Gezin en....opvoeding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Memmem » 20 nov 2012 23:43

MissF, nieuwe batterijen kopen :wink:

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor MissF » 21 nov 2012 18:57

Haha, wie weet helpt het ;)

Vanmiddag luisterde hij wonderbaarlijk goed, op 1 keer na, en heb ik hem maar de hemel in geprezen en gezegd dat ik het veel gezelliger vind als hij goed luistert, dat we het dan veel leuker hebben samen. En toen kreeg ik een dikke knuffel en zei ie:' ja mama, het is echt gezellig zo samen.' Smelt. Dat maakt een dag als gister weer goed ;)
Mij aankijken doe ik ook wel eens ja, dan komt de boodschap vaak ook beter over.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor 654321 » 21 nov 2012 19:55

Niet luisteren heeft denk ik elk kind wel (bij fases). Onze oudste heeft het wel véél minder gehad dan de jongste dus wel verschillend per kind.

Ik probeer niet overal zo bovenop te zitten, want dan kom je gauw in een negatief spiraal van overal strijd om maken.
Zoals bij niet willen komen, een spelletje 'ik ga je pakken, dan lekker kietelen, heel even klieren' en dan weer serieus, meestal is de negativiteit dan vergeten/ omgebogen. En bij opruimen proberen ze er bij te betrekken maar ik maak daar geen woorden aan vuil. De ene keer ruimen ze bijna alles zelf op, de andere keer doen ze amper wat. Bij zulke dingen vind ik het niet nodig. En bij niet uit bad komen probeer ik ze even uit te leggen waarom dat moet 'we moeten nu écht eten bijv.' dat helpt hier vaak goed. Maar bij sommige dingen moet ik ook weleens de gang gebruiken of gewoon een kind uit bad halen en hem krijsend afdrogen. Gebeurd niet vaak, maar uiteindelijk wil ik wel dat ze luisteren. Wel vervelend dat ze niet luisteren... Hier is het bij jongste wel vaak even een periode. Dan moet ik weer even heel consequent zijn, even duidelijk en een beetje streng. Vaak is het dan gauw weer over. En gaat het dan positief; heel veel belonen, complimentjes geven en aandacht geven. Dat is echt belangrijk.
En soms is het ook nodig om kindjes meer rust/ slaap te geven; van te weinig rust, regelmaat en slaap kunnen ze ook vervelend worden is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Jess » 22 nov 2012 14:16

Als de jongsten bij mij steeds niet luisteren tijdens het naar bed gaan, na herhaald waarschuwen zeg ik: als je nog 1x niet luistert lees ik niet voor. Vorige week is het ook weer een keer voorgekomen en ik heb dus niet voorgelezen. Tranen met tuiten, knuffelen en vragen: mag ik nog een allerlaatste waarschuwing? Please mama. Nee is nee en daarna luisterde ze weer veel beter met naar bed brengen.

Oudste is dus echt verslaafd aan dat computerspel. Van de week dacht ik op een nacht wat te horen lopen maar sliep toen weer verder. De volgende morgen zei hij zelf dat ie zijn wekker had gezet en online was gegaan om een bepaalde opdracht te geven en ging daarna weer slapen. Nu moet dus 's avonds, voor het slapen gaan, de electronica naar beneden.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor hieke » 26 nov 2012 13:11

[quote="Pluk01"]Gelukkig herken ik helemaal niets in dat artikel... Levi mag een half uurtje per dag op de ipad of televisiekijken. Nu mag hij als extra dan elke avond Sinterklaasjournaal kijken. In het weekend of als hij ziek is, mag hij soms wel eens wat langer. Maar gelukkig is hij bijna nooit ziek en doen we in het weekend ook hele leuke andere dingen, waardoor hij wel eens helemaal geen tijd meer heeft voor TV of ipad. Ik geloof inderdaad niet dat het te vergelijken is met lezen, tenminste, bij de kleine kindjes. Lezen is bij kleinere kinderen echt een interactie tussen volwassene en kind, terwijl de tv of de tablet toch vaak door het kind alleen wordt bekeken.

Daar ben ik het zeker mee eens, vooral als een kind jong is. Ik heb het dan zelf ook over kinderen die ouder zijn, omdat mijn eigen kinderen ook in die categorie vallen (6 t/m 11)
Kinderen die nog niet naar school gaan zaten hier thuis eigenlijk sowieso nooit achter de pc, hoewel dat bij de jongste alweer meer voor kwam dan bij de oudste :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2013 11:34

Een iPad aan een peuter geven is een vorm van mishandeling.

Manfred Spitzer, psychiater

Mee eens of oneens en waarom?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor coby » 24 sep 2013 11:48

schelpje3 schreef:Een iPad aan een peuter geven is een vorm van mishandeling.

Manfred Spitzer, psychiater

Mee eens of oneens en waarom?

Weet niet, een iphone of andere mobiele telefoon sowieso, die straling is levensgevaarlijk.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 sep 2013 12:26

helemaal mee eens.. passief gedoe! ga dan lekker met je kind de natuur in, slakjes bekijken met vergrootglas, steentjes, stokjes zoeken, thuis een steentjestaart oid maken!

offuh.. maak een lekkere rotzooidag en gooi alle duplo over de heeeele grond... alleen de duplo en ga maken wat je maken kan.. kapot maken en weer opnieuw maken!

passief kijken hoeven we ze niet te leren, spelen en vermaken wel :)

en nu op met de peuter naar zwemles :):)

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor blompje » 24 sep 2013 12:41

Er is ook een tussenweg :wink: Mijn kids zitten echt niet de hele dag te kijken. Maar als ze moe zijn van al het spelen of gewoon even rustig willen zitten kan een filmpje kijken toch echt een uitkomst zijn...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2013 13:01

De speelgoedgids plofte op de mat en mijn kinderen waren zeer verbaasd toen ze zagen dat er al een speelgoedsmartphone is voor kindjes van anderhalf!!
En hup, daar was ie, de generatiekloof :mrgreen:

Paulien
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 sep 2013 15:19
Contacteer:

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Paulien » 24 sep 2013 15:29

paprikameisje2 schreef:offuh.. maak een lekkere rotzooidag en gooi alle duplo over de heeeele grond... alleen de duplo en ga maken wat je maken kan.. kapot maken en weer opnieuw maken!

Zo'n dag hebben wij bijna elke dag ;)

Maar eens hoor, lekker actief spelen is belangrijk, zowel binnen als buiten! Er is niets mis met een keer iets kijken op een scherm, maar wat mij betreft niet dagelijks en als het een keer zo ver is dan heel kort. Volgens mij is het vele tv kijken, altijd achter de laptop of op de tablet zitten één van de oorzaken dat kinderen dik / ongezond zijn.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor meribel » 24 sep 2013 18:27

schelpje3 schreef:Een iPad aan een peuter geven is een vorm van mishandeling.

Manfred Spitzer, psychiater

Mee eens of oneens en waarom?


waarom vind spitzer het mishandeling dan? Wat is de mishandeling eraan ? ( of bedoelt hij de straling ? )

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor MissF » 24 sep 2013 18:36

Dat vraag ik me inderdaad ook af. als het om de straling gaat, mee eens, als het daar niet om gaat vraag ik het me af of ik het ermee eens ben.

Zelf ben ik niet zo van het tv kijken of dvd'jes. Onze kids kijken geen tv en computeren niet, maar kijken wel elke dag een keer een dvdje, meestal als ik aan het koken ben.
maar als ik zie hoeveel ze hebben geleerd van dvd's, ongelooflijk. Zo kent de jongste (2 jaar) een heleboel vormen, en vormt ze die ook zelf met haar vingers. Dat komt van een filmpje over vormen. De oudste (4 jaar) kijkt tegenwoordig Winnie de Poeh in het Engels, op zijn initiatief. hij leert Engels op school en pikt zo ongemerkt enorm veel op qua Engelse taal.

Het heeft dus zeker voordelen, maar ik ben wel blij dat ze net zo graag lekker spelen, hun fantasie ontwikkelen, samen leren spelen, zichzelf leren vermaken etc.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor ajl » 24 sep 2013 19:14

Computeren doen ze bij ons ook niet, maar de tv heb ik wel aan na het middageten. Even een uurtje rust voor ze, anders is het vanaf 4 uur brullen. Helemaal dochterlief heeft dat uurtje echt nodig nu ze niet meer slaapt 's middags. Eigenlijk zou ze nog wel kunnen slapen, maar dan slaapt ze s'avonds zo slecht. Dus nu zet ik na de lunch een dvd'tje aan. Na een uurtje zijn ze weer opgeladen en hollen ze weer naar buiten.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor hieke » 24 sep 2013 21:17

Spitzer is toch de man van de digitale dementie?

Eerlijk gezegd geloof ik vrij weinig van zijn ideeën en zogenaamde onderzoeken. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling dat het mishandeling zou zijn. Mijns inziens kan dat in hetzelfde rijtje als KDV = mishandeling.
Ik denk dat deze meneer de ontwikkelingen allemaal niet meer zo goed kan bijhouden (wie wel?) en daar zo bang van wordt dat hij maar met dit soort kreten gaat komen.

Natuurlijk moeten kinderen niet de hele dag achter een schermpje zitten. Net zo min als ze de hele dag met een boekje in een hoekje moeten zitten, of de hele dag moeten knutselen, of de hele dag moeten buitenspelen. Een beetje variatie in het aanbod lijkt me beter voor de ontwikkeling. Ik denk dat de meeste ouders die variatie ook prima weten aan te brengen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten