Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Memmem » 12 jan 2010 21:00

Hier kunnen we weer verder praten over onze financiën.
In het vorige topic hadden we het over toeslagen en voorschotten.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor kwebbel » 21 jan 2010 18:31

wij waren vanmiddag bij de onafhankelijke hypotheker. Stelletje &@(#&@(!!! We kunnen nauwelijks meer lenen dan dat we 3 jaar geleden kunnen. Ondanks onze loonsverhogingen. Oftewel: helemaal niks-nakkes-nada!!! Een ander huis kunnen we op onze buik schrijven tenzij we een anonieme geldschieter vinden of de jackpot winnen. Ik snap dat de overheid de hand op de knip houdt (je kan nu maximaal 4.5 x je jaarsalaris lenen, 3 jaar geleden was het 6x zei die man) Gelukkig is er altijd nog een second opinion bij andere hypothekers.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor liefie » 21 jan 2010 18:47

Balen kwebbel!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 21 jan 2010 19:21

hmm manlief stond net op de a15 met een auto die niet meer wil starten. Dan wordt waarschijnlijk een nieuwe auto. Gelukkig hebben we een reserve pot(je).

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor LeChat » 21 jan 2010 19:35

@kwebbel: dat is een teleurstelling! Al is vier keer je salaris lenen natuurlijk ook nog aardig wat (daar kwam het bij ons vorig jaar ook op neer geloof ik) en, zoals in het topic in Algemene Zaken al besproken, je moet je ook altijd afvragen of je wel een tophypotheek (maximaal mogelijk) zou willen, gelet op je maandlasten dan... Maar hoe dan ook, als je er eigenlijk al op had gerekend dat je meer zou kunnen gaan lenen en naar 'n andere woning zou kunnen, is het een fikse tegenvaller!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Max » 21 jan 2010 20:50

Evelien schreef:... Gelukkig hebben we een reserve pot(je).


Ik zou weleens willen weten hoe jullie hiermee omgaan. Wij hebben ook een reservepotje maar vragen ons regelmatig af wat reeel is om in het potje te hebben. Wat vinden jullie? Moet je 3000 euro (is voorbeeldbedrag!) achter de hand hebben voor een eventuele andere auto of kiezen we voor nog meer omdat we er ook de vakantie van betalen en het kapotte wasmachien, enz....

Moet eerlijk zeggen dat ik het soms best lastig vind om reeel hiernaar te kijken. Als we tekort komen op onze lopende rekening en we moeten wat overschrijven van ons spaargeld krijgen we vaak een beetje het gevoel dat we niet zuinig genoeg zijn... maar als we een keer 500 euro over hebben storten we dat weer over op de spaarrekening, met als gevolg dat we het gevoel hebben dat het wel weer goed gaat.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2010 21:21

@Max: als je aan het einde van het jaar niet minder op je spaarrekening hebt dan aan het begin, dan gaat het toch goed?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor pannenkoek » 21 jan 2010 22:34

wij hebben een privé en een bedrijfs rek. als onze wasmachine kapot is en er moet een nieuw komen, dan betalen we die van de bedrijfd rek. als onze privé rek. het niet toelaat. Dit geld ook voor een nieuwe (2e handse) auto. We betalen altijd alles in 1 keer, we doen niet aan termijnen betalen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 07:43

Max schreef:
Evelien schreef:... Gelukkig hebben we een reserve pot(je).


Ik zou weleens willen weten hoe jullie hiermee omgaan. Wij hebben ook een reservepotje maar vragen ons regelmatig af wat reeel is om in het potje te hebben. Wat vinden jullie? Moet je 3000 euro (is voorbeeldbedrag!) achter de hand hebben voor een eventuele andere auto of kiezen we voor nog meer omdat we er ook de vakantie van betalen en het kapotte wasmachien, enz....

Moet eerlijk zeggen dat ik het soms best lastig vind om reeel hiernaar te kijken. Als we tekort komen op onze lopende rekening en we moeten wat overschrijven van ons spaargeld krijgen we vaak een beetje het gevoel dat we niet zuinig genoeg zijn... maar als we een keer 500 euro over hebben storten we dat weer over op de spaarrekening, met als gevolg dat we het gevoel hebben dat het wel weer goed gaat.


Wij hebben een spaarrekening (binnen onze eigen rekening zeg maar, die kun je dan appart zetten) en een profijtrekening. Op onze profijtrekening komt dus elke maand geld op te staan voor bijv. als de auto kapot gaat en we moeten een andere auto of een wasmachine. Mijn man vindt het altijd prettig om zowieso boven de 1000 euro te blijven en dat redden we altijd.

Vakantie enzo betalen we gewoon van de normale huishoud rekening.

Mijn man had ook al een potje voor de verbouwing. Klinkt heel rommelig al die apparte potjes. Maar dat valt wel mee. We hebben 1 huishoudpasje en allebei een eigen pasje (rekening). Verder niks.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Lalage » 22 jan 2010 08:09

We hebben het hier vast al een keer gehad over hoe je met geld omgaat als stel. Wij doen het tot nu toe zo: salarissen komen op onze eigen rekeningen en dan storten we allebei een vast bedrag op de samen-rekening. Maar nu hebben we bedacht dat we het andersom gaan doen: de salarissen komen op de samen-rekening en we krijgen allebei een vast bedrag aan 'zakgeld' om zelf te besteden. Dat leek ons eerlijker als we niet evenveel verdienen.
We vinden het allebei wel erg prettig om een eigen rekening te hebben om dingen voor onszelf uit te kopen, ik koop daar bijvoorbeeld kleding van en mijn man koopt boeken.

Hoe doen jullie dat? (of moet ik dan even terugbladeren?)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor pannenkoek » 22 jan 2010 08:21

Lalage schreef:We hebben het hier vast al een keer gehad over hoe je met geld omgaat als stel. Wij doen het tot nu toe zo: salarissen komen op onze eigen rekeningen en dan storten we allebei een vast bedrag op de samen-rekening. Maar nu hebben we bedacht dat we het andersom gaan doen: de salarissen komen op de samen-rekening en we krijgen allebei een vast bedrag aan 'zakgeld' om zelf te besteden. Dat leek ons eerlijker als we niet evenveel verdienen.
We vinden het allebei wel erg prettig om een eigen rekening te hebben om dingen voor onszelf uit te kopen, ik koop daar bijvoorbeeld kleding van en mijn man koopt boeken.

Hoe doen jullie dat? (of moet ik dan even terugbladeren?)


Nee, wij hebben gewoon 1 rek. Maar ik werk gewoon thuis dus een apart loon krijg ik niet.
Alle inkomsten komen op de bedr. rek. maar per maand krijgen we daar een bedrag uit. Daar betalen we allebei van. Kleren, boeken, openbaar vervoer voor de 2 oudsten, enz enz. En met 4 kinderen kan dat de ene keer harder gaan dan de andere keer.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 08:55

Lalage schreef:We hebben het hier vast al een keer gehad over hoe je met geld omgaat als stel. Wij doen het tot nu toe zo: salarissen komen op onze eigen rekeningen en dan storten we allebei een vast bedrag op de samen-rekening. Maar nu hebben we bedacht dat we het andersom gaan doen: de salarissen komen op de samen-rekening en we krijgen allebei een vast bedrag aan 'zakgeld' om zelf te besteden. Dat leek ons eerlijker als we niet evenveel verdienen.
We vinden het allebei wel erg prettig om een eigen rekening te hebben om dingen voor onszelf uit te kopen, ik koop daar bijvoorbeeld kleding van en mijn man koopt boeken.

Hoe doen jullie dat? (of moet ik dan even terugbladeren?)


wij hebben 1 huishoudpas waar al het loon van ons op komt. Per maand geven we ons zakgeld om het zo maar te noemen en dan kunnen we daar zelf dingen voor kopen bijv. kleding, boeken etc. Wij hebben dus drie rekeningen.

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Stip » 22 jan 2010 09:37

Onze salarissen worden op onze eigen rekening gestort. Van de rekening van mn man worden de vaste lasten betaald (gas, water, licht, verzekeringen, belastingen) en de hypotheek en van mijn rekening de boodschappen en de rest. Daarnaast sparen we nog een mooi bedrag.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Daatje123

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Daatje123 » 22 jan 2010 10:56

Volgens mij is het vaker hierover gegaan.

Wij hebben 1 betaalrekening waarop alles binnenkomt en alles uitgaat. Verder 2 spaarrekeningen waar op de ene de autovergoeding van mijn man opkomt en hiervan worden alle autokosten betaald en de andere is algemene spaarrekening.

Wat ik wel lastig vind is, wanneer heb je genoeg spaargeld? Wat is het bedrag dat je er (minimaal) op wil hebben? Als ik op Nibud.nl onze gegevens invoer zit er tussen min. en max. 5000 verschil. Zelf wil ik toch minimaal het bedrag op de spaar hebben wat Nibud als max. aangeeft.

Hoe denken jullie daarover?

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sterretje » 22 jan 2010 11:52

Ik denk dat het bedrag van Nibud best reeel is.
Wij houden wel meer aan. Ik ben iemand van zekerheid.

En.. 4 keer je jaarsalaris is al heel wat toch?
Maar ik zou inderdaad ook andere hypotheker vragen.
Daarbij... als je top leent is het maar de vraag hoe safe je dan zit.
Ik zelf vind dat wij de hypotheek gewoon moeten kunnen betalen van mijn man zijn salaris.
En ik heb weinig te klagen want hij had het huis net gekocht voordat wij een relatie kregen.
(het huis was helemaal van binnen door hem en anderen gesloopt.. sta je daar binnen in een ........ ](*,) als je elkaar net kent...)
Time flies when you have none!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten