Gezin en....opvoeding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Neeltje Jans » 05 aug 2010 16:24

Hallo allemaal,

Ik heb zitten zoeken, maar zag geen actief onderwerp over opvoeding, dus vandaar dat ik maar een draadje start.

Veel van jullie hebben kinderen volgens mij, dus ik denk dat wel best met elkaar over opvoeding kunnen praten (hoewel...zoveel hoofden zoveel zinnen waarschijnlijk haha)

Ik zal wat opgooien: Nummer 2 (10) werd gisteren samen met 3 vriendjes door 2 politieagenten thuisgebracht...ze waren bij de snelweg aan het spelen, takken gooien naar vrachtwagens... Nou was dit niet de eerste keer, vorig jaar ook zo'n verhaal.
Toen schrok ik overigens harder dan nu, het begint te wennen :(

Maar goed, het lijkt niet tot hem door te dringen hoe gevaarlijk dit is, zowel voor hemzelf als voor anderen... Hoeveel ik ook probeer op zijn gemoed in te praten...
Hij heeft ADHD, wat zijn behoefte aan spanning en onnadenkende acties wel zou kunnen verklaren, maar dit is geen smoes om alles maar te mogen, hij moet juist extra leren wat hij wel en niet kan doen.

De rest van de week heeft hij huisarrest, maar hoewel hij dat heel vervelend vindt, geloof ik niet dat het verder blijft hangen bij hem....


Ben benieuwd naar jullie reacties.
Neeltje Jans

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 aug 2010 16:47

oooh.. dat is schrikken!!

moeilijk.. je kan moeilijk bij je 10 jarige de hele tijd achter de broek aan zitten! Als je het eens naspeelt? zou het dan de gevolgen niet zien? doordat je schrikt als je een tak voor zijn fiets gooit oid? Overigens... bij een snelweg spelen vind ik neit zo prettige plek, maar net wat ik al eerder zei, ja kan ze ook niet constand achter de broek aanfietsen...

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Neeltje Jans » 05 aug 2010 16:50

nou die snelweg vind ik ook het grootste probleem hoor, maar die takken toch ook wel...nu zijn het takken..over 5 jaar stoeptegels???

Het probleem is dat we zo dicht bij de snelweg wonen, zo'n 500 m ernaast, en vanuit de speeltuin loopt hij het fietspad over, door een bosje, en dan staat hij op het talud... (tenminste zo vertelde hij het me, misschien moet ik eens met hem meelopen om de situatie te bekijken, misschien is het ook wel een idee om aan de gemeente om een afzetting daar te vragen.)...
Neeltje Jans

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor nita » 05 aug 2010 16:52

waren ze ook niet onder de indruk van die politiemensen?
anders zou je eens kunnen vragen of de wijkagent niet eens langs kan komen om met hem te praten

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Neeltje Jans » 05 aug 2010 16:55

nou nee...niet eens, hij stond met een grote grijns aan de deur....(kan ook grootdoenerij zijn hoor)
maar verdween wel gelijk naar boven toen ik hem naar z'n kamer stuurde.

Van die wijkagent houd ik in m'n hoofd, maar ik denk echt dat ik eerst eens ga kijken, zoals ik net zei.
Neeltje Jans

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Spons » 05 aug 2010 17:24

eh wat voor medicijnen gebruikt hij ? en heb je coaching ? PGB...

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Neeltje Jans » 05 aug 2010 17:29

Hij heeft ritalin in een lage dosering, maar die had ik hem in de vakantie niet gegeven (heeft hij nodig voor concentratie, niet om hem te onderdrukken).....vandaag zijn we er weer mee begonnen :)
Voor coaching heb ik 2 trainingen voor hem gehad, de kindergroep was helaas te klein, dus zelf heeft hij geen begeleiding gehad. Overigens hadden we tot nog toe geen problemen met hem (behalve dan dat andere snelweggeval vorig jaar), maar dit ga ik wel met zijn casemanager bespreken...
PGB is hij (nog) niet erg genoeg voor waarschijnlijk, daarvoor zijn we wel bij zijn broer bezig, maar ja PGB budget is op voor dit jaar...
Neeltje Jans

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor *Annet* » 05 aug 2010 19:11

Helaas, jouw verhaal komt mij min of meer bekend voor. Wel in andere situaties maar ik heb de politie ook al aan de telefoon gehad plus daarbij nog klachten uit de omgeving. Het is heeeeeeel frusterend dat het gewoon niet bij je kind lijkt te landen dat zijn/haar gedrag onacceptabel is. Ik denk dat hij het echt wel rot vind dat ie huisarrest heeft en zeker nu het voor langere periode is. Hou vol he!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor MissF » 05 aug 2010 21:28

Tjonge, wat een lastige situatie zeg!
Op mijn werk 'gebruiken' we de wijkagent nog wel eens, als jongeren (tja, meestal toch jongens) rare dingen doen als met een waterpomptang rondslingeren enzo, dan bellen we de wijkagent (die komt wel vaker op het terrein en kent de doelgroep wel een beetje), en die gaat dan wel eens een flink gesprek aan met zo'n jongen. Voor een tijd helpt dat vaak best wel. Dan komt hij meestal in uniform met alles erop en eraan, dat werkt bij bepaalde leeftijden nog best. Is dat misschien een idee?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Memmem » 05 aug 2010 22:27

Moeilijk Neeltje Jans en Annet, hier ook 1 waar het pas na 100 keer zeggen land. Gelukkig nog niet zo'n actie gehad.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Night » 06 aug 2010 06:16

Spons schreef:eh wat voor medicijnen gebruikt hij ? en heb je coaching ? PGB...


Al zou er nog PGB in het potje zitten, 'nieuwe' gevallen krijgen maar heel sporadisch PGB (dan moet het wel heeeel erg nodig zijn), 'oudere'gevallen waar het voor ons als toeschouwers voor je gevoel volkomen terecht is raken zelfs hun indicatie kwijt (niet verlengd).
Kortom....is helaas geen standaard meer.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Night » 06 aug 2010 06:27

Neeltje Jans schreef:Hij heeft ritalin in een lage dosering, maar die had ik hem in de vakantie niet gegeven (heeft hij nodig voor concentratie, niet om hem te onderdrukken).....vandaag zijn we er weer mee begonnen :)
Voor coaching heb ik 2 trainingen voor hem gehad, de kindergroep was helaas te klein, dus zelf heeft hij geen begeleiding gehad. Overigens hadden we tot nog toe geen problemen met hem (behalve dan dat andere snelweggeval vorig jaar), maar dit ga ik wel met zijn casemanager bespreken...
PGB is hij (nog) niet erg genoeg voor waarschijnlijk, daarvoor zijn we wel bij zijn broer bezig, maar ja PGB budget is op voor dit jaar...


Vermoedelijk zal jij, net als ik, best momenten hebben met je zoon van 10, waarin je het gevoel hebt echt contact te hebben, een goed gesprek te kunnen voeren, even 1 op 1. Dat lukt niet altijd, maar soms is dat er, (dan merk je wat een heerlijke kinderen ADHD-ers eigenlijk zijn). Mijn ervaring is dat je op zulke momenten de meeste ingang hebt. Op zo'n moment zou ik inderdaad met hem lopen naar de plek, hem laten vertellen, aandacht hebben voor zijn kant van het verhaal, om vervolgens inderdaad zo concreet mogelijk te vertellen wat er nu eigenlijk zo gevaarlijk is. Stel papa (of wie ook dichtbij, waar hij voeling mee heeft) rijdt daar op de snelweg. Wat gebeurt er. Jij op je fiets....en iemand gooit naar je...
Hierboven las ik iets van naspelen, helemaal geen gek idee.
Ik denk dat ik zo het maximale had gezocht.......

Ritalin (hier overigens concerta) is weliswaar voor zijn concentratie, en lijkt dan niet nodig in vakantietijd.
Aan de andere kant: het geeft een ADHD-er rust in zn gedachten, meer structuur, de dingen vallen beter en makkelijker op zijn plaats, en dat benoemen we dan als: voor zn concentratie. De chaos is dan meer weg in het hoofd, het kind is minder gevoelig voor prikkels. En dus minder vatbaar voor dit soort dingen (Wij kunnen de concerta in ieder geval niet weglaten). Maar je geeft zelf ook al aan weer te zijn begonnen.
Hm. Wij hebben dit nog niet meegemaakt. Goed om daar ook rekening mee te gaan houden :) :(

We hebben wel onlangs gehad dat hij, toen een speeltuinbeherende mevrouw hem ergens op aan sprak (op iets wat hij echt niet zou hebben gedaan)
haar zo'n beetje stijfgescholden en doofgeschreeuwd (Ja, ook ODD), ten overstaan van heel wat meer mensen dan je op dat moment wenst. Daar sta je dan met je goeie gedrag. 'Ja, sorry, hij heeft een gedragsprobleem.......' Dat werkt natuurlijk ook niet...... Gelukkig had ze begrip......wegens eigen ervaring.
De rest van de mensen niet zo te zien aan hun afkeurende blikken....

Maar we hadden het over opvoeding :) ... nou .... daar komen wij niet altijd aan toe ;)
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor Neeltje Jans » 09 aug 2010 20:08

Nou...gisteren ben ik met hem wezen wandelen om de plek te bekijken. Maar het ligt in ieder geval helemaal niet zo in het zicht ofzo dat de gemeente er iets aan zou moeten doen. Je loopt langs een bospaadje en dan ergens omhoog, dat is dan eigenlijk de binnenkant van de geluidswal. Als je boven staat heb je een prachtig uitzicht over de snelweg en de industrie ertegenover (zo zie je het nooit vanaf de weg zelf).
Ik heb hem nog eens laten vertellen wat er gebeurd was, en uitgelegd waarom het zo gevaarlijk was. Volgens mij pakte hij het nu wel op, hij durfde nauwelijks met mij mee naar boven, bang dat de politie weer zou komen. Dus dat heeft toch indruk gemaakt.
Ik heb hem laten beloven daar niet meer heen te gaan, en dat heeft hij met een handdruk bevestigd.
Verder nog samen verder gewandeld, ik heb er nu wel weer een goed gevoel over.

Heb nog wel een ander punt wat ik best moeilijk vind in een wat groter gezin (4 kinderen): het verdelen van de aandacht. nr 1 is wat aan het vertellen, nr schiet daardoor wat te binnen en wil daar gelijk op inspringen, maar nr 1 is nogal breedsprakig, en vind het niks als hij onderbroken wordt, dus nr2 moet wachten, die vergeet daardoor wat hij wil zeggen en is daarom teleurgesteld. Nr 3 luistert totaal niet dat er wat gezegd wordt en begint daar dwars door heen haar eigen verhaal, en is ook weer boos als zij afgekapt wordt.... en heel grappig, nr 4 (3 jaar) zegt: hé vergeet mij niet....

Zijn er mensen die hiervoor een goede oplossing bedacht hebben? Kan me voorstellen dat dat niet alleen bij ons zo is?
Neeltje Jans

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2010 22:47

Herkenbaar !
Als ik echt aandacht wil geven, neem ik ze apart mee, bijv naar de bib, of boodschappen.
1 tegelijk en dan echt een en al oor voor dat kind.
Maar je ontkomt er niet aan, dat diegene met de grootste mond de meeste aandacht krijgt. Of de ondeugendste....

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en....opvoeding

Berichtdoor *Annet* » 10 aug 2010 06:25

Wij werken nog wel eens met de kookwekker. Onder het eten mag 1 van de kinderen beginnen met vertellen, 5 minuten lang en als de kookwekker piept is de tijd voorbij. Wij beslissen wie er mag beginnen zodat niet altijd alleen de oudste 2 hanen aan het woord zijn. We proberen dan ook echt te voorkomen dat de anderen er doorheen praten. Stel dat er ff door ons ingesprongen moet worden voor een of ander dan gaat de kookwekker op stop zodat hij/zij echt de 5 minuten door kan praten.
ja, dat is mijn mening dan he.....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten