Pleegouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jarima
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:22

Pleegouders

Berichtdoor jarima » 11 apr 2011 18:13

Hallo,
Het lijkt mij leuk om ervaringen met andere (aspirant)pleegouders te delen.
Wij hebben 3 jaar geleden een STAP cursus gedaan, daarna 1 jaar gewacht.
Toen kwam het telefoontje of wij 2 zusjes in huis konden nemen.
Dat was geen bezwaar en zo zijn gezin geworden met 3 eigen en 2 pleegkinderen.
Ondertussen zijn ze nu bijna 2 jaar bij ons. Vooral het eerste half jaar is heel heftig geweest.
Het zijn twee kinderen met een hechtingstoornis. Gelukkig niet allebei even erg! Zijn hier ook mensen met ervaringen mee? Ze hebben eerst op het MKD gezeten , maar gaan nu op gewoon
basisonderwijs. Het oudste kind heeft speltherapie. Ben benieuwd naar reakties. Ik heb best wel eens iets meegemaakt, vooral op gebied op geloof mbt bio-ouders. Het lijkt mij fijn om daar gedachten over te wisselen. :)

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Pleegouders

Berichtdoor *Annet* » 11 apr 2011 18:20

Ik ken iemand die begon met 1 pleegkind, later werden dat er meer en zijn ze proffesionele pleegouders geworden. Een heel groot huis gekocht waar ze een aantal pleegkinderen konden herbergen naast hun eigen kinderen. Het is, helaas door invloeden van buitenaf, niet zo gegaan als ze hadden gehoopt. Een aantal van hen zijn weggegaan naar bijv. andere pleegouders. Als die pleegkinderen bij hun bio familie kwam zaten die hun op te stoken tegen hun pleegouders omdat dat christenen waren en ze daar mee naar de kerk gingen. Ik weet zeker dat die pleegouders helemaal niet extreem orthodox zijn maar dat wordt al snel zo gedacht. Voor hun is het echt een illusie armer. Ze hebben nu nog 2 pleegkindjes van de 4 of 5 die ze hadden. Wat ze ook hebben geleerd is: geen pleegkind in huis nemen dat ouder is als hun eigen oudste kind.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Pleegouders

Berichtdoor schaapje » 11 apr 2011 18:49

Ik heb er op dit moment 3 pleegkinderen ze gaan heel graag mee zondag naar de eredienst,
één gaat er elke zaterdag naar de "koffiebar" verder is er kontakt met de ouders van 1 kind,
er is er God dank geen problemen om het geloof.
Een zegen om deze kinderen zo open voor het evangelie te zien, vooral omdat ze zo beschadigd
zijn en erg veel hebben meegemaakt.
Binnenkort laat de oudste zich dopen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Pleegouders

Berichtdoor MissF » 11 apr 2011 19:08

Ik ben ook erg benieuwd naar verhalen van pleegouders! Wij hebben het er ook regelmatig over, maar helaas in onze omgeving iets te veel negatieve verhalen. Ook zitten we dan een beetje met het feit dat we beiden werken en willen blijven werken. kan dat, mag dat? En wat doet zoiets met je eigen kinderen? Want ik hoor toch wel eens dat het gezin eraan onderdoor gaat. Ben heel benieuwd naar verhalen uit de praktijk!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Pleegouders

Berichtdoor schaapje » 11 apr 2011 19:19

Het enige negatieve vind ik al die hulpverleners/praters... grrr... ik heb er al zo veel gehad.
In mijn ogen van die jonge snuiters soms hebben ze zelf niet eens kinderen, maar ja
het hoort er allemaal bij, en die pakken dossiers zijn ook erg.
Ik doe het al 23 jaar en er is in die tijd zoveel veranderd veel bureaukratie.
En werken als je dat wil, kan gewoon, waarom niet.
Ik heb met de kinderen altijd erg getroffen, ik heb altijd de liefste gekregen,
ondanks wat ze mee gemaakt hebben.
Maar als je het wil doen raad ik je aan er veel voor te bidden, want het is niet allemaal
makkelijk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Pleegouders

Berichtdoor Dippie » 11 apr 2011 19:22

Heb gene ervaring met pleegkinderen om zelf te hebben, maar mijn schoonouders zijn pleegouders.
Het is super mooi werk, heb er echt respect voor, maar ik zou het absoluut niet willen! Er komt vaak zoveel narigheid bij kijken, daar moet je echt héél sterk voor zijn en niet na één keer opgeven...
@ MissF, lijkt me niet echt verstandig om idd pleegouders te worden terwijl je beide wilt blijven werken. Het kindje zal dan ook weer opvang nodig hebben en ik denk niet dat dat de juiste keuze is op dat moment....
Afbeelding

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Pleegouders

Berichtdoor schaapje » 11 apr 2011 19:29

Bij ons in de gemeente was er ook iemand die dacht dat je niet kon werken als
je pleegkinderen wilde verzorgen, ik heb haar gezegd dat dat echt niet zo was,
ze heeft nu al een aantal jaren een pleegdochter.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel uur je werkt en hoe je het doet met opvang van
je eigen kinderen. Ik weet dat de pleegzorginstellingen er geen problemen mee hebben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Pleegouders

Berichtdoor jans1 » 11 apr 2011 19:36

Mijn zus heeft een pleegkind van 9 jaar. 3 of 4 jaar geleden is hij gekomen als vakantiekind. Het klikte gewoon zo goed dat hij daarna elke vakantie kwam en daarna om het weekend. Toen heeft de voogd gevraagd of ze er niks voor voelde om pleegouders te worden. Net toen ze die beslissing genomen hadden kwamen ze erachter de ze zwanger was.
Hier is het kind dus ouder dan het oudste eigen kind, maar doordat hij de zwangerschap vanaf het begin heeft meegemaakt en de baby eerder kwam dan verwacht en hij dus bij de bevalling was is het gewoon echt een grote broer voor hem.
Hij is vanaf het begin gelijk meegegaan naar de kerk. Mag 1 avond in de week zijn moeder bellen en ziet haar 1x in de maand. En dan zijn mijn zus en zwager erbij.
Ondertussen zit hij op het kinderkoor en kan hij al verschillende formuliergebeden uit zijn hoofd. En heeft ook zelf aangegeven dat hij zondags 2x naar de kerk wil. Voor zover ik weet heeft zijn moeder daar geen problemen mee. Moet ook zeggen dat de moeder zwakbegaafd is en een drug/alcoholprobleem heeft.
Alleen hebben mijn zus en zwager het de laatste tijd wel zwaarder met zijn gedrag. Dus ze zijn nu bezig met extra hulp voor in huis...
Doordat hij gedrags problemen heeft krijgt hij natuurlijk vaker straf dan mijn neefje. Ook worden er van mijn neefje bijv veel meer foto's gemaakt dan van hem, maar dat komt gewoon denk ik door de leeftijd. Maar hij heeft dat echt zo goed door... Dus dat is wel lastig..
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

jarima
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:22

Re: Pleegouders

Berichtdoor jarima » 12 apr 2011 08:59

Wat leuk om deze reakties te lezen! Bij ons is het de vader die fel tegen het geloof is. Gelukkig kan hij het weg houden bij de pk's(pleegkinderen) als het bezoek is. Dat is op het moment 1 x in de maand gewoon bij ons thuis onder begeleiding van de voogd. Bio ouders willen dan ook dat de pk's naar een ander gezin gaan. Maar toen de pk's in een crisis-gezin zaten en daar weg moesten, waren wij het enige gezin die 2 kinderen in huis wilden nemen. Aan bio moeder is toen gevraagd of geloof een probleem was, en toen heeft moeder geen bezwaren gehad. Alleen moeder heeft gezag(gelukkig). Want met moeder is goed te praten, maar ze is gemakkelijk te beinvloeden(door bio vader). De kinderen gaan nu gewoon 2 x mee naar de kerk, zitten op een reformatorische streekschool en doen in alles mee in ons gezin. Maar ze zijn nog jong,5 en 7 (waren 3 en 5 toen ze kwamen) dus veel eigen keus is er nog niet.
Wij werken ook allebei, maar ik ben er wel om ze uit school te halen. Dus voor opppas hoef ik niet te zorgen, alleen 1 ochtend in de week als de kleuter vrij is van school. Dan gaat ze naar m'n moeder, die het heel leuk vind. Dus werken mag wel hoor.

Er zijn best wel eens problemen/gebeurtenissen mbt tot pk's die weerslag hebben op je eigen gezin.
Maar we praten er veel over hoe het komt dat ze zo reageren of het waarom ergens over.Dat helpt wel. Wij hebben goed contact met de voogd en pleegzorgwerker, dat scheelt. Maar het kost soms best veel tijd. Als we het achteraf bekijken, zouden we er zo weer voor kiezen. Het is zo mooi om te doen! Niet dat we er veel voor terug krijgen, want dat hebben ze niet in zich. Maar als je ziet hoe ze vooruit gaan en ontwikkelen, prachtig gewoon! En als je ziet dat ze een keer genieten ergens van, of ergens spontaan om lachen, daar doe je het voor!

@schaapje Hoe oud is de oudste die zich laat dopen dan? Er moet toch toestemming van ouder/voogd zijn? Of hoe gaat dat bij jullie?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Pleegouders

Berichtdoor schaapje » 12 apr 2011 10:10

jarima schreef:Wat leuk om deze reakties te lezen! Bij ons is het de vader die fel tegen het geloof is. Gelukkig kan hij het weg houden bij de pk's(pleegkinderen) als het bezoek is. Dat is op het moment 1 x in de maand gewoon bij ons thuis onder begeleiding van de voogd. Bio ouders willen dan ook dat de pk's naar een ander gezin gaan. Maar toen de pk's in een crisis-gezin zaten en daar weg moesten, waren wij het enige gezin die 2 kinderen in huis wilden nemen. Aan bio moeder is toen gevraagd of geloof een probleem was, en toen heeft moeder geen bezwaren gehad. Alleen moeder heeft gezag(gelukkig). Want met moeder is goed te praten, maar ze is gemakkelijk te beinvloeden(door bio vader). De kinderen gaan nu gewoon 2 x mee naar de kerk, zitten op een reformatorische streekschool en doen in alles mee in ons gezin. Maar ze zijn nog jong,5 en 7 (waren 3 en 5 toen ze kwamen) dus veel eigen keus is er nog niet.
Wij werken ook allebei, maar ik ben er wel om ze uit school te halen. Dus voor opppas hoef ik niet te zorgen, alleen 1 ochtend in de week als de kleuter vrij is van school. Dan gaat ze naar m'n moeder, die het heel leuk vind. Dus werken mag wel hoor.

Er zijn best wel eens problemen/gebeurtenissen mbt tot pk's die weerslag hebben op je eigen gezin.
Maar we praten er veel over hoe het komt dat ze zo reageren of het waarom ergens over.Dat helpt wel. Wij hebben goed contact met de voogd en pleegzorgwerker, dat scheelt. Maar het kost soms best veel tijd. Als we het achteraf bekijken, zouden we er zo weer voor kiezen. Het is zo mooi om te doen! Niet dat we er veel voor terug krijgen, want dat hebben ze niet in zich. Maar als je ziet hoe ze vooruit gaan en ontwikkelen, prachtig gewoon! En als je ziet dat ze een keer genieten ergens van, of ergens spontaan om lachen, daar doe je het voor!

@schaapje Hoe oud is de oudste die zich laat dopen dan? Er moet toch toestemming van ouder/voogd zijn? Of hoe gaat dat bij jullie?


De is al 25 jaar :lol: is bij mij gekomen toen ze net 2 was.
Wat je schrijft over hoe je de kinderen ziet opbloeien en hoe je ze ziet genieten,....ja
daar doe je het voor, dan kan ik zo trots op ze zijn.
En het is zo simpel hé, regelmaat, orde, en veel liefde en veiligheid :8>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pleegouders

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 10:56

Helaas heb ik een wat verdrietiger verhaal. Mijn broer en schoonzus hebben al jaren verschillende pleegkinderen en bij 2 ervan ging het helemaal mis. Een dochtertje kwam uit een gezin met zeer veel moeilijkheden, is door de kinderbescherming daar weggehaald, wegens gebruikt geweld tegen het kind, het kind werd alleen gelaten, omdat moeder de kost moest bijverdienen als prostituee (soms gewoon in huis :shock: ) vader dronk en snoof.
Het meisje is liefdevol in het gezin opgenomen, maar tijdens de puberteit ging het opeens helemaal mis.
Uiteindelijk liep ze weg en ging ze terug naar haar moeder. Ze hebben haar opgespoord maar ze wilde niet meer terug naar mijn broer. Die waren zo verdrietig. Het is al zeker 15 jaar geleden en ze hebben nooit meer wat van dat meisje gehoord.
Ze hopen en bidden dat hun christelijke opvoeding, nu bedekt onder een dikke laag modder, misschien toch zal doorbreken op een dag.
Daarentegen hebben ze een zoon, in huis gekomen als peutertje, nu volwassen knul, en daar gaat het helemaal goed mee. Overigens hebben ze 3 eigen kinderen ! Maar... het vergt heel veel van je. Mijn schoonzus kon er niet bij werken.
O, het 2e kind, is maar relatief kort in huis geweest, het kind was niet te handhaven.

jarima
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:22

Re: Pleegouders

Berichtdoor jarima » 12 apr 2011 11:02

schaapje schreef:
jarima schreef:Wat leuk om deze reakties te lezen! Bij ons is het de vader die fel tegen het geloof is. Gelukkig kan hij het weg houden bij de pk's(pleegkinderen) als het bezoek is. Dat is op het moment 1 x in de maand gewoon bij ons thuis onder begeleiding van de voogd. Bio ouders willen dan ook dat de pk's naar een ander gezin gaan. Maar toen de pk's in een crisis-gezin zaten en daar weg moesten, waren wij het enige gezin die 2 kinderen in huis wilden nemen. Aan bio moeder is toen gevraagd of geloof een probleem was, en toen heeft moeder geen bezwaren gehad. Alleen moeder heeft gezag(gelukkig). Want met moeder is goed te praten, maar ze is gemakkelijk te beinvloeden(door bio vader). De kinderen gaan nu gewoon 2 x mee naar de kerk, zitten op een reformatorische streekschool en doen in alles mee in ons gezin. Maar ze zijn nog jong,5 en 7 (waren 3 en 5 toen ze kwamen) dus veel eigen keus is er nog niet.
Wij werken ook allebei, maar ik ben er wel om ze uit school te halen. Dus voor opppas hoef ik niet te zorgen, alleen 1 ochtend in de week als de kleuter vrij is van school. Dan gaat ze naar m'n moeder, die het heel leuk vind. Dus werken mag wel hoor.

Er zijn best wel eens problemen/gebeurtenissen mbt tot pk's die weerslag hebben op je eigen gezin.
Maar we praten er veel over hoe het komt dat ze zo reageren of het waarom ergens over.Dat helpt wel. Wij hebben goed contact met de voogd en pleegzorgwerker, dat scheelt. Maar het kost soms best veel tijd. Als we het achteraf bekijken, zouden we er zo weer voor kiezen. Het is zo mooi om te doen! Niet dat we er veel voor terug krijgen, want dat hebben ze niet in zich. Maar als je ziet hoe ze vooruit gaan en ontwikkelen, prachtig gewoon! En als je ziet dat ze een keer genieten ergens van, of ergens spontaan om lachen, daar doe je het voor!

@schaapje Hoe oud is de oudste die zich laat dopen dan? Er moet toch toestemming van ouder/voogd zijn? Of hoe gaat dat bij jullie?


De is al 25 jaar :lol: is bij mij gekomen toen ze net 2 was.
Wat je schrijft over hoe je de kinderen ziet opbloeien en hoe je ze ziet genieten,....ja
daar doe je het voor, dan kan ik zo trots op ze zijn.
En het is zo simpel hé, regelmaat, orde, en veel liefde en veiligheid :8>


Dan is het zeker heel mooi dat het eigen keus is om te dopen.

jarima
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:22

Re: Pleegouders

Berichtdoor jarima » 12 apr 2011 11:08

schelpje3 schreef:Helaas heb ik een wat verdrietiger verhaal. Mijn broer en schoonzus hebben al jaren verschillende pleegkinderen en bij 2 ervan ging het helemaal mis. Een dochtertje kwam uit een gezin met zeer veel moeilijkheden, is door de kinderbescherming daar weggehaald, wegens gebruikt geweld tegen het kind, het kind werd alleen gelaten, omdat moeder de kost moest bijverdienen als prostituee (soms gewoon in huis :shock: ) vader dronk en snoof.
Het meisje is liefdevol in het gezin opgenomen, maar tijdens de puberteit ging het opeens helemaal mis.
Uiteindelijk liep ze weg en ging ze terug naar haar moeder. Ze hebben haar opgespoord maar ze wilde niet meer terug naar mijn broer. Die waren zo verdrietig. Het is al zeker 15 jaar geleden en ze hebben nooit meer wat van dat meisje gehoord.
Ze hopen en bidden dat hun christelijke opvoeding, nu bedekt onder een dikke laag modder, misschien toch zal doorbreken op een dag.
Daarentegen hebben ze een zoon, in huis gekomen als peutertje, nu volwassen knul, en daar gaat het helemaal goed mee. Overigens hebben ze 3 eigen kinderen ! Maar... het vergt heel veel van je. Mijn schoonzus kon er niet bij werken.
O, het 2e kind, is maar relatief kort in huis geweest, het kind was niet te handhaven.


Helaas gebeurt het wel vaker dat er plaatsing mislukt. Zeker in de puberteit wordt het voor deze kinderen heel moeilijk. Vooral als ze een (hechting)stoornis hebben. Het is inderdaad waar, je weet nooit waar het voor geweest is. Ze heeft het toch meegekregen, je weet niet wat het nog doet.
Ik heb wel eens een ervaring gelezen, wat ongeveer vergelijkbaar was, en daar kwam het toenmalig pleegkind jaren later toch nog eens op bezoek bij de pleegouders. Die waren al stukken ouder, maar toch heeft dat goed gedaan.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Pleegouders

Berichtdoor gempa » 12 apr 2011 11:49

ik maak in mijn omgeving meerdre pleegouders mee, ik merk dat het heel veel energie trekten het vooral de bureaucratie van de instellingen waar je mee te maken hebt kunnen werkelijk waar een ramp zijn.
tot op het punt dat je bijna zou stoppen niet om het kind maar de rest.
ik denk wel dat het scheelt in hoeverre het kind wat bij je is nog in het proces zit , met ouderlijke macht en meerdere trekkende partijen.

maar idd pleegkinderen kunnen in de pubertijd wel een wissel trekken en het kan dan alsnog ontsporen

ik vindt het wel super dat er mensen zijn die het doen, wij hebben nu een weekendpleegkind, die is 1 keer in de maand een weekend bij ons, opzich zou ik over meer willen nadenken, maar we hebben nu gewoon geen ruimte

Gebruikersavatar
petra85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 17 apr 2008 16:29

Re: Pleegouders

Berichtdoor petra85 » 12 apr 2011 12:32

wij gaan ook weekend pleegzorg doen voor 1 weekend in de maand.
we staan al tijdje op de lijst maar er is nog geen passende match.
misschienn tzt uitbreiden naar meer


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten