discussie christelijke visie sexualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 01 okt 2002 08:14

Hallo,

Helemaal mee eens Korsiaan. Het woord zegt het al ZELFbevrediging.
Niets te maken met de ander, of gericht zijn op de ander. Je mag dan misschien zeggen dat je dan toch zo fijn AAN de ander hebt gedacht, maar gedachten? Wie controleerd ze?
Groetjes.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 01 okt 2002 09:54

Niets te maken met de ander, of gericht zijn op de ander.



Positieve daariNt is misschien dat je op dat moment dus een ander geen schade berokkent.

Er staats iets dergelijks in de Bijbel als dat het overspel is om op sexueel gebied aan een meisje/jongen te denken buiten het huwelijk.

Ik dit geval ben je dus niet op de ander gericht en is er dus niet veel kwaads in.

( misschien beetje onlogische gereageert hoor)

joepie

Berichtdoor joepie » 01 okt 2002 09:57

Je denkt toch buiten het huwelijk aan een ander. Ook als het je vriend/vriendin is van dat moment?

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 01 okt 2002 10:05

IS dat wel zo??
In dat geval heeft het dus wel degelijk te maken met die ander

joepie

Berichtdoor joepie » 01 okt 2002 10:11

Er staats iets dergelijks in de Bijbel als dat het overspel is om op sexueel gebied aan een meisje/jongen te denken buiten het huwelijk.


Ik geef antwoord op jou gedachte. Je denkt dus buiten het huwelijk aan een jongen/meisje. Dus pleeg je overspel

galactica
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2002 20:23
Locatie: Zwolle

Galactica's reactie op Nights reactie

Berichtdoor galactica » 01 okt 2002 15:36

Hoi allemaal,

ik wil reageren op m.n het verhaal van Night, maar op andere reacties heb ik tussen de regels door ook een uitleg.
Ik ga inhoudelijk in op wat Night schrijft. Dat wordt een lang verhaal, zeker met zijn woorden als citaten erbij maar voor een zorgvuldige reactie kan het niet korter. Ik heb enkele citaten ingekort, lees voor de volledige tekst Nights eigen stuk.

Allereerst: omdat iets bestaat, en omdat het er is en we het eigenlijk normaal lijken te gaan vinden is wat mij betreft nog geen legitimering.


Mee eens, we moeten niet op ons gevoel af gaan, iets goedkeuren omdat het goed voelt. Het omgekeerde kan echter ook: wat wij als slecht ervaren, hoeft niet slecht te zijn, enkel in onze beleving. Enkel de Heilige Geest maakt ons geweten zuiver, maar niet zonder gebruik van de Bijbel. Dat is uitgangspunt om zuiver te kunnen spreken.

Zo ook niet dat de bijbel bepaalde zaken niet noemt. Er zijn veel meer zaken die we niet kunnen doen omdat het zonde is, maar die niet met name genoemd staan. In zulke gevallen moeten we zaken afleiden uit andere zaken en uit het grote verband.
Hierdoor ontstaan ook veelal de verschillen van mening, maar dat is weer een heel andere discussie.


Wat bedoel je met andere discussie en groter verband? Ik vind het in ieder geval zinvol om hierover te praten, juist omdat de bijbel niet een pasklaar antwoord geeft. We zoeken dus het groter bijbels verband, terecht. Wat is dat? M.i dat sexuele gemeenschap bedoeld is voor binnen het huwelijk, tussen twee personen. Daarnaast is sexualiteit ook voor alleenstaanden relevant, een deel van je persoonlijkheid dat je niet hoeft weg te drukken. Voor we trouwen bereiden we ons ook in onze sexualiteit voor. Meningen verschillen, maar ik geloof dat masturbatie en sex.fantasie bij de ontwikkeling horen, zodat als we trouwen we er klaar voor zijn. Maar alleenstaanden zullen de volledige beleving moeten ontberen, maar mag er niet het verlangen zijn? Daar ga ik later op in, ook wat sex. fantasie en begeerte is.

Ten tweede: wat ik (dacht ik) nog nergens las is het verschil tussen lust en liefde. Liefde gaat gepaard met sexualiteit en uitingen daarvan, lust gaat gepaard met sex en bevrediging, op zichzelf gericht en in eigen belang. Dat vind ik een fundamenteel onderscheid wat mij betreft niet in deze discussie gemist mag worden.


Tja, wat is de definitie van sex, lust, sexualiteit en liefde? Er zijn verschillende benamingen, C.S Lewis bijvoorbeeld noemt seksuele attractie tussen man en vrouw Eros, maar anderen verstaan onder erotiek sex en lust, de zinnelijke liefde.
Wat is liefde? Een breed begrip. Een kopje koffie inschenken maar ook je partner de nacht van zijn/haar leven geven, kan liefde zijn.

Enfin, laat ik mijn definitie geven van sexualiteit: verschillen tussen man en vrouw, die kunnen leiden tot aantrekkingskracht naar de andere sexe.
Bij sexuele attractie wil ik 4 vormen onderscheiden. Deze lopen echter in elkaar over en beïnvloeden elkaar. Ik noem ze in volgorde van prioriteit, althans volgens mijn persoonlijke overtuiging.

1.Spirituele attractie. Deel je het geloof in God, is Hij de derde of beter gezegd: de eerste in jullie huwelijk, het drievoudig snoer? Blijf je elkaar trouw in goede en kwade dagen, heb je elkaar lief en aanvaard je elkaar onvoorwaardelijk als partner? Is Gods zegen over jouw huwelijk belangrijk voor je?
2.Emotionele attractie. Hoe goed voel je elkaar aan, de noden van de ander. Geef je de ander emotionele veiligheid, genegenheid, intimiteit? Kun je alles aan elkaar kwijt zonder dat je je opgelaten of afgewezen voelt? Heb je een open communicatie over je gevoelens en gedachten?
Ben je romantisch en hoffelijk, welwillend en ontvankelijk voor de ander?
3. Geestelijke attractie.
Kun je goed intellectueel/verstandelijk met de ander overweg? Respecteer je elkaars visie, steek je wat van elkaar op in wijsheid? Hoe kijk je tegen een begrip aan en wat vind je partner ervan. Discussieer je op gelijkwaardig niveau? Heb je bewondering, respect en liefde voor je partners geestelijke vermogens?
4.Lichamelijke attractie.
Wil je graag bij je partner zijn, elkaars lichamen opzoeken? Zoek je lichamelijk contact/eenheid, geniet je beiden ervan? Niet alleen sex (lust, erotiek) maar ook maar knuffelen, een hand vasthouden, een kusje, samen wandelen of gewoon naast elkaar op de bank zitten?
Opmerking: Lichamelijke attractie wordt versterkt als er ook geestelijke, emotionele en spirituele attractie is, komt dan het beste tot zijn recht. Je kunt dan net zo opgewonden worden van je partner, ook als is ze naar wereldse normen geen miss universe of James Bond. Maar in jouw ogen is de partner volmaakt, lees het boek Hooglied er maar op na. Schoonheid is subjectief, maar niet minder waar. Ware liefde is niet blind, zij ziet de werkelijke schoonheid van de ander.
Zo ook Gods liefde naar ons: hoewel zelfs onze beste werken met zonde bevlekt zijn, ziet God ons in Christus als zijn volmaakte bruid, stralend in zuiver wit, onbevlekt en van ongekende schoonheid.
Je groeit naar elkaar toe en op een gegeven moment neemt de behoefte aan de volledige eenwording zo toe, dat je lusten moeilijk te beheersen zijn omdat ze krachtiger worden. Dan is het tijd om
te trouwen. Lichamelijke hartstocht (lust) is een gave Gods, we beleven de extase van de eenwording ook lichamelijk, kunnen samen ons laten meeslepen door het genot van zuivere liefde, we proeven een beetje de hemelse heerlijkheid. Juist daarom reserveert God lust/erotiek voor het huwelijk: zo een geweldig vuur, dat moet op de juiste plek branden, anders verteert het je.
Dat is voor mensen die nooit willen of kunnen trouwen, moeilijk. Zij mogen zich echter troosten dat God ook hen aanvaardt als zijn bruid en dat de heerlijkheid van het huwelijk ook door hen beleeft zal worden in de hemel. Sterker nog: het zal daar nog mooier zijn, de liefde en extase zullen daar onbevlekt en veelkleurig stralen.
Terug op aarde: ook alleenstaanden zijn sexuele wezens, dat ze geen partner hebben wil niet zeggen dat ze geen sexualiteit mogen beleven, alleen het mooiste wordt hun niet gegeven.

Als je hart die bevrediging zoekt, zal je die inderdaad niet vinden buiten het huwelijk, ook niet in fantasie of zelfbevrediging. Je reguleert zo echter wel je sexuele spanning en aanvaardt je eigen verlangens, wat maakt dat je er makkelijker vrede mee kunt vinden, maakt je weerbaar tegen sexuele uitspattingen waar de wereld mee lokt.

Ten derde: wat ik ook nog mis is het feit dat God de liefde geschapen heeft, die was er, en volmaakt. Door de zondeval is ook deze onder de kracht van de zonde komen te staan, en dus niet meer volmaakt. Ook dit moeten we wat mij betreft wel in de gaten houden.


Ware liefde is niet door satan te misbruiken, omdat het uit God is. Wij mensen vallen natuurlijk omdat we deze liefde niet onderkennen en gehoorzamen, maar dat wil niet zeggen dat we deze liefde niet mogen benoemen en ernaar streven. We zijn onvolmaakt ja, maar ook de vrijgekochte kinderen van God, de gerechtvaardigde heiligen in Christus, die de volmaaktheid voor ons volbracht heeft.


Dan volgt er een heel relaas van Galactica, die niets wil promoten...maar wat dan wel? (was voorzichtig mijn vraag). Het onbewust goedpraten?


Ik wil geen losbandigheid promoten, maar dat sexuele fantasie en masturbatie op zichzelf niet verkeerd zijn. Wanneer je naar iemand toegroeit, ga je ook over die persoon dromen, die laat je niet koud.
Het doet me denken aan het verhaal van een priester en een vrouw die gedachten kon lezen. De priester voelde zich tot haar aangetrokken, maar onderdrukte al zijn gevoelens voor haar. Zij wist dat en aangezien ze hem wel mocht, zei ze dat hij heus wel wat meer gevoelens en gedachten over haar mocht hebben, met mate maar ze voelde zich wel gevleid en tot hem aangetrokken. De priester werd daarna een stuk minder gestresst, de arme man had erg met zichzelf in de knoop gelegen maar kon nu ontspannen met haar omgaan.
Natuurlijk, binnen het huwelijk dien je je sexuele begeerte op je partner te richten en niet bij een ander zoeken. Niet lichamelijk, maar ook niet emotioneel, geestelijk of spiritueel. Natuurlijk heb je je vrienden, zielsverwanten en aantrekkelijke kennissen, maar dat mag maar tot een bepaalde grens gaan. Wanneer je partner tekort komt of je hem/haar minder gaat liefhebben door wat je met anderen beleeft, weet je dat je een grens over bent gegaan.
Maar als ongebonden persoon dromen en begeren van een (ongebonden)potentiële partner, lijkt me volledig normaal en niet in botsing met de 10 geboden.
TE veel dromen is altijd fout, maar dan niet alleen sexuele fantasie, ook over werk, kinderen, politiek, kerk etc. Fixatie en eenzijdigheid is gevaarlijk, je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Maar sexualiteit laat zich ook niet onderdrukken, wie dat probeert zal onnodig beproevingen ondergaan, want wat je wegdrukt, komt vaak met kracht later weer naar boven, vaak leidend tot zonden.

Dat is een truc van de duivel: tegen ons zeggen (zogenaamd ons geweten of gevoel) dat God zo streng is, dat wij wel moeten zondigen, dat we van geen enkele boom in de hof mogen eten.
Frustratie en vals schuldgevoel zijn middelen, waarmee hij ons tot slaven maakt, ons leven wil verzwaren. Wil je weten of je schuldgevoel terecht is, dan zul je de bijbel moeten laten spreken. Geen ander gezag en geboden accepteren dan die van God zelf, in dit verband m.n het 7e en 10e gebod. Binnen deze afbakening hebben wij de christelijke vrijheid om te genieten van het goede dat God ons geeft.
Zeker, de grenzen ontdekken vraagt bijbelstudie.
Ik geloof bv. dat sex voor het huwelijk verkeerd is, hoewel dat niet zwart-wit in de bijbel staat, maar in het grotere verband van de Bijbel concludeer ik dat je volledige sexuele eenheid pas mag beleven wanneer je je relatie publiek en officieel voor God en wereld bekend maakt, door het huwelijk.
Wie hard kan maken op bijbels gronden dat sexuele fantasie/masturbatie zondig is, nodig ik uit om mij daarvan te overtuigen in deze discussie.

In het relaas wordt mij namelijk iets teveel uitgegaan van het feit dat begeren juist is. Dat is het wat mij betreft niet! Ook het ...te krijgen, om zo aan de voortgang van Gods Koninkrijk te mogen deelnemen.


We kunnen het eens zijn dat begeren in de juiste vorm goed is, wanneer Gods wil ermee wordt gediend.
Wat is begeerte eigenlijk? Misschien goed om dit uit te leggen, het woord begeerte; heeft nl vaak een negatieve (zonde) of eenzijdige (sexuele) lading.
Begeerte is m.i in gewoon Hollands: iets willen hebben, verlangen dat iets van je wordt. Wat je begeert kan veelzijdig zijn: groter geloof, kinderen, sexuele eenheid, een goede baan, vriendschap, vrede in de wereld, een bloeiende kerkelijke gemeenschap, een grote auto etc.
Tja, mag je een grote auto begeren? Of wat kleiner: een ijsje met slagroom? Wie het kleine niet eert, is het grote niet waard, niet waar?
Ikzelf heb weinig met de auto. Als ik er een zou begeren, zou hij functioneel en economisch moeten zijn.
Maar voor een enkeling zijn autos een passie: een krachtige motor voelen draaien, een kick van het optrekken, het land doorrijden met de wind in je haren.
Maar we hebben allemaal (hoop ik) onze passies. Dromen we allemaal niet eens van een tropisch eilandje met gouden strand en een blauwe zee? Misschien wat dromerig, maar om het zondig te noemen…
Wat dichter bij huis: passie voor voetballen, tupperware-parties, computer, koorzang, piano, breien, lezen, je favoriete huisdier. Genieten van het leven, ook dat is Gods wil, Hij verheugt zich als zijn kinderen genieten.

Wat is verkeerde begeerte dan? Het tiende gebod vat het goed samen: niets begeren wat van je naaste is. m.a.w :wat van een ander is, geeft God niet aan mij, het is ook ongezond als ik het zou krijgen.
Wij mensen willen graag tegen elkaar opbieden met ons bezit en kwaliteiten, vergelijken onszelf met de ander en voelen dan jaloezie of minachting.
Het gras van de buurman is altijd groener, als hij een passie voor autos heeft, waarom moeten wij dan ook eentje hebben, liever een maatje groter? Terwijl je misschien van nature helemaal niets van autos moet hebben, laat staan dat je gelukkig ben als je er een krijgt.
Wij willen meer dan goed voor ons is. Wees tevreden met wat je ontvangt, je eigen vrouw, baantje en je kleine autootje. Koester geen gedachten hoger dan uw voegen.
Maar met het verstrijken der tijd veranderen onze behoeften natuurlijk ook, het leven blijft niet statisch.
We mogen begeren, niet omdat onze naaste het heeft, maar als we het nodig hebben. God heeft genoeg, je mag Hem alles vragen, onze begeerte bij hem neerleggen. Niet als een wenslijstje, niet al onze verlangens zullen vervuld worden, maar Vader geeft wat je nodig hebt. Soms is dat wat je vraagt, soms ook niet of anders dan je dacht.
Maar we mogen alles aan Hem voorleggen, ons leven toevertrouwen. Dat geeft ons rust, ongeacht of wij het ontvangen of niet.
Zeker, wanneer we iets van onze naaste begeren, past ons berouw en moeten we vergeving vragen en ontvangen. God die vergevend is, zal het ons graag schenken.
Wanneer we zo vragen en ontvangen, leven we tot zijn eer.

Ook sexueel verlangen in zijn 4 vormen(spiritueel, emotioneel, geestelijk en lichamelijk) hoeven we niet als angstige zondaars in de grond te stoppen.
Lees Matteus 25:14-30, over de gelijkenis v.d talenten. Vooral de verzen 24 tot 27 zijn treffend in dit verband.
Als God je een talent geeft, hoef je dit niet weg te stoppen, je mag ermee aan de slag zonder angst voor vergelding. Al zet je het maar op de bank, dan nog doe je goed.

Zodra het begeren gericht is op het lichamelijke of...Ik zal ook niet ontkennen dat daar soms sexuele fantasien bij komen kijken..maar de vraag is: zijn dat juiste verlangens? Omdat ze zo makkelijk opkomen?


Zoals ik al zei: lichamelijke begeerte en lust zijn op zichzelf niet verkeerd, zijn onderdelen van sexuele aantrekkingskracht en huwelijkseenheid. Net zo als spirituele, emotionele en geestelijke aantrekkingskracht tussen man en vrouw. Of zijn die soms ook verkeerd en zondig? Want dat doe je, als je tenminste je eigen standpunt consequent doortrekt. Of maak je voor de lust een uitzondering?
Als je met eigen voordeel bedoelt dat de naaste (partner) daardoor schade ondervindt, heb je mijn steun. De noden van de ander staan voorop, pas dan je eigen verlangens. Niet geven en nemen, dat is koehandel.
Maar zo: luisteren en geven, dan vragen en ontvangen. Zo komen beiden niet tekort.
Wat versta je onder sexuele fantasie in dit citaat, Night? Als je bedoelt dat je als getrouwde niet over anderen moet fantaseren, dan volg ik je oordeel. Niet een ander begeren dan je eigen vrouw/man.
Maar sexueel over je partner fantaseren, hem/haar begeren, dat is normaal. Als je geen lichamelijke, geestelijke, emotionele of spirituele sexuele aantrekking voelt, dan
klopt er iets niet in je relatie.
Niet dat alle vormen even prominent aanwezig hoeven te zijn, verschilt ook per echtpaar en relatie. Je kunt een vorm ervan zelfs een tijdje missen, maar het mooist is als ze alle 4 een plekje krijgen in je huwelijk, spiritueel bovenaan, want je moet geen ongelijk span vormen met een ongelovige.

Ik denk eerder dat sexuele verlangens en begeertes een van de grootste zondeverwekkers is. Zie de discussie over internet.
Waarom is de wereld om ons heen zo blij met de sexuele revolutie? Omdat men eigen lusten en driften kan laten gaan! Met iedereen, en vrij, zoals het hen uitkomt. En is dat wat wij dan ook maar moeten gaan promoten? Dat is de vraag....


Sexualiteit is erg kwetsbaar, omdat het ons hele wezen raakt. Daarom gebruikt de duivel het graag om de mens te verleiden.
De wereld is eenzijdig, de lichamelijke liefde en daarin de lust wordt als maatstaf gebruikt: mooie vrouwen en krachtige aantrekkelijke mannen. Doen wat goed aanvoelt en in bed maximaal genieten is de norm. Dus je blijft experimenteren tot je de juiste persoon hebt gevonden.
Een deel van de wereld is wat verstandiger. Die zoekt ook emotionele en geestelijke sexuele aantrekking in de partner. Dat is stukken evenwichtiger, maar zonder de spirituele attractie van het geloof blijft ontrouw op de loer liggen. Als je nl. niet gelooft dat God je iemand geeft, zou je een relatie toch weer kunnen afbreken, je durft je niet te binden.
Zeker, het is goed om emotioneel, geestelijk en lichamelijk bij elkaar te passen. Daarom raad ik aan niet te snel te trouwen. Maar wanneer je trouwt, verbind je je voor het leven, dat is spirituele eenheid naar Gods wil.

Zodoende vind ik dat Galactica het begeren erg makkelijk gebruikt en als normaal ervaart. Laten we voorzichtig zijn, zelfs onze beste werken zijn met zonde bevlekt!


Ik promoot geen losbandigheid noch eenzijdigheid, maar christelijke vrijheid om de vier vormen van sexuele attractie op de goede wijze vorm te geven en te genieten.
We moeten dit niet laten besmeuren door wat satan en de wereld ons willen aanpraten, het is onze plicht om er openhartig maar eerbiedig over te spreken, om ook door onze sexuele levenswandel onze naaste voor Christus te winnen. Misschien is dit een gewaagde uitspraak?

Per slot. Wij christenen denken veel na over spirituele, emotionele en geestelijke attractie in het huwelijk en daarbuiten, maar de lichamelijke kant en het erotisch onderdeel daarvan daar durven we ons vaak niet aan te branden.
Begrijpelijk, het is niet iets waar je luchtig over praat, maar jammer is het wel.
Gelukkig dat we nu open kunnen praten hierover, dat blijft nodig.
We hoeven ons niet te schamen ervoor. Wel moeten we in het oog houden dat sexuele fantasie en masturbatie niet de sexuele eenheid zelf is, ook geen surrogaat. Die eenheid vind je enkel binnen het huwelijk, samen met God. Zoek daarnaar, het zal je stouste dromen overtreffen.

Dit was me het verhaal wel :!:

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 okt 2002 16:15

Pfieuw....heb je een weekje ? ;-)
Je krijgt reactie, maar daar moet ik wel even voor gaan zitten.
Met name door dit verhaal kom ik er wel achter dat we dichter bij elkaar zitten dan ik eerst dacht.
Ik denk wel dat we enkele nuances verschillend leggen.

Maar..later dus..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 14 nov 2002 22:12

Galatica: er wordt nogal eens negatief gedacht over sexualiteit, in het bijzonder masturbatie en sexuele fantasie, die zou zondig, abnormaal en egoistisch zijn. Feit is echter dat de bijbel er vrij weinig over zegt.
Moppie: Op sexualiteit ni het algemeen lag een groot taboe.

Sexualiteit wordt juist in de Bijbel heel open en eerlijk besproken. En ook vrij vaak.

Galatica: Er is niks mis met sexuele attractie en fantasie, zolang je maar onthoud dat de werkelijkheid iets anders en complexer is. Maar fantasie is eigenlijk ook een deel vd werkelijkheid.

Dit is heel gevaarlijk: fantasie een deel van de werkelijkheid noemen! Fantasie heeft geen enkele gemeenschap met de werkelijkheid. En daarom is het ook af te keuren. De werkelijkheid is al complex genoeg, waarom zouden we het nog ingewikkelder maken met allerlei dolle fantasieën?

Night: wat ik ook nog mis is het feit dat God de liefde geschapen heeft, die was er, en volmaakt. Door de zondeval is ook deze onder de kracht van de zonde komen te staan, en dus niet meer volmaakt. Ook dit moeten we wat mij betreft wel in de gaten houden.

Inderdaad, Night, dit miste ik ook.
Ik mis trouwens iets wezenlijks: wat was/ is Gods bedoeling met sexualiteit?
Gods bedoeling met sexualiteit is heel duidelijk de voortplanting van de mens en daarmee de bouw aan Zijn Koninkrijk. Dit is niet los te koppelen.
Daarmee is ook één van de grootste bezwaren tegen masturbatie gegeven.
Er wordt wel gezegd dat sexualiteit binnen het huwelijk een paradijsbloem is, die God ons gelaten heeft na de zondeval. Na de zondeval is ons namelijk de liefde tussen man en vrouw gelaten, met als hoogtepunt de lichamelijke eenwording (Gen.2: 24: en zij zullen tot een vlees zijn.). God had ons dit ook kunnen laten als een drift, zoals de dieren dat hebben.

Night: Ik denk eerder dat sexuele verlangens en begeertes een van de grootste zondeverwekkers is.

In Spreuken 6: 26 en 27 wordt dit zelfs 'een vuur in je boezem nemen' genoemd. (Want door een vrouw, [die] een hoer is, komt men tot een stuk broods; en eens mans huisvrouw jaagt de kostelijke ziel. Zal iemand vuur in zijn boezem nemen, dat zijn klederen niet verbrand worden?)

Galatica: Meningen verschillen, maar ik geloof dat masturbatie en sex.fantasie bij de ontwikkeling horen, zodat als we trouwen we er klaar voor zijn. Maar alleenstaanden zullen de volledige beleving moeten ontberen, maar mag er niet het verlangen zijn?

Natuurlijk mag dat verlangen er zijn. God Zelf heeft dat gemaakt in een man en een vrouw. Maar bij ongetrouwde mensen is de sexuele behoefte latent aanwezig, omdat deze niet gewekt is. Waarom deze behoefte tot leven wekken, als er geen bijbelse vervulling kan zijn?
In dit opzicht denk ik ook aan de vrije sexuele omgang tussen (geestelijk) gehandicapten, zoals die in veel tehuizen wordt gepropageerd onder het motto "wij vinden het toch ook lekker?"

Galatica: Bij sexuele attractie wil ik 4 vormen onderscheiden:
1.Spirituele attractie, 2.Emotionele attractie, 3. Geestelijke attractie, 4.Lichamelijke attractie.

Dit kun je niet menen! Dan is zijn dus alle gevoelens sexueel getint? AFGRIJSELIJK! Lijkt Freud wel.
Punt 1 en 3 zijn absoluut zonder sexuele gevoelens. Bij punt 2 kan sexuele aantrekkingskracht te pas komen, maar dat hoeft niet. Sexuele attractie heeft m.i. vooral betrekking op punt 4.

Galatica: Ik geloof bv. dat sex voor het huwelijk verkeerd is, hoewel dat niet zwart-wit in de bijbel staat, maar in het grotere verband van de Bijbel concludeer ik dat je volledige sexuele eenheid pas mag beleven wanneer je je relatie publiek en officieel voor God en wereld bekend maakt, door het huwelijk.

Dit staat wel duidelijk in de Bijbel. Een huwelijk in de Bijbel is gesloten als "hij tot haar inging". Gemeentehuizen hielden ze er toen niet op na. Dus de term 'sexualiteit voor het huwelijk' is een onjuiste term: de lichamelijke eenwording IS het huwelijk.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2002 11:20

Ik heb nog een mooi boekje over sexualiteit in vele aspecten en daar wordt zelf bevrediging ook behandelt. Het haalt zelfs mijn eerder genoemde boekje van Walter Trobisch aan. Er staat een mooi hoofdstuk in over zelfbevrediging en het gaat me te ver om het helemaal uit te typen.
Maar het is de moeite waard om dit boekje eens aan te schaffen. Is niet zo duur en wel heel leerzaam en duidelijk.
Het heet: Save seks. Boekje open over seks. Door Gerry Velema-Drent.

Een klein stukje kan ik hier wel vermelden.
citaat: Aangezien God niet de gewoonte heeft ons in het ongewisse te laten over de aard van zonde, kunnen we er kennelijk veilig vanuit gaan dat de praktijk van het ontladen van opgekropte genitale spanning op 'zichzelf' geen zonde is,
Zelfbevrediging kan wel degelijk tot zonde uitgroeien, maar dan is er wel meer mis! Zonde begint in het hart van de mens.

En: Niet alle seksuele getinte fantasieen zijn per definitie zondig. Je fantasie gaat hard aan het werk als je tot over je oren verliefd bent geworden. Je gaat fantaseren hoe je bijvoorbeeld het meisje het hof gaat maken of hoe het weerzien met je vriend straks zal zijn. Het is normaal om naar elkaar te verlangen. Om in de liefde over elkaar te denken en te fantaseren. Maar....als in je fantasie diingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen of dingen die je nooit echt zou durven doen, dan ga je te ver! in fantasie moet je niet grensoverschrijdend bezig zijn.

Een televisiescherm:
" Of masturbatie in jouw leven zondig is of niet, hangt er van af of je het beeld op het scherm van je geest zonder schaamte aan onze Heer kunt laten zien. Als er geen beeld op je scherm te zien is , laat je dan ook niet teneer drukken door schuld. Maar als het beeld op je scherm andermans partner voorstelt of iemand met wie je niet getrouwd bent, of die persoon nu echt of denkbeeldig is, dan moet er uiteraard een oplossing voor het probleem gevonden worden.

Tot zover.

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 18 nov 2002 13:22

'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.` (1 Korinthe 10:31).

Als er een kind langs een diepe sloot loopt, haal je dat kind daar weg. Aan de andere kant van de weg is het veiliger. Ik denk dat je daarom ook van masturbatie enz. ver moet blijven. Hoewel het niet expliciet verboden is, strekt het toch ook niet tot eer van God..?

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 19 nov 2002 16:19

Marjolijn schreef:'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.` (1 Korinthe 10:31).

Als er een kind langs een diepe sloot loopt, haal je dat kind daar weg. Aan de andere kant van de weg is het veiliger. Ik denk dat je daarom ook van masturbatie enz. ver moet blijven. Hoewel het niet expliciet verboden is, strekt het toch ook niet tot eer van God..?


Wordt deze opmerking als afronding van de discussie beschouwd?

Gebruikersavatar
Eelco
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 nov 2002 17:01
Locatie: Europa
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 19 nov 2002 18:47

Marjolijn schreef:Als er een kind langs een diepe sloot loopt, haal je dat kind daar weg. Aan de andere kant van de weg is het veiliger. Ik denk dat je daarom ook van masturbatie enz. ver moet blijven. Hoewel het niet expliciet verboden is, strekt het toch ook niet tot eer van God..?

Volgens mij probeert men in deze discussie vast te stellen of er sprake is van een diepe sloot. De kindertjes lopen al veilig, maar zijn zo wel beperkt in hun speelruimte en misschien is de angst voor de sloot aan de andere kant, die nu altijd aanwezig is, helemaal niet nodig. Daarom gaat een dappere ouder even kijken of er wel een sloot is, of dat er sprake is van gezichtsbedrog...

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 20 nov 2002 15:57

Marjolijn schreef:'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.` (1 Korinthe 10:31).
Hoewel het niet expliciet verboden is, strekt het toch ook niet tot eer van God..?


Mooi gezegd, maar daarmee is mn vraag niet beantwoord. Strekt het tot eer van God, ja of nee. Zo niet: blijf er dan zo ver mogelijk vandaan!

Gebruikersavatar
Eelco
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 nov 2002 17:01
Locatie: Europa
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 20 nov 2002 21:56

Marjolijn schreef:
Marjolijn schreef:'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.` (1 Korinthe 10:31).
Hoewel het niet expliciet verboden is, strekt het toch ook niet tot eer van God..?


Mooi gezegd, maar daarmee is mn vraag niet beantwoord. Strekt het tot eer van God, ja of nee. Zo niet: blijf er dan zo ver mogelijk vandaan!

Omdat je erom vraagt ga ik er inhoudelijk op in, wat ik eerst niet wilde doen. Ik vind het erg flauw om dat cliché ('is het tot Gods eer') te gebruiken. Als je daarna nl. doorgaat lijk je een onchristelijke visie te hebben en is je mening per definitie minder waard. Het flauwe is dat deze kreet altijd in de strijd wordt geworpen bij iets waarvan de eer aan God erg moeilijk of onmogelijk te vinden is, en het aloude standpunt wil dat het zondig is.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand beweerde: 'Autorijden is niet verboden, maar is het tot eer van God?' of 'Stofzuigen is niet expliciet verboden, maar is het tot eer van God?'
Bij stofzuigen is dat duidelijker dan bij masturberen, als je begrijpt wat ik bedoel. Zonder stelling te nemen voor het standpunt van de jongen die zich hier 'galactica' noemt wil ik wel de discussie levend houden door de kreet 'is het tot eer van God' van zijn kracht te beroven.
Het stofzuigen is een middel om iets te bereiken wat wel tot eer van God is, nl. een ordelijk en schoon leven leiden. Het standpunt van 'galactica' lijkt te zijn dat masturbatie en sexuele fantasiën een middel zijn om een ordelijk en schoon leven te leiden. Get my point?

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 21 nov 2002 15:04

Got your point.

Ik heb ook expres lang gewacht met de bijbeltekst die jij een `cliché`noemt. Ik zie het zelf niet als cliché, maar als voorwaarde in al het menselijk handelen. En al is het een cliché, een cliché wordt een cliché omdat zo'n uitspraak inhoudelijk waar is en op veel situaties toepasbaar is.
Enne... masturbatie om een ordelijk en schoon leven te hebben of krijgen... Kies liever voor onthouding. Seksualiteit is voor twee mensen bedoeld; een man en een vrouw. Masturbatie is kunstmatig, en je maakt ,mij niet wijs dat je er ordelijker of schoner door kunt gaan leven.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten