Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meribel » 19 sep 2012 10:47

meisje1986 schreef:Kunnen jullie begrijpen dat ik boos ben?


ja absoluut.
Maar ik schreef in mijn eerste reactie ook of je heb overwogen hulp te zoeken met de verwerking ervan. Want je zit nu in een nieuwe fijne relatie, maar het speelt nog ongelooflijk door je heen en de woede is nog steeds niet weg blijkbaar ;anders open je geen topic op een forum er meer over.
Het is nog niet echt een stuk van je verleden heb ik het gevoel; maar je gaat er nog dagelijks mee naar bed en staat er weer mee op?

Maar goed, dat is mijn inschatting maar nav het geschreven woord natuurlijk. TOch, als dat echt zo is, ga er mee aan de gang zodat je verder kan met je leven.

Ik wens je alle goeds toe, ik hoop dat je bij God kan schuilen met dit verdriet, samen met je huidige vriend.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Duschka » 19 sep 2012 19:34

meisje1986 schreef:. Mijn ex zal uiteraard ontkennen dat hij me geslagen en verkracht heeft, want in zijn beleving is dat niet zo, hij vindt, als autist, dat hij het recht had om mij hardhandig te laten weten wat hij de waarheid vond en welke regels hij vond dat er zouden gelden. .


Al heb ik wel (met verbazing dat geef ik toe) meegelezen, ik had nog niet gereageerd.
Ik begrijp dat je boos en teleurgesteld bent.
Persoonlijk denk ik dat zo een verhaal zich niet leent voor een forum en daar bedoel ik mee... het medeleven en de steun die je begrijpelijkerwijs zoekt, is ook moeilijk te geven via een forum net zoals het moeilijk te interpreteren is hoe de werkelijke situatie is geweest.
Maar goed, hoe het ook is gegaan, jij hebt een voor jou heel nare periode achter de rug en ik wens je echt alle goeds toe in je leven, maar kijk uit dat je in je bitterheid niet andere mensen bezeert.

Zelf heb ik in familie en kennissenkring mensen waarbij het autistisch spectrum is vastgesteld en namens hen, en alle anderen wil ik je toch even wijzen op het (hopelijk onbedoelde) generaliseren en daardoor kwetsende naar alle mensen met het autistisch spectrum toe.
Niet alle mensen met deze aandoeningen vinden dat dit hun het recht geeft, hardhandig aan hun trekken te mogen komen.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Riska

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Riska » 19 sep 2012 22:08

Duschka schreef: Zelf heb ik in familie en kennissenkring mensen waarbij het autistisch spectrum is vastgesteld en namens hen, en alle anderen wil ik je toch even wijzen op het (hopelijk onbedoelde) generaliseren en daardoor kwetsende naar alle mensen met het autistisch spectrum toe.
Niet alle mensen met deze aandoeningen vinden dat dit hun het recht geeft, hardhandig aan hun trekken te mogen komen.
Daar heb je deels gelijk in. Meestal zijn dat mensen bij wie thuis rust en regelmaat was en ouders wisten dat er iets loos was. Als er sprake is geweest van een opname is het niet 'zomaar' autisme of asperger.

Waar het om psychisch zieke mensen gaat is het zo dat in negen van de tien gevallen de 'buitenwacht' geen vermoeden heeft. Degene die psychisch ziek is laat naar buiten toe meestal zich van zijn/haar beste kant zien en als je dan als partner iets vertelt aan een ander klapperen die met hun oren. Het is toch "zo'n fijne man, lieve vrouw". En vaak weten ze op slimme wijze de schuld te leggen bij de partner. Die zeurt, moet niet zo moeilijk doen. Zelf heb ik een psychisch zieke partner gehad en bij zijn begrafenis waren mensen verbaasd van het beeld dat van hem geschetst werd. Ik ben moderator van een forum van partners van een psychisch zieken en op dit vlak is er onvoorstelbaar veel verborgen leed en verdriet.

@Meisje1986: In veel dingen meng ik mij niet. Maar wat ik weet is het volgende: meribel heeft gelijk dat er boosheid in je woont, ik denk: woede. Die is er beslist niet uit. En dat ben je ook niet direct kwijt. Ik kan je alleen maar sterk aanraden zelf therapie te nemen en pas te stoppen als je zeker weet dat je het verwerkt hebt. Als je er nu niets aan doet heb je kans dat - soms jaren later - dat wat ondergronds smeult er als een laaiend vuur uitkomt.

Sterkte!

Gebruikersavatar
JLIN
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2013 12:30

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 16:26

Dit is erg sneu, goed dat je gescheiden bent, want die man gedroeg zich als een tiran.
Waarom ben je daar in je verkeringstijd niet achtergekomen, waarom heb je niet goed over het huwelijk gepraat en wat dat inhield voordat je in het huwelijksbootje stapte?
Carpe Diem

Gebruikersavatar
JLIN
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2013 12:30

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 16:30

Conform de bijbel ben je inderdaad onderdanig aan de man, maar jouw verhaal gaat vooral over machtsmisbruik!
Hij is geen goede priester voor je geweest. Laat een ding heel duidelijk zijn, ik vindt dat een vrouw thuishoort in het gezin en niet in de maatschappij (parttime baan vindt ik prima, maar gezin dient op eerste plaats te komen voor vrouw) Maar een man dient je niet als voetveeg te gebruiken en dat deed hij wel, verwacht dat hij thuis het verkeerde voorbeeld heeft gekregen of dat hij psychisch wat mankeerde, dit psychische kwam ook in je verhaal naar voren.
Carpe Diem

Jvslooten

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 16:48

JLIN schreef:Conform de bijbel ben je inderdaad onderdanig aan de man, maar jouw verhaal gaat vooral over machtsmisbruik!
Twee weken terug nog een hele mooie dienst over gehad, Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem (Gen. 2:18). Het woord wat hier voor hulp, gebruikt wordt wordt normaal alleen voor de HEERE zelf gebruikt (in de hele bijbel 19x voor de HEERE en 2x voor Eva), bijv. in psalm 33:
´´Onze ziel verwacht de HEERE,
Hij is onze hulp en ons schild.
Want ons hart is in Hem verblijd,
´´

De dominee merkte terecht op: Eva was belangrijker dan Adam. (en nee wij hebben geen vrouwelijke dominee :mrgreen: )

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meribel » 05 nov 2013 00:04

JLIN schreef:Conform de bijbel ben je inderdaad onderdanig aan de man, maar jouw verhaal gaat vooral over machtsmisbruik!
Hij is geen goede priester voor je geweest. Laat een ding heel duidelijk zijn, ik vindt dat een vrouw thuishoort in het gezin en niet in de maatschappij (parttime baan vindt ik prima, maar gezin dient op eerste plaats te komen voor vrouw) Maar een man dient je niet als voetveeg te gebruiken en dat deed hij wel, verwacht dat hij thuis het verkeerde voorbeeld heeft gekregen of dat hij psychisch wat mankeerde, dit psychische kwam ook in je verhaal naar voren.


Ik vind dat het gezin ook op de eerste plaats moet komen voor de man.
Daarnaast ben je als man net zo onderdanig aan je vrouw. Dat is ook conform de bijbel.


Net zo, is niet meer en niet minder.

meisje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2012 00:21

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meisje1986 » 05 nov 2013 00:10

JLIN schreef:Laat een ding heel duidelijk zijn, ik vindt dat een vrouw thuishoort in het gezin en niet in de maatschappij (parttime baan vindt ik prima, maar gezin dient op eerste plaats te komen voor vrouw)


Hallo bible-belt, (sorry voor deze benaming maar ik vind je mening volstrekt uit de tijd, niet meer passend in de huidige maatschappij)

En hoe worden bij jullie de rekeningen betaald dan? Want als ik thuis zou blijven met als reden dat ik in de keuken thuishoor, krijg ik ook geen uitkering of iets, dus is er gewoon geld tekort.
Een vrouw heeft, net als de man, een goed stel hersens gekregen en ik vind het nogal een belediging om daar geen gebruik van te (mogen) maken.
Maar goed, dit is een heel andere discussie.
"Luctor et emergo" maar wel door mezelf...

meisje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2012 00:21

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor meisje1986 » 05 nov 2013 00:12

meribel schreef:Ik vind dat het gezin ook op de eerste plaats moet komen voor de man.
Daarnaast ben je als man net zo onderdanig aan je vrouw. Dat is ook conform de bijbel.


ZO is het... :)
"Luctor et emergo" maar wel door mezelf...

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2013 00:15

meribel schreef:Ik vind dat het gezin ook op de eerste plaats moet komen voor de man.
Daarnaast ben je als man net zo onderdanig aan je vrouw. Dat is ook conform de bijbel.

Net zo?
Wij vrouwen hebben een makkie. Die mannen mogen zich overgeven voor hun vrouw evenals Christus Zich voor de gemeente heeft overgegeven. Dat vergeten ze vaak voor het gemak.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2013 00:18

JLIN schreef:Laat een ding heel duidelijk zijn, ik vindt dat een vrouw thuishoort in het gezin en niet in de maatschappij (parttime baan vindt ik prima, maar gezin dient op eerste plaats te komen voor vrouw)

De deugdelijke huisvrouw uit spreuken 31 had ook een baantje buitenshuis hoor.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 00:21

Ik ken veel moeders die graag volledig voor hun gezin willen zorgen, maar dat is door omstandigheden financieel niet mogelijk en ik gun hen graag een leuke baan, zeker in deze tijd waar zoveel goede kinderopvangsregelingen zijn. Dat was in mijn tijd wel anders.
En dan kunnen die mannen ook hun handjes laten wapperen. Heel gezonde situatie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2013 06:52

En iedereen kent weer een situatie waarin ....... (vul maar in).

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ik ben een vrouw, dus ondergeschikt aan de man?

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 09:21

Wat is daar mis mee, zo is het leven toch?
Ik ben een vrouw, maar niet ondergeschikt aan de man.
Paulus zegt duidelijk: "uw eigen man". Dat wordt vaak vergeten.

meisje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2012 00:21

De consequentie

Berichtdoor meisje1986 » 05 nov 2013 17:36

Beste allemaal,

Een hele tijd geleden ben ik een topic gestart genaamd "ik ben een vrouw dus ondergeschikt aan de man?". Ik probeerde hiermee mijn ei kwijt te kunnen bij mensen die , hoopte ik, het pijnpunt begrepen.
Helaas heb ik hier niet de steun gevonden die ik zocht, in tegendeel, ook hier werd ik ondervraagd en behandeld alsof ik een zondig mens ben. Dat is niet wat ik verwacht had van een refo forum.
In de tussenliggende maanden is er nogal wat gebeurd, persoonlijke veranderingen op prive en werkgebied, waardoor ik ben gaan nadenken, eindelijk zelf nadenken. Ik had een jaarcontract bij een baas en deze is helaas niet verlengd, ik heb voor mezelf gekozen en ben weer gaan studeren, dit bevalt me erg goed en ik zit erg op mijn plaats in mijn huidige studie.

In de afgelopen maanden ben ik nog een aantal malen in de kerk geweest waar ik ben opgegroeid. Ik merkte dat mensen afstandelijker tegen me waren geworden, maar oke, ik kwam niet meer elke week dus dat begreep ik dan wel.
Toen ik vorig jaar pasen voorstelde dat ik wel in de kerk wilde spelen (er is geen betere gelegenheid voor trompetgeschal dan pasen dacht ik) werd mijn voorstel hartelijk in ontvangst genomen door de kerkraad. Ik stond daar dan ook op paasochtend, trompet aan mn mond, met het gevoel dat ik op deze manier toch nog iets deed, voor mezelf en voor de gemeente. Tijdens "U zij de Glorie" zag ik in mijn ooghoek iemand de kerk uitlopen. Later hoorde ik dat dit was omdat ik voor in de kerk stond.
Afgelopen kerst heb ik voorgesteld te spelen, maar het programma was opeens al rond. Afgelopen pasen heb ik voorgesteld te spelen en toen moest mijn idee opeens langs de kerkraad, ik moest goedgekeurd worden door de kerkraad van een kerk waar ik al 27 jaar kom. U kan zich voorstellen dat ik hier kwaad om ben geworden en dat ik zo niet behandeld wil worden. De kerkraad keurde mijn idee wel goed, maar ik stond er met gemengde gevoelens.
Een aantal weken later kreeg ik een bericht van een kerklid, wie ik wel niet dacht dat ik was. ALleen maar komen opdagen als ik mocht spelen, dat ik schijnheilig was en gewoon een zondig mens was dat wat haar betreft niet langer welkom was. Ik heb nog geprobeerd uit te leggen dat de drempel voor mij erg hoog lag, en ik een reden als trompet spelen nodig heb om naar de kerk te komen, helaas kreeg ik geen antwoord meer.

Om verschillende redenen, o.a. bovenstaande situatie, heb ik besloten niets meer te maken te willen hebben met religie en kerkgenootschappen. Ik ben uitgekotst, uitgescholden, vernederd, verkracht en geslagen, allen in naam van "onze lieve heer". Ik ben een "gescheiden, ongehuwd samenwonende vrouw", dat is mijn huidige stempel. Ik laat me geen titels en plichten meer opleggen.

Vanaf nu kies ik zelf, maar ik zelf mijn fouten, maak ik zelf de goede keuzes.
Luctor et emergo, ik worstel en kom boven, maar wel omdat ik zelf het doorzettingsvermogen heb gehad, op eigen kracht!
"Luctor et emergo" maar wel door mezelf...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten