Lastig om een relatie aan te gaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kjmulder

Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor kjmulder » 26 mei 2011 12:38

Ik zit met een probleem.
Telkens als ik(jongen, 22 jr) een meisje leuk vind, heb ik constant de neiging om alles in eigen hand te hebben. Ik ga dan heel beredeneerd te werk om te voorkomen dat ik een fout maak. Met als gevolg dat het contact niet echt natuurlijk verloopt. Ik vraag heel vaak aan andere mensen hoe ik moet reageren bijvoorbeeld.
Ook wil ik te graag en te snel. Omdat ik me hiervan bewust ben geworden, reageer ik nu juist vaak tamelijk koud en afstandelijk nadat de eerste contacten zijn gelegd. Heel erg rationeel! Ik ben namelijk bang dat ik te graag en te snel wil en dat een meisje dat te snel vind gaan. Daarom beredeneer ik zoveel en dat is dodelijk voor een gezonde relatie.

Ofwel: de angst om te falen met als gevolg een te beredeneerd handelen.
Hoe komt het toch dat ik zo bang ben dat iets fout gaat? Ik wil altijd controle houden, en dat werkt nu juist net niet in het liefdesleven.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor RogierV » 26 mei 2011 13:11

Hoe komt het toch dat ik zo bang ben dat iets fout gaat?

Je weet het zelf al! :D Gewoon onzeker of je wel `leuk/goed/sexy/macho/mc dreamy` genoeg bent. Erg herkenbaar overigens.

Waarom ben je bang fouten te maken?,
Je bent net zo een `sukkel` watdat betreft, als de rest van ons en dat weten ze echt wel :wink:

je stappenplan.

1 Ga na waarom je bang bent fouten te maken of waarover je onzeker bent.
2 is die angst reel? of is het van belang daar onzeker over te zijn?<- karakter kennis van mogelijke partners vereist
3 WIL je zelf een vriendin die het erg zou vinden als je fouten maakt? of onzeker bent over sommige dingen?
4 Heb het erover met haar als je een moment ziet(als ze jou ook wel ziet zitten) na je reflectie met jezelf en zie je problemen smelten als garnalen in een plastic zakje in de volle zon. Leg vooral de punten bloot waarmee je bang bent fouten te maken, geloof me als dit niet werkt kan je beter iemand zoeken die je meer waardeert.

Disclaimer: Als het te gladjes gaat kan punt 4 overkomen als een versiertruc pas op!

hopelijk verteld zij jou dan ook wat haar onzekerheden etc etc zijn.
Dan begint je vertrouwensrealatie. en ben je al erg intiem.

Succes Kerel! maak ons mannen trots.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

kjmulder

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor kjmulder » 26 mei 2011 14:02

Mijn stappenplan.
1 Ik ben bang om haar te verliezen. Ik ben dan onzeker of ik goed genoeg voor haar ben.

2 De angst wordt denk ik vooral realiteit als ik naar die angst handel(een vicieuze cirkel). Die angst op zich is denk ik niet reëel.
Maar wat bedoel je met: <- karakter kennis van mogelijke partners vereist ??

3 Nee tuurlijk wil ik niet zo'n vriendin! Maar het is denk ik wel lastig als ik zeg dat ik onzeker ben en ik dingen goed doe. Je moet als jongen toch wel enige zelfverzekerdheid hebben om een relatie aan te kunnen gaan?

4 Jij denkt dus, als een meisje mij ziet zitten, dat het waarschijnlijk voor haar geen probleem zal zijn als ik zeg dat ik bang ben om haar te verliezen? Want dit werkt toch juist vaak beklemmend?! Een meisje wil toch ook wel een jongen die enigszins stevig in zijn schoenen staat?

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor RogierV » 26 mei 2011 14:40

Tuurlijk tuurlijk het werkt erg beklemmend, als het niet bekend is. snapje
En zelfverzekerdheid is hoe dan ook van belang niet alleen in een relatie.

Met die kennis van akrakter bedoel ik dus sommige meiden willen een Clint Eastwood figuur anderen weer niet.
Jij denkt dus, als een meisje mij ziet zitten, dat het waarschijnlijk voor haar geen probleem zal zijn als ik zeg dat ik bang ben om haar te verliezen?

Het zal je verbazen waarschijnlijk, als het allemaal echt wederzijds is hoef je het daar maar 1 keer over te hebben.
Als ik je vriendin was zou ik daaruit concluderen dat ik de moeite waard ben(echter ben ik een man) en dat je dus ook emotioneel bij me betrokken bent, anders voel je je niet zo. belangrijk is dat je daarbij overbrengt dat hoe zij over jou denkt belangrijk voor je is.
Echter oppassen dat je niet veranderd in haar ideaalbeeld als je daar niet aan voldoet. Je kan een hoop aan jezelf veranderen maar het voor een ander doen heeft meestal geen fijne uitwerking op de lange termijn.

Niks komt wat mij betreft `stoerder en zelfverzekerder` over als je eigen zwaktes herkennen en benoemen.
Je kan ze ook verstoppen(die zwaktes) achter leren jasjes, sportautos etc etc. Je bent wie je bent.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 15:00

kjmulder schreef:Ik zit met een probleem.
Telkens als ik(jongen, 22 jr) een meisje leuk vind, heb ik constant de neiging om alles in eigen hand te hebben. Ik ga dan heel beredeneerd te werk om te voorkomen dat ik een fout maak. Met als gevolg dat het contact niet echt natuurlijk verloopt. Ik vraag heel vaak aan andere mensen hoe ik moet reageren bijvoorbeeld.
Ook wil ik te graag en te snel. Omdat ik me hiervan bewust ben geworden, reageer ik nu juist vaak tamelijk koud en afstandelijk nadat de eerste contacten zijn gelegd. Heel erg rationeel! Ik ben namelijk bang dat ik te graag en te snel wil en dat een meisje dat te snel vind gaan. Daarom beredeneer ik zoveel en dat is dodelijk voor een gezonde relatie.

Ofwel: de angst om te falen met als gevolg een te beredeneerd handelen.
Hoe komt het toch dat ik zo bang ben dat iets fout gaat? Ik wil altijd controle houden, en dat werkt nu juist net niet in het liefdesleven.

FF een antwoord van een "meisje". :wink: Vooral geen stappenplan maken. Het gaat nl niet alleen om jou, maar ook om haar. En zij kan net jouw stappenplan in de war gooien. Ik weet niet hoe jouw karakter is ? Ik bedoel, wil je alles van tevoren weten en plannen, of kun je je ergens onvoorbereid instorten ?
En waarom zou je het willen beredeneren ? Als de vlam in de pan slaat, om zo maar te zeggen, valt er niets te beredeneren.
Ik ben verliefd geworden op mijn man, terwijl hij helemaal niet het type is waar ik vroeger van droomde.
Maar het was net iets anders dat mij raakte. En bam, weg was mijn gedroomde man.
Dus ik zou jou aanraden, laat het over je heenkomen en luister en kijk goed naar het meisje/vrouw. Veel mannen kunnen niet zo goed luisteren, maar praten veel meer. Geloof me, als je ECHT wilt luisteren naar wat zij je te vertellen hebt, moet je eens kijken wat er gebeurt :-({|=

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor Noir » 26 mei 2011 15:13

Hier nog een reactie van een meisje :wink: . Je moet gewoon blijven wie je bent. Ook al is dat nog zo moeilijk. Je hebt er niks aan om je anders voor te doen dan je bent. Het gevolg is namelijk dat je onzeker wordt over je eigen ik en dat je op je tenen gaat lopen. (figuurlijk dan :P ) En... een meisje vindt het best heel fijn als een jongen tegen haar zegt dat hij soms bang is haar te verliezen. Toon je eigen zwakheid (wel als je iemand beter kent) en die zal ze zeker accepteren als ze iets in je ziet.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2011 15:15

kjmulder schreef:Ik zit met een probleem.
Telkens als ik(jongen, 22 jr) een meisje leuk vind, heb ik constant de neiging om alles in eigen hand te hebben. Ik ga dan heel beredeneerd te werk om te voorkomen dat ik een fout maak. Met als gevolg dat het contact niet echt natuurlijk verloopt. Ik vraag heel vaak aan andere mensen hoe ik moet reageren bijvoorbeeld.
Ook wil ik te graag en te snel. Omdat ik me hiervan bewust ben geworden, reageer ik nu juist vaak tamelijk koud en afstandelijk nadat de eerste contacten zijn gelegd. Heel erg rationeel! Ik ben namelijk bang dat ik te graag en te snel wil en dat een meisje dat te snel vind gaan. Daarom beredeneer ik zoveel en dat is dodelijk voor een gezonde relatie.

Ofwel: de angst om te falen met als gevolg een te beredeneerd handelen.
Hoe komt het toch dat ik zo bang ben dat iets fout gaat? Ik wil altijd controle houden, en dat werkt nu juist net niet in het liefdesleven.


Het lijkt erop dat je zelf al precies weet wat het probleem is. Zelfvertrouwen dus. En dat krijg je niet in een potje. Dat is een kwestie van vaak genoeg tegen jezelf herhalen dat je wel goed/waardevol/positieve eigenschap naar keuze bent.

Je kunt er om te beginnen vanuit gaan dat dat meisje van je haar mond echt wel open doet als je te snel gaat. Als je een keer wat sufs doet, is dat echt het einde van de wereld niet - als het goed is. Als het dat wel is, dan was je relatie wel erg onstabiel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

knor183
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 okt 2003 06:22
Contacteer:

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor knor183 » 26 mei 2011 15:30

Precies wat Mortlach zegt.
Zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen krijg je door dingen te doen waar je bang voor bent.
De stap nemen. Hoe moeilijk ook. Ga je op je gezicht, loop je een blauwtje, jammer dan ;-)
Denk niet dat je dan een fout o.i.d. gemaakt hebt, het was een leerproces.

Wat ook helpt: Zelf onderzoek.
Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Ben ik klaar voor een relatie? Wat verwacht ik van een relatie?

Ik heb ooit bindingsangst gehad... jouw geval lijkt me er eentje van verlatingsangst.
Succes gozer!
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2011 15:37

knor183 schreef:Precies wat Mortlach zegt.
Zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen krijg je door dingen te doen waar je bang voor bent.
De stap nemen. Hoe moeilijk ook. Ga je op je gezicht, loop je een blauwtje, jammer dan ;-)
Denk niet dat je dan een fout o.i.d. gemaakt hebt, het was een leerproces.

Wat ook helpt: Zelf onderzoek.
Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Ben ik klaar voor een relatie? Wat verwacht ik van een relatie?

Ik heb ooit bindingsangst gehad... jouw geval lijkt me er eentje van verlatingsangst.
Succes gozer!


Nou ja, dat is natuurlijk niet de enige manier. Ik merk aan mezelf dat sinds ik weer aan het sporten ben (en 10 kilo ben afgevallen) het stukken beter gaat met mijn zelfvertrouwen. Misschien is dat een idee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kiraatjuh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2013 15:32

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor Kiraatjuh » 26 jun 2013 20:13

Een relatie is niet niks! Het is belangrijk om zulke dingen niet te overhaasten, en goede keuzes te maken bij het aangaan van een relatie. Een relatie aangaan is 1 ding, maar het onderhouden van een gezonde relatie is nog veel lastiger :wink:

Sommige mensen hebben inderdaad moeite met het aangaan van relaties omdat ze emotioneel nog niet klaar zijn voor zo'n verandering. Het is dus belangrijk om eerst bij jezelf te kijken of je er klaar voor bent, en op welke manier je het aan pakt.

Mijn vriend had hier zelf ook problemen mee, en heeft uiteindelijk dit boek gelezen: http://www.paypro.nl/producten/Bindings ... 4173/20896 . Het heeft hem beter doen begrijpen wat het aangaan van een relatie betekend voor hemzelf, en wat dat met je doet... Aanrader dus!

Succes! :P

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor noah » 26 jun 2013 23:02

w.b je zelfvertrouwen, hoe is je relatie met meisjes in het algemeen.. heb je bijv een vriendengroep, ga je veel met meisjes om, heb je ook vriendinnen zonder dat er sprake is van relatie. Misschien is het opdoen van gewone vriendschapsrelatie met meisjes wel een effectieve manier om meer zelfvertrouwen te krijgen. Of het ontbreken daarvan de rede van het gebrek aan zelfvertrouwen omdat het een beetje onbekend terrein is

Jannette123
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 jun 2013 17:39

Re: Lastig om een relatie aan te gaan

Berichtdoor Jannette123 » 27 jun 2013 20:33

Eigenlijk moet je gewoon jezelf zijn! Dat is natuurlijk best makkelijk gezegd dan gedaan. Maar probeer gewoon uit je gevoel en met je gevoel te reageren op een meisje. Laat haar een beetje met jou spelen en speel gewoon mee.

Daarbij is een relatie niet niks (zo af en toe) maar net voor je een relatie aangaat, is t eigenlijk nog het leukst ;). Beetje om elkaar heen draaien en weet je.... alles komt vanzelf en gaat vanzelf (als het goed is..)

Succes!
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten