Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 16 mei 2014 13:49

Marnix
God is de Schepper van alles en staat boven de cultuur, ook al gaan we daar niet zo mee om. En ik geloof dat Hij ook de schepper is van seksualiteit. Een prachtig iets... en aangezien Hij het heeft gemaakt weet Hij ook hoe we er goed mee om kunnen gaan en die handleiding geeft Hij ook aan mensen mee.

Zeker, ik zie God ook als Schepper die ons gemaakt heeft. Hij is de Onnavolgbare, de Eeuwige, de alles Overstijgende. Een Mysterie. Ik denk echter niet dat Hij een kant en klare oplossing en handleiding voor alles heeft gegeven. Dat is meer aan ons en verschilt m.i. ook enorm per cultuur en tijdsgewricht. Daarin verschillen we van mening. Dat maakt dat ik niet zo krampachtig ben in allerlei zaken. Mijn motto is altijd geweest: onderzoek alles en behoud het goede.
Niet voor niets zijn wij volkomen vrij in ons doen en laten. We hebben een mooi liefdesgebod meegekregen, dat alles overstijgt (dat wel). De kunst is ons leven zo in te richten dat God en mensen er - om zo te zeggen - plezier aan beleven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 14:35

"onderzoekt alles en behoud het goede" is wat anders dan "onderzoekt alles en behoud het lekkere" ;)

Ik probeer je te snappen maar ik kom bij jou tot nu toe niet veel verder dan: "Het is lekker dus is het goed". En dat komt wat kortzichtig over op mij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 16 mei 2014 17:21

Tsja, ik denk er vrij liberaal over, dat klopt.
Ik vind seks sowieso een privézaak en bovendien is het een voorziening in een natuurlijke behoefte om op deze manier uiting te geven aan de liefde die je voor iemand voelt.
Daar hoef je echt de Bijbel niet voor te raadplegen. Hoogsten het Hooglied zou je ter inspiratie kunnen lezen. Maar ook de kamasutra bevat veel lezenswaardigs op dit gebied.
Ik begrijp gewoon de bemoeizucht van sommige kerken niet.
De leden hebben toch hun eigen verantwoordelijkheid?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 08:55

In de Bijbel worden de gemeenteleden ook opgeroepen tot een rein en zuiver geweten, ook op dit vlak. Dat heeft helemaal niets met bemoeizucht te maken. Het heeft de maken met elkaar aansporen om Jezus te volgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 01 jun 2014 22:37

Marnix schreef:In de Bijbel worden de gemeenteleden ook opgeroepen tot een rein en zuiver geweten, ook op dit vlak. Dat heeft helemaal niets met bemoeizucht te maken. Het heeft de maken met elkaar aansporen om Jezus te volgen.


Prima. maar je moet dat niet expliciet gaan invullen voor een ander.
Dat gebeurt helaas nog te vaak als ik tenminste afga wat hier gedebiteerd wordt.
Het volgen van Jezus heeft naar mijn idee meer te maken met het respecteren en liefhebben van elkaar dan elkaar de maat nemen.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 03 jun 2014 11:16

Precies wat iemand in zijn/haar slaapkamer, en prive doet is zijn/haar zaak.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor parsifal » 03 jun 2014 11:29

hubert schreef:
Prima. maar je moet dat niet expliciet gaan invullen voor een ander.
Dat gebeurt helaas nog te vaak als ik tenminste afga wat hier gedebiteerd wordt.
Het volgen van Jezus heeft naar mijn idee meer te maken met het respecteren en liefhebben van elkaar dan elkaar de maat nemen.


Zelf ben je anders behoorlijk expliciet in mensen aan te raden om vooral voor het huwelijk te kijken of je seksueel bij elkaar past en te experimenteren. Dat lijkt me toch wat in strijd met "niet dingen gaan invullen voor een ander"
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor elbert » 03 jun 2014 14:09

hubert schreef:Ik begrijp gewoon de bemoeizucht van sommige kerken niet.
De leden hebben toch hun eigen verantwoordelijkheid?
Dat hebben ze inderdaad, maar de leden hebben ook verantwoordelijkheid voor elkaar. Als de kerk het lichaam van Christus is, dan betekent dat ook dat eenieder zich verantwoordelijk voor de ander weet. Dan hoeven we natuurlijk niet tot in detail weten wat er achter de deur van de slaapkamer van de ander afspeelt, maar wel dat eenieder zich geroepen weet om heilig en rein voor God te leven. Dan is het geen kwestie van bemoeizucht als er iemand er door zijn/haar broeders/zusters op gewezen wordt, als gebleken is dat hij/zij zich niet houdt aan het heilzame woord van God, maar liefdevolle zorg.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 11 jun 2014 21:13

Marnix schreef:In de Bijbel worden de gemeenteleden ook opgeroepen tot een rein en zuiver geweten, ook op dit vlak. Dat heeft helemaal niets met bemoeizucht te maken. Het heeft de maken met elkaar aansporen om Jezus te volgen.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 11 jun 2014 21:30

Elbert
Dat hebben ze inderdaad, maar de leden hebben ook verantwoordelijkheid voor elkaar. Als de kerk het lichaam van Christus is, dan betekent dat ook dat eenieder zich verantwoordelijk voor de ander weet. Dan hoeven we natuurlijk niet tot in detail weten wat er achter de deur van de slaapkamer van de ander afspeelt, maar wel dat eenieder zich geroepen weet om heilig en rein voor God te leven. Dan is het geen kwestie van bemoeizucht als er iemand er door zijn/haar broeders/zusters op gewezen wordt, als gebleken is dat hij/zij zich niet houdt aan het heilzame woord van God, maar liefdevolle zorg.


Als het om evidente zaken gaat als moord, doodslag, leugen, bedrog etc. is het prima.
Maar over zoiets moois als seks toch niet? De zogenaamde liefdevolle zorg gaat m.i. vaak veel te ver.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 12 jun 2014 11:50

Liefdevolle zorg kan ook bestaan uit een kerk die toestemt in het hebben van seks voor het huwelijk. Dan weet je ook op dat gebied wat je aan elkaar hebt, ooit iemand over gehoord. En ook over gelezen. Mij gaat dat te ver, het is per persoon, en stel verschillend wat zij wel of niet doen voor ze getrouwd zijn, laat dat lekker zo, respecteer dat. Of je nou alles al uitprobeert of niks/weinig doet.


Enige verschil zit hem in, dat het vaak veel mooier afgeschilderd word dan het in werkelijkheid is, 9 van de 10 x is de partner geen maagd meer, heeft de partner 1 of meerdere ex(en). Mogelijk zelfs al kinderen van een vorige relatie (huwelijk).

Lock&Stock

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Lock&Stock » 12 jun 2014 12:11

82 bladzijdes over sex voor het huwelijk. Dat zijn toch wel de momenten dat ik besef hoe makkelijk ik het heb als heiden ;)

Lock&Stock

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Lock&Stock » 12 jun 2014 12:13

visje36 schreef:Enige verschil zit hem in, dat het vaak veel mooier afgeschilderd word dan het in werkelijkheid is, 9 van de 10 x is de partner geen maagd meer, heeft de partner 1 of meerdere ex(en). Mogelijk zelfs al kinderen van een vorige relatie (huwelijk).


Tja klinkt misschien raar, maar ik zou liever geen partner hebben die nog maagd is. Ik ben blij dat mijn huidige vriendin, net als ik, al wat jaartjes ervaring heeft.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 16 jun 2014 09:38

Marnix schreef:In de Bijbel worden de gemeenteleden ook opgeroepen tot een rein en zuiver geweten, ook op dit vlak. Dat heeft helemaal niets met bemoeizucht te maken. Het heeft de maken met elkaar aansporen om Jezus te volgen.


Maar ze worden toch niet opgeroepen elkaar te beoordelen op dit punt?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 11:29

hubert schreef:Als het om evidente zaken gaat als moord, doodslag, leugen, bedrog etc. is het prima.
Maar over zoiets moois als seks toch niet? De zogenaamde liefdevolle zorg gaat m.i. vaak veel te ver.
Hoezo is seks altijd iets moois? Het bederf van het beste/mooiste is het slechtste.
visje36 schreef:Liefdevolle zorg kan ook bestaan uit een kerk die toestemt in het hebben van seks voor het huwelijk.
Is die kerk dan gehoorzaam aan haar Heer? Dat is de vraag die bij mij opkomt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 44 gasten