Kinderen en speelgoed

Moderators: Memmem, Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor pol » 25 nov 2011 22:05

LauraC schreef:Wij hebben het 'probleem' dat er hier geen Sinterklaas wordt gevierd, hier wordt alles met Kerst gegeven. Toen Michael klein was, was dat geen probleem natuurlijk, maar nu wil ik dus niet dat hij gek wordt gevonden als hij met Kerst niets krijgt, dus 'moeten' we ook een traditionele Engelse kerst doen met cadeaus 8-[ met als enige verschil dat we tegen M zeggen dat hij de cadeaus met Kerst gewoon van ons/opa/oma/tantes/oom heeft gekregen en niet van de kerstman (wat de engelse kids dus denken...)


even heel erg ontopic... zijn er nog christelijke gezinnen bij jou in de buurt?

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor LauraC » 25 nov 2011 22:09

Niet dat ik weet :? Wij zijn het enige gezin in de kerk 8-[ (maar dat is sowieso 20 minuten rijden).

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor pol » 25 nov 2011 22:11

LauraC schreef:Niet dat ik weet :? Wij zijn het enige gezin in de kerk 8-[ (maar dat is sowieso 20 minuten rijden).

Pittig joh voor jullie!!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor LauraC » 25 nov 2011 22:15

Ik vind het het ergst voor Michael...Ik ben onchristelijk opgevoed dus weet heel goed waarom ik voor bepaalde dingen kies ed, echt een bewuste keuze. Maar Michael krijgt die dingen opgelegd door ons en hij ziet dat andere kinderen wel mogen en dat gaat later denk ik wel problemen geven :-k Misschien tzt weer een topicje voor openen ;)

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor Merisja » 25 nov 2011 22:20

@LauraC: inderdaad pittig, zeg :( Wat dat betreft zij we hier maar verwend met onze reformatorische scholen en kerken, waar je geen eenling bent. Trouwens goed idee, om het bijv elke zaterdagavond te laten doen ofzo. De meiden hier wilden vanaf de intocht elke avond hun schoen zetten maar dat vond ik iets te gortig worden. En inderdaad, snoepmunten ofzo zij erg leuk...nou, morgen toch maar weer de schoen laten zetten :mrgreen:

@Galateia: zo gaat dat bij ons ook :) De zak zit echt boordevol kadootjes, allemaal dingetjes die 'nodig' zijn, zoals stiften ed. Super handig, dat sinterklaas 8)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor T.A.F. » 28 nov 2011 20:45

als iemand die hoopt dat een dag de kerk de zaterdag hersteld als sabbath, en de germaanse feesten schapt en terugkeerd naar de oude joodse feesten.. zoals de eerste christenen ook deden tot pausen omwille van macht dat te vuur en zwaard bestreden, zou ik willen zeggen :

waarom zo bang zijn af te wijken : gij gans anders.

Sinterklaas heeft gedeeltelijk ook geen al te beste lading.. dus als gezin dat vieren... met alle germaanse en saksische goden erin verwerkt..??

natuurlijk is de kerstman buiten kwestie...

als je toch nog binnen de huidige feesten je kinderen iets wil meegeven : leer ze dat het grootste cadeau wat God ons gaf Christus is! en dat die ongelovigen met hun zakken vol cadeautjes dus eigenlijk maar niks hebben..

en om de simboliek nog wat extra te benadrukken.. kun je eventueel rond pasen ze wel wat geven. immers het was aan het kruis waar Christus zijn grootste gift gaf..... iets dat in die cadeautjes ook naar voren komt.
waarmee je het ook mooi afzonderd van die periode dat de wereld cadeau''s uitdeeld.

inplaats van anders als probleem zien.. kun je het ook als een kracht zien.

Vraagstukken die ik ook ooit als ik een vrouw mag krijgen en kinderen zal moeten beantwoorden.
net als jou kom ik uit een ongelovige achtergrond.. en is het opvoeden erin iets waar ik geen ervaring mee heb. sterkte erin!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor LauraC » 28 nov 2011 21:37

T.A.F. schreef:Vraagstukken die ik ook ooit als ik een vrouw mag krijgen en kinderen zal moeten beantwoorden.
net als jou kom ik uit een ongelovige achtergrond.. en is het opvoeden erin iets waar ik geen ervaring mee heb. sterkte erin!

Ah, maar jij woont in het mooie refo-NL waar je dit soort vraagstukken toch wat minder ziet. Wij hebben ook geen christelijke scholen hier dus onze zoon zal het al moeilijk zat krijgen strakjes als hij moet gaan uitleggen waarom hij op zondag sommige dingen niet mag doen en waarom er thuis geen tv is ed ed. Ik ben niet bang om af te wijken, dat doe ik al enorm met mijn levenswijze hier in dit land...en daar ondervind ik ook de consquenties van. Sinterklaas 'vieren' wij als NL erfgoed, puur omdat mijn zoon ook half NL en ik het leuk vindt dat hij daar ook wat van meekrijgt, en wij gaan helemaal niet in op germaanse en angelsaksische goden :-k
Hier wordt in de meeste christelijke gezinnen (ja, ook vergelijkbaar met reformatorisch) toch kerst gevierd, ook met cadeaus. Waarom? Omdat de Heere ons als geschenk werd gegeven en dat willen ze herdenken met Kerst. Enne, met Pasen wordt hier ook flink gefeest hoor...dus afzonderen doen we ons daar niet mee.
Ik zie het niet zozeer als een probleem, maar wel als een zorg. Ik ben benieuwd hoe jij het later gaat doen T.A.F mocht je eens gezegend worden met een vrouw en kinderen, DV. De beste stuurlui staan aan wal :-oo

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor pol » 28 nov 2011 22:10

[Vraagstukken die ik ook ooit als ik een vrouw mag krijgen en kinderen zal moeten beantwoorden.
net als jou kom ik uit een ongelovige achtergrond.. en is het opvoeden erin iets waar ik geen ervaring mee heb. sterkte erin![/quote]
Ah, maar jij woont in het mooie refo-NL waar je dit soort vraagstukken toch wat minder ziet. Wij hebben ook geen christelijke scholen hier dus onze zoon zal het al moeilijk zat krijgen strakjes als hij moet gaan uitleggen waarom hij op zondag sommige dingen niet mag doen en waarom er thuis geen tv is ed ed. Ik ben niet bang om af te wijken, dat doe ik al enorm met mijn levenswijze hier in dit land...en daar ondervind ik ook de consquenties van. Sinterklaas 'vieren' wij als NL erfgoed, puur omdat mijn zoon ook half NL en ik het leuk vindt dat hij daar ook wat van meekrijgt, en wij gaan helemaal niet in op germaanse en angelsaksische goden :-k
Hier wordt in de meeste christelijke gezinnen (ja, ook vergelijkbaar met reformatorisch) toch kerst gevierd, ook met cadeaus. Waarom? Omdat de Heere ons als geschenk werd gegeven en dat willen ze herdenken met Kerst. Enne, met Pasen wordt hier ook flink gefeest hoor...dus afzonderen doen we ons daar niet mee.
Ik zie het niet zozeer als een probleem, maar wel als een zorg. Ik ben benieuwd hoe jij het later gaat doen T.A.F mocht je eens gezegend worden met een vrouw en kinderen, DV. De beste stuurlui staan aan wal :-oo[/quote]

Ik woon in een refo-dorp, maar om te zeggen dat ik daar blij mee ben... er zijn dingen die vind ik gewoon niet kunnen. Onze kinderen zitten hier gewoon op de christelijke school omdat bij de refoschool zo enorm veel regeltjes zijn, dat ze om de Hoofdzaak voorbij lopen in ons opzicht. Er zijn ook kinderen van niet-christelijke ouders op onze school dus onze kinderen leren al jong om hun standpunt te verdedigen en dat denk ik dat ook heel belangrijk is voor hun verdere leven. Dus als je Michael duidelijk zegt waarom, zal hij het niet gek vinden en als hij andere kinderen later uitlegt waarom en hij kan het goed,accepteren de kinderen dat ook!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor T.A.F. » 29 nov 2011 03:00

LauraC : ik woon NOG in het mooie refo-NL;)

maar :
wie zegt dat mijn latere vrouw uit NL zal komen
wie zegt dat die gereformeerde scholen e.d. tegen die tijd nog zullen bestaan, of zo veranderd zijn onder politieke druk dat ik me er niet meer mee kan vinden?
wie zegt dat ik altijd gereformeerd zal blijven
wie zegt dat ik altijd in Nederland zal blijven wonen

verder zul je gelijk hebben dat zoiets een hele strijd is.. meer nog dan ik nu nog denk.
je beste stuurlui staan aan wal opmerking is hierin geheel terrecht..

uit interesse in welk land verblijf je nu? hoewel onze vorm van refo zijn natuurlijk niet wereldwijd bekend is reformed/dutch reformed is toch wel wat breder verspreid... zij het op kleine schaal.. dacht ik;)
en private scholen zijn in veel landen ook gewoner dan ze hier zijn...

Overigens we hadden op mijn studie GPW eens een gesprek over 4 types kerk/geloof..

manier 1 het eiland.. spreekt voor zichzelf contact met de wereld is niet aanwezig, het gehele leven in al zijn facetten vind binnen de eigen gemeenschap plaats. voorbeelden : amisch, oorspronkelijke verzuiling.

manier 2 de brug, er is een eigen gemeenschap, maar er zijn bruggen waarlangs verkeer mogelijk is van/naar de wereld.. het contact is beperkt maar het is er wel. voorbeeld : behoudende gemeenten

manier 3 het dorp, er is vrij verkeer mogelijk van en naar het dorp, maar het ligt rustig en afgelegen, niets belemmerd nog invoer van mensen uit de wereld of stappen naar de wereld. voorbeeld : evangelische stroming

manier 4 de stad, er is geen afzondering meer, men leeft nu letterlijk tussen en door de wereld zonder onderscheid. voorbeeld : missiekerken, leger des heils.

er werd ons ook gevraagd welke manier van gemeentezijn/christenlijke samenleving we persoonlijk waardeerden. ik neigde tussen 1 en 2 in.. (door de docent met een knipoog model 1.5, de ophaalbrug genoemd) hoewel ik beperkt contact met de wereld nuttig vond.. hield ik graag de controle, een permanente brug beschermd je niet dat ongewilde gasten naar je toekomen.. of mensen van jouw eiland naar ongewenste plaatsen rijden.... een ophaalbrug geeft je de mogelijkheid tot contact, zoals een brug, maar de afschermingsveiligheid van een eiland;))

wat dat betreft is het geseculariseerde nederland al helemaal niet zo veilig.. en is kinderen opvoeden in de wereld van vandaag in het geloof een forse opgave..

Pluk01

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor Pluk01 » 29 nov 2011 12:33

Moeilijk LauraC! Maar je schrijft inderdaad zelf al dat al jullie keuzes bewuste keuzes zijn en dat is denk ik heel belangrijk in jullie geval. Je kunt deze keuzes onderbouwen en weet waarom je het doet, dan is het ook minder moeilijk om het op M. over te brengen. Ik denk ook dat mensen daardoor sneller respect voor jullie en voor M. later op school zullen hebben. Je hebt er echt over nagedacht. Wat ik hier soms wel eens merk is dat mensen iets doen of laten, maar eigenlijk zelf niet zo goed weten waarom. Ze doen het omdat anderen het ook doen of omdat een predikant of andere gezaghebbende het zegt. Dat is lastig uit te leggen. En je kunt niet van tevoren weten of je kinderen ook in jou voetstappen zullen treden wat betreft geloof en standpunten. Maar daar moet/mag je voor bidden! Een kind van veel gebeden kan/zal niet verloren gaan! Dat vind ik altijd een enorme troost als ik dingen rondom de opvoeding niet helemaal zeker weet of moeilijk vind.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je bezorgt bent over dit alles! Heel veel sterkte en geloof gewenst voor jullie!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor LauraC » 29 nov 2011 14:08

T.A.F. schreef:LauraC : ik woon NOG in het mooie refo-NL;)

maar :
wie zegt dat mijn latere vrouw uit NL zal komen
wie zegt dat die gereformeerde scholen e.d. tegen die tijd nog zullen bestaan, of zo veranderd zijn onder politieke druk dat ik me er niet meer mee kan vinden?
wie zegt dat ik altijd gereformeerd zal blijven
wie zegt dat ik altijd in Nederland zal blijven wonen

verder zul je gelijk hebben dat zoiets een hele strijd is.. meer nog dan ik nu nog denk.
je beste stuurlui staan aan wal opmerking is hierin geheel terrecht..

uit interesse in welk land verblijf je nu? hoewel onze vorm van refo zijn natuurlijk niet wereldwijd bekend is reformed/dutch reformed is toch wel wat breder verspreid... zij het op kleine schaal.. dacht ik;)
en private scholen zijn in veel landen ook gewoner dan ze hier zijn...

Overigens we hadden op mijn studie GPW eens een gesprek over 4 types kerk/geloof..

manier 1 het eiland.. spreekt voor zichzelf contact met de wereld is niet aanwezig, het gehele leven in al zijn facetten vind binnen de eigen gemeenschap plaats. voorbeelden : amisch, oorspronkelijke verzuiling.

manier 2 de brug, er is een eigen gemeenschap, maar er zijn bruggen waarlangs verkeer mogelijk is van/naar de wereld.. het contact is beperkt maar het is er wel. voorbeeld : behoudende gemeenten

manier 3 het dorp, er is vrij verkeer mogelijk van en naar het dorp, maar het ligt rustig en afgelegen, niets belemmerd nog invoer van mensen uit de wereld of stappen naar de wereld. voorbeeld : evangelische stroming

manier 4 de stad, er is geen afzondering meer, men leeft nu letterlijk tussen en door de wereld zonder onderscheid. voorbeeld : missiekerken, leger des heils.

er werd ons ook gevraagd welke manier van gemeentezijn/christenlijke samenleving we persoonlijk waardeerden. ik neigde tussen 1 en 2 in.. (door de docent met een knipoog model 1.5, de ophaalbrug genoemd) hoewel ik beperkt contact met de wereld nuttig vond.. hield ik graag de controle, een permanente brug beschermd je niet dat ongewilde gasten naar je toekomen.. of mensen van jouw eiland naar ongewenste plaatsen rijden.... een ophaalbrug geeft je de mogelijkheid tot contact, zoals een brug, maar de afschermingsveiligheid van een eiland;))

wat dat betreft is het geseculariseerde nederland al helemaal niet zo veilig.. en is kinderen opvoeden in de wereld van vandaag in het geloof een forse opgave..

Ik woon in Engeland, TA.F. En private school, ach ja, daar moet je ook wel centjes voor hebben he ;) Bovendien zijn dat vaak boarding schools en dat wil ik zoonlief niet aandoen. Zelf daar is vaak het christelijk alleen in naam....Ik denk dat we wel mogen concluderen dat een groot gedeelte van Engeland en zeker het gedeelte waar ik woon gewoon erg droog is in geestelijk opzicht.
Maar uhm....we zijn wel heerlijk off topique-smile bezig ;)

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor pol » 29 nov 2011 14:15

het is off-topic. maar niet onbelangrijk toch?

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor LauraC » 29 nov 2011 14:29

pol schreef:het is off-topic. maar niet onbelangrijk toch?

Het is zeer belangrijk...maar er is toch ook een topic Kinderen en Opvoeding ofzo? Kunnen we daar verder praten ;)

geaaart
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 aug 2010 10:15

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor geaaart » 18 dec 2011 11:32

T.A.F. schreef:als je toch nog binnen de huidige feesten je kinderen iets wil meegeven : leer ze dat het grootste cadeau wat God ons gaf Christus is! en dat die ongelovigen met hun zakken vol cadeautjes dus eigenlijk maar niks hebben..


Ook hier weer goed bezig tegen DIE ( dus "alle" ) ongelovigen beste TAF. Ook al zeg je elders dat je niet ALLE ongelovigen bedoeld......Beledigend hoor ! Wij zijn geen wegwerpaanstekers als wij in iets anders dan jouw God geloven. Hebt uw naasten lief beste TAF.
Deze vijandigheid tegen ongelovigen, je zou haast denken dat ik onderhand wel weet waarom deze bekende mensen als "verlorenen" zijn te beschouwen. Zou jij je onderhand ook eens af moeten gaan vragen wat je teweeg brengt als je je zo op blijft stellen tegen mensen die dingen anders zien en NIET beledigend zijn tegen gelovigen omdat er ook miljoenen ongelovigen zijn zoals ik die respect hebben voor andere mensen en ook gelovige mensen....
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ex-gerefor ... formeerden

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor Sabra » 18 dec 2011 11:43

geaaart schreef:Ook hier weer goed bezig tegen DIE ( dus "alle" ) ongelovigen beste TAF. Ook al zeg je elders dat je niet ALLE ongelovigen bedoeld......Beledigend hoor ! Wij zijn geen wegwerpaanstekers als wij in iets anders dan jouw God geloven. Hebt uw naasten lief beste TAF.


Beste Geaart, je moet telkens één cruciale fout. Je gaat in op de woorden van een fundamentalist. Als ex-gelovige kan ik je vertellen dat de meeste christenen helemaal niet zo denken zoals TAF.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten