Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Lalage » 21 mei 2013 06:12

Rick1974 schreef:Zou het niet zo zijn dat je pas naar je uitgaven gaat kijken als blijkt dat je niet uitkomt?

Ik kom altijd uit en het maakt me eigenlijk niet zoveel uit waar het blijft. Maar als ik bijvoorbeeld werkeloos zou worden, dan wordt het een stuk krapper, dan zou ik willen weten waar ik kan besparen.


Ik wil juist voor het geval dat dat gebeurt al weten of we uit gaan komen en waar we dan op zouden kunnen bezuinigen. Maar de belangrijkste reden is dat ik goed kan zien of bepaalde uitgaven toenemen. Onze uitgaven aan boodschappen zijn erg toegenomen, maar dat komt doordat we veel meer groente en fruit eten en dat is duur. Maar als ik er geen verklaring voor had dan zou ik toch wel beter gaan opletten of 't niet anders kon.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 12 jun 2013 10:07

Hier gaat er financieel wel wat veranderen. Over 1,5 week werkt mijn man niet meer in loondienst.
Erg spannend allemaal.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor lammetje » 13 jun 2013 19:28

Spannend Evelien, gaat hij volledig voor zichzelf verder, gepland, of is hij ontslagen?


Ik hou overigens niet iedere cent bij. ik pin mijn weekgeld en daar moet ik het mee doen van mezelf. Soms pin ik nog wat bij als het niet lukt ,maar meestal gaat het goed. Wel onlangs het bedrag verhoogd want iedere week was het stressen of het wel goed kwam en dat was niet echt leuk boodschappen doen. Het moet wel leuk blijven om te consuminderen en als je voor biologisch ga, ben je gewoon wat duurder uit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 13 jun 2013 20:57

Hij gaat nu helemaal voor zichzelf verder, hij is niet ontslagen maar heeft zelf ontslag genomen.

Hier per dag iets van rond de 15 euro voor boodschappen, kleding en kadootjes.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Jess » 29 apr 2014 13:03

schop

naar aanleiding van deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21570#reactions

we hebben vast wel weer wat tips voor elkaar

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 29 apr 2014 13:57

Ik verbaas mij er altijd over dat als mensen structureel niet rond kunnen komen dat de andere partner dan geen baan zoekt. Je doet het toch met zn tweeën?

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Jess » 29 apr 2014 17:52

Dan ben je weer geld kwijt aan kinderopvang

en ja, dan kan de moeder 's avonds werken bedoel je? Echt, nog steeds zijn niet alle vaders zijn zo dat ze 's avonds de kinderen naar bed doen, huiswerk maken met ze en wat voor dingen er nog meer bij komen kijken.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor juffiejuf » 29 apr 2014 18:29

@ jess; natuurlijk kost kinderopvang geld maar je houdt er echt wel een paar honderd per maand aan over.

Als deze moeder van de vraag dat echt niet wil dan zullen ze toch op alle mogelijke manieren moeten kijken waar ze nog kan bezuinigen. Tips zijn ook genoeg gegeven onder de vraag.

Waar ik me over verbaas is dat er iemand als reactie schreef dat als je echt bezuinig dat je dan misschien nog wel kan sparen. Ik ben dan toch wel zeer benieuwd hoe ze dat doen. Ik kan me voorstellen als alleen vader een modaal salaris heeft en je 5 kinderen hebt om op te voeden dat je dan gewoon tekort kom. Vaste lasten, verzekeringen etc. Het kost genoeg!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 29 apr 2014 18:34

Ook met kinderopvang houdt je er waarschijnlijk meer aan over dan dat je helemaal niet werkt. Daarnaast is de kinderopvang eindig. Op een bepaalde leeftijd gaan ze niet meer naar de opvang. Dan houdt je misschien de eerste jaren minder over van je salaris ( maar waarschijnlijk meer dan zonder werk), maar daarna houdt je het complete netto salaris over. Als je helemaal niet werkt, blijf je steken op hetzelfde punt. En geen inkomen en de kosten zullen door studie etc alleen nog maar stijgen.

En tja mannen die niets met hun kinderen willen doen? Ik blijf mij erover verbazen, maar waarschijnlijk zijn zij ook 'verwend' omdat het nooit hoefde. Wij doen echt alles samen met de kinderen en het maakt ook niet uit of ik thuis ben of hun vader. De taken zijn verdeeld, ik kleed ze 's morgens aan, maar hij zorgt voor gesmeerde lunchtrommeltjes en een gedekte tafel en brengt ze naar school op mijn werkdagen. Ook de avondspit met douchen doen wij gewoon samen, net zoals het opruimen van de rommel.

Tijdens vakantie idem. Wij verdelen de vrije dagen en zo is er altijd iemand thuis en de dagelijkse dingen lopen gewoon door.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 29 apr 2014 19:07

Mij verbaasd het eigenlijk ook wel een beetje.

Je krijgt samen kinderen, en volgens mij weet iedereen dat als je kinderen krijgt (of toch ook wel neemt) dat je toch meer geld kwijt bent.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor 654321 » 29 apr 2014 19:32

Ik denk dat niet alle moeders van 5 (of meer) kids nog energie over hebben om buitenshuis te gaan werken... En ik geloof dat het vrijwel altijd ten koste gaat van (de rust in) het gezin. En ten koste gaat van (de aandacht, de tijd, de rust, de benadering van) de kinderen.
En dan is je gezin belangrijker; dat kun je ook nooit weer overdoen.

Ik denk dat het met bezuinigen vrijwel altijd moet lukken. Of je moet boven je stand leven (te hoge hypotheek, (te dure) auto, etc.).

Maar als het dan nog niet lukt zit er inderdaad niets anders op dan het gezamenlijke inkomen te verhogen...

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor 654321 » 29 apr 2014 19:54

-
Laatst gewijzigd door 654321 op 30 apr 2014 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor pannenkoek » 29 apr 2014 20:12

Zo, dat vind ik wel een hele hard uitspraak @654321. 'dan zijn ze geen vader'

Ik heb net bij de vragen rubriek een antw. gegeven.
Ons werk is weersafhankelijk. En mijn man werkt van 1april tot 1 nov van 7.00 tot 22.00
Wij zorgen voor jouw boterham, jou suikerklontje en jou aardappel.

Standaard op de zondag av. doet mijn man de jongste nog naar bed ( de rest is oud genoeg) Dat is al jaren zo. De andere avonden zijn voor mij, en ze gaat ook zelf. Als kind van 10 moet ze dat ook kunnen.

Mijn man is wel degelijk vader, alleen op een andere manier dat als jij gewend bent!!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Boerin » 29 apr 2014 20:18

654321 schreef:Ik denk dat niet alle moeders van 5 (of meer) kids nog energie over hebben om buitenshuis te gaan werken...

Dat is wel een hele reut ja. Onvoorstelbaar hoe ze dat doen. Ik zou het echt niet kunnen. En dan ook nog een man erbij die van z'n werk komt en eten wil en een schoon huis, ik zou het niet trekken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sabra » 29 apr 2014 20:21

Boerin schreef:Dat is wel een hele reut ja. Onvoorstelbaar hoe ze dat doen. Ik zou het echt niet kunnen. En dan ook nog een man erbij die van z'n werk komt en eten wil en een schoon huis, ik zou het niet trekken.


Het Neanderthaler-tijdperk zijn we nu toch wel voorbij?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten