Vriendschap

Moderators: Memmem, Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Vriendschap

Berichtdoor Jo'tje » 19 jul 2010 09:04

Welnee, dat is echt niet waar. Je ontmoet sneller mensen van je eigen niveau op werkgebied/school etc.
Maar als er gewoon een klik is dan doet niveau daar weinig vanaf hoor. Misschien moet je anders bij jezelf eens nagaan in hoeverre je daarvoor open staat. Mensen met een lagere opleiding kunnen sociaal wel eens een veel hoger niveau hebben dan mensen met een driedubbele universitaire opleiding bijv.
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vriendschap

Berichtdoor ajl » 19 jul 2010 09:22

Dat is ook niet altijd waar Jo'tje. Natuurlijk zal het wel eens anders zijn, maar ik merk aan mijzelf ook dat de 'klik'er sneller is met hoger opgeleide mensen dan met laag opgeleide mensen. Je snapt toch elkaars humor sneller en deelt meestal dezelfde interesses. Je hebt toch dezelfde belevingswereld.

Ik merk aan mijzelf ook dat het mij moeite kost om in Rotterdam een vriendenkring op te bouwen, helemaal nu wij kleine kinderen hebben. Ik heb wel een aantal contacten opgedaan, maar echte vrienden heb ik hier niet. Ik merk wel dat het opdoen van nieuwe vrienden als je eenmaal een werkend leven hebt, veel lastiger is dan tijdens het studeren. Dan ontmoet je veel sneller mensen. De meeste mensen op een werkvloer hebben hun eigen leven al opgebouwd met vrienden uit studie tijd o.i.d..

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Vriendschap

Berichtdoor Jo'tje » 19 jul 2010 09:53

Ik zeg ook niet dat het altijd zo is. Het is alleen onzin om te zeggen dat het met niveaugenoten meestal wel klikt.
Er zijn zat mensen op 'mijn niveau' (niet dat ik zo'n bolleboos ben maar vooruit) waar het echt niet mee klikt!
Net zoals er zat mensen zijn van een lager niveau waar het niet mee klikt. Gelukkig zijn er mensen uit beide niveaus waar het wél mee klikt ;) Maar m.i. heeft dat inderdaad meer met interesses en levensinstelling te maken dan met niveau.
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vriendschap

Berichtdoor ajl » 19 jul 2010 09:57

Ik denk dat wij het grotendeels met elkaar eens zijn :wink: .

Natuurlijk moet er een klik zijn, maar ik merk wel (voor mij persoonlijk) dat ik die klik sneller heb met hoger opgeleide mensen dan met laag opgeleide mensen.

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Vriendschap

Berichtdoor Annet76 » 19 jul 2010 10:07

ajl schreef:Ik denk dat wij het grotendeels met elkaar eens zijn :wink: .

Natuurlijk moet er een klik zijn, maar ik merk wel (voor mij persoonlijk) dat ik die klik sneller heb met hoger opgeleide mensen dan met laag opgeleide mensen.


Nou ja.......blaas je niet een beetje hoog van de toren nu?
Of mag je jezelf dan ook eindelijk scharen onder de hoogopgeleiden nu je studie is afgerond?

Kijk, dat je je vrienden in je eigen wereld zoekt ben ik helemaal met je eens; maar dat je specifiek benoemt dat het hoogopgeleiden moeten zijn...ja eerlijk is eerlijk, daar irriteer ik me mateloos aan!
Waarom? Omdat je daarmee indirect een boodschap de deur uitdoet dat lager opgeleiden niet meer in jouw kring thuishoren, want nu hoor je er echt bij...

Om die reden alleen al zouden wij twee nooit vrienden kunnen worden, want voor mij speelt opleiding geen enkele rol, dat is bijzaak in een goede vriendschap en ik vind het het benoemen niet eens waard!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vriendschap

Berichtdoor ajl » 19 jul 2010 10:17

*
Laatst gewijzigd door ajl op 19 jul 2010 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Vriendschap

Berichtdoor jans1 » 19 jul 2010 10:22

Hoog en laag gaat prima samen hoor :D Mijn vriend heeft ook een hoger niveau dan ik, maar in bepaalde dingen ben ik beter/slimmer (net hoe je het noemen wilt) en hij in andere dingen. Heft elkaar mooi op 8) Mijn zus heeft met heel veel moeite een HBO opleiding gedaan, haar man is Universitair, gaat prima samen! Ze hebben hele gemengde vrienden (van MBO tot Universitair) en dat gaat prima allemaal!
Ik moet wel zeggen dat toen ik voor het eerst naar het voortgezet onderwijs ging mijn vriendinnetjes uit groep 8 opeens niet meer naar me omkeken toen ze op de Havo zaten.
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Vriendschap

Berichtdoor Annet76 » 19 jul 2010 10:34

ajl schreef:Ah, daar is Annet met haar lange tenen weer :wink:

Inderdaad vrienden worden met iemand 'wiens tong toelegt om te schaden en als een scheermes snijdt' behoort ook bij mij niet tot de mogelijkheden.


Ja, en nu maak je jezelf schuldig aan hetgeen je mij verwijt.

Even voor mijn goede beeldvorming dan: wat heeft opleiding te maken met vriendschap? Het feit dat je ze beiden in één adem noemt vind ik bijna te zot voor woorden.

Er zijn mensen die hoogopgeleid zijn die vele malen dommer zijn op de werkvloer omdat ze simpelweg een stuk praktisch inzicht missen én, niet op de laatste plaats, praktijkervaring. Dan stel je als hoogopgeleide erg weinig voor ten opzicht van de laagopgeleiden. Ook kan het evenzogoed andersom zijn. Opleiding heeft helemaal niets met een persoon te maken, het is bijzaak. Zeker wanneer het vriendschappen betreft, maar daar ben jij als hoogopgeleide jezelf nog niet van bewust. Moet je nagaan, een wereld aan studie, maar een klein beetje sociaal inzicht mist dan weer..jammer!
Misschien zou de sociale academie een goed vervolg zijn én; neem er gelijk een paar Nederlandse lessen bij...het zou je goed (lees: beter) staan!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vriendschap

Berichtdoor ajl » 19 jul 2010 10:43

Er zijn onderzoeken gewest waaruit is voortgekomen dat vrouwen 'omhoog trouwen' en mannen sneller geneigd zijn om 'omlaag te trouwen'. :wink: Daarom zijn er ook zoveel vrijgezelle hoogopgeleide vrouwen. Er wordt nl. te veel in dezelfde vijver gevist.

Voordat je het gevoel krijgt dat ik op mensen neerkijk, moet ik toch het een en ander rechtzetten. Het wordt namelijk door sommige compleet uit zijn verband gerukt. Ik kijk beslist niet op iemand neer. Onder mijn vrienden zitten ook lager opgeleide mensen en ik voel mij zeker niet 'meer'. Ik merk alleen dat nu ik zelf nieuwe vrienden zoek/krijg, ik sneller een klik heb met hoger opgeleide mensen. Dat heeft met name met interesses te maken zoals Elvira ook al eerder beschreef.

@Annet zie pb
Laatst gewijzigd door ajl op 19 jul 2010 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Re: Vriendschap

Berichtdoor Kate Spade » 19 jul 2010 10:44

Annet76 schreef:
ajl schreef:Ik denk dat wij het grotendeels met elkaar eens zijn :wink: .

Natuurlijk moet er een klik zijn, maar ik merk wel (voor mij persoonlijk) dat ik die klik sneller heb met hoger opgeleide mensen dan met laag opgeleide mensen.


Nou ja.......blaas je niet een beetje hoog van de toren nu?
Of mag je jezelf dan ook eindelijk scharen onder de hoogopgeleiden nu je studie is afgerond?

Kijk, dat je je vrienden in je eigen wereld zoekt ben ik helemaal met je eens; maar dat je specifiek benoemt dat het hoogopgeleiden moeten zijn...ja eerlijk is eerlijk, daar irriteer ik me mateloos aan!
Waarom? Omdat je daarmee indirect een boodschap de deur uitdoet dat lager opgeleiden niet meer in jouw kring thuishoren, want nu hoor je er echt bij...

Om die reden alleen al zouden wij twee nooit vrienden kunnen worden, want voor mij speelt opleiding geen enkele rol, dat is bijzaak in een goede vriendschap en ik vind het het benoemen niet eens waard!


ajl zegt niet dat zij niet wil omgaan met mensen die lager zijn opgeleid, maar zij heeft sneller een klik met mensen die toevallig hoger opgeleid zijn.

Zelf heb ik een aantal vrienden die universitair opgeleid zijn, terwijl ik een hbo'er ben. Met mijn vrienden kan ik mijn interesses delen, lezen en heerlijk discusiëren. Maar als ik een lieve mbo'er ontmoet die niet van lezen houdt en we kunnen urenlang bloemschikken en sieraden maken dan vind ik dat ook onwijs leuk! Alleen is dat (nog) niet gebeurd en waarom weet ik zelf ook niet.

Sinds 2 weken woon ik nu in mijn nieuwe woonplaats, Arnhem. Het is best wel even wennen in een nieuwe omgeving waar je bijna geen vrienden en kennissen hebt. Gelukkig wonen een vriend en mijn beste vriendin in de buurt! En dat blijft voorlopig een tijdje zo. Het seizoen in de kerk begint pas over 2 maanden, dan heb ik echt goede kansen om anderen te leren kennen. Maar tot die tijd vind ik het best lastig.
Dus, dat.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Vriendschap

Berichtdoor Juliah » 19 jul 2010 11:15

Asjemenou, wat een gekibbel zeg 8)
Er zijn allerlei soorten hoogopgeleide mensen. Er zijn academici die graag pronken, zich voorstellen als 'ik ben eginhard en ik ben Drs. in de economie' en hun kroost alleen laten spelen met kinderen van 'gestudeerde ouders.' Er zijn er die gepromoveerd zijn, zich gewoon 'Jan' noemen en bier drinken met hun voetbalteam.
Feit blijft dat bijvoorbeeld een stadsgehoorzaal verzamelplek voor hoogopgeleide mensen is en in een voetbalstadion gemengder publiek is. Er bestaat dus een verband tussen opleiding en interesse.

Zelf heb ik ook voornamelijk vrienden die aan de uni studeren. Dat is ook niet zo gek als je lid bent van een vereniging en op kamers woont. Het studentenbestaan is een hoogtepunt in sociaal netwerken. Ik had een penvriendin die in een verzorgingstehuis werkte, en waarbij de tweede al op komst is. Daarmee vind ik het lastiger om contact te hebben dan vroeger, want er is een verschil in levensfase en interesse.
Wat het belangrijkste m.i. is, dat je het geloof in Jezus deelt. Dan vallen opleiding en leeftijd weg. Het gaat er niet om wat je bent, maar wie je bent! In de kerk moeten we het ook met elkaar zien te rooien!
~Get out and do what we were meant to do~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vriendschap

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2010 12:13

Hoe komen jullie aan zoveel vrienden ?
Ik heb er eentje van kinds af aan, en een hartsvriendin.
Daar heb ik meer dan genoeg aan.
Vriendschap levert je veel op, maar kost ook veel.
Ik heb daarbij nog veel hele goede bekenden, maar vriendinnen gaan door het vuur voor je.
Ik heb helaas moeten merken, dat sommige vrienden achteraf helemaal geen vrienden waren.
Die afhaakten, of dat ik maar moet blijven geven en toen dat niet meer gebeurde, was het contact over.
En die hele goede bekenden (kennissen vind ik een rotwoord) zijn van laagopgeleid, tot hoogopgeleid en van 20 tot 85 jaar oud !

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vriendschap

Berichtdoor ajl » 19 jul 2010 12:30

De vrienden die ik heb, ken ik al heel lang, sommige al meer dan 15 jaar. Ik moet zeggen dat er de laatste 5 jaar geen echte vrienden zijn bijgekomen. Ik spreek ze niet wekelijks ( in sommige periodes van ons leven wel), maar ik weet dat het hele goede vrienden zijn waarbij ik altijd terecht kan. En ze wonen ook nog eens 150-200 km bij mij vandaan. De meeste van mijn vrienden heb ik tijdens mijn studie leren kennen.

Voor mij is het geen vereiste dat mijn vrienden kerkelijk zijn. Ik moet zeggen dat geen een van mijn vrienden kerkelijk meelevend is. Het is bij ons geen belemmering voor onze vriendschap.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Vriendschap

Berichtdoor Jo'tje » 19 jul 2010 13:08

Wij hebben een groepje van 4 vriendinnen sinds de middelbare school. We wonen honderden kilometers bij elkaar vandaan, maar regelmatig afspreken en Skypen maakt veel goed :)
Qua geloof staan we allemaal heel anders in het leven, dus dat deel ik niet met allemaal nee. Daarnaast heb ik 1 goede vriendin echt vanuit mijn oude kerk. Geloof is fijn om te kunnen delen, maar geen broodnodig bestandsdeel van je vriendschap. Al is het wel fijn om sommige dingen qua geloof te kunnen delen natuurlijk.
pobody's nerfect

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Vriendschap

Berichtdoor Juliah » 19 jul 2010 15:55

Wat ik bedoelde is dat ik de vriendschap met gelovige vrienden als dieper ervaar dan die met niet-gelovige vrienden. Nachtenlang discussieren, samen mooie activiteiten bezoeken en ervaringen delen, dat soort dingen.
Al is omgang met niet-kerkelijke vrienden ook waardevol. Zo was de eerste die mij helemaal in Groningen kwam opzoeken een leidse Hema-collega. Maar andersom gebeurd ook: mijn beste vriendinnetje van vroeger en ik, wij zijn een andere kant opgegaan. Zij danst in discotheken, gaat proppen in Spanje etc, in ieder geval staat het ver van mijn leven af.

Trouwens, mijn enige zus is ook zeker een vriendin :D
~Get out and do what we were meant to do~


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron