Christelijke erotiekshop?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2013 21:28

hubert schreef:Nogmaals, ik denk dat die erotische gedachten er gewoon bij horen. M.a.w. dat het niet verkeerd is. In christelijke termen (vooruit dan maar): God heeft ze eveneens geschapen.
Het hoort bij de mens!
Waarom zou je het wel mogen doen en er niet aan mogen denken?


Je mag het doen en er aan denken, maar God geeft seksualiteit binnen bepaalde grenzen... Dus niet aan iemand denken die niet van jou is.

In Spreuken staat: Kwade gedachten zijn de HEER een gruwel, vredige woorden zijn zuiver.

En in Efeze 2: Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander.

Je kan dus niet stellen dat daden niet kunnen (alsof die dan niet bij de mens zouden horen) maar gedachten geen probleem zijn.

Dat die gedachten geschapen zouden zijn is natuurlijk onzin. Er bestaat zoiets als zondige gedachten en die zijn niet door God geschapen maar met de zonde in de wereld gekomen. "Het hoort bij de mens" is dan te makkelijk... wat zegt "zonde" dan nog... we zijn zondig dus het hoort bij ons.... dus lekker doen, niets mis mee?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor hubert » 23 aug 2013 10:54

Nee, dat laatste zeer zeker niet Marnix. Je weet best dat ik zo niet denk.
De teksten die je citeert gaan over kwade gedachten en niet over erotische gedachten.
Denk je nu echt dat wereldse begeerten hierop slaan?
Ik denk dat wij op vele fronten tekort schieten en dat we moet proberen het goede te doen. Daartoe spoort de Bijbel ons aan. Je moet echter nooit menen dat we daar voor 100% in slagen, want dat zou hypocriet zijn. Paulus heeft het zo treffend gezegd: als ik het goede wil doen ligt het kwade mij bij.
Toch een groot schrijver en bemind kind van God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2013 20:40

Dat is een andere houding dan wat jij stelde: het hoort er bij, het zit in ons dus is het niet verkeerd.

Wat die wereldse begeerten inhouden wordt op verschillende plaatsen in de Bijbel uitgewerkt en daar staan dan zedeloosheid, lust enz ook bij. Dus dat is niet goed en verkeerd gedachten zijn ook niet goed. En dat geldt voor al die dingen. Woorden, daden en gedachten. Maar jij stelt dat er allerlei verkeerde dingen zijn, moord is verkeerd, er aan denken is ook niet goed.... Maar in dit geval zijn daden niet goed maar gedachten opeens niet erg? Dat snap ik niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor mohamed » 25 aug 2013 10:26

blijblij schreef:Moet wel lachen om de USB-oplaadbare vingervibrator.... zie me al werken met dat ding ingeplugd (edit: naast me op het bureau/ in de laptop.. ) :lol: :lol: :lol: :lol:

Ben jij een vrouw? :shock:

Misschien iets minder gespierde taal uitslaan in het vervolg om mensen niet op het verkeerde been te zetten. :mrgreen:

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor hubert » 26 aug 2013 15:52

Marnix:
Maar in dit geval zijn daden niet goed maar gedachten opeens niet erg? Dat snap ik niet.


Dat is toch niet zo moeilijk. We hebben het over erotische gedachten. Die zijn volgens mij niet verkeerd. Ze doen niet kwaad namelijk!
Ik denk dat je het niet moet vergelijken met moorden etc. Het zijn verschillende grootheden.
Denken aan een lekkere taart is ook niet slecht, hoogstens voor de lijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2013 08:33

Met een lekkere taart is ook niets mis. Dat gedachten geen kwaad doen geldt voor alle gedachten. Denken aan moord doet ook niemand kwaad. Toch zijn volgens de Bijbel gedachten aan verkeerde dingen (dus overspel, seks met iemand die niet van jou is, moord en ga zo maar door) ook niet goed. Daar zal toch een reden voor zijn. Waarschijnlijk omdat gedachten uiteindelijk toch wat met je doen. Je taart is dan een goed voorbeeld. Als iemand wil lijnen maar de hele dag aan een lekkere taart denkt is dat denk ik niet goed voor die persoon... Om twee redenen:

1. Je gedachten gaan uiteindelijk je verlangens beheersen. Als ik telkens ergens aan denk ga ik er steeds meer naar verlangen.... kom je dan ergens die lekkere taart tegen waar je al dagen aan loopt te denken, dan is het veel moeilijker om die te laten staan dan wanneer je helemaal niet met die taart bezig bent.

2. Je gedachten zijn net zogoed onderdeel van jezelf als je handelen. Je gedachten, verlangens, zeggen wat over je hart. Je handelen vooral over je buitenkant, je gedachten over je binnenkant. Het gaat er uiteindelijk niet om dat we ons alleen maar anders gaan gedragen maar dat we ook echt veranderen. Tenminste, dat is Gods aanpak. Hij wil niet een stukje van je, dat je alles mag denken wat je maar wil, als je je maar netjes gedraagt. Het gaat Hem om je hart en die wil Hij ook veranderen. Stel, je hebt een vrouw die iedere dag lekker kookt, zegt dat ze je de liefste vindt... maar ze denkt telkens: Pff, ik had veel liever een relatie met de buurman gehad, die is veel leuker. Dan lijkt me de houding "wat niet weet, wat niet deert" niet zo ideaal als jij stelt. Er is dan namelijk toch iets niet goed, en dat ga je vanzelf ook een keer merken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor hubert » 27 aug 2013 09:25

@marnix.
Gedachten moeten geen obsessie worden of leiden tot een verslaving, dat zal iedereen onderschrijven.
Gedachten over verkeerde zaken zoals (zelf)moord zijn natuurlijk vreselijk.
De rondcirkelende gedachten zijn helaas niet te stoppen. Probeer maar eens. Gedachten gaan met je op de loop.
Nu even terug naar de erotische gedachten bij bv masturbatie of geslachtsgemeenschap. Daar zie ik vanuit de Schrift (en daar gaat het hier toch om?) geen problemen mee. De Schrift leert dat je je lusten, maar ook andere zaken, moet (leren) beheersen. Die moeten niet aan de haal met je gaan. Ik ben niet van de school dat wij uitsluitend geneigd zijn tot alle kwaad, daarvoor ken ik teveel goede mensen. Volgens mij is lust een onontbeerlijk ingrediënt in deze materie. Daar kan je toch niet omheen? En dat hoeft ook niet, mits het niet leidt tot een alles overheersend geheel, zoals met de dwangmatige gedachte aan bijvoorbeeld taart. Het trekt enkelen misschien aan om geheel ascetisch te leven, maar voor de meerderheid is dat niets.
Iets anders vind ik je voorbeeld van de gehuwde vrouw over haar buurman. Dat zijn toch de meer kwalijke gedachten volgens de Bijbel. Eigenlijk is het unfair t.o.v. haar eigen man. Je bent dan niet goed bezig. Gelukkig blijven die gedachten (aan overspel in feite) veelal zonder actie en ik zou niet weten hoe je dat moet oplossen. Je kunt moeilijk de hele dag gaan zitten bidden of God ze weg wil nemen, al kan je met meditatie wel tot een zekere rust komen. We zijn echter niet volmaakt, maar niet alles is toch zonde?
Als het echt een obsessie wordt kun je beter psychologische hulp inroepen.

mohamed

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2013 22:28

Marnix schreef:Met een lekkere taart is ook niets mis. Dat gedachten geen kwaad doen geldt voor alle gedachten. Denken aan moord doet ook niemand kwaad. Toch zijn volgens de Bijbel gedachten aan verkeerde dingen (dus overspel, seks met iemand die niet van jou is, moord en ga zo maar door) ook niet goed. Daar zal toch een reden voor zijn.

Het is die manier van denken die leidt tot hoofddoekjes en burkas. Ik ben ook tegen overspel maar als ik een mooie vrouw zie doet dat van nature meer met me dan een man, zal God me daarom straffen denk je? Is dat wat Jezus bedoelde met 'pleeg geen overspel in je hart' dat ik mijn eigen ogen moet uitrukken? ](*,)

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor coby » 28 aug 2013 22:55

Oh, ik las net toch zoiets grappigs. Een vrouw had een topic aangemaakt om te vragen wat aanstootgevend was voor mannen, of ze tips hadden hoe ze zich moest kleden. En een man had een mooie tip. Maar voor een blinde zal het geen probleem zijn, zei ie erbij. :lol:
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor hubert » 29 aug 2013 09:27

coby schreef:Oh, ik las net toch zoiets grappigs. Een vrouw had een topic aangemaakt om te vragen wat aanstootgevend was voor mannen, of ze tips hadden hoe ze zich moest kleden. En een man had een mooie tip. Maar voor een blinde zal het geen probleem zijn, zei ie erbij. :lol:


Daar heb ik nog nooit bij stilgestaan. Wel grappig ja. En blinde moet op de tast gaan, maar hoe doe je dat in de praktijk?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2013 10:27

mohamed schreef:Het is die manier van denken die leidt tot hoofddoekjes en burkas. Ik ben ook tegen overspel maar als ik een mooie vrouw zie doet dat van nature meer met me dan een man, zal God me daarom straffen denk je? Is dat wat Jezus bedoelde met 'pleeg geen overspel in je hart' dat ik mijn eigen ogen moet uitrukken? ](*,)


Dat het wat met je doet is niet zo vreemd, de vraag is wat je daar vervolgens mee doet. Je kan er over gaan fantaseren, dat is denk ik de begeerte die Jezus noemt.... En je kan dat niet doen. Dat het wat met je doet als man, maar je geeft niet toe aan die begeerte, dan ga je er denk ik goed mee om. Het straffen (of dreigen er mee) is niet aan de orde. God haat zonde maar Hij heeft zondaren lief.

Een "evangelie" dat klinkt als: "Als je dat doet wordt je gestraft en als je dat doet ook" is een karikatuur van het Bijbelse evangelie en zou helemaal geen blijde boodschap zijn omdat we allemaal zwak zijn en zonde doen. Gods wil ons overtuigen en veranderen door Zijn liefde, niet door te dreigen en ons bang te maken. Volmaakte liefde sluit angst uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor meribel » 30 aug 2013 10:38

mohamed schreef:[
Het is die manier van denken die leidt tot hoofddoekjes en burkas. Ik ben ook tegen overspel maar als ik een mooie vrouw zie doet dat van nature meer met me dan een man, zal God me daarom straffen denk je? Is dat wat Jezus bedoelde met 'pleeg geen overspel in je hart' dat ik mijn eigen ogen moet uitrukken? ](*,)


Heel erg mee eens,
Je hoeft echt niet rond te lopen met je ogen in je zak.
En niks denken kan niet.
Althans, schijnt dat sommige mannen wel soms aan niks kunnen denken,
Maar hoe ze dat doen is sowieso mij een raadsel.

visje36

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor visje36 » 02 sep 2013 12:42

Met normaal kijken is volgens mij ook niks mis, heb meer een hekel aan mensen die naar je kijken alsof je 'niks' aan hebt. Of die enkel naar je vrouwelijke vormen kijken (bepaalde). :?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor hubert » 02 sep 2013 13:57

visje36 schreef:Met normaal kijken is volgens mij ook niks mis, heb meer een hekel aan mensen die naar je kijken alsof je 'niks' aan hebt. Of die enkel naar je vrouwelijke vormen kijken (bepaalde). :?


Sommige vrouwen doen ook erg hun best de aandacht daarop te vestigen. En dan net doen alsof ze het zelf niet in de gaten hebben. Tsja, daar kan mening man niet goed tegen.

visje36

Re: Christelijke erotiekshop?

Berichtdoor visje36 » 02 sep 2013 15:16

hubert schreef:Met normaal kijken is volgens mij ook niks mis, heb meer een hekel aan mensen die naar je kijken alsof je 'niks' aan hebt. Of die enkel naar je vrouwelijke vormen kijken (bepaalde). :?


Sommige vrouwen doen ook erg hun best de aandacht daarop te vestigen. En dan net doen alsof ze het zelf niet in de gaten hebben. Tsja, daar kan mening man niet goed tegen.[/quote]

Dat doen ze ook wel als je gewone kleding aan hebt. En hoezo net doen alsof je niks in de gaten hebt, mannen kunnen er ook wat van, half bloot rondlopen als het heet weer is, word niks van gezegd want ja het is een man moet kunnen, doet een vrouw dat dan vraagt ze ergens om, en wat je ook aan hebt (of juist niet) van een ander blijf je af.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten