Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wimper

Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor wimper » 01 sep 2010 13:44

Ik denk dat dit onderwerp het beste in deze rubriek past. Zoniet dan merk ik het vanzelf wel denk ik.

Een vraag waar ik en vele denk ik mee rond lopen is wat de grens is met betrekking tot sex voor het huwelijk.
1. Sommige verstaan daar onder dat je elkaar alleen maar mag aanraken maar verder niks
2. Anderen verstaan daar onder elkaar zoenen wat aanraken maar niet lager dan de navel.
3. weer anderen verstaan daar onder elkaar zoenen en aanraken maar nergens "naar binnen"
4. En weer anderen is die grens er niet tot nauwelijk en nemen het er gewoon van. Dit onder het motto het leven is er voor om te genieten.

Wat is nu de goede manier om met droge ogen tegen de predikant/kerkenraad te zeggen dat je geen sex hebt gehad voor het huwelijk?

Ik hoor graag van jullie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Evelien » 01 sep 2010 14:30

@Wimper, misschien handig om even op het forum te zoeken, er bestaat nl. al een topic hierover. Niet aanvallend bedoelt hoor.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2010 14:48

Ik snap je vraag niet precies. Je kan toch gewoon met droge oren dat tegen die predikant zeggen, mocht hij daar naar vragen en dat ook zo is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Daphne » 01 sep 2010 15:04

wimper schreef:Wat is nu de goede manier om met droge ogen tegen de predikant/kerkenraad te zeggen dat je geen sex hebt gehad voor het huwelijk?


Ben je verplicht ontroerd te raken als je deze vraag krijgt? :roll:
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2010 15:05

Zijn er echt predikanten die daarnaar vragen? Dat zou ik best een genante situatie vinden.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Spons » 01 sep 2010 15:28

Volgens mij is dat behoorlijk prive, en is het jullie verantwoording of jullie sex hebben voor het huwelijk ! dat gaat een Dominee (al is hij nog zo zwaar dat hij door de aarde zakt ) niks aan ! Jij gaat toch ook niet vragen aan de dominee hoeveel keer per week hij gemeenschap heeft, en wat hij dan zoal doet ??

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor pannenkoek » 01 sep 2010 15:36

Lalage schreef:Zijn er echt predikanten die daarnaar vragen? Dat zou ik best een genante situatie vinden.


Ja.

Wij hebben die vraag gehad.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor mw » 01 sep 2010 15:40

Het gaat hier niet om de vraag of een predikant hier naar mag vragen. Het gaat erom waar de grens ligt. Laten we het daar over gaan hebben.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Daphne » 01 sep 2010 15:55

Daar zijn al zoveel topics over geweest... Lijkt me verstandiger om in één van die door te gaan dan.
Afbeelding

wimper

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor wimper » 01 sep 2010 16:24

Het gaat niet om de vraag om het met droge ogen tegen de predikant te vertellen. Maar het gaat om de vraag waar die grens daadwerkelijk ligt.

Ik vind het zelf een beetje onoverzichtelijk in gedeeld hier dus kon het een soortgelijk topic vinden. Vandaar een nieuwe.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2010 16:50

pannenkoek schreef:
Lalage schreef:Zijn er echt predikanten die daarnaar vragen? Dat zou ik best een genante situatie vinden.


Ja.

Wij hebben die vraag gehad.


Pff, ik zou de beste man waarschijnlijk hard uitlachen en dan bedanken voor zijn bezoekje.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2010 16:54

wimper schreef:Het gaat niet om de vraag om het met droge ogen tegen de predikant te vertellen. Maar het gaat om de vraag waar die grens daadwerkelijk ligt.

Ik vind het zelf een beetje onoverzichtelijk in gedeeld hier dus kon het een soortgelijk topic vinden. Vandaar een nieuwe.


Wat je toelaatbaar vindt, ligt helemaal aan jezelf. De een zegt dit, de ander dat. Maar het belangrijkste is wat je zelf vindt. Er is altijd wel iemand die nog strenger is dan de vorige, dus als je daar je oren naar laat hangen mag je niet eens hand in hand op de bank zitten.

Het ligt dus helemaal aan jezelf, en wat je als stel vindt dat je kan verantwoorden in je relatie met God. Wat dat dan precies is, daar heeft niemand anders wat mee te maken of iets over te zeggen.

Er is trouwens zat te doen boven de navel hoor, ook om orgasmes bij elkaar op te wekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2010 16:55

wimper schreef:
Wat is nu de goede manier om met droge ogen tegen de predikant/kerkenraad te zeggen dat je geen sex hebt gehad voor het huwelijk?


Je kunt voorstellen de predikant die iets te veel interesse toont in jullie al-dan-niet-seksleven even voor te doen tot hoever jullie zijn gegaan. Heeft die man ook weer eens een verzetje :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor esli » 01 sep 2010 17:24

Het is inderdaad heel persoonlijk hoe ver je wil gaan.
Verder is je punt 4 nogal suggestief, alsof je niet op goede gronde wel seks voor het huwelijk kan hebben (niet iedereen leest de bijbel op dezelfde manier).

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor *Annet* » 02 sep 2010 00:38

ja, dat is mijn mening dan he.....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten