Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 08 aug 2014 14:41

Majiem schreef:Toch schijnt het mij toe, hubert, dat jij bij voorkeur iedereen aan de seks voor het huwelijk wil hebben.


Dat moet iedereen zelf weten. Ik heb er inderdaad geen bezwaar tegen en ik vind het een hachelijke zaak om zomaar een huwelijks relatie aan te gaan. Dit zijn echt dingen die je van te voren kunt uitzoeken. De onderbouwingen van het tegendeel (uit de Schrift) hebben mij nog steeds niet overtuigd dat het iets slechts zou zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2014 15:07

hubert schreef:Marnix. Toch blijf ik erbij dat de kerk (in het verleden zeker) seks en zonde teveel gekoppeld heeft.
Er zijn legio boeken geschreven waar dit aan de orde is. Nu is het allemaal wat naar de achtergrond gezakt, maar dit topic laat zien dat er in behoudende kringen nog erg spastisch gedaan wordt over seks, samenwonen etc.
Ik ben het wel met je eens dat iedereen zelf moet weten wat hij wil of niet, maar leg het anderen niet op. Er is niet één waarheid op dit punt en de Bijbel is niet zo eenduidig als wordt beweerd.


Natuurlijk is er veel te verkrampt over gedaan. Dat is alleen geen reden om nu maar over te schakelen op absolute vrijheid. Alles mag, als je er maar lekker bij voelt. Lekker experimenteren, met jan en alleman het bed in duiken om seksualiteit te ontdekken enz. Maar goed, daar hebben we het meer over gehad, volgens mij legt de Bijbel wel nadruk op een relatie van liefde en trouw en is seksualiteit een geschenk tussen man en vrouw (en niet iets lekkers wat je gewoon een beetje op iedereen kan uitproberen).
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 16 aug 2014 13:43

Marnix
Natuurlijk is er veel te verkrampt over gedaan. Dat is alleen geen reden om nu maar over te schakelen op absolute vrijheid. Alles mag, als je er maar lekker bij voelt. Lekker experimenteren, met jan en alleman het bed in duiken om seksualiteit te ontdekken enz. Maar goed, daar hebben we het meer over gehad, volgens mij legt de Bijbel wel nadruk op een relatie van liefde en trouw en is seksualiteit een geschenk tussen man en vrouw (en niet iets lekkers wat je gewoon een beetje op iedereen kan uitproberen).


Absolute vrijheid bestaat volgens mij niet. We zijn als mens altijd wel enigszins gebonden. De Bijbel heeft het slechts over 'vrijheid' sec. Vrijheid om goed te doen en je naaste lief te hebben bij voorbeeld.
Volgens mij mag je ook genieten van je seksuele vermogens. Dat hoeft niet per se met Jan en Alleman, maar is toch zeker niet zo beperkt als men in behoudende kringen wil doen geloven.
Na wat experimenten is een relatie in liefde en trouw - voor mij - het uiteindelijke doel. En dat is gelukt, en ik ben blij dat ik het gedaan heb zoals ik dat wilde, of zoals het zich aan mij voltrok. Soms zit je in situaties die je wellicht liever vermeden had achteraf gezien.
Dat hoort echter bij het leven.

Voorop hoort te staan dat seks iets moois is en dat je er van mag genieten. Volgens mij heeft God het ook zo bedoeld. Lees het Hooglied bv. En waarom zou je het exclusief willen houden voor hetero's? Dat zou die vrijheid onnodig inperken. Dat is toch inmiddels wel min of meer (vaak onofficieel) geaccepteerd in brede lagen van de christenheid wereldwijd. Er zijn tegenwoordig zelfs homo bisschoppen met een partner.
Laatst gewijzigd door hubert op 16 aug 2014 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2014 13:55

hubert schreef: Volgens mij heeft God het ook zo bedoeld. Lees het Hooglied bv. En waarom zou je het exclusief willen houden voor hetero's? Dat zou die vrijheid toch wel weer onnodig inperken. Dat is toch wel geaccepteerd in brede lagen van de christenheid. Er zijn zelfs homo bisschoppen met een partner.

In Hooglied gaat het over de Bruid (Gods Kerk) en de Bruidegom, God Zelf!

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 16 aug 2014 14:02

schelpje3 schreef:In Hooglied gaat het over de Bruid (Gods Kerk) en de Bruidegom, God Zelf!

Zo dacht men inderdaad vroeger. Tegenwoordig gaan de meeste theologen er vanuit dat het een echt liefdeslied is zonder dubbele bodems.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2014 14:40

hubert schreef:Zo dacht men inderdaad vroeger. Tegenwoordig gaan de meeste theologen er vanuit dat het een echt liefdeslied is zonder dubbele bodems.

Zo preekt men nog steeds!
Ik heb nog nooit een dominee gehoord over de Bruidegom die uitkijkt naar de Bruidegom.
Dat zou als blasfemisch betiteld worden.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 16 aug 2014 15:40

ad Schelpje
Het ligt er helemaal waar je kerkt. In mijn kerk wordt nooit over zoiets gepreekt, net zo min als over seks. Daar is een kerk namelijk niet voor bedoeld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2014 13:01

Dat kan zijn maar er is natuurlijk wel een sterke relatie tussen de jongen en het meisje in Hooglied. Dat is wat ik hier ook telkens zeg, suxualiteit hoort in een relatie van liefde en trouw thuis. Dat is iets anders dan wanneer je stelt dat je gerust mag experimenteren, ook al is er geen sprake van zo'n relatie. Het is lekker dus geniet er van.... Daar gaat het volgens mij over. Hoort seks thuis in een liefdesrelatie of is het gewoon lekker en moet je daar van genieten bij elke mogelijkheid die zich aandient?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 18 aug 2014 16:00

Daar verschillen we dan over van mening.
Ik kan jongelui nu eenmaal niet verplichten in liefde en trouw te vrijen.
Dat moet ieder zelf uitzoeken.
Ook zonder liefde en trouw kan het inderdaad heel plezierig zijn, heb ik gemerkt.
Maar je hebt gelijk: mèt is het allerfijnste wat er is!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2014 16:42

Met is volgens mij ook Bijbels en zonder onbijbels. Dat is mijn punt. Je hoeft mensen niets te verplichten maar je kan ze wel liefdevol adviseren :)

En de vraag is dus: Als je in Hem geloven, willen we dan ook zoeken naar wat goed voor ons is volgens Hem, ook op dit vlak? Dat is de basis van dat advies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 21 aug 2014 11:36

Een vraag, hoorde een verhaal over een jong stel dat seks wilde hebben voor het huwelijk ( ze zijn inmiddels getrouwd en verwachten hun eerste kind). De jongen mocht toestemming gaan vragen daarvoor bij de vader, van het meisje. Dat deed hij dus ook, en het mocht blijkbaar van die vader.
Had iets te maken met verantwoordelijkheid naar de ouders toe, en van de ouders zelf, dat zij niet voor verrassingen komen te staan en alles weten van hun kind (zoon / dochter) dus ook hiervan .
Mijn vraag is verder is dit in meerdere kerken zo ? .

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 12:50

Ik heb hier nog nooit van gehoord.

Moest hij niet gewoon toestemming vragen om te trouwen met het idee dat de basis van de relatie dan zeker genoeg zou zijn en dat ook mocht?

Dit is in christelijke kerken nergens gebruikelijk in ieder geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 21 aug 2014 13:22

Nee dat was het niet, ging duidelijk om toestemming om het bed te mogen delen.

maaarten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor maaarten » 21 aug 2014 13:28

visje36 schreef:Nee dat was het niet, ging duidelijk om toestemming om het bed te mogen delen.


Hier heb ik ook nog nooit van gehoord inderdaad.

Ik weet wel dat het soms gebeurt dat de jongen eerst de vader om toestemming vraagt, alvorens de vriendin ten huwelijk te vragen. Maar toestemming vragen om seks voor het huwelijk te hebben, daar heb ik nog nooit van gehoord. :|

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 13:40

hubert schreef:ad Schelpje
Het ligt er helemaal waar je kerkt. In mijn kerk wordt nooit over zoiets gepreekt, net zo min als over seks. Daar is een kerk namelijk niet voor bedoeld.

Dan laat jouw kerk heel wat liggen hubert.
Dat gebeurt dus als er nooit uit de H.C. wordt gepredikt, want dan komt het 7e gebod met zondag 41 vanzelf ter sprake.

En als er nooit uit Hooglied wordt gepreekt (wat best vaak het geval is) is dat uitermate treurig. Een gemis.
Je gaat steeds beter bepaalde postings (onkunde hierover) begrijpen, met deze achtergrondinfo.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten