Gezin en....opvoeding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor meribel » 25 sep 2013 08:03

De van mij computeren wel hoor, ik vind daar helemaal niets mis mee.
Natuurlijk alles gedoseerd en met mate, maar dat is met alles in het leven,

Ik vind het juist belangrijk dat ze hun weg ook veilig kunnen vinden op internet en leer ze nu al dat als ze bijv een nick aanmaken voor een spelletje dat je niet je eigen naam gebruikt,
En ook laat ik zien dat je van alles kan googelen.( dus ook mensen dus pas daar mee op )
En ook waarom ik niet betaal voor spellen sites.
En ga zo maar door.



Als ze groot zijn zullen ze ook met de computer werken dus ik begin er mee vanaf ze dat zelf willen.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor jamillah » 25 sep 2013 08:30

Eens met Meribel.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor ajl » 25 sep 2013 19:50

O, maar ik ben er helemaal niet op tegen hoor. Alleen talen mijn kinderen er nog niet naar. Zij spelen echt heel graag buiten en vervelen zich een ongeluk als het een dag regent. Ik heb in ieder geval de vraag of ze achter de pc mogen nog niet gehad. Op den duur zullen ze er toch wel aangaan en dan wil ik het wel in de gaten houden.

Misschien ligt het ook wel aan de leeftijd. Mijn kinderen zijn 5 jaar en jonger. Hoe oud zijn jouw 2 oudste kinderen Meribel?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor meribel » 25 sep 2013 19:56

Net vier en net zeven,
Maar toen de oudste drie was stond de pc een tijd noodgedwongen in de woonkamer en al gauw had ze door hoe het werkte,
En ja de tweede klimt dan gewoon bij de oudste op de bureaustoel. Zitten ze gebroederlijk naast elkaar.

Ouderlijk toezicht heb ik op windows, is een aanrader ! Hebben ze hun eigen profiel en kunnen alleen op websites die ik goedkeur ( dus wachtwoord voor heb ingevoerd )

Ze kunnen dat ding helemaal zelf bedienen,

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Jess » 11 nov 2013 11:14

Naar aanleiding van eea dat gepost is in het topic over de kindertjes ga ik hier nog even verder, hier is meer een opvoedingstopic als babbelen over de lieve kindertjes die nog te plooien en te sturen zijn.

In hoeverre kun je pubers je mening opleggen, zeggen dat ze jouw ding MOETEN doen, naar jouw MOETEN luisteren omdat jij de ouder bent? Ouders zijn tenslotte ook maar mensen en weten niet alles.

Ik ben zelf van mening dat ze echt zelf op ontdekkingsreis moeten gaan, als je als ouder dominant je mening op blijft leggen, komt het kind op latere leeftijd veel meer met zichzelf in de knoei omdat het nooit een eigen mening heeft gekregen. (dit maak ik momenteel van dichtbij mee) Laat ze hun neus maar es stoten want daar leren ze naar mijn mening meer van als dat ik als ouder zeg wat ze moeten.

Maar wat als je iets echt niet wilt? Zoals ik dat zei over dat ILLEGALE vuurwerk dat toch 1 dezer dagen hier in huis binnen komt waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 nov 2013 11:22

ik denk dat jeook de keuze moet maken voor je kind als die zelf niet kan inzien als iets gevaarlijk is.

Dus ik snap het volkomen en zou het ook verbieden!! het is gewoon tegen de wet en je brengt jezelf en anderen binnen het gezin en straks erbuiten in gevaar!

Het is moeilijk. Dingen zoals roken en drinken kan je alleen adviseren, tips geven, maar poeh... wat moeilijk zeg!! Bij ons werd vroeger vaak gezegd, weet geen meeloper!! wees jezelf! en die zin heeft mij ervan weerhouden om ehtn iet te doen en om nee te durf zeggen. Tja.. maar dat durft iedereen ook niet.

Sterkte hoor! Kan het bureau CJG niet wat voor je betkenen? als is het alleen een duwtje in je rug of tips wat je het beste kan met zoiets!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor cornelia77 » 11 nov 2013 13:25

Ik denk dat het begrip 'puber' ook best breed is. Het maakt nogal uit of een kind 12 of 16 jaar is, vind ik.
Onze puber is bijna 13, die heeft echt nog wel duidelijke regels nodig. Natuurlijk zijn er dingen die je loslaat, die hij zelf uit moet gaan zoeken. Maar er zijn echt nog wel dingen die moeten of niet mogen.
Zelf vind ik het wel belangrijk dat je (met je partner) bedenkt welke dingen belangrijk zijn voor jullie. En dan kan je voor die dingen duidelijke regels stellen.
Bijv. zolang je thuis woont ga je 's zondags mee naar de kerk. Of: in het weekend ontbijten we gezamenlijk. Ik zeg maar wat, bedenk zelf wat je belangrijk vindt. En wees dan duidelijk naar je kinderen toe, maak daar goede afspraken over.
Het is een behoorlijke klus, hoor, pubers opvoeden!

Wb. vuurwerk vind ik het moeilijk om een advies te geven. Ik heb een erge hekel aan vuurwerk, maar het gaat om jouw kind, jouw huis. Wat vind je zelf?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor schelpje3 » 11 nov 2013 14:05

Jess schreef:Naar aanleiding van eea dat gepost is in het topic over de kindertjes ga ik hier nog even verder, hier is meer een opvoedingstopic als babbelen over de lieve kindertjes die nog te plooien en te sturen zijn.

In hoeverre kun je pubers je mening opleggen, zeggen dat ze jouw ding MOETEN doen, naar jouw MOETEN luisteren omdat jij de ouder bent? Ouders zijn tenslotte ook maar mensen en weten niet alles.

Ik ben zelf van mening dat ze echt zelf op ontdekkingsreis moeten gaan, als je als ouder dominant je mening op blijft leggen, komt het kind op latere leeftijd veel meer met zichzelf in de knoei omdat het nooit een eigen mening heeft gekregen. (dit maak ik momenteel van dichtbij mee) Laat ze hun neus maar es stoten want daar leren ze naar mijn mening meer van als dat ik als ouder zeg wat ze moeten.

Maar wat als je iets echt niet wilt? Zoals ik dat zei over dat ILLEGALE vuurwerk dat toch 1 dezer dagen hier in huis binnen komt waarschijnlijk.

Als het om gevaar gaat (vuurwerk, teveel alcohol e.d.) mag je als ouders verbieden. Pubers zijn op zoek naar de grenzen en die moet je wel dus blijven aangeven.
Verbieden of aanraden is per kind verschillend. Het ene kind kun je rustig eventjes loslaten zodat hij met zn neus op de feiten wordt gedrukt en het een leermoment is, het andere kind zal 10 x in die val trappen en er nog niks mee geleerd hebben.
Dominant een mening opleggen werkt denk ik niet. Er zal i.i.g. een uitleg bij moeten waarom iets niet mag of juist wel moet. Dus niet: omdat ik het zeg. PUNT
Een schoonzus begon met kleedgeld, toen haar kind naar de middelbare ging, om hem op deze manier aan het uitkomen met je geld te leren wennen. Maar hij kwam er niet mee uit, kocht te veel en te duur.
Dus telkens kwam hij bij zijn moeder geld lenen (wat nooit terugbetaald werd).
Ik denk dat je dan verkeerd bezig bent.
Dus 200 euro kleed/zakgeld moet niet op de 25e van de maand 250 worden.
Moeilijk hoor.
Het opvoeden is niet afgelopen als het kind van de basisschool af komt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten