Gezin en....opvoeding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor lammetje » 09 sep 2010 09:02

tja als ik eerlijk ben zou ik mijn kind ook geen opdracht geven om de auto te MOETEN wassen. Alles wat ze moeten, is niet goed op een bepaalde leeftijd. kan me dat nog heel goed van mijn eigen pubertijd herinneren :mrgreen: Das ook nog niet zo heel lang geleden.
overigens vind ik het geen kindermishandeling hoor, maar auto wassen vind ik niet echt een belangrijk iets om dat je kind te laten doen.
Afwassen of de vaatwasser inruimen vind ik anders. Maargoed, ik ben wat dat betreft ook heel anders opgevoed, in het huishouden moesten we niks maar we mochten wel helpen natuurlijk. Alleen je eigen 'zooi' opruimen, was in de wasmand, bord naar de keuken bengen etc, maar afwassen heb ik nooit MOETEN doen en ik merk dat ik het zo af en toe wel leuk vond, maar nite als het met verplicht werd. Maargoed das voor iedereen verschillend en met een groot gezin is het ook weer anders dan met onze 3 kinderen toen.

maar ik zou dus ook zeggen: "bel maar, maar ik vermoed dat ze wel wat beters te doen hebben dan zich met dit soort zaken bezig te houden"
Ze halen echt je kind niet zomaar bij je vandaan :wink: En ik vraag me af of ze het echt opschrijven, want ik denk dat ze als ze de tel. opgehangen hebben hard moeten lachen om zo'n 'melding' ... :-$

overigens wel handig om erbij te zijn je, als ze bellen, zodat ze de situatie niet verdraaien :)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor pannenkoek » 09 sep 2010 09:41

Sophie77 schreef:Wij hebben een zoon die zegt dat hij de Kinderbescherming gaat bellen als hij bijv. de auto moet wassen op zaterdag. Hij vindt dat nl. kindermishandeling. Wij weten niet goed wat we eraan moeten doen en hoe we er mee om moeten gaan dus ik ben erg benieuwd naar jullie tips ...
Idd heb ik net als Lammetje de neiging om te zeggen: "Bel maar raak" omdat we natuurlijk niks verkeerd doen op zo'n moment, maar ik ben er huiverig voor om bekend te worden bij de Kinderbescherming. 'k Heb er hier in de buurt teveel nare dingen van gezien.


Als ik genoeg te doen hebt op zaterdag laat ik echt één vd kinderen de auto wassen. Als ze zeggen dat ze er geen zin in hebben zeg ik dat ik ook wel eens geen zin hebt in eten koken of wassen, maar het moet gewoon. Ze hoeven echt geen slaafje te worden, maar van de auto wassen worden ze dat echt niet.
In de vakantie helpen ze gewoon buiten. Punt uit. En ze krijgen daar gewoon geld voor. ALs het droog is hebben we de kans, en als het regent kunnen ze wel weer een keer binnen zitten. ONze zoon van 11 kan best even helpen om aan de band te staan, en kluiten te rapen of zo. Hij mag daarna ook even de kisten verzetten of de trekker in de schuur zetten.
De tafel afruimen/dekken daar hebben we een schema voor. Ze doen het met z'n 3 en. De één tafeldekken, de ander afruimen, en de derde is een wk vrij. de jongste van 6 doet het standaard op zaterdagmiddag en avond. zo doen ze allemaal wat.

Dat ze de auto wassen al kindermishandeling noemen vind ik overdreven. Hoe oud zijn deze jongens eigenlijk?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Sophie77 » 09 sep 2010 10:01

*Annet* schreef:Nou kwam gister mijn man thuis met verhaal thuis van een collega wiens puberzoon daar ook mee aankwam. Hij had gezegd: ga maar bellen, ik blijf ernaast zitten zodat ik kan horen wat je zegt. Toen had hij niet zo'n haast meer om te bellen.

Da's misschien wel een goeie, ja!

@lammetje: Hier doen ze op zaterdag van groot tot klein allemaal een 'extra' karweitje: de auto schoonmaken (meestal aan de buitenkant, af en toe ook eens aan de binnenkant - waar de meeste troep van henzelf vandaan komt :wink: -, aardappels schillen, een boodschapje doen, dat soort werk. Ik vind daar echt niks mis mee hoor! Het duurt bij de jongsten (8 jaar) max. een kwartier, bij de oudste twee (10 en 12) max. een half uurtje, maar vaak ook minder. Zo zien ze dat niet alles vanzelf gaat en op een hele vrije dag kunnen ze die tijd echt wel missen! In de vakantie 'werken' ze elke dag een kwartiertje, maar dan ben ik wel flexibel; het hoeft niet als er logees zijn, we een dagje weggaan, er weinig werkjes zijn etc. En als er lange werkjes zijn (in de tuin helpen, het erf opruimen e.d.) dan krijgen ze daar ook wat geld voor.
Wat ze wel elke dag zelf moeten doen is volgens mij normaal tot weinig (hun eigen jas, tas, schoenen, fiets en speelgoed opruimen en 1x per dag de tafel afruimen).

@ pannenkoek: Onze oudste heeft PDD-NOS, dat verklaart zo'n opmerking wel een beetje natuurlijk.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor lammetje » 09 sep 2010 12:00

wil ook niet zeggen dat het erg is hoor, als ze dat moeten doen :wink: kan me alleen nog goed herinneren dat ik er altijd zelf om vroeg, juist omdat ik niks moest. Vond het dan juist leuk om zulke klusjes als 'verrassing' te doen en even snel te helpen zodat we snel wat leuks konden doen.
maar das bij iedereen anders en ik weet ook nog niet hoe wij dat hier gaan doen tegen de tijd dat ze ouder zijn.... :)

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Sophie77 » 09 sep 2010 12:08

O, maar er blijven nog genoeg werkjes over die ze als verrassing kunnen doen, hoor :mrgreen:! Gelukkig doen ze ook regelmatig dingen uit zichzelf en daar krijgen ze altijd een groot compliment voor :wink: !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2010 13:14

Een van mijn zoons dreigde eens met weglopen. Hij mocht nl niet naar de kermis. Ik zei: okay, dan zal ik even een koffertje van zolder moeten halen, enig idee wat je allemaal mee wilt nemen ?
Zijn mond viel open. Ik bleef heel kalm (kon ik op dat moment gelukkig, want er was natuurlijk al een woordenwisseling aan vooraf gegaan)
Hij zag er toch maar van af, want hij wist eigenlijk ook niet naar wie hij dan toe moest.
Ws gaat het ook zo met de kindertelefoon, zoals hier eerder gezegd, dat is goed, dat is nl een antwoord wat ze niet van je verwachten, dus zijn ze meteen er van af.
Hard tegen hart, werkt sowieso niet, nooit.
Ach, de eerste keren schrik je soms enorm van een bepaalde opmerking, later raak je er aan gewend :mrgreen:

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor MissF » 09 sep 2010 16:50

Ik denk idd dat het negeren van dat soort opmerkingen of er luchtig over doen het beste is.
En elke puber zal zijn ouders wel eens zeggen dat ze of noooooit naar ze luisteren of dat ze noooooit iets mogen van ze, dat ze nooooooooit aardig zijn. Maar zolang je het zelf met een korrel zout neemt, raak je niet gefrustreerd.
Mijn moeder bijvoorbeeld is in mijn hele leven zolang ik me herinner nooit echt boos geweest op me. Ze was altijd heel kort als ik vervelend was: ik wil niet dat je ..... dus ga maar even in de gang.
En dan mij gewoon 10 keer per minuut terugzetten. En als puber was ze ook gewoon duidelijk wat ze vond, maar nooit echt boos ofzo. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik juist heel veel nabijheid van haar zocht en haar alles vertelde en raad vroeg aan haar. Ik hoefde geen ruzie met haar te maken, ze werd toch niet boos, dan is de lol er al snel af ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Spons » 09 sep 2010 16:59

herkenbaar, een koter van 6 van vrienden van ons was het ook ergens niet mee eens, hij zei ik ga weg een andere papa en mama zoeken . Dus onze vriendin pakte een koffertje met wat kleren en duwde hem de straat op (en natuurlijk wel vanaf boven kijken wat hij ging doen ) hij ging in het huisje voor hun huis zitten, kwam na een half uur terug..

Zo ik dacht dat jij weg zou blijven... " hmm ik heb geen andere leuke papa en mama gezien , ik blijf lekker hier want jullie zijn wel lief "

Kortom hij was bekoeld en innerlijk moest onze vriendin wel lachen , en een goed leermoment voor hun zoon ! Het gras lijkt groener bij de buren maar is dat vaak niet :)

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Jess » 09 nov 2012 10:25

*schop*

Vooral naar aanleiding van deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19625

Als ik de topics hier lees, over de kindertjes enzovoort vind ik het allemaal erg lieflijk en idyllisch maar het is ook vaak ontzettend moeilijk om kinderen op te voeden. Baby's en peuters zijn natuurlijk heel anders als grotere kinderen en ik zou graag ook van ervaren moeders horen hoe zij met bepaalde zaken omgaan.

Mijn kind heeft bijv. zelf een laptop en Ipad bij elkaar gespaard en vind dat ik niet die dingen mag afnemen (voor straf) want hij heeft het zelf betaald. Als ik het wel doe is het huis te klein. Ben niet bang voor hem maar wel hoe hij met zijn brusjes om kan gaan. Hij is gewoon verslaafd aan een bepaald spel ook al vindt hij zelf van niet.

Graag wat reacties van jullie, vertel nou ook maar eens wat je moeilijk vind!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Jess » 11 nov 2012 12:43

Jammer dat er geen reactie komt :( blijkt dus weer hoe de moedertjes met zichzelf bezig zijn en alleen maar hun eigen kindje willen promoten. Praten dus op een verjaardag alleen over hun eigen kindjes en de bevalling en de poepbroek en geen belangstelling voor de zorg van een ander

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor ajl » 11 nov 2012 13:39

Ik wilde net reageren ( zag je bericht nl net voor het eerst), maarde lust ontgaat mij zo wel.

Ik hoor om mij heen dat iedereen eigenlijk vaste (speel) tijden heeft voor de beelschermen in huis. En ook nog als ze 15 zijn. Ook als ze het zelf betaald hebben.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor pipgirl » 11 nov 2012 15:30

@ Jesse...Onze kinderen mogen van ons gerust op de pc of laptop als ze dat willen, maar dat doen
ze beneden en ook maken ze hun huiswerk beneden.
Daar zijn nooit afspraken over gemaakt maar is vanzelf zo gegaan. Zo weet je wat ze doen op de pc en op de laptop, maar eerlijk gezegd heb ik mijn kinderen daarin altijd vertrouwd.

Later meer er komt visite
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 nov 2012 15:47

Jess schreef:Jammer dat er geen reactie komt :( blijkt dus weer hoe de moedertjes met zichzelf bezig zijn en alleen maar hun eigen kindje willen promoten. Praten dus op een verjaardag alleen over hun eigen kindjes en de bevalling en de poepbroek en geen belangstelling voor de zorg van een ander



jammer dat je zo reageert, ik zie het nu pas, aangezien ik twee dagen drie verjaardagen heb gehad, waaronder zelf 1 daarvan.

Ik vind het heel moeilijk!!
Als hij zelf 'verslaafd'is aan een spel..... hoe oud is hij?? Ik denk, ondanks dat hij hetzelf bijeen heeft gespaard het gerust ingenomen kan worden!
En samen dingen doen? samen appeltaart maken? of samen iets bedenken? samen bakken, samen boodschappen doen.. ik noem maar iets... misschien vindt hij het heeelemaal niks....

Verder vind ik het een erg positief punt, als een kind in huis niks of weinig doet, er ook niet verwacht moet worden dat er voor hem ofhaar alles gaat gebeuren. Dus niet meehelpen tafel afruimen oid... wekelijks dan, ze kunnen zat allemaal wat op het aanrecht zetten!! dan was ik ook niet voor je.. .oid. Dus consequenties geven. Of dan breng ik je niet weg, of dan neem ik toch je spel in!

hmmm.. moet hier in gaan grijpen, de tweede bak met speelgoed gaat op de kop :)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor MissF » 11 nov 2012 20:16

Nou zo'n reactie ontneemt mij ook de lust van reageren. Ik denk soms een heel weekend na over zulk soort vragen, bespreek het zelfs op een verjaardag ofzo met vriendinnen die moeder zijn of eigen familie.
Maar ik heb er nog niet mee te maken. Hier kijkt de oudste een dvd'je om 5 uur of KRO kindertijd. meer niet.
Op mijn vorige werk was het heel strict: iedereen een half uur per dag. In het weekend een uur. Meer tijd kon niet, met 10 pubers die allemaal wilden computeren. En zelfs de meest computerverslaafde wende eraan na een paar weken. Het is dus te doen, minder computer, minder beeldscherm, maar het kostte wel veel inzet van de begeleiding. En dus als ouders, om je kind te laten ontdekken wat nog meer leuk is behalve computeren. En dat valt niet altijd mee, als al je vrienden computeren en je dus geen ander hebt om iets mee te ondernemen.

het zelf betalen zou mij niet uitmaken. In ons huis gelden onze regels. Als tiener kocht ik een gitaar met versterker. helemaal zelf bij een gespaard. Maar ik mocht dat ding toch echt niet bespelen op volle sterkte na 8 uur, omdat de buren er dan last van hadden en de rest in huis. Ons idee is nu sowieso dat zodra hij kan gaan computeren we een vaste computer beneden nemen, zodat er altijd zicht op is. En dan de timer, zoals bij familie van mij, met 4 computerende kinderen. Dat werkt prima.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Dippie » 11 nov 2012 22:17

Jess schreef:*schop*

Vooral naar aanleiding van deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19625

Als ik de topics hier lees, over de kindertjes enzovoort vind ik het allemaal erg lieflijk en idyllisch maar het is ook vaak ontzettend moeilijk om kinderen op te voeden. Baby's en peuters zijn natuurlijk heel anders als grotere kinderen en ik zou graag ook van ervaren moeders horen hoe zij met bepaalde zaken omgaan.

Mijn kind heeft bijv. zelf een laptop en Ipad bij elkaar gespaard en vind dat ik niet die dingen mag afnemen (voor straf) want hij heeft het zelf betaald. Als ik het wel doe is het huis te klein. Ben niet bang voor hem maar wel hoe hij met zijn brusjes om kan gaan. Hij is gewoon verslaafd aan een bepaald spel ook al vindt hij zelf van niet.

Graag wat reacties van jullie, vertel nou ook maar eens wat je moeilijk vind!


Ik ben volgens jou geen ervaren moeder, dus waarom zou ik moeite doen om hierop te reageren?
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten

cron