Vriendschap

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Vriendschap

Berichtdoor Jess » 19 nov 2008 06:51

Wat doen jullie om een vriendschap goed te houden?
Maken jullie makkelijk vrienden?
Behoefte om de vriendenkring uit te breiden? Of is je netwerk al zo groot dat je daar nauwelijks tijd voor hebt.

Het lijkt mij fijn, een topic over vrienden en wat daar bij komt kijken. Ben benieuwd hoe anderen met vrienden omgaan, de relaties goedhouden enz.

elsb

Berichtdoor elsb » 19 nov 2008 09:36

Ik heb een paar goeie vriendinnen en die zie ik ongeveer 1x in de maand en dan is het ook gezellig en hebben we veel bij te praten. Meer verlangen we ook niet van elkaar, we hebben allemaal onze eigen bezigheden...
En verder nog best wat goeie kennissen waar we zo af en toe eens op visite gaan of hun bij ons.
Ik vind het wel belangerijk om er tijd in te stoppen om die contacten te onderhouden.
Maar ik doe niet zoveel om m'n vriendenkring echt uit te breiden, vind het zo wel genoeg. Je hebt ook je families nog!

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 19 nov 2008 10:57

Ik maak niet gemakkelijk vrienden, maar de vrienden die wij (mjin vriend en ik) samen hebben zjin er best veel en eerlijk gezegd heb ik liever vrienden waar mijn vriend en ik allebei wat mee hebben als vrienden waar alleen ik of alleen mn vriend wat mee heeft. We zien de vrienden ongeveer allemaal 1x per maand.

De vriendschappen die ik had zonder mijn vriend zijn grotendeels verwaterd. Omdat we na de havo allemaal wat anders zijn gaan doen en dus ook andere vrienden hebben gekregen loopt het gewoon niet meer zo lekker en spreken we elkaar niet zo vaak meer.

Degene die echt mijn beste vriendin was spreek ik nog wel wat vaker, maar ook daar merk ik grote verschillen tussen ons. Wat ik wel erg vind tegenvallen dat ik vertelde dat we gaan trouwen dat ze opeens wel weer heel veel contact zocht en opeens met een zielige verhaal aankwam dat ze me miste en meer wilden afspreken (haar vriend ging voor een maand naar buitenland), na een paar keer afspreken merkte ik dat we echt totaal uit elkaar gegroeid zijn en dat ik eigenlijk alleen interessant ben en sinds haar vriend terug is, ben ik niet meer in beeld. En wel elke keer over de bruiloft beginnen tegen mij, terwijl ik echt geen zin heb om haar de hele dag mee te nemen. Na ja, dat merkt ze dan vanzelf wel! ;)

Ik vind het wel heel moeilijk om vriendschappen te maken omdat ik me al heel snel 'niet leuk' genoeg voel...Ben ook altijd te bang dat ik me opdring en dat wil ik absoluut niet!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 19 nov 2008 11:31

Ik heb twee groepen vriendinnen. De ene groep, met 7 meiden, ben ik uiteindelijk het meest hecht mee, maar zie ik maar 3 x per jaar, omdat we ver van elkaar wonen. Als ik bij hen ben, dan lijkt het net of er amper een dag tussen heeft gezeten. Echt een hele diepe vriendschap zeg maar. Is ook al een jaar of 10.
Daarnaast nog een vriendinnengroep van 6 meiden hier. Die zie ik veel meer, spreek ik veel vaker mee af. Ik geef onwijs veel om ze, maar dat contact is toch iets minder diepgaand, meer oppervlakkig. En dat vind ik niet erg :)

Ik ben niet een heel moeilijk persoon in contacten en vriendschappen, maar ik heb hier genoeg aan. Ik vind het belangrijker om deze vriendinnen bij te houden, en mijn (schoon) familie, dan dat ik bergen vrienden heb, die ik allemaal te weinig zie. Er zijn wat vrienden van mijn man die ik ook vrienden noem, maar dat zijn toch altijd meer zijn vrienden.

Gezamelijke vrienden hebben we niet, hoeven we (voorlopig) ook niet. Misschien dat het een keer zo groeit dat het wel zo ver komt, maar nu even niet. We hebben allebei ons eigen drukke leven, en willen samen meer moeite doen voor broers en zussen en (schoon)ouders, dan voor gezamelijke vrienden.

Ik vind het heel belangrijk om te investeren in vriendschappen. En zeker nu we allemaal een drukker leven hebben, gaat het niet meer zo simpel. Eerst zag ik de meiden elke dag, op school. De ene groep op de middelbare nog, de andere tijdens de Pabo. Dan gaat contact vanzelf. Nu niet meer. Ik ben de enige die in een andere plaats woont, en ga dus niet zomaar even bij 1 van de anderen langs. Ik moet altijd even bellen. Maar ik waardeer de vriendschap enorm, dus doe er wel de moeite voor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Berichtdoor elvira (gast) » 19 nov 2008 11:42

Ik ben een aantal jaar geleden met mijn man naar Duitsland verhuisd. Daar deed ik een verdere vervolgopleiding en liep ik stages enzo. Mijn man is Duits en voor hem was het geen grote overgang, ook al had hij een aantal jaar in Nederland geleefd: hij had er meteen elke dag werk enzo.
Ik had in het begin wat meer moeite, maar had me goed op die eenzaamheid in het begin voorbereid: hoewel ik veel thuis moest studeren, leerde ik ook snel mensen kennen door extra cursussen en mijn stages ed. De vriendengroep in Nederland raakte wel langzaam op de achtergrond, maar zie ik nog steeds 3-4 keer per jaar en dan voelt het ook helemaal goed. Deze groep mensen woont ook grotendeels over Nederland verspreid, dus daar was het niet zo raar.
Het moeilijkste voor ons was wel, nieuwe mensen te leren kennen die ook in onze "levensfase" zaten: hoog opgeleide, afgestudeerde mensen, die al aan het werk zijn, maar nog niet volledig burgerlijk bezig zijn... mensen met wie we goed kunnen discussiëren en over het leven filosoferen enzo... :mrgreen:
Die hebben we inmiddels wel gevonden, maar dat heeft even geduurd. Deze nieuwe mensen zie ik ook niet zo vaak, maar daar hebben we (allemaal) ook niet zoveel tijd voor... we wonen in verschillende steden enzo, dus dan zie je elkaar niet elke dag. En ik heb ook leuke collega's, dus dat zit ook wel goed... :D
Kortom: nieuwe vriendschappen sluiten is geen probleem, maar je moet er wel wat moeite voor doen!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Berichtdoor Jess » 19 nov 2008 12:00

Mijn man heeft niet zoveel behoefte aan vriendschappen. Is eigenlijk wantrouwend naar anderen toe. Waar heb je vrienden voor nodig? We hebben het samen toch ook goed zegt hij. Maar ik zou het wel fijn vinden.

elsb

Berichtdoor elsb » 19 nov 2008 12:25

Ik kan me goed voorstellen dat je graag vrienden wilt...
Ik vind het persoonlijk een verrijking van je leven, zeg maar... ook een stukje sociaal leven naar je naaste toe.
Ik denk trouwens dat vriendschappen voor een vrouw belangrijker zijn dan voor een man...
Mijn man is 220km verhuist toen we trouwden, hij heeft dus z'n vrienden en kennissen daar achter moeten laten en de afstand is te ver om ze vaak te zien. Gelukkig bestaat de mail en telefoon ook nog.... :D
Ik had al best wat kennissen en vrienden, mijn man maakt gelukkig heel makkelijke contact, eigenlijk met iedereen, dus het zijn nu gezamenlijke vrienden en kennissen geworden.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Berichtdoor elvira (gast) » 19 nov 2008 13:03

@Jess: ik vind zelf dat ieder z'n eigen vrienden nodig heeft. Hoe goed je het ook met je partner kunt vinden, je hebt ook mensen nodig met wie je over je eigen hobby's of wat dan ook voor andere dingen kunt praten.

Als jouw man daar niet zoveel behoefte aan heeft, maar jij wel, dan kan/mag hij je toch niet tegenhouden? Ieder mens is anders, heeft andere behoeftes. Je zegt dat hij wantrouwig is, naar anderen toe... misschien moet je hem eens vragen waarom hij wantrouwig is. Wantrouwen duidt namelijk op angst: waar is hij dan bang voor? Wat kan er gebeuren als jij gezellig met anderen gaat praten/sporten/hobbyclub/ noem maar op gaat doen?
Ik zou hier met hem over praten...

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 19 nov 2008 13:10

Ik heb 1 'beste' vriendin, al sinds groep 1 van de basisschool. Na de basisschool gingen wij allebei naar een andere school. Zaterdags zagen we elkaar en hielden we er brievenschriften op na. Elke dag schreven we onze belevenissen op in een schrift en op zaterdag ruilden we die om.
Verder heb ik nog 3 vriendinnen, we zien elkaar met verjaardagen en proberen 1 keer per jaar een keer uit eten te gaan. De aanhang klikt ook enorm met elkaar (3 chauffeurs zitten erbij 8) ) dus dat is altijd erg gezellig. Dit groepje meiden heb ik allemaal over gehouden aan de basisschool, twee ervan hebben nu ook twee kids, de ander is juf en de ander kraamverzorgster dus altijd gespreksstof te over.
Ik heb nog een vriendin, die is zendelinge/diaconaal werkster/ evangeliste in Antwerpen, het Bijbelhuis. We hebben nu enkel nog via het www contact maar is ook altijd goed als we elkaar dan weer eens zien.
Mijn man heeft 1 beste vriend en dat is ook mijn beste vriend. Verder hebben we op de belijdeniscat een stel ontmoet waar een hele goede vriendschap uit is ontstaan.
Dan zijn er nog 3 stellen waar we zo 1 keer per jaar mee afspreken.

Het weekend is meestal toch gereserveerd voor familie, beetje hangen met Smurffie en aanhang, pokeren bij broer en schoonzus etc. Lekker vertrouwd :mrgreen:

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 19 nov 2008 13:13

Wat vinden jullie van digitale vriendschappen? Ik heb hier en daar wel wat kennisjes opgedaan en noem Annet tegenover mijn man wel 'mijn refowebvriendinnetje' 8)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 19 nov 2008 15:03

Ik vind vriendschappen ook erg belangrijk. Ik maak bewust tijd voor vrienden en reis soms ook gewoon een tijd om elkaar weer te spreken. Ik maak wel bewust keuzes hierin, omdat ik niet overal tijd voor heb, maar het maken van keuzes hierin gaat wel heel natuurlijk. Maar bij sommige mensen kies ik er heel bewust voor om wel contact te houden en daar dan ook energie in te steken. En ik hou enorm van vriendinnenweekenden :D

@ Jess: Als jij behoefte hebt aan vriendschappen kan je dat toch gewoon doen? Als jouw man dat niet heeft hoeft hij dat toch niet? Mijn man heeft er ook veel minder behoefte aan en wil er minder energie in steken als ik. Ik heb daarom gewoon meer vriendinnen dan hij. Dat is toch prima. (Wel een verschil is dat mijn man niet wantrouwend is en wel makkelijk contact maakt en daarom wat meer vage kenissen heeft. Ik ben juist wat minder van vage kennissen en meer van goede vriendschappen.) Maar als jij er behoefte aan hebt, gewoon doen! en respecteren dat hij niet mee doet!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 19 nov 2008 15:04

Mijn man heeft erg veel vrienden. Maar dat is soms gewoon ontzettend lastig, omdat hij dan zo vaak weg zou kunnen zijn, maar dat wil hij dan weer niet. Ik vind het heerlijk soms een weekend gewoon samen te zijn. Maarja, dan heeft hij het idee dat hij zijn vrienden weer verwaarloosd. Al worden een paar contacten wel iets oppervlakkiger, omdat hun leefwerelden wel erg verschillend worden (mijn mans vrienden zijn op een enkeling na allemaal onkerkelijk/ongelovig, niet getrouwd, geen kinderen etc).

Digitale vriendschappen heb ik niet zo. Wel gehad, 1 heel goede vriend. Maar dat is toch ook verwaterd toen we allebei verkering kregen enzo, en minder computerden. Het hoeft van mij ook niet echt, omdat ik in tekst vaak niet iets echt overgebracht krijg zoals ik met woorden die ik zeg zou kunnen doen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 19 nov 2008 16:53

Ik ben niet echt van de vriendinnen, heb m'n hele leven al beter met jongens als vrienden op kunnen schieten en heb ook niet een allerbeste vriendin ofzo. Wel een allerbeste vriend dus, die echt m'n soulmate is, heerlijk! Verder ook wel een aantal 'gewone' vrienden/vriendinnen

Ik merk wel dat het heel moeilijk is om vriendschappen in stand te houden als je elkaar niet vaak ziet, voor mij tenminste. Daar komt ook bij dat ik hier in een heel andere wereld leef en niet echt aansluiting meer vind bij de mensen met wie ik veel omging toen ik nog in Nederland woonde. En dat kun je ook niemand kwalijk nemen, zo is de situatie nou eenmaal.
Gelukkig heb ik hier ook wel vriendschappen opgebouwd en zijn er mensen bij wie ik me helemaal op me gemak voel en alles kan bespreken enzo. En dat is voor mij echt heel fijn, omdat ik door de meeste mensen met wie ik omga toch wel gezien wordt als 'de hulpverlener', iemand die hoger zou staan als zij, bijzonder zeg maar, en ik wil ook wel eens lekker gewoon zijn ;)

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 19 nov 2008 17:25

jamillah schreef:Wat vinden jullie van digitale vriendschappen? Ik heb hier en daar wel wat kennisjes opgedaan en noem Annet tegenover mijn man wel 'mijn refowebvriendinnetje' 8)


*pinkt traantje weg*
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 19 nov 2008 17:32

Ik ben niet zo gemakkelijk wat vriendschappen betreft.... Oppervlakkig maak ik echter juist weer heel gemakkelijk contact en heb ik mn bekkie bij me.
Ik heb 2 goeie vrienden waarvan eentje mn neef is. We hebben zoveel overeenkomsten (enigszins logisch als je familie bent :wink: ) dat we zonder overleg regelmatig dingen voor elkaar kopen (vooral DVD's, games, boeken etc.) omdat we dan gewoon van elkaar al weten dat we het toch wel gaaf vinden :mrgreen:
Het is ook wel fijn dat het niet uitmaakt als we elkaar 1,5 maand niet spreken, als we elkaar weer spreken dan is het goed :)
We voelen elkaar ook precies aan dus we hoeven elkaar niet uit te leggen wat er dwars zit e.d., dat hebben we meestal gelijk door bij elkaar. Dat vind ik echt relaxt bij vriendschappen!

Dat ik niet zo makkelijk echte vriendschappen opbouw komt vooral door het feit dat ik ook minder leuke ervaringen heb. 'Vrienden' die misbruik van je maken door je enkel aan te spreken wanneer ze je nodig hebben e.d. :|
Ik ben ook redelijk introvert, k heb niet perse iemand nodig om problemen op te lossen en al helemaal niet als dat moet gebeuren door er flink over te praten (uit te melken) :?
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten