Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 30 apr 2014 08:22

Het verbaast mij ook, evenals de antwoorden die hier gegeven worden. Een man die eten verwacht als hij thuiskomt en een schoon huis? Dat je dat als vrouw doet als je fulltime thuis bent, prima, maar dat je man dat verwacht als je als vrouw ook de hele dag gewerkt hebt? Dan doe je als vrouw echt iets verkeerd, hoor, want zoiets hou je toch echt zelf in stand.

Natuurlijk is het heerlijk om thuis te kunnen blijven bij je kinderen. Nu ik zelf fulltime thuis ben (ik werk overigens wel gewoon, in ons eigen bedrijf), merk ik wat een rust en regelmaat dat geeft in ons gezin, de kinderen, vooral de oudste, is ten positieve veranderd sinds ik er elke dag ben voor hem.
Maar als het zo ver komt dat we niet meer rond kunnen komen, dan zal ik zeker weer buitenshuis gaan werken, hoe jammer ik dat dan ook vind. Maar dat is van ondergeschikt belang, ik denk dat mijn kinderen beter af zijn in een financieel stabiel gezin, dan in een gezin waar papa en mama eind van elke maand stikchagrijnig zijn en gestresst om de financiele zorgen. Dan doe ik ze liever een paar dagen naar een kdv.
En idd, je houdt weinig geld over als je kinderen daarheen gaan, maar er zijn meer mogelijkheden, zoals iemand zoeken die ook werkt en op elkaars kinderen passen, een gastouder. Dat kost allemaal minder dan een kdv.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 30 apr 2014 08:50

654321 schreef:Ik denk dat niet alle moeders van 5 (of meer) kids nog energie over hebben om buitenshuis te gaan werken... En ik geloof dat het vrijwel altijd ten koste gaat van (de rust in) het gezin. En ten koste gaat van (de aandacht, de tijd, de rust, de benadering van) de kinderen.
En dan is je gezin belangrijker; dat kun je ook nooit weer overdoen.



Waarom zou je met 5 kinderen niet meer buitenshuis kunnen werken? Ik doe het met 4 kinderen nog wel en het loopt als een trein. Je moet alleen wel zorgen dat het goed geregeld en ook echt goede opvang zoeken voor je kinderen. En ik denk dat het grotere achterliggende probleem wat anders is, jezelf wegcijferen en dat is noodzakelijk als je kinderen hebt en een baan.

In de tips onder de vraag werd aangegeven dat de persoon misschien wel gastouder kon worden. Eeerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om mijn kinderen bij een moeder te brengen waar al 5 kinderen zijn en een huishouden en alle beslommeringen. Dan komen de opvangkinderen echt tussen wal en schip terecht.

En als man verwachten dat het huis schoon is als je beiden gewerkt hebt, blijf ik absurt vinden. Je hebt samen de verantwoording voor het genereren van inkomen, de opvoeding van de kinderen en het huishouden.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor bakvis » 30 apr 2014 09:15

@ ajl;
ik heb 5 kinderen én een stelletje oppaskids.
Gaat prima hoor! Ze vinden het heerlijk om met elkaar te spelen en als de 4 oudste van mij naar school zijn hebben en krijgen ze ook aandacht genoeg! Ze draaien gewoon mee in het gezin. En komen echt niet tussen en wal en schip terecht hoor!!

Ik heb er voor gekozen om op deze manier ons inkomen te vergroten. Mijnman heeft een fulltime baan. In het voorjaar werken van 05.30 tot 18.30 uur, 's winters en herfst wat minder. We hebben 5 kids met medische zorgen, veel ziekenhuis bezoeken....k moet er niet aan denken om een baan buitenshuis te hebben! Nu plan ik alle ziekenhuis bezoeken op de dagen dat ik geen oppaskids heb en mijn oppaskids-moeder kan ook makkelijk wisselen van werkdag. Ik vind het ideaal op deze manier! Ook ivm medische dingen is het moeilijk om onze kids naar oppas of kdv te doen. Bovendien; wij hebben ze gekregen dus ik wil zelf voor ze zorgen; 100%!!

En ja...mijn man vind het erg prettig als hij thuis komt en zijn prakje staat klaar! Van kinders op bed leggen komt het door de weeks ook vaak niet. Daarom is hij nogwel een super vader!! In het weekend kookt hij altijd, in de vakanties ook. Ik heb super veel respect voor hem; zo hard werken en bijna alles wordt door het gezin opgelokt! Petje af voor al die papa's die het alleen (moeten) verdienen!!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Boerin » 30 apr 2014 09:20

MissF schreef:Het verbaast mij ook, evenals de antwoorden die hier gegeven worden. Een man die eten verwacht als hij thuiskomt en een schoon huis? Dat je dat als vrouw doet als je fulltime thuis bent, prima, maar dat je man dat verwacht als je als vrouw ook de hele dag gewerkt hebt? Dan doe je als vrouw echt iets verkeerd, hoor, want zoiets hou je toch echt zelf in stand.

Het ging toch ook gewoon over vrouwen die dat fulltime doen, huishouding en een reut kinderen en een man die meer dan fulltime werkt. Petje af voor die vrouwen ook wat mij betreft. Ik zou het niet kunnen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor 654321 » 30 apr 2014 09:54

Mijn uitspraak 'dan zijn ze geen vader' heb ik weggehaald.
Ik zag het voor mij als een vader op de bank die de moeder (die al op is na een dag met de kids optrekken) alles laat doen en dat heel normaal vind. Een vader die niet naar de kids om kijkt zeg maar.
Als een man aan het werk is vind ik het een ander verhaal.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor 654321 » 30 apr 2014 09:57

Ik wil overigs ook graag dat het huis netjes is, mijn man z'n prakje klaarstaat en de was gestreken in de kast hangt etc.
Maar ik vind het wel belangrijk dat mijn man tijd met de kids doorbrengt!

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor 654321 » 30 apr 2014 10:02

ajl schreef: Je hebt samen de verantwoording voor het genereren van inkomen, de opvoeding van de kinderen en het huishouden.


Is dat bijbels?
Volgens mij blijft de man de verantwoordelijke voor het generen van inkomen (opdracht; in het zweet uws aanschijns enz.), de vrouw de eerste verantwoordelijke voor huishouding en gezin (ook bijbels en zie huwelijksformulier).
Ik geloof ook dat dit het beste is voor huwelijk en gezin. Nogmaals; rust in huis is zo belangrijk voor kids.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 30 apr 2014 10:48

Ik denk juist dat het heel bijbels is om het samen te doen ipv 1 ouder. Je bent nl samen ouder. Te vaak zie ik nl in de gereformeerde gezindte dat de man aan het werk is en vervolgens avonden in de week op pad voor de kerk. Ben je dan betrokken bij je kinderen? Ik ben zo blij dat manlief vandaag de hele dag aanrommelt met de kinderen en ook zijn dingen in huis doet. Hij doet het anders dan ik het doe, maar niet minder goed. De kinderen maakt het niets uit of hun vader thuis is of hun moeder.

De luxe ( en dat is het in feite ook) dat de vrouw thuis blijft, is pas ontstaan de tweede helft van de vorige eeuw. Daarvoor waren man en vrouw aan het werk om brood op de plank te krijgen. De vrouwen die dat niet hoefden waren van adel of de vrouw van de dokter, dominee of de notaris. De rest was gewoon in de fabriek of op het land aan het werk.

En waarom zou er geen rust zijn als beiden werken en alles eerlijk verdelen? Ja, je cijfert jezelf grotendeels weg, sociale dingen doen wij door de weeks zelf niet. En ik merk toch dat dat bij de eenverdiener vaak anders ligt.

@ bakvis Een gastouder zou ik voor ons te onrustig vinden. Je bent onderwijl toch bezig met je eigen huishouden en het halen en brengen van de eigen kinderen en dat speelt op een kdv veel minder. de leidsters hebben 4 kinderen pp en daarnaast niets. Daar is, bij ons althans, het aanbod van de activiteiten precies aangepast aan het niveau van de kinderen. Dus al met al zorg op maat.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor bakvis » 30 apr 2014 11:06

huishouden doen gaat niet hoor op de dagen dat er oppaskids zijn! :D Ja...ze 'helpen'graag...was ophangen, knijpers aangeven, ramen zemen, tuin harken, etc. Heerlijk om zo te rommelen! Knutselen voor vader en moederdag...persoonlijk vind ik het veel meer op het kind afgestemd dan een kdv. En die twee keer op een dag naar school is een feest...met z'n allen in de bakfiets of in de auto...gelijk even de eendjes of schaapjes voeren, een boodschapje doen! Het is niet onrustiger dan een thuissituatie voor een kind denk ik.(en wel goedkoper...om maar weer even on topic te komen)

Daarnaast vind ik het belangrijk om iets voor een ander te kunnen doen, een boodschapje voor de zieke buuf, bezoekje bij een bejaarde, mantelzorg voor ouders, actief in jeugdwerk van de kerk en op landelijk niveau...Hoe doe je dat als je allebei werkt vraag ik me af? Ik zie om me heen vaak dat zulk soort dingen juist gedaan wordt door diegen die thuisblijf moeder zijn. Maar misschien verschilt dat ook wel per woonplaats? Gebedskring van school is smorgens, kledingruil ochtenden met andere moeders...heerlijk met dichte portemonees en toch een zak vol 'nieuwe' kleding! Zulk soort dingen zou ik niet in weten te plannen naast een baan.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 30 apr 2014 11:14

Misschien dat het bij jou anders is en het er wel gezellig aan toe gaat. Als ik het zo lees, lijkt het er wel op. Helaas zie ik om mij heen ( mn van collega's) het andere verhaal :wink:

Hier is manlief actief in een commissie van de kerk en ik doe de kinderoppas op zondag. Verder zorg voor ouders is voor ons toch moeilijk, omdat wij 200 km bij ze vandaan wonen. Dat zou ook niet kunnen als ik niet zou werken. Kledingruil etc, gebedsgroep doe ik niet aan mee, dat lukt inderdaad niet qua tijd.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 apr 2014 16:43

bakvis schreef:
Daarnaast vind ik het belangrijk om iets voor een ander te kunnen doen, een boodschapje voor de zieke buuf, bezoekje bij een bejaarde, mantelzorg voor ouders, actief in jeugdwerk van de kerk en op landelijk niveau...Hoe doe je dat als je allebei werkt vraag ik me af? Ik zie om me heen vaak dat zulk soort dingen juist gedaan wordt door diegen die thuisblijf moeder zijn. Maar misschien verschilt dat ook wel per woonplaats? Gebedskring van school is smorgens, kledingruil ochtenden met andere moeders...heerlijk met dichte portemonees en toch een zak vol 'nieuwe' kleding! Zulk soort dingen zou ik niet in weten te plannen naast een baan.


toch kan dit allemaal! het is een kwestie van kiezen en keuzes maken, nu d ejongste ouder wordt merk ik dat het makkelijker wordt.
Zelf twee jaar thuisblijfmoeder geweest, het is absoluut niks voor mij, loop van frustratie tegen de muren op. Ik moet zeggen dat het bij ons erg makkelijk is omdat mijn man onregelmatig werkt en de oudste maar zelden naar bso/vso moet omdat er altijd 1 van ons beide thuis is.

Ik snap niet hoe mensen het soms doen, hier de mooiste huizen, zes of zeven kinderen binnen notime, nieuwste dure merkkleding aan, moeder op maandag de witte was, dinsdag de bonte etc.... nieuwste auto.... gelof dat ik maar eens bij hen in de leer ga! en moet! of zou die kinderbijslag enorm veel doen? geen idee......

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Majiem » 30 apr 2014 16:50

654321 schreef:Is dat bijbels?
Volgens mij blijft de man de verantwoordelijke voor het generen van inkomen (opdracht; in het zweet uws aanschijns enz.), de vrouw de eerste verantwoordelijke voor huishouding en gezin (ook bijbels en zie huwelijksformulier).
Ik geloof ook dat dit het beste is voor huwelijk en gezin. Nogmaals; rust in huis is zo belangrijk voor kids.


Ik weet niet, spreuken 31 doet vermoeden dat het niet heel raar is als moeder de vrouw ook voor inkomsten zorgt.
deep water faith in the shallow end

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Boerin » 30 apr 2014 17:13

654321 schreef:
Is dat bijbels?
Volgens mij blijft de man de verantwoordelijke voor het generen van inkomen (opdracht; in het zweet uws aanschijns enz.), de vrouw de eerste verantwoordelijke voor huishouding en gezin (ook bijbels en zie huwelijksformulier).
Ik geloof ook dat dit het beste is voor huwelijk en gezin. Nogmaals; rust in huis is zo belangrijk voor kids.

Handig ook als ie geen baan meer heeft of het betaalt niks. Dan is het wel handig dat je als vrouw kunt werken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor bakvis » 01 mei 2014 11:38

Ik snap niet hoe mensen het soms doen, hier de mooiste huizen, zes of zeven kinderen binnen notime, nieuwste dure merkkleding aan, moeder op maandag de witte was, dinsdag de bonte etc.... nieuwste auto.... gelof dat ik maar eens bij hen in de leer ga! en moet! of zou die kinderbijslag enorm veel doen? geen idee......


Haha...dat weet ik ook niet hoor!
Hier dragen ze wel erg veel merkkleding ja...allemaal gekregen of van de tweedehands winkel.
Geef per seizoen voor 5 kids niet meer dan 100,- euro aan kleding uit. :)
Onze auto ...ach...hopelijk komt hij door de keur...kan ie weer n jaartje mee. Onderhoud doen we zelf.'t is maar een vervoersmiddsmiddel (af en toe lijkt t wel n vuinisauto :oops: )
En ja...de kinderbijslag tikt lekker aan met 5 kids maar is ook zo weer op!
We wonen in een gewoon rijtjes huis, wel op een hoek maar toch...zelf dakkapellen gezet en al het ondehoud zelf doen scheelt je enorm in de kosten.
Enne....ik ken zulke mensen als in quote niet maar als jij ze wel kent, vraag dan és hoe ze dat doen :wink: ik hoor het graag! Of....zou de buitenkant bedriegen? Wie weet wat ze van mij denken/zeggen :-k

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor jamillah » 01 mei 2014 21:41

bakvis schreef:Geef per seizoen voor 5 kids niet meer dan 100,- euro aan kleding uit. :)


Per kind 100 euro toch zeker :shock:

Alleen een goed paar schoenen kost al tegen de 40 eurie :cry: Dus die kinderbijslag whaha, dat is echt een schijntje 8-[


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten