Gezin en....opvoeding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor meribel » 11 nov 2012 22:58

Jess schreef:Mijn kind heeft bijv. zelf een laptop en Ipad bij elkaar gespaard en vind dat ik niet die dingen mag afnemen (voor straf) want hij heeft het zelf betaald. Als ik het wel doe is het huis te klein.



de reden dat ik niet had gereageerd wat het vetgedrukte 'ervaren'. Mijn oudste is 6 dus ik val vast niet onder die categorie.
( Bovendien was ik veel te druk bezig mijn eigen kindjes te promoten ergens of over een poepbroek te praten. :mrgreen: )

waarom ik deze zin toch qoute is het tegenstrijdige wat erin staat. Je vind dat je die dingen niet mag afpakken ( of ik het er mee eens ben maakt niet uit, ik vind je moet doen wat je vind ) maar toch schrijf je dat je het doet.
Dat gemixte signaal ( je vind het zelf ook niet redelijk want hij heeft het immers zelf betaald ) dat zal hij vast oppikken. ( en niet vrolijker van worden )

Ik vind als jij vind dat je dat spel niet mag afpakken moet je het niet doen.
Ik vind ook als jij vind dat hij verslaafd is aan iets, maar hij vind van niet mag je best van hem eisen dat hij dat gaat bewijzen door het de komende 3 maanden max. 30 minuten per dag of per week te spelen. Je bent toch zijn moeder?

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor hieke » 14 nov 2012 18:56

Wat ik altijd heel bijzonder vind: kinderen die vroeger halve dagen met hun neus in een boek zaten hoefden van niemand iets anders te gaan doen (ja, hooguit buiten gaan lezen :wink: ) Maar kinderen die graag halve dagen op de pc zitten, moeten dat opeens wel......

Ik denk dat hier echt sprake is van een generatiekloof. Onze kinderen zijn ons in dat opzicht allemaal al lang voorbij in ontwikkeling, en het idee dat alles met een schermpje beperkt moet worden zal over een jaar of 30 veel minder zijn. En als ik kijk hoe veel tijd sommige moeders achter de pc zitten of met hun neus op hun Iphone........ :?
Ik stel hier dus geen tijdslimiet aan bepaalde bezigheden, of dat nu schommelen, fietsen, lezen of computeren is. Zolang er een gezonde afwisseling is tussen lichamelijk actief en geestelijk actief, vind ik het prima. In de zomer kijken mijn kinderen eigenlijk geen tv en zitten ze veel minder op de pc. In de wintermaanden veel vaker. En af en toe zitten ze er de hele dag achter. Ik heb daar geen problemen mee.

Voor straf iets niet mogen vind ik best, ook als ze het zelf hebben betaald. Regels zijn regels, dus als ze weten waar ze aan toe zijn vind ik het geen verschil maken of ze het zelf hebben betaald of niet.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor hieke » 14 nov 2012 19:21

meribel schreef:

de reden dat ik niet had gereageerd wat het vetgedrukte 'ervaren'. Mijn oudste is 6 dus ik val vast niet onder die categorie.
( Bovendien was ik veel te druk bezig mijn eigen kindjes te promoten ergens of over een poepbroek te praten. :mrgreen: )

waarom ik deze zin toch qoute is het tegenstrijdige wat erin staat. Je vind dat je die dingen niet mag afpakken ( of ik het er mee eens ben maakt niet uit, ik vind je moet doen wat je vind ) maar toch schrijf je dat je het doet.
Dat gemixte signaal ( je vind het zelf ook niet redelijk want hij heeft het immers zelf betaald ) dat zal hij vast oppikken. ( en niet vrolijker van worden )

Ik vind als jij vind dat je dat spel niet mag afpakken moet je het niet doen.
Ik vind ook als jij vind dat hij verslaafd is aan iets, maar hij vind van niet mag je best van hem eisen dat hij dat gaat bewijzen door het de komende 3 maanden max. 30 minuten per dag of per week te spelen. Je bent toch zijn moeder?


Volgens mij vindt haar zoon dat ze het niet mag afpakken :wink:

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 nov 2012 19:35

Hieke, zo heb ik het nog niet bekeken, maar tussen uren in een boek en doelloos een computerspel spelen vind ik wel een klein verschil zitten!

en vooral een hele dag, daar versta ik onder de hele zaterdag min eten en drinken ed.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor ajl » 14 nov 2012 19:51

Kinderen die vroeger dagen achter een boek zaten, bewogen waarschijnlijk wel meer dan een half uur per dag. In ieder geval gingen ze op de fiets of lopend naar school. Tegenwoordig gaan kinderen veel met de auto en wordt er gewoon te weinig bewogen. Daarnaast stompt een beeldscherm meer af dan een boek, waar je ook nog je eigen fantasie moet gebruiken.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor hieke » 14 nov 2012 19:58

Ik geloof daar niet zo in.

Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat je doet op zo'n scherm, het ene spel is natuurlijk absoluut het andere niet. Maar mijn kinderen doen dan ook geen doelloze spelletjes, omdat ik vind dat het wel mijn verantwoordelijkheid is wat ze doen. Ze lezen hier ook niet zomaar ieder boek. Daar zitten wel bepaalde regels aan.

Dat kinderen van nu minder bewegen is absoluut waar. Maar dat kun je ook op andere manieren oplossen dan door de beeldschermtijd te beperken.
Uiteraard moet iedereen zulke regels voor zichzelf uitmaken, alleen vind ik de onderbouwing vaak zo krom. Want nogmaals, kinderen die urenlang lezen bewegen ook niet. Lezen is heel goed voor de ontwikkeling, en bewezen is dat heel veel computerspellen dat ook zijn. Wat dat betreft vind ik beide activiteiten dus prima, ook wanneer ze langer dan een uur per dag duren.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor meribel » 14 nov 2012 22:32

@hieke,

ik ben het helemaal met je eens.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Sophie77 » 15 nov 2012 13:49

@hieke: Ik ben eigenlijk benieuwd hoe oud je kinderen zijn en welke spelletjes je voor welke leeftijd wél verantwoord vindt.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor LauraC » 20 nov 2012 17:13

Niet helemaal relevant (aangezien dit de discussie schijnt te zijn of lezen beter/slechter is dan pc-spelletjes) maar als je goed bent in Engels is http://uk.lifestyle.yahoo.com/children-behind-on-physical-development-motor-skills-screens.html wel interessant.

Pluk01

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Pluk01 » 20 nov 2012 17:57

Gelukkig herken ik helemaal niets in dat artikel... Levi mag een half uurtje per dag op de ipad of televisiekijken. Nu mag hij als extra dan elke avond Sinterklaasjournaal kijken. In het weekend of als hij ziek is, mag hij soms wel eens wat langer. Maar gelukkig is hij bijna nooit ziek en doen we in het weekend ook hele leuke andere dingen, waardoor hij wel eens helemaal geen tijd meer heeft voor TV of ipad. Ik geloof inderdaad niet dat het te vergelijken is met lezen, tenminste, bij de kleine kindjes. Lezen is bij kleinere kinderen echt een interactie tussen volwassene en kind, terwijl de tv of de tablet toch vaak door het kind alleen wordt bekeken. Levi doet ook eigenlijk alleen educatieve spelletjes en mag van mij lang niet alle tv-programma's kijken. Daar ben ik eigenlijk wel heel streng in, ik beoordeel alles eerst zelf en ik toets het ook aan de Bijbel, als het die toets niet kan doorstaan mag hij het niet kijken. Met grotere kinderen heb ik geen nog geen ervaring, en ik kan dan ook nog niet zeggen hoe ik daar tzt mee om zal gaan. Maar ik denk dat ik hem ook dan wel restricties op zal leggen als dat nodig is. Maar allereerst wil ik hem zelf leren hoe hij ermee om kan gaan, ik probeer hem altijd uit te leggen waarom hij niet langer mag of waarom hij bepaalde dingen niet mag/kan kijken. Ik hoop dat hij zo selectief om leert gaan met dit soort zaken. Maar nogmaals, de tijd zal het leren voor mij/ons...

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor LauraC » 20 nov 2012 19:12

Het gaat hier ook niet om een halfuurtje he. Maar meer over kinderen die 's ochtends een uur tv kijken en zodra ze thuiskomen totdat ze naar bed gaan ook achter een scherm zitten. Ik herken er bij de kinderenn om mij heen en op M's school (in Engeland) wel veel in. Mijn schoonzusje is juf in een kleuterklas en zegt dat sommige kinderen niet kunnen steppen omdat ze hun evenwicht slecht kunnen bewaren. En dit zijn geen kinderen die special needs hebben he, gewoon 'doorsnee' kleuters.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor ajl » 20 nov 2012 19:59

Vandaag hebben wij echt elke norm qua beeldscherm tijd overschreden 8-[ . Iedereen had buikgriep en de kinderen waren redelijk opgeknapt. Manlief en ik waren nog behoorlijk ziek, dus kinderen voor de buis ( in ons bed) en wij ernaast lekker slapen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor MissF » 20 nov 2012 21:36

Ach, zulke uitzonderingen zijn niet erg toch?

Ik verbaas me er soms over, hoeveel tv's in onze straat om kwart over 8 al aan staan als ik Jurian naar school breng. Dat ben ik echt helemaal niet gewend. Nu hadden wij geen tv toen ik jong was, maar toen ik puber was en we kregen het ding wel, ging ie ook nooit voor het avondeten aan.
Jurian mag van 5 tot kwart voor 6 kijken, of Sesamstraat of een dvd'je. Een enkele keer een extra dvdje overdag, als het heel slecht weer is of hij heel moe is door school ofzo. Maar verder gaat ie pas aan als de kids in bed liggen, en dan nog minimaal.

Heeft iemand nog de gouden tip voor verstopte oren? Pff, ik word zo moe soms, hij luistert zo slecht. Tijdenlang stond hij niet op de gang, vandaag wel 4 keer. Hij weigert te doen wat ik zeg, opruimen weigert hij, uit bad komen weigert hij, zijn zusje duwen blijft hij doen. Vaak helpt tot 3 tellen heel goed, maar dan begint hij met 1 puzzelstukje opruimen, dan is het weer klaar en gaat hij weer iets anders doen.
Nu is hij sowieso heel snel afgeleid, dus dat hij niet die hele puzzel in 1 keer op kan ruimen, dat neem ik hem niet kwalijk, maar gewoon dingen weigeren, zo vervelend.
Hoe doen jullie dat, als je kind weigert te doen wat je van hem/haar vraagt?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Haai » 20 nov 2012 21:47

MissF, dat gewoon vertikken te luisteren herken ik, Timon heeft dat ook. Bij hem helpt het vaak wel om, als ik iets vraag, te zeggen 'kijk me eens aan'. Als ik hem dan wat vraag luistert hij een stuk beter.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor vpk » 20 nov 2012 22:11

stiekem ben ik wel blij je vraag te lezen missf.. soms heb ik het gevoel dat het alleen hier zo is maar gelukkig is dat dus niet zo :wink:

hier ook verschrikkelijk met luisteren momenteel. ik hoop dat het een 'fase' is... bijv. gisteravond zat ik op R haar kamer klaar voor het avondritueel, zij was een kamer verder gelopen en vertikt het gewoon om te komen. had haar 2 x geroepen, toen gezegd dat ze te laat zou zijn als ik met R zou gaan zingen (meestal zou ze dan hard aan komen rennen bij de eerste toon) maar zelfs toen ik klaar was met zingen kwam ze nog niet. pfieuw, weet soms echt niet hoe ik dat het beste aan kan pakken...
en speelgoed opruimen ](*,), hier ook drama... heel herkenbaar van dat ene puzzelstukje..

oké, dat aankijken ga ik eens proberen..

o en wat ik ook vreselijk vind.. als ik bijv een keer op haar 'brom' omdat ze iets doet wat niet mag, dan lacht ze er soms gewoon keihard om...
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten