.k. met de kraamzuster stond te ouwenelen over een schilderij, dat boven ons bed hangt.
Slaat nergens op, maar die woede maakte wel dat de zaak plots versnelde. :lol:
Zo heeft alles zijn nut, als je de natuur haar gang maar zoveel mogelijk laat gaan. En de a.s. moeder ook!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor Evelien » 09 aug 2014 11:31

Pijnbestrijding, wat is dat? :wink:

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor Dippie » 09 aug 2014 14:30

MissF, als je bevalt dmv een keizersnee, wil dat niet zeggen dat je geen pijn hebt hoor :wink:
Ik heb tot aan de ks gewoon de weeen gehad en alle pijn due daarbij hoort. Heb zelfs nig twee keer moeten persen, zonder persweeen, en toen dat ook niets opschoot, is er besloten een ks te doen. Ik heb dus ook niet het gevoel gehad van: opeens is ze er. Er zijn dagen aan vooraf gegaan :) Maar als je en geplande ks zou hebben is da natuurlijk wel anders...
Afbeelding

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor MissF » 09 aug 2014 18:21

Dan is het idd anders Dippie, ik dacht meer aan geplande keizersnee. Maargoed, ook buitenlandse vrouwen die met een geplande keizersnee bevallen (in veel landen is het heel normaal volgens mij), zullen een prima moeder-kind band hebben.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor 654321 » 09 aug 2014 19:18

Ik vind pijn echt helemaal niets toevoegen.
En het voegt ook niets toe aan mijn moedergevoel...!

Juist het tegenovergestelde. Bij de eerste was ik zo op van de bevalling/ van de pijn, dat ik het kind ook echt niet meer hoefde... Kon mij gestolen worden, totaal geen aandacht of belangstelling meer voor. (gelukkig veranderde dat wel hoor ;-)!).

Gebruikersavatar
Maneah
Sergeant
Sergeant
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 mei 2008 18:37

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor Maneah » 09 aug 2014 19:42

paprikameisje2 schreef:Meneah.... heb et weer helder!! Haha... idd.. we zagen daar balonnen.. ze wonen in ouwe huis van mn oma!

Oja, dat is waar ook.. hij woont inderdaad in het oude huis van je oma. Leuk! :-)

Wat cursussen betreft, niet echt mijn ding. Met z'n allen puffen ofzo, dat zie ik mezelf en manlief nog niet doen. We hadden ons niet echt voorbereid, hadden beide zoiets van 'we zien wel hoe een bevalling gaat'. De verloskundige en verpleegkundige dachten dat we samen een pufcursus hadden gevolgd, zo goed deden we het :-) Ik heb wel heel veel aan mijn man gehad, dat weet ik wel.. en hopelijk nu ook weer!
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor vanellus » 09 aug 2014 19:47

Ik ben ook niet zo'n oermoeder, hoor. Ik houd ook helemaal niet van diep in mezelf zitten of een kalm oog in de storm zijn. Toch heb ik grote kindjes gekregen, zonder pijnstilling (al wilde ik dat bij de laatste heel graag, maar de ontsluiting ging zo snel, dat het niet kon). Ik moest na de eerste op medische indicatie in het ziekenhuis en alhoewel niet zo'n heel pittoreske omgeving, was dat ook een zekerder gevoel.

Hier ook geen pufcursus gehad: volgens de VK was dat vooral leuk voor de onderlinge contacten met andere moeders en "dat waren toch niet mijn types." Haar woorden, niet de mijne.

(ik ben wel nog steeds bang voor de tandarts :))


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten