Kinderen en speelgoed

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor MissF » 05 jul 2011 12:53

Oh nee, verdienen heeft er niks mee te maken. Maar wel verwennen. Ik heb zo'n hekel aan kinderen die in een winkel jammeren en zeuren om een autootje of een stel potloden, en dan hun zin krijgen als ze lang zeuren. Jurian staat regelmatig met een autootje in zijn handen, maar echt om te bewonderen, helemaal niet om het te willen krijgen ofzo. En dat wil ik graag zo houden.
Ik vind het onnodig om een kind zomaar van alles te geven in een winkel. Hij heeft speelgoed zat, maarja, soms heb je wel van die zomerspulletjes zoals een waterpisooltje ofzo, die hij niet heeft, maar wel leuk zou vinden. Maar ik ben idd bang dat hij verwend zal raken, wat ik absoluut niet zou willen. Maar ik denk dat het wel meevalt als het bij die ene keer een kleurboek of een waterpistooltje blijft.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor hieke » 05 jul 2011 13:05

Ik denk dat verwennen en regelmatig iets kopen echt niet altijd met elkaar te maken heeft.

Zelf ben ik iemand die veel en vaak iets tussendoor koopt. Kinderen ontwikkelen heel snel als ze jong zijn, en speelgoed dat ze op hun verjaardag krijgen, kan een half jaar later gewoon te kinderachtig zijn.
Je kind iets geven met een verkeerde reden (zoals erom zeuren, of omdat je iets goed wilt maken met je kind) dat lijkt me geen goed idee. Maar iets kopen omdat het op dat moment heel goed past bij de ontwikkeling of bij de weersomstandigheden, daar zie ik nou echt niets verkeerds in.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2011 13:10

MissF schreef:Oh nee, verdienen heeft er niks mee te maken. Maar wel verwennen. Ik heb zo'n hekel aan kinderen die in een winkel jammeren en zeuren om een autootje of een stel potloden, en dan hun zin krijgen als ze lang zeuren. Jurian staat regelmatig met een autootje in zijn handen, maar echt om te bewonderen, helemaal niet om het te willen krijgen ofzo. En dat wil ik graag zo houden.
Ik vind het onnodig om een kind zomaar van alles te geven in een winkel. Hij heeft speelgoed zat, maarja, soms heb je wel van die zomerspulletjes zoals een waterpisooltje ofzo, die hij niet heeft, maar wel leuk zou vinden. Maar ik ben idd bang dat hij verwend zal raken, wat ik absoluut niet zou willen. Maar ik denk dat het wel meevalt als het bij die ene keer een kleurboek of een waterpistooltje blijft.


Probleem opgelost, lijkt me dan, toch?

Natuurlijk moet je je kind niet belonen als het zeurt in een winkel, maar er zit een heel groot gebied tussen dat en je kind als het ware niks (durven) geven.

Verder kan ik mij goed vinden bij wat hieke zegt. Als je kind in juli jarig is, wanneer krijgt hij dan een slee om 's winters mee te sleeën? Tijdens Sinterklaas sneeuwt het meestal niet en een slee geven terwijl er geen sneeuw ligt is ook niet echt handig. Een sleetje is nou echt zo'n typisch stukje speelgoed dat zeer weersafhankelijk is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 jul 2011 13:12

hier krijgen ze wel vaker gewoon een klein dingetje tussendoor.. bellenblaas kopen we sowieso vaak, want dat vinden ze geweldig , dus als ze op zijn gaan we weer naar de action :mrgreen: verwend zijn ze niet, ze zeuren ook niet altijd in de winkel. Tuurlijk vragen ze wel eens of ze iets mogen, maar ze accepteren nee!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor MissF » 05 jul 2011 15:39

En toch vind ik dat Jurian zat speelgoed heeft. Zijn speelhoek staat vol, de mandjes zitten vol. En doordat hij nu steeds meer zijn fantasie ontwikkelt, kan hij opeens weer helemaal druk met een mand blokjes zijn. Alleen moet het soms gestimuleerd worden. Dan kan ik wel weer nieuw speelgoed kopen, maar soms kun je juist door oud speelgoed weer eens neer te zetten, heel mooi de fantasie stimuleren.
Maargoed, hij heeft van oma alweer stoepkrijt en een kleurboek gekregen, dus kan weer even vooruit ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor lammetje » 05 jul 2011 15:47

hier koop ik regelmatig iets tussendoor, maar bewaar het dan voor als er 'iets' speciaals is. Ze hebben laatst een stickervel gekregen, als hij vol was kregen ze een kadootje. Dat was dus een kleurboek en iets om met water mee te spelen. Dat konden ze dus 'verdienen' door de ene naar de wc te gaan, de ander goed gedrag. Het helpt prima, ze krijgen nu nog 1 keer in de week een sticker, 10 weken lang en dan het laatste kadootje. Wordt ook iets van 1 of 2 euro. De sticker zelf is al een beloning, daar zijn ze al dolgelukkig mee :)
(voordeel: je hoeft maar te zeggen als ze niet willen opruimen: Je krijgt woensdag geen sticker hé...! en ze gaan aan de slag 8-[)

En vandaag hebben ze dan een trampoline gekregen, eigenlijk als kado voor als de baby geboren is, maar hij was nu in de aanbieding en ze waren bijna allemaal uitverkocht dus ik was bang dat ik straks op zoek moest naar wat anders terwijl dit juist voor de oudste een heel goed middel is om tot rust te komen.

Ze vragen hier ook wel of ze iets uit de winkel mogen hebben, die leeftijd krijgt ieder kind volgens mij, maar het is dan dus juist belangrijk dat je niet altijd toegeeft en ze 'nee' leren accepteren. hier is het: leg maar terug, dat nemen we niet mee hoor. En dan ist ook prima. en soms mogen ze wel wat meenemen, vaak iets nuttigs zoals elastiekjes int haar, vinden ze ook geweldig om te krijgen. En dan zit je niet meteen met 'al die zooi' want die kleine dingen zijn vaak wel pruldingen die ergens komen te liggen en nooit meer mee gespeeld wordt. Zoals die vage dingen bij de happy meal of van die acties van supermarkten.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor hieke » 05 jul 2011 17:13

[quote="MissF"]En toch vind ik dat Jurian zat speelgoed heeft. Zijn speelhoek staat vol, de mandjes zitten vol. En doordat hij nu steeds meer zijn fantasie ontwikkelt, kan hij opeens weer helemaal druk met een mand blokjes zijn. Alleen moet het soms gestimuleerd worden. Dan kan ik wel weer nieuw speelgoed kopen, maar soms kun je juist door oud speelgoed weer eens neer te zetten, heel mooi de fantasie stimuleren.
quote]

Het een sluit het ander ook niet uit natuurlijk :wink:

Sommige dingen blijven jarenlang interessant, maar wanneer kinderen ouder worden ontwikkelen ze soms gewoon ook snel. Ik vind het zorgen voor speelgoed dat bij de leeftijd past ook eigenlijk wel een "opvoedplicht". En dan heb ik het natuurlijk niet over steeds iets kleins mogen uitzoeken bij Action ofzo, maar echt over goed, verantwoord speelgoed. En natuurlijk koop je dan niet iedere week iets, maar wel vaker dan alleen met de verjaardag of sinterklaas.(met dat laaste pakken wij sowieso al niet heel duur uit)

Ik denk dat er ook verschil zit in zelf iets laten uitzoeken in de winkel (wat hier ook gewoon wel eens mag), of dingen die je zelf verantwoord vindt. Hier kunnen ze in huis maar uit een paar dingen kiezen. Geen volle speelhoek of speelgoedkast. We bieden een paar dingen aan, en wanneer ik zie dat iets wekenlang niet aangeraakt is zet ik het even weg, en geef weer iets anders. Want als je een kind zo veel speelgoed geeft dat hij niet meer kan kiezen, dan schiet je je doel ook voorbij. En hoe meer kinderen, hoe meer troep :mrgreen: Maar ik heb hier wel de regel: liever goed een duurzaam speelgoed(wat ik dan ook vaak tweedehands aanschaf) dan goedkope rommeltjes. Ik let er echt op dat iets duurzaam en milieuvriendelijk gefabriceerd is. Ik vind dat toch wel een verplichting als christen, om daar op te letten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jul 2011 19:19

Een andere optie is zorgen dat een kind voor zijn verjaardag ook speelgoed krijgt voor over een half jaar. Hier krijgen ze vaak zoveel op een verjaardag dat ze toch niet met alles tegelijk kunnen spelen. Dan is het handig (maar wel lastig te krijgen) om in de zomer ook iets voor de donkere dagen te geven en omgekeerd.

Tussendoor krijgen ze hier niet veel (nu ja, van één van de oma's dan, maar dat zijn meestal kleine dingen) alleen rond de zomervakantie. En wat ook leuk is, je eigen speelgoed van vroeger geven :)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor MissF » 05 jul 2011 19:23

Haha, idd, mijn man staat nu al te popelen om met Jurian zijn doos Mecano van vroeger van zolder te halen :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jul 2011 19:25

MissF schreef:Haha, idd, mijn man staat nu al te popelen om met Jurian zijn doos Mecano van vroeger van zolder te halen :mrgreen:

En 's avonds als de kleine slaapt...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 jul 2011 06:18

dat drammen om speelgoed hoort dnek ik ook wel bij de leeftijd, julia kan bij alles vragen, mag ik die, mag ik die.. ga maar door, waarop ze altijd antwoord krijgt : vraag maar voor je verjaardag, en tot nu toe neemt ze daar nog genoegen mee. OVerigens als ik dat wel moet hebben en ze gaat staan drammen, haal ik het een andere keer.

Ze krijgt best wel wat tussendoor, verkoop van de kerk of goed doel, kleinigheidje van twee euro oid. (max paar keer per jaar) verder echt wel eens een speeltje, laatst een vloerpuzzel. Tja... vind het zelf soms ook wel leuk mo iets nieuws te halen :lol:

julia is niet heel dicht bi jsinterklaas jarig, maar maand erna. We vieren het niet enorm sinterklaas, klein cadeautje van ons, kleintje van haar opa en oma en dat is het. Dus, zoveel is dat niet.
Geld wat ze krijgen op de verjaardag gaat trouwens hier allemaal op de spaarrekening.

Niet om persoonlijk mensen te bekritiseren....

Sommige dingen horen gewoonb i jkinderen, zijn dus gebruiksvoorwerpen, zoals zwembadjes, zandbakspeelgoed en ga maar door. Dat krijgen ze gewoon onbeperkt en niet voor een verjaardag hier....

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor hieke » 06 jul 2011 09:17

Soms hebben mensen zelf ook niet in de gaten dat ze best wel eens dingen tussendoor geven..... :wink:

Mijn vriendin bijvoorbeeld wil ook alleen op verjaardagen en sinterklaas speelgoed geven, en verder geen dingen tussendoor.
Maar zij hebben wel een zandbak, een zwembadje, een klimtoren met glijbaan, een trampoline, een driewieler.......En het kindje is net twee geweest, dus ook dat is allemaal niet van een verjaardag of sinterklaas :mrgreen:
ik vind er ook niks mis mee hoor, dat soort speelgoed is gewoon goed voor de ontwikkeling vind ik, en waarom zou je dat een kind onthouden?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2011 11:41

paprikameisje2 schreef:Sommige dingen horen gewoon bij kinderen, zijn dus gebruiksvoorwerpen, zoals zwembadjes, zandbakspeelgoed en ga maar door. Dat krijgen ze gewoon onbeperkt en niet voor een verjaardag hier....


Speelgoed dus gewoon eigenlijk... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2011 12:11

hieke schreef:ik vind er ook niks mis mee hoor, dat soort speelgoed is gewoon goed voor de ontwikkeling vind ik, en waarom zou je dat een kind onthouden?


Aan de andere kant geldt dat voor heel veel speelgoed: blokken/lego/mecano, puzzels, boekjes, kleurboekjes, etc.

Het heeft er denk ik ook mee te maken hoeveel je voor jezelf koopt. Mocht mij ooit kinderen gegeven worden en ik ga ermee naar de stad en koop dan een enorme stapel cd's of spelletjes of boeken voor mezelf, dan kun je je kind eigenlijk geen nee verkopen als het ook met een boekje voor zichzelf komt aanzetten, toch? Het lijkt me dat ze vrij snel doorhebben wanneer de behandeling ongelijk is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kinderen en speelgoed

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jul 2011 12:42

Sommige dingen horen gewoonb i jkinderen, zijn dus gebruiksvoorwerpen, zoals zwembadjes, zandbakspeelgoed en ga maar door. Dat krijgen ze gewoon onbeperkt en niet voor een verjaardag hier....

Bij ons hebben ze dat vaak al schier onbeperkt voor hun verjaardag/geboorte gekregen. Op sommige verjaardagen krijg je drie emmertjes met speeltjes + een vrachtauto met speeltjes enz.

Alleen stevige grote scheppen, daar lijkt altijd een gebrek aan te zijn...


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten