Respect voor ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor mw » 08 aug 2011 22:29

Oef Schelpje, je zegt nogal wat. Vergeet niet dat er ook voor ouders een opdracht in de bijbel staat. En dat ouders ook zondige schepsels zijn die het aan het verkeerde eind beet kunnen hebben.

@Mortlach: mooi bijdrage. Helemaal mee eens


@Musica: heftig joh!! Er is veel gebeurd, veel gezegd, veel gekwetst, enz enz. Dat zijn dingen waar je niet om heen kunt, simpelweg omdat er om heen gaan ook meer kapot maakt dan je lief is.
Contact verbreken is rigoureus. Je zal er toen je redenen voor hebben gehad.
Heb je nu het leven nu zo op de rails gekregen als je toen voor ogen had? Zou er eventueel in de toekomst weer een klein beetje ruimte komen voor je ouders?

Aan respect zit zeker een grens, alhoewel ik wel vind dat de grens van 'respect' naar ouders toe erg ver ligt. Die mening komt voort uit de bijbelse opdracht. Maar die bijbelse opdracht zegt niet dat je koste ten koste moet blijven 'dansen naar de pijpen van pa & ma'. Soms is beter om de verwachtigen laag te houden. Niet te veel van elkaar weten, af & toe een half uurtje op de koffie al babbelend over het weer. Meer niet... Maar alles is per persoon en per situatie verschillend.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor schelpje3 » 08 aug 2011 22:47

mw schreef:Oef Schelpje, je zegt nogal wat. Vergeet niet dat er ook voor ouders een opdracht in de bijbel staat. En dat ouders ook zondige schepsels zijn die het aan het verkeerde eind beet kunnen hebben.

@Mortlach: mooi bijdrage. Helemaal mee eens


@Musica: heftig joh!! Er is veel gebeurd, veel gezegd, veel gekwetst, enz enz. Dat zijn dingen waar je niet om heen kunt, simpelweg omdat er om heen gaan ook meer kapot maakt dan je lief is.
Contact verbreken is rigoureus. Je zal er toen je redenen voor hebben gehad.
Heb je nu het leven nu zo op de rails gekregen als je toen voor ogen had? Zou er eventueel in de toekomst weer een klein beetje ruimte komen voor je ouders?

Aan respect zit zeker een grens, alhoewel ik wel vind dat de grens van 'respect' naar ouders toe erg ver ligt. Die mening komt voort uit de bijbelse opdracht. Maar die bijbelse opdracht zegt niet dat je koste ten koste moet blijven 'dansen naar de pijpen van pa & ma'. Soms is beter om de verwachtigen laag te houden. Niet te veel van elkaar weten, af & toe een half uurtje op de koffie al babbelend over het weer. Meer niet... Maar alles is per persoon en per situatie verschillend.

Mijn reactie was weg :shock:
Nog een keer dus.
Ouders verwek uw kinderen niet tot toorn ! Ook dat is een gebod.
Ik zei helemaal niet dat het kind, Musica in dit geval, alles moet slikken, maar er is een tussenweg. Wij kennen alleen deze kant van het verhaal. Maar er is nog een kant. Die kennen wij niet. Maar alles afkappen is nooit goed.
Je kunt tijdelijk ruimte nodig hebben, afstand inbouwen, allemaal goed. Ouders moeten beseffen dat het geen kind meer is waar ze over beslissen, maar een volwassene inmiddels, op gelijke hoogte.
Maar ik krijg altijd de kriebels van het roepen om respect. Mensen die dat te pas en te onpas roepen, treden zelf vaak alles plat.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2011 23:24

schelpje3 schreef:Ouders verwek uw kinderen niet tot toorn ! Ook dat is een gebod.


Wat ook regelmatig wordt gebroken door ouders. Nu is juist de stap naar 'heiligheid' dat je je toch aan je eigen gebod houdt, ook al doet de ander het niet met het zijne, maar het draag het niemand na die dat na verloop van tijd niet meer kan opbrengen. Het is eerder een zaak om te betreuren dan om te verwijten.

Ik zei helemaal niet dat het kind, Musica in dit geval, alles moet slikken, maar er is een tussenweg. Wij kennen alleen deze kant van het verhaal. Maar er is nog een kant. Die kennen wij niet. Maar alles afkappen is nooit goed.


Dat is de aard van het medium. Er wordt wat verteld, met een vraag aan het eind, en daar reageren we allen op. Uiteraard met allerlei slagen om de arm. Maar met dat laatste zinnetje ben ik het niet eens. Hoe treurig het ook is dat een situatie zo uit de hand loopt dat dat de enige overgebleven optie is, als je er zelf alles aan hebt geprobeerd maar je gaat nog steeds kapot aan de gebreken van je ouders, dan is afkappen wel degelijk 'goed' - of in ieder geval het minst kwaad. In de Bijbel staat ergens een zinnetje in de trant van 'heb je je tot bloedens toe verzet tegen je zonden?' Er staat echter niet wat je moet, kunt of mag doen als dat inderdaad het geval is.

Je kunt tijdelijk ruimte nodig hebben, afstand inbouwen, allemaal goed. Ouders moeten beseffen dat het geen kind meer is waar ze over beslissen, maar een volwassene inmiddels, op gelijke hoogte.
Maar ik krijg altijd de kriebels van het roepen om respect. Mensen die dat te pas en te onpas roepen, treden zelf vaak alles plat.


Respect hoef je wat mij betreft niet te verdienen. Respect is een uitgangspositie! Pas als blijkt dat iemand dat respect totaal niet waard is, komt er verandering in dat verhaal. En je schrijft het goed. Ouders moeten beseffen... maar wat als ze dat nou niet doen, schelpje? Wat nou als ze keihard over de grenzen die jij keer op keer duidelijk aangeeft heengaan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pluk01

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor Pluk01 » 09 aug 2011 10:09

Ik heb in mijn omgeving en werk ook wel schrijnende zaken meegemaakt tussen ouders en kinderen waarbij ik me echt afvraag hoe je daarin met dit gebod om moet gaan. Ik heb toen ook een preek gehoord over dit gebod en de dominee legde het zo uit: eert uw vader en uw moeder betekent eigenlijk, als je kijkt naar de grondtekst, hen de plaats geven die hen toekomt. Ik vond het een verhelderend inzicht omdat dit dus niet hoeft te betekenen dat je hen koste wat kost moet blijven eren (eren klinkt voor mij altijd heel heftig, alsof je ze een hele hoge plaats moet geven en niet mag tegenspreken). Zoals deze dominee het uitlegde vond ik het duidelijk. Een misbruikende ouder verdient een andere plaats als een liefhebbende, respecterende ouder.

Gebruikersavatar
Musica
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 aug 2011 09:38

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor Musica » 05 sep 2011 13:48

Dank voor jullie reacties. Ik heb er veel over nagedacht de laatste tijd.
@Pluk01: Die uitleg is wel echt verhelderend.
@mw: De ruimte om weer contact aan te gaan komt wel in de toekomst. Dat denk ik omdat ik er nu weer over nadenk en mee bezig ben en niet tevreden ben met de situatie zoals die er lag. Ik moet wel van mijn systeematherapeut nog een tijdje wachten, tot ik nog wat steviger in mn schoenen sta. Hoewel de kans dat het nog goed komt heel erg minimaal is, wordt er wel langzaam aan gewerkt.

Riska

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor Riska » 05 sep 2011 19:07

De uitleg over 'eren' in het gebod je ouders te eren kan ook zijn je ouders bestrijden. Hoe gek dat ook klinkt.
De predikant die de uitleg gaf verwees naar het 'eren' zoals het in het Wilhelmus staat: "de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd", terwijl Willem van Oranje hem te vuur en te zwaard bestreden heeft.
Daarbij moet niet vergeten worden dat de geboden niet aan kinderen werden gegeven, maar aan volwassenen, die in feite de opdracht kregen voor de ouderen te zorgen. Zoiets.

Het kan zijn dat een kind het contact met ouders verbreekt. Uit zelfbehoud of om te voorkomen dat dingen volledig uit de hand lopen. Meestal hebben ouders het er dan ook naar gemaakt of is er een situatie waarin ouders en kind zo botsen dat het beter is uit elkaar te gaan.

Musica, je schrijft dat je ouders je een bepaalde richting uit wilden duwen en niets wilden weten van de weg die jij voor je zag (vrij vertaald :wink: ). Dan kan verbreken van contact met de ouders heel heilzaam zijn.

Misschien dat internet straks - als je zover bent - een goede mogelijkheid biedt om voorzichtig weer contact te zoeken. Van heel dicht nabij heb ik dat meegemaakt. Eerst wat mailtjes, toen telefonisch en later een enkele keer in levende lijve, toen de betrokken ouder ernstig ziek was en uiteindelijk overleed.

Maar feit is, dat ouders kinderen zo kunnen breken dat ze de titel 'ouder' niet meer verdienen.

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor Cail » 10 jan 2014 00:11

Ik vind het moeilijk.
Met mijn moeder heb ik jaren geen contact gehad omdat zij voor mij eigenlijk nooit een moeder is geweest.
Voor mijn gevoel heeft zij veel steken laten vallen, om het zo maar te zeggen.
Een paar jaar geleden heb ik weer contact met haar gezocht, aanvankelijk ging zij daar niet eens op in.
Het was haar vriend (die mij niet eens kende) die haar over de streep heeft getrokken om eens met mij af te spreken.
Uiteindelijk kwam het erop neer dat zij wel weer omgang met mij wilde hebben, als ik het verleden maar liet rusten.
Ik heb haar dat toegezegd en mij daar aan gehouden, zij is al tachtig en wie weet is ze er opeens niet meer.
Maar ze is niet veranderd, in veel opzichten gedraagt zij zich nog steeds niet als moeder naar mij en kan ik haar niet echt als moeder zien hoe graag ik dat ook wil.
Want hoe oud je ook bent, als je moeder nog leeft wil je dat ze dan ook je moeder is, ik wel in ieder geval.
Ik begin erachter te komen dat haar gedrag waarschijnlijk voor een groot deel te verklaren is door haar oorlogservaringen.
Als meisje/jonge puber heeft zij met haar moeder en jongere broertje en zusje in het jappenkamp gezeten.
Ik lees soms verhalen van anderen met ouders die een dergelijk oorlogsverleden hebben en herken veel van hun problemen met die ouders.

Maar wat doe je er nog aan?
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

mohamed

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2014 00:29

Lastig hoor. Ik denk dat je er weinig aan kan doen, hoe graag je ook wilt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2014 10:02

Cail schreef:Ik vind het moeilijk.
Met mijn moeder heb ik jaren geen contact gehad omdat zij voor mij eigenlijk nooit een moeder is geweest.
Voor mijn gevoel heeft zij veel steken laten vallen, om het zo maar te zeggen.
Een paar jaar geleden heb ik weer contact met haar gezocht, aanvankelijk ging zij daar niet eens op in.
Het was haar vriend (die mij niet eens kende) die haar over de streep heeft getrokken om eens met mij af te spreken.
Uiteindelijk kwam het erop neer dat zij wel weer omgang met mij wilde hebben, als ik het verleden maar liet rusten.
Ik heb haar dat toegezegd en mij daar aan gehouden, zij is al tachtig en wie weet is ze er opeens niet meer.
Maar ze is niet veranderd, in veel opzichten gedraagt zij zich nog steeds niet als moeder naar mij en kan ik haar niet echt als moeder zien hoe graag ik dat ook wil.
Want hoe oud je ook bent, als je moeder nog leeft wil je dat ze dan ook je moeder is, ik wel in ieder geval.
Ik begin erachter te komen dat haar gedrag waarschijnlijk voor een groot deel te verklaren is door haar oorlogservaringen.
Als meisje/jonge puber heeft zij met haar moeder en jongere broertje en zusje in het jappenkamp gezeten.
Ik lees soms verhalen van anderen met ouders die een dergelijk oorlogsverleden hebben en herken veel van hun problemen met die ouders.

Maar wat doe je er nog aan?

Wat aangrijpend Cail. :?
Ik heb diverse boeken gelezen en films gezien over de Japanse kampen en het was er verschrikkelijk. Dat is nog zacht uitgedrukt.
De Nederlanders die daar verbleven, hadden meestal een luxe leven, woonden in comfortabele huizen, met veel personeel en kwamen opeens in een hel terecht. Destijds was de wereldwijde communicatie nauwelijks en traag, dus men wist niet wat er hier zich afspeelde en hier wist men niet goed wat er daar gebeurde.
Maar dat zoiets je voor het leven beschadigt, weet ik wel zeker!
Ik denk dat niemand hier goed uitgekomen is.
Misschien kon of durfde jouw moeder zich niet meer te hechten aan mensen, dus ook niet aan jou, haar kind. Uit angst dat ze je toch weer ooit zou moeten verliezen dat zou ze niet aan kunnen.
Of niet meer in staat om liefde te geven.
Ik ben zelf wat ouder en moeder, en weet dat je je eigen positieve, maar ook negatieve ervaringen meeneemt. Je neemt je voor om niet de fouten van je ouders over te nemen en ach, je komt er achter dat je weer andere maakt.
M.i. hoef je je ouders alleen te "eren", d.w.z. respect en liefde te geven die zij van Godswege toekomen(!) Heel belangrijk gegeven! God eist dit van ons, kinderen, hij gaf ons deze ouders.
En als vader of moeder het gebod om hun kinderen niet tot toorn te verwekken negeren, komen zij die eer niet toe. Want dan ben je wel de biologische verwekker van dat kind, maar niet de vader.

Riska

Re: Respect voor ouders

Berichtdoor Riska » 10 jan 2014 21:25

Cail,
Het is goed dat je haar blijft bezoeken, ook al is ze niet zoals jij het graag zou willen. Het is heel goed mogelijk, zoals je zelf ook al aangeeft, dat de Jappenkampen haar een onvermogen heeft gegeven om zich voluit te kunnen geven. Ze is beslist beschadigd.
Door haar te blijven bezoeken, ondanks jouw gemis, ondanks alles, is er een mogelijkheid tot toch naar elkaar toegroeien en als dat niet zo is, dan weet jij in ieder geval dat je alles gedaan hebt wat in jouw vermogen was.
Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte in deze...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten