Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 01 jul 2014 15:53

visje36 schreef:Maar ga dan niet ophemelen dat de seks na je huwelijk gelijk GEWELDIG word IS ! . ](*,)
Het is net als met alles je mag het leren. En als je nog nooit iets gedaan hebt op dat gebied, vind je alles lekker, ook al stelt het niks voor, is het gruwelijk slecht in bed.

En na een tijdje mag je toch vernieuwen ook op dat gebied, anders verstoft je seks leven naar 1 x per jaar. Of een paar x in je leven omdat je misschien toch een paar nakomelingen wilt.

Ook al heb je een tijd verkering gehad, na je trouwdag kom je als 2 verschillende mensen, uit 2 verschillende gezinnen bij elkaar.
Dat moet in alle opzichten wennen. Je moet naar elkaar toe gaan groeien.
Ook op het gebied van de seksualiteit dus.
En als het na een aantal weken/maanden gruwelijk slecht blijft, klopt er iets niet en is één van beiden meer op zichzelf gericht dan op de ander kennelijk.
Maar die kans blijft altijd aanwezig. Mensen veranderen door allerlei omstandigheden, zoals ziekte, psychische moeiten, zwangerschap, in de loop van het leven.
Het aller-allerbelangrijkste is en blijft COMMUNICATIE, daar staat of valt alles mee.

Xenius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 jun 2014 13:41

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Xenius » 01 jul 2014 16:38

Voor mezelf voelde het gewoon goed, ben er open ingestapt, geëxperimenteerd, ervaren en vooral genoten. Ik heb er niemand kwaad mee gedaan.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 01 jul 2014 17:43

Xenius schreef:Trek gewoon je eigen grens.


Precies

maaarten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor maaarten » 01 jul 2014 19:18

Xenius schreef:Voor mezelf voelde het gewoon goed, ben er open ingestapt, geëxperimenteerd, ervaren en vooral genoten. Ik heb er niemand kwaad mee gedaan.


Ik hoop niet voor je dat je morele beslissingen op grond van je gevoel maakt!

Xenius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 jun 2014 13:41

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Xenius » 01 jul 2014 19:53

Ik ben trots op mijn beslissingen op dit gebied. Kan ze naar mezelf verantwoorden.

En natuurlijk zijn er heel veel refo's die zich moreel suprieur voelen en me uiteraard veroordelen.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor parsifal » 02 jul 2014 08:32

Xenius schreef:Ik ben trots op mijn beslissingen op dit gebied. Kan ze naar mezelf verantwoorden.

En natuurlijk zijn er heel veel refo's die zich moreel suprieur voelen en me uiteraard veroordelen.


Het is een beetje jammer van die laatste zin. Zal de afwijzing van je gedrag op dit gebied echt voortkomen uit een gevoel van morele suprioriteit? Komt de zin die je schrijft ook niet voort uit een gevoel van morele suprioriteit?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 15 jul 2014 00:00

Xenius
En natuurlijk zijn er heel veel refo's die zich moreel superieur voelen en me uiteraard veroordelen.


Is dit geen vooroordeel? Er zijn genoeg refo's die hun anders denkende medemensen best respecteren. Verder is het een kwestie van 'leven en laten leven'. Wat kan het je schelen wat conservatieven allemaal vinden. Het lukt in ons land gelukkig best om jezelf te kunnen zijn.

Anoniem_89

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 jul 2014 23:07

Xenius schreef:Voor mezelf voelde het gewoon goed, ben er open ingestapt, geëxperimenteerd, ervaren en vooral genoten. Ik heb er niemand kwaad mee gedaan.

Je moet inderdaad maar zelf weten wat goed is en wat niet.
Ik vroeg me altijd af, waar staat in de bijbel dat als je getrouwd bent als je de zegen hebt ontvangen (van een predikant)?
Konden ik en mijn vrouw niet onszelf zegenen en God vragen voor ons te zorgen?
Waarom moet het door de ambtenaar van de gemeente bevestigd worden?
We trouwen toch met elkaar en God en niet met de gemeente?
We waren 5 jaar bij elkaar vóórdat we trouwden.
Het kon toch zo gaan dat we bv. seks hadden en dat het dan uitgaat.
Tja dan ben je niet 'rein' gebleven.
Ja voor hetzelfde geldt scheiden mensen na 50 jaar huwelijk..
Dan heb je toch ook seks gehad en was je overtuigd om voor elkaar de ware te zijn?

Mijn vrouw wilde dat niet voor het huwelijk, dus maar gerespecteerd.. :wink:

Ohja laat ik wel even zeggen dat ik dan het alleen met d'r naar bed zou gaan als we samen erover eens waren om samen verder te gaan.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 17 jul 2014 13:50

Het kon toch zo gaan dat we bv. seks hadden en dat het dan uitgaat.
Tja dan ben je niet 'rein' gebleven.


Nou èn? Ik vraag me af of een man überhaupt rein kan blijven. Ik ken er niet één die zichzelf niet helpt.
Ik vind dat iedereen dat fijn zelf moet uitzoeken en liefst voor de grote dag van het huwelijk.
Overigens hoeft een formeel huwelijk van mij ook niet.
Ik ben al 33 jaar ongehuwd samen en dat bevalt mij best.
De discussies hierover zijn zó theoretisch!!!!!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2014 08:27

Of dat kan vraagt misschien iedereen zich wel af. Maar die vraag beantwoorden met: "Dan ga ik het maar helemaal niet proberen" lijkt me wel wat makkelijk. Ja en natuurlijk is dat wat theoretisch, dat in de praktijk doen is wat anders, dat is een strijd. Maar die bij voorbaat al opgeven lijkt me wat te makkelijk. God vraagt ons ook om heilig te zijn, Jezus roept ons op niet te zondigen. Ik ken niemand dit dat lukt.... Maar "ach het lukt je niet dus zondig gerust, wat je niet kan hoef je ook niet te proberen" heb ik Hem nog nooit horen zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 01 aug 2014 12:31

Als christen moet je vanuit de liefde proberen te leven. Dat gaat met vallen en opstaan, maar uiteindelijk lukt er soms wel eens wat. Het kwade overwinnen door het goede. Het licht laten prevaleren op de duisternis enz.
Zondig maar raak, hoor je mij niet zeggen.....
Iets anders is dat ik veel zaken die hier besproken worden niet 'zondig' vind.
Ik zou het woord 'zondig' in deze context niet zo snel gebruiken.
Waarom dit woord in conservatieve kring altijd gekoppeld wordt aan seks geeft toch te denken?
Veelal heeft en had het te maken met zoiets als macht uitoefenen op gelovigen door voorgangers.
De rkk was daar meesterlijk in en heeft zich daarmee niet geliefd gemaakt.
Protestanten zouden beter moeten weten: namelijk dat iedere gelovige alleen verantwoordelijk is voor de eigen daden tegenover God. En dat valt niet samen met de kerk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 12:31

Een flauw argument. Zonde wordt in kerken niet alleen aan seks gekoppeld. En als het aan seks gekoppeld wordt gaat het dus om seks buiten Bijbelse proporties. Weinig christenen zullen stellen dat seks en zonde structureel bij elkaar horen. Maar als mensen op basis van de Bijbel geloven dat seks thuishoort in een huwelijk, tussen man en vrouw is het niet zo vreemd dat ze seks buiten het huwelijk als zondig zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 08 aug 2014 09:32

Marnix. Toch blijf ik erbij dat de kerk (in het verleden zeker) seks en zonde teveel gekoppeld heeft.
Er zijn legio boeken geschreven waar dit aan de orde is. Nu is het allemaal wat naar de achtergrond gezakt, maar dit topic laat zien dat er in behoudende kringen nog erg spastisch gedaan wordt over seks, samenwonen etc.
Ik ben het wel met je eens dat iedereen zelf moet weten wat hij wil of niet, maar leg het anderen niet op. Er is niet één waarheid op dit punt en de Bijbel is niet zo eenduidig als wordt beweerd.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Majiem » 08 aug 2014 10:24

Toch schijnt het mij toe, hubert, dat jij bij voorkeur iedereen aan de seks voor het huwelijk wil hebben.
deep water faith in the shallow end

mohamed

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2014 10:28

Zodra er een grens is zoeken rebellen deze op, dus beter kan je geen grens trekken zodat er niks te rebelleren valt. Of het moet zo zijn dat sommigen stiekem houden van rebellen en hen in stand houden door ze onwenselijke wetten voor te schrijven, maar wie is dan de echte rebel? :-oo

Ik weet nog wel dat mijn buren hun kinderen op zondag niet mochten fietsen, terwijl wij op onze fietsjes door de straat gingen en spelletjes deden die zij ook wilden doen in hun hart. De bedroefde gezichtjes zijn me voor altijd op het netvlies gegrift: 'op zondag mag je niet fietsen van God.'


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 49 gasten