@ Elosa: sorry dat ik idd. wat 'hard' en stellig schreef dat je je wat wijs maakt. Op een forum komt zo'n geschreven zinsdeel vaak idd. nogal massief over

Je sexualiteit is net zo onderdeel van je als je drang tot ademen, eten, drinken, contact met anderen en andere menselijke behoeftes. Niemand, en zeker God niet, vraagt van je die te ontkennen. Natuurlijk kun je overdrijven, er zijn mensen die masturbatieverslaafd zijn, net als mensen die verslaafd zijn aan te veel eten. Daarom is voedsel of zelfbevrediging echter niet persé zondig, je mag er van genieten en dankbaar zijn.
De bijbel zegt er vrij weinig over. Zelfbevrediging wordt vaak veroordeeld met de bijbel in de hand, maar alle gebruikte teksten zijn zeg maar secundair afgeleid van bepaalde bijbelteksten. Een primair verbod erop staat gewoon nergens. En in zekere zin lees ik in bovengenoemd Hooglied 5:4,5 een soort 'goedkeuring': daarin wordt in tamelijk dubbelzinnige taal (handvaten van het slot, gat van de "deur", handen die druipen van "mirre" - jaja ..) een beschrijving van een vrouw die masturbeert en haar fantasie (over de liefste) gegeven.
Vaak wordt het fantaseren over een bestaand persoon die je kent als reden aangedragen om masturberen te verbieden of enkel te zien als een noodzakelijk kwaad, als je jezelf écht niet meer houden kunt .. Ik meen dat dit wat twijfelachtig is, fantaseren is nog (lang) niet hetzelfde als het ten uitvoer brengen met die persoon. Jezus zegt wel: wie een vrouw aanziet om te begeren, die heeft al overspel gedaan (andersom zal het ook wel gelden

), maar ik denk toch dat je dit eerder moet zien in het licht van 'bezitterig' begeren(zie ook context). Ik weet niet goed hoe ik het uitleggen moet, maar als je een bepaald huis op een mooi plekje begeert, is dat nog heel wat anders dan afgunstig en vol jaloezie dat huis begeren, de bewoners ervan het leven zuur maken, weetikveel.
Stel je jezelf eens voor zonder af en toe het (lichamelijk) verlangen naar en fantaseren over een partner - dan ontken je toch gewoon een deel van jezelf? Dat is toch niet goed?
Nu ik een vriendin heb, fantaseer ik altijd over haar. Zij is een prachtige vrouw, ook lichamelijk. Ik zou niet weten waarom ik daar niet blij over mag zijn, over haar mag fantaseren als ik de zelfliefde bedrijf, etc. Lichamelijk verlangen naar je vriend(in) lijkt me alleen maar gezond. Ik kan me niet voorstellen dat je verkering hebt met iemand waar je totaal geen lichamelijke verlangens voor koestert.
Tot slot, je gaf het zelf ook al enigszins aan: zelfbevrediging staat niet op zich. Het is een onderdeel van allerlei menselijke verlangens en behoeftes aan intimiteit, lichamelijk naar iemand verlangen maar ook 'geestelijk'. Als je fantaseert over iemand, denk je echt niet alleen maar puur aan geslachtsdelen ofzo; je fantaseert ook over een arm om je heen en andere lieve en fijne dingen. Adam had er al 'last' van, hij kwam erachter dat hij ook een sexueel wezen was - en een vrouw miste .. Een mens is gemaakt voor z'n tweetjes, dat verlangen zit er diep in en dat hoef je niet direct te exploiteren, maar je hoeft het ook niet te onderdrukken. En al helemaal niet ermee naar evangelische bevrijders gaan