Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meisje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2012 00:21

Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meisje1986 » 10 sep 2012 10:58

Ik schrijf mijn verhaal om erkenning en misschien wel herkenning te krijgen. Het huwelijk dat ik ben aangegaan bestond niet meer uit liefde, maar uit een machtsstrijd tussen twee personen.

IN 2009 ben getrouwd, ook voor de kerk. Tijdens de voorbereidingen van het huwelijk merkte ik al dat mijn toenmalige partner niet dezelfde ideeën had over de trouwdienst als ik had. Ik wilde dat de nadruk lag op liefde en geluk, een leven met elkaar en hoe je de goede paden bewandeld. Mijn partner heeft, zonder mijn weten, de dienst uiteindelijk per email met de dominee geregeld en de dienst bestond voornamelijk uit dogmatiek, regels, de positie van de man en de vrouw. Iets wat we binnen de Christelijk Gereformeerde Kerk waar ik vandaan kom niet gewend zijn, want een huwelijk bestaat voornamelijk uit liefde, toch? Wederzijds respect?
Toen er tijdens de preek gezegd werd dat ik een muurbloempje behoorde te zijn en een goede huisvrouw, ging het bij mij al kriebelen, je kan je voorstellen dat wij geen gelukkige huwelijksnacht hebben gehad, want mijn nekharen waren overeind blijven staan gedurende de dag.

Tijdens het huwelijk werd het al niet veel beter, ik werkte fulltime, hij studeerde fulltime. Ik moest voor het inkomen zorgen, maar hij bepaalde wat er met mijn geld gebeurde. In het begin had ik nog het idee "het is van ons gezamelijk", maar toen ik met een kar vol boodschappen in de supermarkt stond en niet kon afrekenen omdat mijn salaris op zijn rekening was overgeschreven, was ik toch licht geagiteerd geraakt.
De reactie van mijn echtgenoot: je geeft teveel geld uit aan boodschappen, je hebt een luxeprobleem, hier is 100 euro doe het de hele maand daar maar voor. We hebben weken niets anders gegeten dan aardappels zonder iets, rijst met prei en pasta met ketchup, al het overige was een luxeprobleem.
De strijd breidde zich uit, ik was niet streng gereformeerd opgevoed, mij was geleerd mijn eigen keuzes te maken. Ik droeg ook altijd broeken, ging als het werk het toeliet op zondag naar de kerk. Maar ik werkte wel op zondag, want mensen zijn ook op zondag ziek en het ziekenhuis is ook op zondag open. Ik vond het dus ook niet leefbaar om met lange rokken te lopen, een hoedje op te doen naar de kerk en opeens alleen maar uit de statenvertaling te lezen en psalmen oude berijming te zingen. Ik was mezelf niet meer en dat heb ik hem meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken. Hierdoor werd de strijd alleen maar erger. Het maakte niet uit of ik zaterdags avond of nachtdienst had gehad, ik MOEST mee naar de kerk. Mijn broeken werden verknipt en weggegooid, shirtjes zonder mouwen mocht ik alleen nog in slapen en een legging onder mn rokje kon niet, want dat leek op een broek.
De laatste twee maanden van het huwelijk bestonden uit geweld, hij sloeg als ik me niet gedroeg zoals hij vond dat een vrouw zich hoorde te gedragen. En seks was zijn recht als man, en als ik geen zin had, dan maakte ik maar zin, en dan verkrachtte hij me.

Ik ben door mijn ouders weggehaald uit huis, ik heb echtscheiding aangevraagd en toen kreeg ik meerdere malen over me heen dat ik een overspelige vrouw was, een hoer.
In de rechtbank verkondigde hij dat hij me weg mocht doen als ik seks had gehad met een ander, en dat dat de enige voorwaarde voor echtscheiding was. Hij bleef dus ook maar vragen of ik een seksuele relatie had met een ander.
Uiteindelijk heeft de rechter het huwelijk beeindigd, eenzijdige beeindiging zonder instemming van de wederpartij. Maar al mijn spaargeld stond op zijn rekening, mijn salaris werd tot dan toe nog op zijn rekening gestort en ik moest duizenden euro's partnerallimentatie betalen. Want, ondanks dat hij vond dat hij het hoofd was van het gezin, mocht ik overal voor opdraaien en had hij nog nooit een cent verdiend tijdens ons huwelijk.

Ik sta nu te boek als kenau, overspelig en ik heb hem in de steek gelaten. Maar zeg me alsjeblieft dat ik het goed gedaan heb, ik ben nu 3 jaar verder en ik ga er nog steeds aan onderdoor. Hij is opgenomen in een psychiatrische instelling, maar het blijft voor de buitenwereld blijkbaar nog steeds mijn fout.

Wat heb ik misdaan??
"Luctor et emergo" maar wel door mezelf...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meribel » 10 sep 2012 11:04

@ meisje 1986,

wat een afgrijselijk verhaal. Gelukkig dat je bij hem weg bent. Halverwege het lezen dacht ik; die man heeft gewoon een flinke psychiatrische stoornis. Verbaast me ook niet dat je aan het eind schrijft dat hij inmiddels is opgenomen.

Ik kan me voorstellen dat je hier nog lang niet overheen bent ( misschien wel nooit helemaal raakt ), maar ik zou dan op zijn minst adviseren hulp te zoeken om het te verwerken via je huisarts. Op een forum vind je dat niet.
Dat het voor de buitenwereld blijft dat jij de 'schuldige ' bent, terwijl hij notabene in een instelling zit vind ik raar. Ik weet niet of het echt zo is, of dat enkel zijn familie dat zo ziet, of dat jij het idee hebt dat mensen het zo zien.
Ongetwijfeld je eigen familie, je ouders, zien het niet zo! En jij wéét dat het niet zo is! ( toch? )

Nogmaals, ik hoop dat je hulp zoekt bij de verwerking, want het gaat hier niet over dat jij wat hebt misdaan. Dat is onzin natuurlijk. Heel veel sterkte!

Faramir

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Faramir » 10 sep 2012 11:05

Je hebt het goed gedaan meid.
Ik ben tegen scheiding maar als je met zo'n tiran getrouwd bent dan is er geen andere uitweg.

Overigens was ik als ik jou was nog verder gegaan en had hem laten aanklagen wegens verkrachting en smaad. Jouw goede naam is nu aangetast terwijl hij zich als een beest gedragen heeft.

Rest me eigenlijk nog de vraag hoe je aan zo'n vent gekomen bent. Had je tijdens de verkeringsperiode nooit door dat hij ziekelijk was?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor schaapje » 10 sep 2012 11:06

@meisje 1986

Je hebt er heel goed aangedaan, en dat weet jezelf ook wel.
Niemand mag een ander zo behandelen zoals jij hierboven geschreven hebt.
Heel sterk en moedig dat je die stap genomen hebt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 sep 2012 11:10

Het is een zielig verhaal maar je bent er zelf bij geweest;bij een vrouwe die vrouw is had dat niet plaatsgevonden.En voor het huwelijk zal men er toch achter moeten komen wat voor man of vrouw is dat in een enkel gesprek is dat soms zo niet meestal al duidelijk en weg wezen dus .

Of je een kenau bent is niet geweten wel dat je van heel deze beschreven toestand van jou zal leren . :ddd :ddd :ddd
VERITAS VOS LIBERABIT.

meisje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2012 00:21

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meisje1986 » 10 sep 2012 11:53

Tijdens de verkeringstijd was het juist een lieve jongen, bijzonder in zijn voorkomen, maar altijd lief. Blijkbaar kon hij de verandering van een huwelijk niet aan en zocht hij steun in duidelijke kerkelijke regels. Hij veranderde echt in 1 dag van lief naar machtswellusteling... Ik heb me meerdere malen afgevraagd of ik het van te voren kon zien aankomen, maar niets wees erop dat hij zo zou veranderen....
"Luctor et emergo" maar wel door mezelf...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meribel » 10 sep 2012 12:03

meisje1986 schreef:Tijdens de verkeringstijd was het juist een lieve jongen, bijzonder in zijn voorkomen, maar altijd lief. Blijkbaar kon hij de verandering van een huwelijk niet aan en zocht hij steun in duidelijke kerkelijke regels. Hij veranderde echt in 1 dag van lief naar machtswellusteling... Ik heb me meerdere malen afgevraagd of ik het van te voren kon zien aankomen, maar niets wees erop dat hij zo zou veranderen....


neem het jezelf niet kwalijk!
Sommige psychiatrische ziektebeelden openbaren zich pas later. Kan je écht eerder niets van weten of zien ( hooguit dat je terugdenkt van. oja. )

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Wilsophie » 10 sep 2012 12:46

Het is geen zielig verhaal, het is een combinatie van een trieste ervaring en een moedig besluit.
Anno 2012 schijnen deze relaties nog steeds voor te komen.
De Bijbel leert natuurlijk dat de Gemeente onderdanig is aan Christus.
Maar dan spreken we van verhoudingen en zo is de Gemeente mannelijk op zich, maar vrouwelijk t.o.v. de Man.
Wij kennen dat in onze taal niet meer zo goed, maar de Franse en Duitsers des te meer.

De Gemeente zou opgroeien tot een volwassen man en is dus nooit een vrouw genoemd ook niet door Paulus, maar de Gemeente is als het lichaam wel vrouwelijk...t.o.v. het Hoofd.
Meestal draait men de genoemde tekst om en stelt men in de kerken een huwelijk tussen gelovigen als model t.o.v. Christus en de Gemeente. Volkomen naast de Bijbelse Waarheid.
De vrouw is uit de man genomen, maar voordien was zij al IN die man.
Eva was al IN Adam. En dat zij na Gods Werk weer één werden moge duidelijk zijn.
Heeft niets te maken met geslachtsgemeenschap.
Nog nooit heb ik gemerkt dat mijn man en ik één zijn. Wij zijn wel los van elkaar één in Christus en dus toch één.. maar dat gaat alleen op als beiden gelovig zijn.

Mijn man denken na 45 jaar wel over bepaalde dingen hetzelfde, maar hij is nog steeds mijn man en ik ben nog steeds zijn vrouw met elk onze eigen verantwoordelijkheden.

Eva is danook een type van de Gemeente die uit de Man genomen is, nog beter uit te leggen in de Hebr. symboliek hoe de één de twee wordt en de twee weer de één. Goed uit te beelden in de letters A B B A dan wel een driehoek dan wel een Davidsster.

Het is jammer dat de kerken van vandaag mede door de vertalingen van de Bijbel de symboliek zijn kwijtgeraakt en dan ontstaan de misstanden binnen dit huwelijk.

Ik wens je een goed en gelukkig leven in de toekomst.
Met vr.gr. Wilsophie

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor pipgirl » 10 sep 2012 18:00

Lichtzwaard schreef:Het is een zielig verhaal maar je bent er zelf bij geweest;bij een vrouwe die vrouw is had dat niet plaatsgevonden.En voor het huwelijk zal men er toch achter moeten komen wat voor man of vrouw is dat in een enkel gesprek is dat soms zo niet meestal al duidelijk en weg wezen dus .

Of je een kenau bent is niet geweten wel dat je van heel deze beschreven toestand van jou zal leren . :ddd :ddd :ddd


Dit is wel heel hard hoor.
Hoe vaak gebeurd het niet dat juist na het huwelijk de ware aard te voorschijn komt.

Haar ex man is gewoon een tiran, en je vrouw verkrachten is nou niet bepaald bijbels, en als je dan zo sterng gelooft, wat zegt dat dan over iemand.

Heel veel sterkte meisje...
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Lalage » 10 sep 2012 18:23

Wat een horrorverhaal! Veel sterkte gewenst met opkrabbelen uit dat diepe dal.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Jozo » 10 sep 2012 18:33

Hoi meisje1986,

Wat een rotverhaal zeg. Wederzijds respect was blijkbaar ver te zoeken.
Ongelooflijk dat hij op je geld durft te teren en dan ook nog durft te bepalen wat je eraan uit mag geven. Toen ik nog studeerde en mijn vriendin al werkte voelde ik me daar aardig rot bij en zou ik het lef niet hebben gehad om te zeggen wat ze met haar geld moest doen. Over de rest van je verhaal zal ik het maar niet hebben, want dat is echt niet normaal meer.

Misdaan? Geen idee, ik heb zijn verhaal niet gehoord, maar voorzover ik dit verhaal lees niets. Ik hoop dat je snel een echte vent vind :mrgreen: en deze rottige periode achter je kunt laten.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 sep 2012 18:37

mijn mond valt haast open... ehm.. ik zeg tegen mezelf.. welkom in de maatschappij!

veel sterkte zeg! ik geloof dat ik niet veel dingen op kan noemen die je verkeerd hebt gedaan...Liefde maakt blind... wordt er wel eens gezegd...

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor hettys » 10 sep 2012 18:53

Ik ben door mijn ouders weggehaald uit huis, ik heb echtscheiding aangevraagd en toen kreeg ik meerdere malen over me heen dat ik een overspelige vrouw was, een hoer.


Gelukkig heb je hele lieve ouders. en weet je: je kunt altijd opnieuw beginnen. En of je overspelig bent, Dat weet je zelf. Hou je rug recht en laat je niet gekmaken. Jij bent wie je bent.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2012 20:22

Ik kan de berichten alleen maar bevestigen: wat een vreselijke situatie maar gelukkig ben je nu in de mogelijkheid je leven te herstellen. Zoek daar gerust professionele hulp bij, want met dit soort trauma's hoef je niet in je eentje te worstelen.

Wat is het jammer dat je tijdens die huwelijksdienst niet gewoon 'nee' hebt gezegd. Dat is geen verwijt, uiteraard, want je had datgene wat volgde je ook niet kunnen voorstellen. Maar goed, je staat aan het begin van het herstel. Geld is - gelukkig - niet zo heel erg belangrijk en het feit dat je ex in een psychiatrische instelling zit spreekt volgens mij voor zich. Je zult altijd mensen hebben (de familie, bijvoorbeeld) die je ex koste wat kost zullen verdedigen. Dat zij dan zo. Dat zegt alleen iets over hen, niets over jou.

Heel veel sterkte.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 sep 2012 21:04

meisje1986 schreef:Tijdens de verkeringstijd was het juist een lieve jongen, bijzonder in zijn voorkomen, maar altijd lief. Blijkbaar kon hij de verandering van een huwelijk niet aan en zocht hij steun in duidelijke kerkelijke regels. Hij veranderde echt in 1 dag van lief naar machtswellusteling... Ik heb me meerdere malen afgevraagd of ik het van te voren kon zien aankomen, maar niets wees erop dat hij zo zou veranderen....


Het leven is soms heel weerbarstig en als je het niet heb zien aan komen is dat niet jou verwijt.Al met al bouw weer een nieuw leven op met Gods hulp en dat jou veel liefde en geluk ten deel zal vallen 8>) 8>) 8>)
VERITAS VOS LIBERABIT.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten